ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 2 تير 1395     |     کد : 104250

انتقاد امام خامنه‌ای از ترویج هنرمندانِ ولنگار

در دیدار صمیمانه‌ی جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب با ولی امر بیان شد:

در دیدار صمیمانه‌ی جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب با ولی امر بیان شد:
انتقاد امام خامنه‌ای از ترویج هنرمندانِ ولنگار
تأکید ولی امر بر تبدیل مضامین متون دینی به شعر شاعران جزء عزیزترین و فاخرترین سرمایه‌های کشور هستند خیانت‌های آمریکائی‌ها در قضیه‌ی برجام، عرصه ورود شعرا است
اعتدال: ولی امرمسلمین، در دیدار صمیمانه‌ با جمعی از شاعران و  اهالی فرهنگ و ادب،  با انتقاد از برخی اقدامات غلط در ترویج و تجلیل هنرمندانِ بدون اعتقاد و ولنگار، افزودند: متأسفانه گاهی از فردی که ذره‌ای گرایش به مفاهیم اسلام و انقلاب اسلامی نشان نداده است، تجلیل می‌شود اما از هنرمندی که همه‌ی عمر و سرمایه‌ی هنری خود را در راه اسلام و انقلاب گذرانده‌ است، تجلیل و به او توجه نمی‌شود.

* گزیده بخش‌هائی از بیانات معظم‌له به این شرح است:
شعر باید زنده باشد و نسبت به مسائل جاری و نیازهای کشور موضع داشته باشد/ اشعار برجسته‌ای درباره‌ی فلسطین، یمن، بحرین، دفاع مقدس، شهدای غواص، شهدای مدافع حرم یا مظلومیت مجاهدانی همچون شیخ زکزاکی گفته می‌شود اما به‌خوبی ترویج و منعکس نمی‌شوند/ در بیان خیانت‌های آمریکائی‌ها در قضیه‌ی برجام، علاوه بر سیاسیون، هنرمندان و به‌ویژه شاعران باید این واقعیت‌ها را به افکار عمومی منتقل کنند.
ما امروز به سرود نیاز داریم. سرود نوعی از شعر بسیار پرتأثیر است؛ از همه‌ی انواع شعر اثرگذاری‌اش بیشتر است. اگر سرود مناسبی متناسب وضع زمان داشته باشیم که جوان‌ها در جاهای مختلف مثل اردو، کوهنوردی، اجتماعات و راهپیمائی ۲۲ بهمن بخوانند، تکرار اینها گسترش معارفی است که به آنها نیاز داریم. زود هم اثر می‌گذارد، فرهنگ‌سازی می‌کند، سطح هم نمی‌شناسد؛ از سطوح بالای معرفتی تا عامه‌ی مردم را به سرعت فرامی‌گیرد.

* مشروح گزارش این دیدار و بیانات امام خامنه‌ای به این شرح است:
در شب میلاد کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی (علیه‌السلام)، جمعی از اهالی فرهنگ، استادان شعر و ادب فارسی و شاعران جوان و پیشکسوت کشور و تعدادی از شاعران از کشورهای پاکستان، هندوستان و افغانستان با حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
در ابتدای این دیدار، ۲۳ نفر از شاعران، اشعار خود را در حضور ولی امر مسلمین، قرائت کردند.
همچنین شاعران نماز مغرب و عشا را به امامت ولی امر مسلمین، اقامه و روزه‌ی خود را همراه با معظم‌له، افطار کردند.

* شاعران سرمایه‌ها و ذخایر ارزشمند کشور هستند
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، در این دیدار، شاعران را سرمایه‌ها و ذخایر ارزشمند کشور خواندند و با تأکید بر لزوم «زنده، به‌هنگام و موضع‌دار بودن شعر درخصوص مسائل اصلی و نیازهای کشور»، خاطرنشان کردند: امروز جنگ دیگری از نوع جنگ نرم و مبارزه‌ای سیاسی و فرهنگی در جریان است و در این مصاف، شعر باید به‌عنوان ابزاری مؤثر به مسئولیت خود عمل کند.

* ویژگی بی‌نظیر مرحوم سبزواری، سرودهای تأثیرگذار، با کیفیت و به‌روز او بود
ولی امر مسلمین، با تکریم و گرامیداشت یاد مرحوم حمید سبزواری، قریحه‌‌ی سرشار و تسلط بر انواع شعر و دایره‌ی وسیع واژگان را از امتیازات آن شاعر ارجمند برشمردند و افزودند: ویژگی بی‌نظیر مرحوم سبزواری، سرودهای تأثیرگذار، با کیفیت و به‌روز او بود.
* سرود مؤثرترین نوع شعر است
معظم‌له، از همین زاویه سرود را مؤثرترین نوع شعر خواندند و گفتند: سرعت و فراگیری عمومی سرود از همه‌ی انواع شعری بیشتر است و سرود مانند هوای تازه و بهاری در جامعه نفوذ می‌کند؛ بنابراین باید با تولید سرودهای خوب و ترویج مناسب آنها، کمبود و خلأ موجود در این عرصه را برطرف کرد.
* شاعران جزء
عزیزترین و فاخرترین سرمایه‌های کشور هستند
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، سپس در تبیین جایگاه و مسئولیت شعر، شاعران را جزء عزیزترین و فاخرترین سرمایه‌های کشور دانستند و افزودند: این سرمایه باید در بزنگاه‌ها و در مقاطعی که کشور در مسائلی همچون مسائل سیاسی، فرهنگی، ارتباطات مردمی و پیوندهای اجتماعی و مواجهه با دشمنان خارجی نیاز به کمک دارد، به میدان بیاید و نیازهای کشور را پاسخ دهد.
* اشعار و سرودهای خوب، ترویج نمی‌شوند
ولی امرمسلمین، تأکید کردند: شعر باید زنده باشد و نسبت به مسائل جاری و نیازهای کشور موضع داشته باشد.
معظم‌له، با تأکید بر لزوم ترویج اشعار و سرودهای زنده و موضع‌دار در سطح وسیع، و مسئولیت صداوسیما و سایر دستگاه‌های مسئول در این زمینه، خاطرنشان کردند: امروز نسبت به گذشته اشعار زنده و برجسته‌ای همچون شعر درباره‌ی فلسطین، یمن، بحرین، دفاع مقدس، شهدای غواص، شهدای مدافع حرم یا مظلومیت مجاهدانی همچون شیخ زکزاکی شیخ مظلوم، شجاع و مصمم نیجریه گفته می‌شود اما متأسفانه این شعرهای مؤثر و روحیه‌بخش، به‌خوبی ترویج و منعکس نمی‌شوند و در این خصوص کوتاهی و کم‌کاری وجود دارد.

* خیانت‌های آمریکائی‌ها در قضیه‌ی برجام، از عرصه‌های سرودن شعر زنده است
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای،، «بیان خیانت‌های آمریکائی‌ها در قضیه‌ی برجام» را یکی دیگر از عرصه‌های ممکن برای سرودن شعر زنده خواندند و گفتند: علاوه بر سیاسیون، هنرمندان و به‌ویژه شاعران باید این واقعیت‌ها را به افکار عمومی منتقل کنند.
* انتقاد ولی امر  از  ترویج هنرمندانِ ولنگار
ولی امرمسلمین، با انتقاد از برخی اقدامات غلط در ترویج و تجلیل هنرمندانِ بدون اعتقاد و ولنگار، افزودند: متأسفانه گاهی از فردی که ذره‌ای گرایش به مفاهیم اسلام و انقلاب اسلامی نشان نداده است، تجلیل می‌شود اما از هنرمندی که همه‌ی عمر و سرمایه‌ی هنری خود را در راه اسلام و انقلاب گذرانده‌ است، تجلیل و به او توجه نمی‌شود.
توصیه‌ی بعدی ولی امر مسلمین، «استفاده از فرصت اقبال و توجه مردم و جوانان به اشعار پرکاربرد نظیر نوحه‌ها و  اشعار مرثیه» بود.

* اکنون در میدان جنگ نرم و مقابله با نفوذ قرار داریم
معظم‌له، با اشاره به نمونه‌هائی از نوحه‌های پرمضمون و شورانگیز در دوران مبارزه علیه رژیم طاغوت و همچنین در دوران دفاع مقدس، گفتند: البته میدان و نوع جنگ امروز با دوران مبارزه و سال‌های اول انقلاب، متفاوت است و ما اکنون در میدان جنگ نرم، و جنگ سیاسی، فرهنگی، امنیتی و مقابله با نفوذ قرار داریم که در این میدان، فکرها و اراده‌ها در حال مبارزه هستند و یکی از ابزارهای اصلی و مؤثر در این مبارزه نیز، ابزار شعر است.
* تأکید بر تبدیل
مضامین متون دینی به شعر
تأکید بر «تدوین، ترجمه و انتشار موضوعی اشعار برجسته در مسائلی همچون فلسطین، دفاع مقدس، منطقه، یمن»، «تبدیل کردن مضامین و الفاظ عالی ادعیه و متون دینی به شعر» و «سرودن اشعار آئینی مضمون‌دار و قوی با هدف انتقال معارف ائمه‌ی معصومین (علیهم‌السلام)»، توصیه‌های بعدی ولی امر مسلمین، در این دیدار صمیمی به شاعران بود.
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، همچنین بر ضرورت ارتقا و تعالی بخشیدن به شعر و متوقف نشدن شاعران در مسیر پیشرفت تأکید کردند و افزودند: لازم است برای ارتقای شعر و تربیت شاعران، مجموعه‌های مردمی و فنی همچون شهرستان ادب، تقویت و حمایت شوند.


نوشته شده در   چهارشنبه 2 تير 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode