ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 28 مرداد 1395     |     کد : 105993

بهره‌گيري از فرصت‌هاي برجام نيازمند اجراي کامل و سريع تعهدات است

رييس‌ جمهوري در ديدار وزير امور خارجه نروژ:

رييس‌ جمهوري در ديدار وزير امور خارجه نروژ:
بهره‌گيري از فرصت‌هاي برجام نيازمند اجراي کامل و سريع تعهدات است


رئيس جمهوري روابط ايران و نروژ را دوستانه و قديمي دانست و با تأکيد بر ارتقاء سطح روابط و همکاري‌هاي دو کشور، گفت: هيچ مانعي براي ‌ توسعه همکاري‌ها و روابط تهران – اسلو وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني ديروز در ديدار «بورگه برنده» وزيرامورخارجه نروژ، با اشاره به اين که مذاکرات ايران با کشورهاي 1+5 نشان داد که مسايل و مشکلات بين‌المللي از طريق گفتگو قابل حل و فصل است،‌ افزود: امروز پس از توافق برجام فرصت بسيار مناسبي براي گسترش مناسبات و همکاري‌ها ميان ايران با کشورهاي دوست از جمله نروژ فراهم شده است که بايد از اين فرصت به درستي استفاده کنيم.

رئيس جمهوري توسعه همکاري‌هاي بانکي را زمينه‌ساز گسترش مناسبات اقتصادي و تجاري اروپا با ايران دانست واظهارداشت: طرفين بايد نسبت به اجراي کامل و سريع آنچه در توافق برجام به امضاء رسيده است متعهد باشند.

دکترروحاني با اشاره به اعلام اختصاص يک ميليارد يورواز سوي صندوق ضمانت نروژ براي گسترش فعاليت تجاري با ايران، آن را گامي مثبت در راستاي توسعه همکاري‌ها و مناسبات تجاري ميان دو کشور برشمرد و گفت: مطمئناً ادامه رايزني‌ها و رفت و آمد وزراي خارجه و ديگر مسئولان ايران و نروژ در توسعه روابط و همکاري‌هاي دوجانبه تأثيرگذار خواهد بود.

رئيس جمهوري افزود: جمهوري اسلامي ايران از گسترش رايزني‌ها در سطوح مختلف سياسي در زمينه مسايل گوناگون منطقه‌اي و بين‌المللي با نروژ استقبال مي‌کند.

دکترروحاني با تأکيد براين که موفقيت برجام نيازمند پايبندي طرفين به تعهدات است،‌ ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران تاکنون به تمامي تعهدات خود عمل کرده است، اما برخي طرف‌ها در اجراي برخي از تعهدات خود اهمال و تأخيرهايي دارند که بايد نسبت به جبران آن اقدام کنند، چراکه برجام به نفع همه و توافقي برد – برد است و طرفين بايد با اجراي به موقع و کامل تعهدات استفاده از اين فضا را سرعت دهند.

رئيس جمهوري با اشاره به اين که افراط‌گرايي و تروريسم معضلات و مشکلات فراواني را در منطقه بوجود آورده است که در طول دهه‌هاي گذشته هيچگاه شاهد آن نبوده‌ايم، گفت: امروز به خوبي روشن شده است اگر مشکلي در منطقه بوجود آيد، در نهايت ناامني را به ساير نقاط جهان از جمله اروپا سرايت مي‌دهد و لذا بايد با همکاري و مشارکت همه کشورهاي داخل و خارج از منطقه، بتوانيم بر اين مشکلات فائق آييم.

دکتر روحاني با تأکيد بر اينکه آينده کشورها فقط بايد توسط مردم آنها تعيين شود و هرگونه تغيير در حاکميت ارضي کشورها مشکل‌آفرين خواهد بود، افزود: تروريسم علاوه بر کشتارهاي نامتعارف و گرفتن جان مردم باعث آوارگي و مهاجرت‌هاي گسترده در منطقه شده و اين در حالي است که جان انسان‌ها با هر عقيده، مذهب و نژادي بايد مورد احترام يکسان قرار گيرد.

رييس‌ جمهوري با تأکيد بر لزوم جديت و مشارکت همه کشورها در مبارزه با تروريسم، اظهار اميدواري کرد تا ايران و نروژ بتوانند در زمينه حل و فصل مسايل منطقه و مقابله با تروريسم، مواد مخدر و جنايات سازمان يافته، همفکري و همکاري‌هاي خود را ادامه دهند.

بورگه برنده وزير امور خارجه نروژ نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از ملاقات با رييس‌ جمهوري کشورمان، بر ضرورت استفاده هر چه بيشتر از فضاي پسابرجام در راستاي توسعه همکاري‌ها و روابط ميان ايران و کشورهاي اروپايي تأکيد کرد.وزير امور خارجه با ابراز خرسندي از توافقات صورت گرفته با تهران گفت: ايده‌هاي مختلف همکاري با ايران را به عمل تبديل کرده‌‌ايم و در اين راستا پس از يک دهه، ضمانت‌هاي لازم براي روابط اقتصادي با ايران را صادر کرده‌ايم.بورگه برنده تأکيد کرد که تمام کانال‌هاي ارتباط بانکي با ايران بايد هر چه سريع‌تر فعال شود.وزير امور خارجه نروژ همچنين با اشاره به لزوم حفظ تماميت ارضي کشورها، همکاري و مشارکت همگان براي مبارزه با افراطي‌گري، تروريست و خشونت را امري ضروري و لازم دانست.بورگه برنده با اعلام آمادگي براي همکاري با کشورمان در مبارزه با افراطي‌گري، خشونت و تروريسم، بويژه داعش؛ بر آزادسازي کامل و هر چه سريع‌تر مناطق تحت اشغال داعش در عراق و برقراري ثبات و امنيت کامل در اين کشور تأکيد کرد.

برقراري خط اعتباري يک ميليارد يورويي نروژ به ايران

«بورگه برنده» وزير امورخارجه نروژ ديروز با با محمد جواد ظريف ديدار و درمورد مناسبات دوجانبه، شرايط منطقه اي و بين المللي با همتاي ايراني خود تبادل نظر کرد .در جريان اين ديدار وزراي امور خارجه ايران و نروژ با تاکيد بر توسعه روابط دوجانبه در ابعاد و زمينه هاي مختلف بر تقويت همکاري هاي اقتصادي و تجاري به ويژه در حوزه مسائل پولي و بانکي تاکيد کردند.

در ادامه اين ديدار و در حضور وزراي امور خارجه دو کشور، سه يادداشت تفاهم همکاري در زمينه هاي اعتبار صادراتي ميان صندوق ضمانت صادرات ايران و آژانس ضمانت اعتبارات صادراتي نروژ به امضا رسيد. بر اساس اين اسناد، نروژ يک خط اعتباري صادراتي يک ميليارد يورويي به ايران اعطا مي کند.

يکي از اهداف اسناد منعقده تامين اعتبار مالي به منظور اجراي پروژه هاي توسعه اي و زير ساختي جمهوري اسلامي ايران در بخش هاي مورد نظر طرفين است.

ديداروزيرامورخارجه نروژ با شمخاني

دبيرشوراي عالي امنيت ملي درديداروزيرامورخارجه نروژ لغوتمامي تحريم‌ها را لازمه ادامه مسيراجراي برجام دانست و گفت: تهران رفتارهاي مغايربا روح برجام به منظورحفظ تحريم‌ها را از سوي برخي کشورها تحمل نخواهد کرد.

شمخاني دراين ديدار، لغوتمامي تحريم‌ها را درعمل ضرورتي‌غيرقابل اجتناب براي ادامه مسيراجراي برجام دانست وتاکيد کرد: تهران رفتارهاي مغايربا روح برجام به منظورحفظ تحريم‌ها را از سوي برخي کشورها تحمل نخواهد کرد.

دبيرشوراي عالي امنيت ملي با اشاره به فضاي مناسب پس ازبرجام در همکاري بين ايران و اروپا خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفيت‌هاي گسترده موجود، همکاري‌هاي اقتصادي، تجاري و مناسبات سياسي بين ايران و نروژ قابل افزايش است.

شمخاني با بيان اين که تروريسم از شکل سنتي خود خارج وبه روش‌هاي فاجعه باري چون قتل عام مردم با کاميون وسلاح‌هاي سرد تبديل شده است، تاکيد کرد: حل مساله تروريسم بدون توجه به ريشه‌هاي اعتقادي وعوامل اصلي پشتيباني کننده امکانپذيرنيست.وي با انتقاد ازرفتار نامناسب برخي کشورهاي اروپايي درقبال پناهجويان افزود: درحالي که مسيرارسال سلاح به کشورهاي درگيربحران ازاروپا باز است، اما مسير پذيرش قربانيان اين سلاح‌ها مسدود شده است وبا آنان بدرفتاري مي‌شود که اين مساله رويکردي ضد حقوق بشري است.

دريابان شمخاني تاکيد برمسيراشتباه استفاده ازتروريسم براي فشاربه دولت‌ها را موجب ظهورداعش وگروهک‌هاي تروريستي‌غيرقابل مهارتوصيف و تصريح کرد: قطع پشتيباني‌هاي اطلاعاتي ومالي ازگروهک‌هاي تروريستي و انجام اقدامات بنيادين وريشه‌اي همچون احترام به خواست و راي مردم و بومي‌سازي امنيت راه‌حل بازگرداندن صلح وآرامش به منطقه است.

بورگه برنده وزيرخارجه نروژ هم ازجمهوري اسلامي ايران به عنوان کشوري مهم و تاثيرگذاردرمنطقه ياد کرد وگفت: ايران نقش سازنده‌اي در شکل‌گيري روند ثبات وآرامش درعراق و سوريه دارد وهمکاري‌هاي منطقه‌اي براي ايجاد آرامش پايداردراين نقطه حساس ازجهان امري ضروري است.وزيرخارجه نروژ گفت: با رفع شدن تحريم‌ها فرصت‌هاي مناسبي براي همکاري پديد آمده است و نروژ آماده بهره‌مندي ازشرايط پسابرجام براي توسعه همکاري‌ها درزمينه‌هاي مختلف است.


نوشته شده در   پنجشنبه 28 مرداد 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode