ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 19 تير 1395     |     کد : 104748

متن کامل بیانات امام خامنه‌ای در «خطبه‌‌های نماز عید» و «دیدار مسئولان نظام»

جلسات با شکوه قرآن در ماه رمضان، نمایشگاه بزرگ معنویّت‌گرائی...

جلسات با شکوه قرآن در ماه رمضان، نمایشگاه بزرگ معنویّت‌گرائی
ملّت ایران حاضر است در مقابل همه‌ی دشمنان بِایستد و مسئله‌ فلسطین را زنده کند • آفرین به مردم یمن و مرحبا به رهبری حکیمانه‌ی مردم یمن • ملّت بیدار است، دولت هشیار است، مسئولین آماده‌اند • عوامل زمین‌گیرشدن امّت اسلام را باید شناخت • • دشمنان می‌خواهند از برداشت‌‌های غیرمنصفانه علیه نظام اسلامی استفاده کنند •حقوق‌های غیرمنصفانه خیانت به آرمان‌های انقلاب اسلامی است •دریافت‌های نامشروع باید با جدیّت دنبال و برگردانده بشود •وحشى‌هاى صهیونیست سیلى جنایات خود را خواهند خورد
اعتدال: صدها هزار نفر از مردم مؤمن تهران، صبح روز (چهارشنبه، 16 تیر) نماز باشکوه عید سعید فطر را به امامت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای در مصلای امام خمینی (رحمه‌الله) اقامه کردند.
مردم مسلمان و خداجوی ایران، صبح روز (چهارشنبه، 16 تیر) به شکرانه یک ماه روزه‌داری و بندگی و عبادت خداوند متعال، نماز عید سعید فطر را با شکوه فراوان، در سراسر کشور برگزار کردند. اوج این حضور و شکرگزاری، در مصلای امام خمینی تهران بود که نماز عید سعید فطر به امامت ولی امر مسلمین حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای اقامه شد.

* خطبه‌های نماز عید
* متن کامل خطبه‌‌های نماز عید فطر که توسط ولی امر مسلمین ایراد شد به شرح زیر است
بسم‌الله الرّحمن‌الرّحیم‌
الحمدلله ربّ ‌العالمین، الحمدلله الّذى خلق السّماوات و الارض و جعل الظّلمات و النّور ثمّ الّذین کفروا بربّهم یعدلون والصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین سیّما بقیّةالله فى الارضین نحمدالله و نشکره و نستعینه و نستغفره و نتوب الیه.
عید سعید فطر را به همه‌ی شما حضّار محترم، نمازگزاران عزیز و به همه‌ی ملّت ایران و به امّت بزرگ اسلامی تبریک عرض می‌کنم.
در عظمت این عید، همین بس که در قنوت‌های نماز‌هائی که در روز عید خوانده می‌شود، خدای متعال را به این روز سوگند می‌دهیم؛ این اهمّیّت این روز را نشان می‌دهد.
پایان یک ماه عبادت، یک ماه توسّل و ذکر و خشوع و خدمت از سوی مردم مؤمن، روز عید است برای همه‌ی مردم و روز ذخر و شرف است برای پیامبر اکرم.

* مسئولان کشور باید، به حال این مردم غبطه بخورند
 آنچه من امروز در این خطبه عرض می‌کنم این است که بحمدالله مردم مؤمن ما، ماه رمضان بسیار خوبی را گذراندند. ماه رمضان پُر از معنویّت و پُر از توجّه و توسّل و خشوع و تضرّع. ما مسئولان کشور باید، هم غبطه بخوریم به حال این مردم مؤمن و این دله ای نورانی، و هم باید خدا را شکر کنیم به‌خاطر مسئولیّتی که خدا به ما داده است در قبال این ملّت مؤمن.

* جوان‌ها و نوجوان‌‌ها با شوق و رغبت به روزه‌گیری رو آوردند
در بلندترین روز‌های سال و گرم‌ترین روز‌های سال، مردم در سراسر کشور روزه‌دار بودند، با د‌هان روزه گرما را تحمّل کردند، حتّی جوان‌های ما، نوجوان‌‌های ما با شوق و رغبت به روزه‌گیری رو آوردند.

* جوان‌ها و نوجوان‌‌ها توی دهن کسانی زدند که می‌خواستد آن‌ها را به روزه‌خواری بکشانند
کسانی، دست‌های خبیثی، سعی کردند نوجوان‌‌های ما را به روزه‌خواری بکشانند، بحمدالله موفّق نشدند و موفّق هم نخواهند شد؛ ولیکن مسئولان کشور و آحاد مردم، توجّه کنند که دشمنان مغرض و خبیث، تا کجا‌ها فکر کرده‌اند و به چه‌چیز‌ها فکر کرد‌هاند؛ برای اینکه نسل روبه‌بالندگی کشور را از دین دور کنند، می‌‌نشینند برنامه‌ریزی می‌کنند، نقشه‌کشی می‌کنند که نوجوان‌‌ها را به روزه‌خواری بکشانند. بحمدالله ملّت توی دهن این‌ها زدند.

* ملّت ایران حاضر است در مقابل همه‌ی دشمنان بِایستد و مسئله‌ی فلسطین را زنده کند
این ماه، ماه ضیافت الهی بود. ضیافت الهی، پذیرائی الهی را با خود دارد؛ و پذیرائی الهی در این ماه، نورانیّت دله ا است، مغفرت گنا‌هان است، توفیق کار‌های بزرگ و نیکو است. یکی از مهم‌ترین این کار‌ها، همین راه‌پیمائی عظیمی بود که در جمعه‌ی آخر ماه مبارک در روز قدس، به توصیه و تأکید امام بزرگوار ما در سرتاسر کشور انجام گرفت، در بسیاری از کشور‌های دیگر مسلمان هم انجام گرفت. در بعضی از شهر‌های ما در روز جمعه‌ی قدس؛ حرارت بقدری بود که به طور طبیعی، انسان در آن حرارت حرکت نمی‌کند؛ امّا مردم آمدند شرکت کردند؛ در همه‌جای کشور و بخصوص در آن شهر‌هائی که در استان‌های گرم قرار دارند، استان‌های جنوبی کشور. حقیقتاً مردم مجاهدت کردند؛ با د‌هان روزه، زیر آفتاب، آمدند تا موضع خود را در قبال مسئله‌ی مهمّ فلسطین فریاد کنند. این معنایش این است که اگر برخی دولت‌های مسلمان، به آرمان فلسطین خیانت می‌کنند، بعضی‌‌ها کوتاهی می‌کنند، بعضی از ملّت‌ها خبر ندارند، ملّت ایران با حضور خود و با فریاد خود، حاضر است در مقابل همه‌ی دشمنان بِایستد و مسئله‌ی فلسطین را زنده کند.

* جلسات با شکوه قرآن نمایشگاه بزرگ معنویّت‌گرائی مردم
امسال ماه رمضان، سرتاسر کشور نمایشگاه بزرگی بود از نشانه‌‌های معنویّت‌گرائی مردم و از جلسات با شکوه قرآن که بحمدالله به بهترین وجهی در رسانه‌ی ملّی هم منعکس شد؛ این جزءخوانی‌‌هائی که معمول شده است به‌صورت جمعی در مشاهد مشرّفه انجام می‌گیرد، این را مردم استقبال کردند؛ امسال در بسیاری از شهر‌ها در جریان بود.

* علاقه و ارادت به معنویّت و خدمت مردم به مردم
افطاری‌‌های مردمی پدیده‌ی دیگری بود که امسال بخصوص در تهران - بنده هنوز از شهرستان‌‌ها گزارش روشنی ندارم، البتّه در بعضی از مشاهد مشرّفه مثل آستان قدس رضوی، افطاری‌‌های عمومی برگزار بود- در حسینیّه‌‌ها، در مسجد‌ها، در خیابان‌ها، در محلّه‌‌ها، در بسیاری از کوچه‌‌ها، مردم سفره‌ی افطاری پهن می‌کردند و به رهگذران افطاری تعارف می‌کردند، مردم هم می‌‌نشستند؛ تصویر‌ها و عکس‌های آن‌ها را برای من آوردند؛ انصافاً این‌همه علاقه و ارادت به معنویّت و خدمت مردم به مردم، انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

* تقبیح افطاری‌‌های پرخرج بعضی دستگاه‌‌ها
این جزو کار‌هائی بود که امسال رایج شد؛ [البتّه] از ساله ای گذشته بود، امسال بیشتر از ساله ای دیگر؛ در تهران که تقریباً همه‌گیر است، در بسیاری از شهرستان‌‌ها هم علی‌القاعده هست که بنده البتّه اطّلاع دقیق و روشنی ندارم. این در مقابل آن افطاری‌دادن‌‌های مسرفانه و مترفانه است؛ افطاری‌‌های پرخرج، آن هم نه به افراد مستحقّ افطار، [که] گاهی از سوی بعضی از دستگاه‌‌های مسئول نظام داده می‌شود که هیچ وجهی ندارد؛ در هتله ا جمعیّتی را جمع می‌کنند، کسانی که هیچ احتیاجی به این افطاری هم ندارند. این کار مردمی در مقابل کار آن‌ها است. عده‌ای راه افتاده بودند، اسم خودشان را هم گذاشته بودند «کوچه‌گردان‌‌های عاشق» - که یک اسم حقیقی است- و افطاری درِ خانه‌‌های مردم می‌بردند که نمونه‌‌های متعدّدی را برای ما گزارش کردند و تصویر و عکس آوردند؛ درِ خانه‌‌ها افطار [دادن]. این‌ها کار‌های بسیار بزرگی است، این‌ها کار‌های بسیار ارزنده‌ای است.

* تحسین اعتکاف دهه‌ی آخر ماه رمضان
علاوه‌ی بر این‌ها جلسات دعا، جلسات مناجات، شب‌هاتا سحر‌ها، در مساجد، در حسینیّه‌‌ها،   در مجامع مختلف، بخصوص در شب‌های احیاء، حتّی بر سر مزار شهدا؛ مردم جمع می‌شدند، این دله ا را به خدا متوجّه می‌کردند؛ این‌ها همه وسیله‌ی جلب رحمت الهی است. اعتکاف دهه‌ی آخر ماه رمضان هم تدریجاً دارد به یک سنّتی تبدیل می‌شود که رو به رشد است؛ ان‌شاءالله این هم مبارک است.

* اینچنین ماه رمضانی موجب جلب رحمت الهی است؛ ان‌شاءالله
من اطّلاع پیدا کردم بعضی از پزشکان محترم، در برخی از شب‌ها و روز‌های ماه رمضان، طبابت‌های صلواتی می‌کردند؛ این معنایش این است که این ایثار و این گذشت، در بین همه‌ی طبقات مردم ادامه دارد. این ماه رمضانی بود که گذشت؛ اینچنین ماه رمضانی موجب جلب رحمت الهی است؛ ان‌شاءالله.

* روز عید فطر برای تکریم پیغمبر اکرم است
و امروز هم که روز عید فطر است، روزی است که برای تکریم پیغمبر اکرم است؛ جَعَلتَهُ لِلمُسلِمینَ عیدا، وَ لِمُحَمَّدٍ صلّی اللهُ علیهِ وَ آلِه ذُخرًا و شَرَفًا و کرامتًا وَ مَزیدا؛ این احترام به پیغمبر و تکریم آن پیغمبر است از سوی مردم، مردمی که خدای متعال درباره‌ی پیغمبر فرمود: عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم؛(۱) سختی‌‌های مردم بر او دشوار است.
پروردگارا! به محمّد و آل محمّد این ماه رمضان را و این روز عید را برای ملّت ایران و برای مسلمانان عالم مبارک بفرما.
بِسمِ‌الله الرَّحمنِ‌الرَّحیمِ . وَالعَصرِ . اِنَّ الاِنسانَ لَفى خُسر . اِلَّا الَّذینَ ءامَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر .

* *  خطبه دوم
بسم‌الله الرّحمن‌الرّحیم
والحمدلله ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوب الیه و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین سیّما علیّ امیرالمؤمنین و حبیبته الزّهراء المرضیّة سیّدة نساء العالمین و الحسن و الحسین سیّدی شباب اهل الجنّه و علیّ بن الحسین و محمّد بن علیّ و جعفر بن محمّد و موسی بن جعفر و علیّ بن موسی و محمّد بن علیّ و علیّ بن محمّد و الحسن بن علیّ و الخلف القائم المهدی، حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک.

* عید مردم در بعضی از کشور‌ها عزا شد
 همه‌ی برادران و خواهران عزیز را به تقوای الهی دعوت می‌کنم. آنچه را در این خطبه می‌خواهم عرض کنم، ناظر به دنیای اسلام است، ناظر به امّت اسلامی است. متأسّفانه عید مردم در بعضی از کشور‌ها عزا شد؛ در بغداد چند صد خانواده، داغ عزیزانشان را دیدند به دست جنایتکاران و تروریست‌‌ها و کسانی که می‌خواهند اسلام جعلی و بدلی را به دستور اربابان خودشان در میان مردم رائج کنند. همچنین در استانبول، در بنگلادش، در بعضی از کشور‌های دیگر، مردم در ایّام ماه رمضان با د‌هان روزه مورد تهاجم‌های تروریستی قرار گرفتند.

* دست‌های ناامن دستگاه‌‌های آمریکا و صهیونیست و انگلیس
این نتیجه‌ی پرورش دادن تروریسم به‌وسیله‌ی دستگاه‌‌های امنیّتی و دست‌های ناامن دستگاه‌‌های آمریکا و صهیونیست و انگلیس است که این چیز‌ها را در دنیای اسلام به وجود آورد‌هاند؛ البتّه خودشان هم آسیب خواهند دید - همچنان‌که بتدریج دارند می‌‌بینند- امّا این گناه آن‌ها و جرم آن‌ها است؛ این جرمی است که فراموش نخواهد شد.
متأسّفانه در ماه رمضان در برخی از کشور‌های اسلامی - در سوریه، در یمن، در لیبی و در برخی نقاط دیگر- آتش جنگ برافروخته بود که انسان حقیقتاً غمگین می‌شود از اینکه دنیای اسلام در یک چنین وضعیّتی قرار دارد. بعضی، منازعات سیاسی را تبدیل به جنگ داخلی کردند.
* آفرین به مردم یمن و مرحبا به رهبری حکیمانه‌ی مردم یمن
منازعه‌ی سیاسی یک حرف است، جنگ داخلی یک حرف دیگر است؛ این دخالت ابرقدرت‌‌ها بود که این کار را در سوریه و در بعضی از جا‌های دیگر انجام دادند. در یمن، امروز بیش از یک سال و سه ماه است که مردم زیر بمباران‌ها قرار دارند؛ امّا باز هم آفرین به مردم یمن که در روز قدس توانستند آن راه‌پیمائی عظیم را در آن هوای گرم و با وجود بمباران‌ها به راه بیندازند؛ مرحبا به آن مردم، مرحبا به رهبری حکیمانه‌ی مردم یمن. در سوریه هم مردم دچار حادثه‌ی بزرگی هستند که استکبار بر آن‌ها تحمیل کرده است.

* تلاش دشمنان برای به فراموشی سپردن مسئله‌ی فلسطین است
 تلاش دشمنان برای به فراموشی سپردن مسئله‌ی فلسطین است. می‌خواهند دنیای اسلام را درگیر مسائل داخلی خودشان بکنند که مسئله‌ی فلسطین را فراموش کنند و فرصتی برای رژیم صهیونیستی به وجود بیاید تا آن اهداف خباثت‌آمیز خودش را دنبال کند.

* مبارزه‌ی برای آزادی فلسطین یک مبارزه‌ی اسلامی است
ما باید بدانیم مبارزه‌ی برای آزادی فلسطین یک مبارزه‌ی اسلامی است، یک مبارزه‌ی همگانی است، یک مبارزه‌ی عربیِ صِرف نیست؛ این وظیفه‌ی مسلمان‌ها است که در همه‌جای دنیا، به هر شکلی که می‌توانند، این مبارزه را، این فریاد را، این حرکت را ادامه بدهند. فروکاستن این مسئله‌ی به این مهمّی به یک مسئله‌ی داخلی عربی، مطلب غلطی است.

* حقوق‌ها و برداشت‌‌های غیرمنصفانه خیانت به آرمان‌های انقلاب اسلامی است
یک مطلب هم درباره‌ی مسائل داخلی کشور، موضوع این حقوق‌ها و برداشت‌‌های غیرمنصفانه و ظالمانه از بیت‌المال است - که امروز در بین مردم رایج شده است که خبرش را د‌هان‌به‌د‌هان نقل می‌کنند- این برداشت‌‌ها نامشروع است، این برداشت‌‌ها گناه است، این برداشت‌‌ها خیانت به آرمان‌های انقلاب اسلامی است.
قطعاً در گذشته کوتاهی‌‌هائی شده است، غفلت‌هائی شده است، بایستی جبران بشود؛ این‌جور نباشد که ما سروصدا بکنیم و بعد قضایا را تمام بکنیم و بکلّی به دست فراموشی بسپریم؛ باید دنبال بشود.

* دریافت‌های نامشروع باید برگردانده بشود
خوشبختانه رئیس جمهور محترم و رؤسای محترم دو قوّه‌ی دیگر، متعهّد شده‌اند که این مسئله را دنبال کنند؛ باید با جدیّت دنبال بشود؛ دریافت‌های نامشروع باید برگردانده بشود، و اگر کسانی بی‌قانونی کرده‌اند مجازات بشوند، و اگر سوءاستفاده‌ی از قانون هم شده است بایستی این‌ها  را از این کار‌ها برکنار بکنند؛ این‌ها کسانی نیستند که لیاقت این را داشته باشند که در این مراکز قرار بگیرند.

* توجّه داشته باشید دشمنان می‌خواهند از برداشت‌‌های غیرمنصفانه علیه نظام اسلامی استفاده کنند
 البتّه این را هم توجّه داشته باشید، دشمنان نظام اسلامی می‌خواهند از این قضیّه یک مستمسکی علیه نظام اسلامی درست بکنند. این‌ها یک عده‌ای هستند که در قبال مجموعه‌ی مدیران و کارکنان دستگاه‌‌‌های مسئول که با پاکی و صداقت دارند کار می‌کنند عدّه‌ی زیادی نیستند، امّا همین کمشان هم مضر است، همین کمشان هم عیب است؛ این عیب را بایستی برطرف کرد.
* پی‌نوشت‌ها:
۱) سوره‌ی توبه، بخشی از آیه‌ی ۱۲۸؛ «... رنج‌های شما بر او دشوار [و گِران] است...»
۲) سوره‌‌ى عصر، آیات ۱ تا ۳؛ «سوگند به عصرِ [غلبه‌‌ى حق بر باطل‌]. که واقعاً انسان دستخوش زیان است. مگر کسانى که گرویده و کار‌هاى شایسته کرده و همدیگر را به حق سفارش و به شکیبایى توصیه کرد‌هاند.»

*  آسیب‌‌های ناشی از
مستی اشرافی‌گری را کأنّه
درست نمی‌‌شناسیم
ما آسیب‌‌های ناشی از فقر را شناخته‌ایم، روی آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم، درباره‌ی آن‌ها جلسه می‌گذاریم، امّا آسیب‌‌های ناشی از مستی اشرافی‌گری را کأنّه درست نمی‌‌شناسیم؛ وقتی اشرافی‌گری، اسراف، و تجمّل در جامعه وجود داشته باشد و ترویج بشود، این قضایا به دنبالش پیش می‌‌آید و به وجود می‌‌آید و همه دنبال این هستند که یک طعمه‌ای به دست بیاورند و خودشان را از آن سیر کنند، شکم‌ها را از این مال‌های حرام پُر کنند. با این پدیده بایستی با جدّیّت مقابله بشود؛ مسئله‌ی عزل کردن و برکنار کردن و برگرداندن آنچه از بیت‌المال به صورت نامشروع خارج شده است، این را در دستور قرار بدهند.
این وظیفه‌ی همه است؛ مردم نسبت به این مسئله اهمّیّت می‌دهند و اگر چناچه این قضیّه اتّفاق نیفتد و دنبال‌گیری نشود، اعتماد مردم به نظام کاسته می‌شود که این فاجعه‌ی بزرگی خواهد بود. بایستی با اقدام جدّی، اعتماد مردم را حفظ کرد. امیدواریم خدای متعال به همه‌ی مسئولین توفیق عنایت کند.
بِسمِ‌الله الرَّحمنِ‌الرَّحیم . قُل هُوَ اللهُ احدٌ . اَللهُ الصَّمَدُ . لَم یَلِد وَ لَم یولَد. وَ لَم یَکُن لَهُ کُفُوًا اَحَدٌ .
والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته
*  بیانات امام خامنه‌ای
در دیدار مسئولان نظام
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر روز (چهارشنبه، 14 تیرماه) در دیدار مسئولان نظام و جمعی از قشرهای مختلف مردم، منبع اصلی جنگ، ناامنی و تروریسم در منطقه و دنیای اسلام را قدرت‌های استکباری و در رأس آنها آمریکا دانستند و با تأکید بر اینکه هدف آنها، ایجاد فضای تنفس برای رژیم صهیونیستی و به فراموشی سپرده شدن موضوع محوری فلسطین است، گفتند: تنها راه مقابله با این توطئه‌ها، شناخت دشمن واقعی و ایستادگی است و ملت ایران نشان داده است که تنها راه پیشرفت، ایستادگی است.
در ابتداى این دیدار که به‌مناسبت
عید سعید فطر برگزار شد
حجّت‌الاسلام والمسلمین
حسن روحانى (رئیس جمهور) مطالبى بیان کرد.
* متن کامل بیانات امام خامنه‌ای در این دیدار به این شرح است
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌
والحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على سیّدنا محمّد
و آله الطّاهرین.
*  تبریک عید سعید فطر
به ملّت بزرگ و مؤمن و وفادار و شجاع و فداکار
تبریک عرض می‌کنم عید سعید فطر را به همه‌ى شما برادران و خواهران عزیز که در این مجلس تشریف دارید، و به سفراى محترم کشورهاى اسلامى که حضور دارند، و به ملّت ایران که حقیقتاً شایسته است انسان با همه‌ى وجود و با همه‌ى دل به این ملّت بزرگ و مؤمن و وفادار و شجاع و فداکار تبریک بگوید عید سعید فطر را.
همچنین تبریک عرض می‌کنیم این عید را به امّت بزرگ اسلامى که «اَلَّذى جَعَلتَهُ لِلمُسلِمینَ عیدا»؛(1) خداى متعال این روز را براى امّت اسلامى عید قرار داده است.
* در این عید، مردم به به  توحید و به وحدت دعوت شده‌اند
در این عید، مردم به دو رکن اساسى دعوت شده‌اند: به توحید و به وحدت. توحید در همین ذکر عمیق و پُرمعنائى است که در نماز عید وجود دارد که دنباله‌ى آن هم زکات است؛ [یعنى‌] هم صلات است، هم متمّم آن زکات است؛ این در این روز نِماد توحید است. وحدت هم که درواقع از همین توحید سرچشمه می‌گیرد، همدلى مسلمانها است؛ جسمها در نماز و در اجتماعات عید در کنار هم، و دلها متوجّه به یک مرکز، مرکز عظمت الهى، مرکز قدرت و رحمت حق؛ این روز یک چنین روزى است.
*  متأسّفانه دنیاى اسلام
از وحدت محروم است
 البتّه امروز متأسّفانه دنیاى اسلام از وحدت محروم است، دچار مشکلات و دچار درگیرى است. وقتى آشفتگى به میان آمد، وقتى درگیرى میان مسلمانها به وجود آمد، معنویّت هم کم می‌شود.
*  طبق منطق قرآن معنویّت و ایمان، به آرامش احتیاج دارد
معنویّت و ایمان، طبق منطق قرآن تا حدود زیادى به آرامش احتیاج دارد؛ هُوَ الَّذى اَنزَلَ السَّکینَةَ فى قُلوبِ المُؤمِنینَ لِیَزدادوا ایمانًا مَعَ ایمانِهم؛(2) وقتى سکینه بود، وقتى آرامش بود، وقتى امنیّت بود، نوبت می‌رسد به اینکه انسانها بر ایمان خود بیفزایند؛ با عمل صالح، با توجّه، با ذکر. وقتى در یک کشور اسلامى و در یک مجموعه‌ى اسلامى، مردم بر جان خود، بر مال خود، بر امنیّت خود بیم دارند و مأمون(3) نیستند، امنیّت ندارند، آنجا سکینه هم وجود ندارد؛ سکینه که نبود، این ازدیاد ایمان هم وجود ندارد؛ امروز مسلمان‌ها دچار این وضعیّتند.
*  امّت اسلامى شایسته‌ى این‌همه مشکلات نیست
 در خطبه‌ى نماز عرض کردم به مردم، امروز بغداد عزادار است. بسیارى از کشورهاى دیگر اسلامى به‌خاطر جنگها، به‌خاطر خون‌ریزى عزادارند؛ سوریه عزادار است، یمن عزادار است، لیبى عزادار است، بحرین عزادار است. امّت اسلامى شایسته‌ى این‌همه مشکلات نیست.
* چرا ما امت اسلام دشمن خودمان را نمى‌شناسیم؟
این مشکلات از کجا مى‌آید؟ این مشکلات از کدام منبع خبیث و نامبارکى ناشى می‌شود؟ چه کسى این نطفه‌ى ناپاک تروریسم را در دنیاى اسلام ترویج می‌کند؟ در زبان، همه از تروریسم تبرّى می‌جویند و گاهى على‌الظّاهر یک تظاهر عملى هم علیه تروریسم می‌کنند - به تعبیر رئیس جمهور محترم یک ائتلاف ظاهرى و دروغین و مصنوعى علیه تروریسم تشکیل می‌دهند- امّا در باطن این‌جور نیست؛ در باطن تروریسم را ترویج می‌کنند. ما فراموش نکرده‌ایم آن روزهائى را که در اوائل قضایاى سوریه، سفیر آمریکا بلند شد رفت در بین معارضین تا به آنها دلگرمى بدهد و آنها را وادار کند که یک منازعه‌ى سیاسى را تبدیل کنند به یک جنگ داخلى. این کار کوچکى است؟ خب منازعات سیاسى در خیلى از کشورها هست؛ چرا باید منازعه‌ى سیاسى را تبدیل کنند به جنگ؟ [آن‌هم‌] جنگ در خود یک ملّت و برادرکشى. بعد هم با پول و با درآمدهاى نفتى حرام، جوان‌هائى را از اطراف و اکناف جمع کنند [و به آنجا] متوجّه کنند؛ در سوریه یک‌جور، در عراق یک‌جور. حالا که دیگر گسترش پیدا کرده است؛ در بنگلادش، ترکیه و دیگر جاها. اینها است که دنیاى اسلام را دچار این بدبختى‌ها می‌کند و این ناامنى را به وجود مى‌آورد. چرا ما دشمن خودمان را نمى‌شناسیم؟
*  تکیه ما بر روى دشمنى آمریکا ناشى از شناخت و تجربه است
بعضى خیال می‌کنند اینکه ما بر روى دشمنى آمریکا با ما تکیه می‌کنیم، ناشى از تعصّب است؛ نه، ناشى از شناخت است، ناشى از تجربه است. ما ۳۷ سال است داریم تجربه می‌کنیم این دشمنى‌ها را.
*  ملّت بیدار است، دولت هشیار است، مسئولین آماده‌اند
از اوّل انقلاب اینها کمر بستند به دشمنى امام بزرگوارِ ما و حرکت عظیم او؛ از اوّل انقلاب شروع کردند به توطئه، هنوز هم دارند می‌کنند: سعى کردند اقوام ایرانى را علیه جمهورى اسلامى بشورانند، موفّق نشدند؛ سعى کردند عناصر وابسته را علیه مردم بشورانند، تا حدودى هم توانستند امّا مردم بر آنها غلبه پیدا کردند؛ تا امروز هم این سعى را دارند می‌کنند امّا ملّت بیدار است، دولت هشیار است، مسئولین آماده‌اند.
*  عوامل زمین‌گیرشدن امّت اسلام را باید شناخت
متأسّفانه در مناطق دیگر و کشورهاى دیگر این نقشه عملى شده است؛ کسانى با پول، با تماس، با سلاح مدرن به کمک تروریست‌ها می‌روند. این‌همه سلاح مدرن را تروریست‌ها از کجا مى‌آورند؟ با چه پولى می‌خرند؟ اینها آن چیزهائى است که دنیاى اسلام را، امّت اسلام را زمین‌گیر می‌کند؛ اینها را باید فهمید، اینها را باید شناخت.
*  در مسئله‌ى بحرین هیچ دخالتى نکردیم و نخواهیم کرد
 امروز مشاهده می‌کنیم که در مناطق دیگر هم این کار را دارند می‌کنند. ما در مسئله‌ى بحرین هیچ دخالتى نکردیم و نخواهیم کرد امّا نصیحتشان داریم می‌کنیم، آنجا هم یک منازعه‌ى سیاسى است؛ دارند کارى می‌کنند که این منازعه‌ى سیاسى را بکشانند به یک جنگ داخلى؛ اگر آگاهى دارند، اگر معرفت دارند، اگر خِرد سیاسى بر آنها حاکم است، خب نکنند این کارها را. مخالفت سیاسى و منازعه‌ى سیاسى در هر کشورى ممکن است وجود داشته باشد؛ چرا باید کارى کنند که ملّتها را وادار کنند به پنجه زدن و مردم را در مقابل هم قرار بدهند؟ اینها اشتباهاتى است که امروز متأسّفانه در برخى از کشورهاى دیگر اسلامى انسان مشاهده می‌کند.
*  می‌خواهند منطقه را مشغول به خود بکنند تا رژیم صهیونیستى نفَس راحتى بکشد
استکبار جهانى و در رأس آنها آمریکا می‌خواهند این منطقه را سرگرم و مشغول به خود بکنند تا رژیم صهیونیستى نفَس راحتى بکشد؛ اینها می‌خواهند مسئله‌ى فلسطین را به فراموشى بسپرند، اینها می‌خواهند وجود یک جغرافیا و یک ملّت را انکار کنند.
* استکبار می‌خواهد فلسطین و ملّت فلسطین را انکار کند
فلسطین یک کشور پدیدآمده‌ى جعلىِ امروزى نیست، فلسطین هزاران سال تاریخ دارد، ملّت فلسطین یک ملّت است، صاحب یک سرزمین است، صاحب یک منطقه‌ى جغرافیائى است؛ استکبار می‌خواهد اینها را انکار کند و ملّت فلسطین را انکار کند.
* وحشى‌هاى صهیونیست سیلى جنایات خود را خواهند خورد
این فشارهائى که امروز وحشى‌هاى صهیونیست دارند بر ملّت فلسطین وارد می‌کنند، اینها سیلى‌اش را خواهند خورد؛ این را بدانند.
* مسئله‌ى فلسطین
مسئله‌ى همه کسانی است که از وجدان انسانى برخوردارند
مسئله‌ى فلسطین مسئله‌ى محورى دنیاى اسلام است، مسئله‌ى فلسطین مسئله‌اى است که هیچ کشورى نباید فراموش کند؛ هیچ کشور اسلامى بلکه حتّى کشورهائى که از وجدان انسانى برخوردارند، نباید فراموش کنند که این یک مسئله‌ى اصلى است، مسئله‌ى اساسى است. یک ملّت مظلوم است، یک ملّت در محاصره است، یک ملّت دائماً دارد در طول این هفتاد سال اخیر مورد ظلم‌وستم قرار می‌گیرد؛ این را نباید فراموش بکنند. قضایاى دیگر دنیاى اسلام به گمان ما غالباً براى این است که این مسئله‌ى فلسطین فراموش بشود، آن‌وقت فاجعه‌آفرینى می‌کنند.
* دنیاى اسلام باید متجاوز به یمن را تنبیه بکند
خب، مسئله‌ى یمن را شما ملاحظه کنید. آنچه در یمن دارد اتّفاق مى‌افتد یک فاجعه است، یک فاجعه است.
یک سال و چند ماه است که این مردم به یک دلیل واهى به‌وسیله‌ى یک کشور به‌اصطلاح اسلامى دیگر مورد تهاجمند، بمباران می‌شوند، نه اینکه جبهه‌هاى جنگ بمباران بشود؛ بیمارستان بمباران می‌شود، خانه‌هاى مردم بمباران می‌شود، مساجد بمباران می‌شوند، زیرساخت‌هاى کشور دارد نابود می‌شود؛ این وضع قابل دوام نیست؛ متجاوز بایستى از تجاوز دست بردارد و دنیاى اسلام باید متجاوز را تنبیه بکند تا کسانى به فکر تجاوز نیفتند.
* ملّت ایران نشان داد که راه پیشرفت هم ایستادگى است
 ملّت ایران ایستاده است؛ ملّت ایران در این ۳۷ سال نشان داده است که ایستاده است. این یک، و نشان داده است که راه پیشرفت هم ایستادگى است. اگر ملّت ایران تسلیم می‌شد، ضعف نشان می‌داد، در مقابل قدرت‌طلب‌هاى عالَم و متکبّرین عالَم کُرنش می‌کرد، این پیشرفت‌ها هم نصیبش نمیشد؛ راه پیشرفت ایستادگى و استقامت است، تقویت ساخت داخلى است، تقویت عزم و اراده‌ى ملّى است و تقویت ارتباط با خدا.
* رازونیازهاى ماه رمضان توکّل انسان را به خدا زیاد می‌کند
عزیزان من! این رازونیازهاى ماه رمضان را قدر بدانید، این دعاها را قدر بدانید؛ این شب‌زنده‌دارى‌هاى مبارک را، این اشک‌هاى پاکیزه را که در این شبهاى قدر و در این مجالس دعا و مناجات و استغاثه و تضرّع بر چهره‌ها جارى شد، اینها را قدر بدانید، اینها خیلى ارزش دارد؛ این‌ها دل انسان مؤمن را محکم می‌کند، توکّل او را به خدا زیاد می‌کند. وقتى به خدا توکّل کردید، از غیر خدا دیگر نخواهید ترسید، وقتى از غیر خدا نترسیدید، به سمت اهداف عالى خودتان محکم حرکت خواهید کرد.
پروردگارا! روح مطهّر امام بزرگوار که این راه را به ما نشان داد و ما را در این راه وارد کرد، و روح مطهّر شهیدان عزیز که در این راه جان خودشان را فدا کردند، با پیغمبر و آل پیغمبر محشور بفرما.
والسّلام علیکم
و رحمةالله و برکاته
* پی‌نوشت:
1) مصباح، ج‌۲، ص ۶۰۴ (دعاى قنوت نماز عید)
2)بخشى از آیه‌ى ۴  سوره‌ى فتح، «اوست آن کس که در دلهاى مؤمنان آرامش را فرو فرستاد تا ایمانى بر ایمان خود بیفزایند...»
3) ایمن، در امان‌



نوشته شده در   شنبه 19 تير 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode