ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 8 شهريور 1395     |     کد : 106286

فرانسه همچنان بر نقض حقوق بشر پافشاری می‌کند

با جلوگیری از حضور یک خانواده مسلمان فرانسوی در ساحل نیس ...

با جلوگیری از حضور یک خانواده مسلمان فرانسوی در ساحل نیس
فرانسه همچنان بر نقض حقوق بشر پافشاری می‌کند
اعتدال/ حسین صابری: پلیس فرانسه که در هفته گذشته با زیرپا گذاشتن مشهورترین مواد اعلامیه حقوق بشر، یک زن مسلمان را وادار کرده بود در ملاءعام لباسش را از تن خارج کند، اینبار، یک خانواده مسلمان فرانسوی که در بعد از ظهر روز تعطیل به کنار ساحل نیس رفته بودند، مورد توبیخ قرار داد و این خانواده را که متشکل از دو زن محجبه و یک کودک بودند، مجبور به ترک محل کرد.
* *  4 نکته در مورد این خبر:
قبل از پرداختن به این خبر لازم است چهار نکته را جهت اطلاع خوانندگان عزیز توضیح بدهیم.
* نکته اول:
علیرغم اینکه مادّه هجدهم اعلامیه جهانی حقوق بشر تصریح می کند که «هر شخصی حق دارد از آزادی اندیشه، وجدان و دین، بهره مند شود.»
و در همین ماده هیجدهم آمده است:


و در همین ماده هیجدهم آمده است: «... آزادی شامل اجرای تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی میباشد.»
و مادّه سی ام می گوید: «هیچ یک از مقررات اعلامیّه نباید چنان تفسیر شود که موجب از بین بردن حقوق و آزادی‌های مندرج در این اعلامیه شود.»
اما پلیس فرانسه همچنان بر نقض حقوق بشر پافشاری می‌کند.

* نکته دوم:
به دلیل صراحت مواد منشور حقوق بشر، روز جمعه دادگاه عالی فرانسه قانون منع حجاب را به حالت تعلیق درآورد و آن را غیرقانونی و نقض جدی و آشکار آزادی‌های اساسی در فرانسه دانسته اما شهر نیس همچنان به ایجاد مزاحمت برای زنان مسلمان و جریمه آنان برای داشتن حجاب اسلامی در سواحل ادامه می‌دهند.
آری؛ با وجود اینکه دادگاه عالی فرانسه قانون مجادله انگیز   منع بورکینی را در سواحل، به حال تعلیق درآورده، اما پلیس فرانسه همچنان مانع از حضور خانواده‌های مسلمان در سواحل این کشور می‌شود.

* نکته سوم:
مسلمانانی که پلیس فرانسه برایشان ایجاد مزاحمت نموده و مانع از بهرمندی حقوق اولیه آنان می‌شود، از افراد خارجی، مهاجر و غیر فرانسوی نیستند، بلکه از شهروندان خود فرانسه هستند و از بدیهیات است که باید از تمام حقوق مصرح در منشور حقوق بشر سازمان ملل برخوردار باشند.
زیرا؛ اسلام پس از کاتولیک دومین دین بزرگ در فرانسه محسوب می‌شود و برخی از منابع تعداد مسلمانان فرانسه را بین 5 تا 6 میلیون نفر برآورد کرده‌اند) و تعداد فرانسوی‌هائی که در سال‌های اخیر مسلمان شده‌اند 40 هزار نفر اعلام شده است.

* نکته چهارم:
ممکن است کسی سوال کند که «چرا به منع حجاب اجباری اعتراض می‌کنیم ولی به إعمال حجاب اجباری در ایران اعتراض نمی‌کنیم؟»
در پاسخ می‌گوئیم: آنچه جزء حقوق بشر شناخته شده، انجام دستورات مذهبی است، یعنی اگر کسی پیرو دین شناخته شده‌ای باشد که دینش، نداشتن حجاب را «واجب» بداند، ایجاد نکردن مانع برای اجرای این دستور دینی، طبق منشور حقوق بشر الزامی است.
اما در هیچ جای دنیا دین شناخته‌شده‌ای وجود ندارد که نداشتن حجاب را الزامی بداند.
آری؛ «فرانسه مانع انجام تعالیم مذهبیِ پیروان دومین دین بزرگ جهان و دومین دین، در بین شهروندان خودِ فرانسه» می‌شود.
و این، یعنی، نقض آشکار حقوق بشر.

* *  اما اصل خبر:
به گزارش «حوزه»به نقل از دیلی میل، یک خانواده مسلمان متشکل از دو زن محجبه و یک کودک که در بعد از ظهر روز تعطیل به کنار ساحل نیس در شهر فرانسه رفته بودند، توسط پلیس فرانسه مورد توبیخ قرار گرفته و مجبور به ترک محل شدند.
با وجود اینکه دادگاه عالی فرانسه قانون مجادله انگیز منع بورکینی را در سواحل این کشور به حال تعلیق درآورده است اما پلیس فرانسه همچنان مانع از حضور خانواده‌های مسلمان در سواحل این کشور می‌شود.
به گفته یکی از شاهدان عینی زمانی که این دو زن محجبه که یکی از آن‌ها پیراهن بلند و دیگری کت بلندی پوشیده بودند به همراه کودکشان وسایل پیک نیک را در کنار ساحل پهن کردند، یک قایق پلیس به سمت آنان حرکت کرده، یکی از افسران مرد با آن‌ها صحبت کرد و مجبورشان کرد که از ساحل بروند.
یکی دیگر از شاهدان نیز از این صحنه فیلم برداری کرده و تصاویر  آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته است.
این درحالی است که روز جمعه دادگاه عالی فرانسه قانون منع حجاب را به حالت تعلیق درآورده بود و آن را غیرقانونی و نقض جدی و آشکار آزادی‌های اساسی در فرانسه دانسته بود. اما این حکم به سرعت توسط بعضی شهرها از جمله شهر نیس رد شد و آنان همچنان به ایجاد محدودیت برای زنان مسلمان و جریمه آنان برای داشتن حجاب اسلامی در سواحل ادامه می‌دهند.


نوشته شده در   دوشنبه 8 شهريور 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode