ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 7 شهريور 1395     |     کد : 106257

روحاني: امروز هم مانند دوران دفاع مقدس نيازمند ايثار و فداکاري هستيم

رئيس جمهوري گفت: اگر بخواهيم قضاوت کنيم، جنگ کاملا يک جنگ مردمي‌بود و همه به صحنه آمدند. دفاع مقدس ازآن امام(ره)، ملت ايران و همه رزمندگان است، سپاه، ارتش و نيروهاي انتظامي، مردم و عشاير همه در صحنه دفاع مقدس آمدند.

رئيس جمهوري گفت: اگر بخواهيم قضاوت کنيم، جنگ کاملا يک جنگ مردمي‌بود و همه به صحنه آمدند. دفاع مقدس ازآن امام(ره)، ملت ايران و همه رزمندگان است، سپاه، ارتش و نيروهاي انتظامي، مردم و عشاير همه در صحنه دفاع مقدس آمدند.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني عصر شنبه در نشست دولتمردان دفاع مقدس در سالن اجلاس سران افزود: يک جنگي بود که امام(ره) با آن قدرت معنوي خود، قدرت نفوذش در ميان همه مردم، رهبري و اداره کرد، همه نيروهاي مسلح‌، جان به کف به صحنه آمدند و همه مردم پشتيباني کردند. دولت در آن زمان با همه تواني که داشت به صحنه جنگ آمد.

روحاني ادامه داد: براي حفظ نظام راهي جز اتحاد، هماهنگي، اخوت، ايثار و فداکاري نداريم. اين که مي‌توانيم امروز در سايه حتي مقررات بين المللي که دشمن و بدخواهان ما به آن تکيه مي‌کردند و مي‌گفتند حق ساخت و ادامه فعاليت غني سازي نداريد امروز غني سازي مي‌کنيم و در دنيا مواد غني شده ما را مي‌خرند و مواد اوليه را مي‌خريم، اين که فعاليت فناورانه هسته اي ما به عنوان فعاليت قانوني شناخته شده و از نظر ما قانوني هم بود، اين که توانستيم آن بدخواهي‌هايي که ديگران عليه ما اعمال کرده بودند ديوارهاي تحريم را برداريم و فضا را براي پيشرفت کشور فراهم کنيم در سايه وحدت، اتحاد، و رهنمودهاي رهبري است.

وي افزود: اميد است با اين وحدت و اتحاد و اطاعت از مسير حق و تکيه بر انقلاب اسلامي‌و نظام اسلامي‌بتوانيم راه را براي پيشرفت‌هاي بعدي ادامه دهيم.

رئيس جمهوري گفت: بسيار خوشحالم از اين که در هفته دولت در محضر مسئولان عزيزي که در دوران دفاع مقدس بخشي از بار مسئوليت اين دفاع را بر دوش داشتند، هستيم. همچنين خانواده معظم شهيدان دولت از شهيد رجايي گرفته تا شهيد باهنر و نيز شهيدان کلانتري، فياض بخش، نامجو، فکوري، عباسپور، قندي، تندگويان و شهيد مصطفي چمران که هر کدام در مقاطع مختلف مسئوليت‌هاي سنگيني را از جمله در زمينه دفاع مقدس بر دوش داشتند .

روحاني گفت: خوشحالم که در خدمت آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني هستيم که در دوران دفاع مقدس از آغاز به عنوان نماينده حضرت امام در شوراي عالي دفاع در کنار مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي قرار داشتند که ايشان هم به عنوان نماينده حضرت امام در شوراي عالي دفاع بودند و سپس در دوراني که تمشيت امور نيروهاي مسلح بر عهده مقام معظم رهبري بود و همچنين در مقطعي که از سال 62 فرماندهي جنگ بر عهده آيت?الله‌هاشمي‌رفسنجاني گذاشته شد.

روحاني با اشاره به شرايط وخيم امروز دنيا گفت: اگر امروز بخواهيم ريشه تروريسم وسيعي که منطقه ما را فرا گرفته و برخي کشورهاي جهان را تحت تاثير قرار داده است بنگريم، به تجاوز در افغانستان و عراق باز مي‌گردد.

رئيس دولت تدبير و اميد افزود: اگر القاعده اي به وجود آمد، در آغاز به خاطر تجاوز شوروي سابق به افغانستان و بعد هم ادامه تروريسم در آن منطقه به خاطر تجاوز آمريکا به خاک افغانستان بود.

وي اضافه کرد: اگر امروز تروريسم‌هايي به نام داعش اين همه جنايت و خونريزي را در منطقه به راه انداختند، ريشه آن به تجاوزات منطقه اي بازمي‌گردد و اگر اشغال افغانستان و عراق و تحريک براي حوادثي چون جنگ سوريه نبود، آيا باز هم شاهد تروريسم به اين وسعت بوديم؟

روحاني گفت: جنگ‌ها تاثير بسيار مخربي در سطح جهان دارند و دفاعي که از روي خلوص براي عزت و نجات کشور از اشغال متجاوزان و بيگانگان باشد آن دفاع هم مي‌تواند پايه گذار مقاومت، ايثار، ايستادگي و قدرت ملي کشور شود.

دکتر روحاني اظهار داشت: دفاع مقدس متعلق به امام(ره)، ملت ايران و همه رزمندگان در سپاه، ارتش، نيروهاي انتظامي و بسيج و همه کساني است که با عِرق ديني و ملي ، مسئوليت دفاع از کشوررا به عهده داشتند.

رئيس‌ جمهوري با تأکيد بر اين که در دفاع مقدس امام با قدرت معنوي و نفوذ خود در ميان مردم، جنگ را اداره کرد، گفت: در دفاع مقدس همه نيروهاي مسلح، جان بر کف به صحنه آمدند، مردم پشتيباني کردند و دولت در آن دوران با همه توان در صحنه حضور داشت.

دکتر روحاني تأمين بودجه جنگ و رفع نيازهاي ريالي و ارزي و حفاظت از توليد، فروش و صادرات نفت را از سخت‌ترين کارهاي دولت در دوران دفاع مقدس برشمرد و افزود: در آن دوران توليد و صادرات نفت به قدري حائز اهميت بود که بخش عظيمي از امکانات پدافند هوايي کشور در خارک مستقر شده بود.

رئيس‌ جمهوري با اشاره به حمايت‌هاي مالي مردم با پرداخت ماليات در آن دوران و اينکه تمام بخش‌هاي اقتصادي دولت در اين زمينه فعال بودند، گفت: وزارت سپاه و دفاع آن دوران که مسئوليت پشتيباني و توليد مهمات را برعهده داشتند، مي‌دانند که با چه سختي اين نيازمندي‌ها تأمين مي‌شد.

دکتر روحاني با اشاره به اين که در دوران دفاع مقدس، بخش بزرگي از صنايع کشور به کمک صنايع دفاع براي تأمين نيازهاي مهماتي جبهه‌ها آمده بود، گفت: اگر بسيج امکانات مهندسي سراسر کشور و تلاش‌هاي نهادها و سازمان‌ها از جمله وزارت دفاع، جهاد سازندگي، بهداشت و درمان، وزارت خارجه، تبليغات و تلاش‌هاي نمايندگان مجلس نبود، نمي‌شد اين جنگ با عظمت را به راحتي اداره کرد و به سرانجام رساند.

رئيس‌ جمهوري با گراميداشت ياد و خاطره همه شهيدان، ايثارگران، جانبازان و آزادگان و از جمله شهداي مجلس و قوه قضائيه که به واسطه اقدامات وحشيانه دشمنان به مقام شهادت نايل آمدند، گفت: اگر فداکاري، ايثار، وحدت و پيروي از دستورات امام و ولايت امر در دوران دفاع مقدس نبود، نمي‌توانستيم به عنوان يک کشور تنها ، در جنگي که در آن بسياري از قدرت‌هاي منطقه و جهان از رژيم صدام حمايت مي کردند، به پيروزي برسيم.

و ي پيروزي در دفاع مقدس را حاصل تلاش و فداکاري رزمندگان دانست و با اشاره به اينکه اين دفاع مقدس با تلاش ديپلمات‌هاي کشور به پايان مناسبي رسيد، افزود: اگر تلاش ديپلمات‌هاي کشور در سازمان ملل متحد براي اعمال تغييرات در قطعنامه 598 نبود، نمي‌توانستيم جنگ را به شکل مناسبي به پايان ببريم و امروز نبايد تلاش آنها را که توانستند متجاوز بودن رژيم بعث را به اثبات برسانند، فراموش کنيم.

دکتر روحاني در ابتداي اين نشست هم اظهارداشت: بسيار خوشحالم که در هفته دولت در محضر مسئولان عزيزي که در دوران دفاع مقدس بخشي از بار بزرگ مسئوليت را بر دوش داشتند و خانواده معظم شهيدان دولت از جمله رجايي، باهنر، کلانتري، فياض‌بخش، نامجو، فکوري، عباسپور، قندي، تندگويان و چمران هستم که هر کدام در مقاطع مختلف، مسئوليت‌هاي سنگيني را بويژه در دفاع مقدس برعهده داشتند.

سخنان آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و جانشين فرمانده کل قوا در دوران دفاع مقدس گفت: چيزي که به نام حزب در تاريخ خودمان پيروز شد و وضع کشور را اصلاح کرد جمهوري اسلامي‌بود.

آيت الله اکبر‌هاشمي‌رفسنجاني در نشست دولتمردان دفاع مقدس اظهار داشت:

اين جنگ چرا و چگونه شروع شد؟ پشت تجاوز به ايران چه بود و چه هدفي را دنبال مي‌کرد؟. ايران جزيره امني براي متجاوزان معرفي شده بود و بنا بود که از آنجا فرماندهي منطقه را داشته باشند و بر همه چيز نظارت و کمک کنند با امکانات ايران دستشان به همه جا مي‌رسيد.

وي افزود: ما به اطلاعاتي دست يافتيم که قبل از پيروزي انقلاب برنامه اي تنظيم کردند که اگر اين جريان پيروز شد بعد از آن چه کار بکنند. يعني کاملا با آمادگي کار خود را شروع کردند. وقتي که پيروز شديم فکر مي‌کردند آنهايي که پيروز شدند آخوندهايي هستند که کار دولتي بلد نيستند و طولي نمي‌کشد که از اداره کشور عاجز شده و ما به زودي برمي‌گرديم و اين مساله اي بود که در ذهن آنها بود.

چيزي انفاق افتاد که فکرش را هم نمي‌کردند. امام شخصيت نادري در تاريخ اسلام بودند و به شدت در برنامه ريزي نه در برنامه اجرايي که در طراحي راه بسيار هوشمند عمل کردند و نظارت ايشان بسيار دقيق بود و نکات مهم حرکت‌ها را ارزيابي مي‌کردند.

وي افزود: وقتي قرار شد از مردم بپرسيم چه حکومت و نظامي‌مي‌خواهيد در شوراي انقلاب اختلاف بود. امام مي‌گفتند بايد از مردم بپرسيد چه مي‌خواهند. اگر جمهوري اسلامي‌خواستند آن مي‌شود. بني صدر با راي بالايي از مردم رئيس جمهوري شد اينجا ديگر نفس راحتي کشيدند. گروه‌هاي مسلح بخصوص منافقان هم که با بني صدر اصلا سازشي نداشتند و با هم فاصله زيادي داشتند به هم پيوستند و مجموعه نيرومند درست کردند که بقيه جاها از جمله مجلس را بگيرند که شکست خورد.

وي تاکيد کرد: چيزي که به نام حزب در تاريخ خودمان مي‌بينيم پيروز شد و وضع کشور را اصلاح کرد جمهوري اسلامي‌بود که نگذاشت بني صدر مجلس را بگيرد.جنگي که شروع شده بود معمولي نبود و با تمام جنگ‌ها در تاريخ تفاوت دارد. همه قدرت‌هاي جهاني يک طرف و ما تنهاي تنها يک طرف بوديم.

وي گفت: در شرايطي که ارتش ما روحيه نداشت، ارتباط ما با مبادي اصلي قطع شده بود، امکانات لجستيک نداشتيم و فرماندهان با امکانات در انبارها آشنايي نداشتند و سپاه هم براي جنگ آماده نشده بود، امام دستور دادند بسيج 20ميليوني تشکيل شود که کار بسيار مهمي‌بود.

کشوري با اين شرايط و دشمناني با آن شرايط در مقابل هم قرار مي‌گيرند و يک دفعه قسمت عمده پنج استان ما را گرفتند. وي ادامه داد: آن موقع به «ان تنصرالله ينصرکم» تکيه کرده بوديم و نيروهاي انقلاب جز رضايت خداوند و حفظ ايران و رفاه ايران و آينده دين و دنياي مردم دنبال نمي‌کردند و مردم به همين دليل همراه بودند و از ته دل و زبان ايران را دوست داشتند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: اصلا آماده جنگ نبوديم و نمي‌خواستيم بجنگيم. دفاع کامل بود و هيچ حالت تهاجمي‌در روح ما هم نبود. حقيقتا امام با اين که در امور اجرايي فني جنگ اصلا دخالت نمي‌کردند اما تفسيرشان در حفظ روحيه‌ها و آوردن به صحنه مهم بود که فوق العاده هم بود. با يک اشاره جبهه را مملو از مرد داوطلب مي‌کرد. وي اضافه کرد: ما در امنيت زندگي مي‌کنيم ولي مشکلات هنوز باقي است ليکن اين دولت راه را براي رفاه مجدد باز کرده است. براي اين که اگر تحريم‌ها ادامه داشت، مقدمه جنگ ديگري بود که نيازمند استدلالي است‌، اما مقدمه جنگ ديگري بود که ما را از بين ببرند و به همان هدف اول دست يابند.

رفسنجاني ادامه داد: آن موقع آنها مي‌خواستند يک هفته‌اي به تهران برسند و اين بار هم چنين بود. امروز راهمان براي همکاري جهاني باز است و در همه زمينه‌ها مي‌توانيم حرکت کنيم و دولت يازدهم حرکت بسيار جدي براي اشتغال و رونق و شکستن رکود به عنوان درد و مشکل کشور آغاز کرده است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد: با اين کاري که تا به حال دولت کرده است، آينده بسيار خوبي داريم که نصرت خداوند تا آن موقع بايد جلوه کند.

راهي که رفتيم و پيموديم. اين که توانستيم ديوارهاي تحريم را برداريم و فضا را براي پيشرفت کشور فراهم کنيم در سايه وحدت، اتحاد، و رهنمودهاي رهبري است.

سردار محسن رفيق‌دوست در اين مراسم با اشاره به دسيسه و توطئه‌هاي کشورهاي غربي عليه جمهوري اسلامي ايران در اوايل پيروزي انقلاب اسلامي و همچنين دوران جنگ تحميلي و جانفشاني‌هاي رزمندگان غيور اسلام در هشت سال دفاع مقدس، گفت: امروز از لحاظ نظامي، خودکفا بوده و جمهوري اسلامي ايران از لحاظ دفاعي از معدود کشورهاي جهان است که در حد اطمينان‌بخش، آماده پاسخگويي به تهديدات است. ابراهيمي اصل استاندار ايلام در دوران دفاع مقدس نيز با يادآوري زحمات و تلاش‌هاي دولت در زمان جنگ تحميلي با وجود امکانات اندک کشور، نسبت به رژيم بعثي عراق، اظهار داشت: در آن دوران اعتماد نظام اسلامي به نيروهاي جوان به ما جسارت داد تا جنگ را به پيش ببريم و از کشور دفاع کنيم.

سردار سرلشکر بسيجي دکتر فيروزآبادي در اين نشست به اقدامات جهاد سازندگي که از عرصه خدمت به روستا به جبهه‌هاي جنگ حق عليه باطل سرازير شدند و همچنين فرمان امام خميني(ره) مبني بر اينکه دولت بايد در جنگ کمک کنند، اشاره کرد و به ذکر خاطراتي از همکاري‌هاي خوب و مستحکم دولت و ستاد پشتيباني جنگ پرداخت.

دکتر مرتضي بانک معاون کل نهاد رياست جمهوري نيز ابراز اميدواري کرد که نشست دولتمردان دفاع مقدس که براي اولين بار بعد از جنگ تحميلي برگزار شده است، مقدمه‌اي براي همکاري و هماهنگي‌هاي بيشتر شود.

در اين مراسم که با حضور آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، وزرا، معاونان رئيس‌ جمهوري، شخصيت‌هاي برجسته کشوري و لشکري و دولتمردان و فرماندهان، دوران دفاع مقدس در سالن اجلاس سران برگزار شد،دکترروحاني از خانواده‌هاي شهداي دولت و وزراي دفاع مقدس از جمله شهيدان محمدعلي رجايي، محمدجواد باهنر، مصطفي چمران، محمدجواد تندگويان، فياض‌بخش، نامجو، فکوري، قندي، کلانتري و عباسپور با اهداي لوح تقدير، تجليل کرد.


نوشته شده در   يکشنبه 7 شهريور 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode