ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 2 تير 1395     |     کد : 104248

شعرا بايد در قبال مسائل روز مسئوليت داشته باشند

رهبر معظم انقلاب در ديدار جمعي از شاعران و اهالي فرهنگ و ادب:

رهبر معظم انقلاب در ديدار جمعي از شاعران و اهالي فرهنگ و ادب:
شعرا بايد در قبال مسائل روز مسئوليت داشته باشند


درشب ميلاد کريم اهل‌بيت حضرت امام حسن مجتبي (عليه‌السلام)، جمعي از اهالي فرهنگ، استادان شعروادب فارسي و شاعران جوان و پيشکسوت کشور و شماري ازشاعران ازکشورهاي پاکستان، هندوستان وافغانستان با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبرمعظم انقلاب اسلامي‌ديدارکردند.

ايشان دراين ديدار، شاعران را سرمايه‌ها و ذخايرارزشمند کشورخواندند و با تأکيد برلزوم زنده، بهنگام و موضع‌دار بودن شعر درباره مسائل اصلي و نيازهاي کشور، خاطرنشان کردند: امروزجنگ ديگري ازنوع جنگ نرم ومبارزه‌اي سياسي و فرهنگي درجريان است و در اين مصاف، شعربايد به‌عنوان ابزاري مؤثربه مسئوليت خود عمل کند.

رهبرانقلاب اسلامي‌با تکريم وگراميداشت ياد مرحوم حميد سبزواري، قريحه‌‌ سرشار و تسلط برانواع شعر و دايره‌ وسيع واژگان را ازامتيازات آن شاعرارجمند برشمردند وافزودند: ويژگي بي‌نظيرمرحوم سبزواري، سرودهاي تأثيرگذار، با کيفيت و به‌روزاو بود.

ايشان ازهمين زاويه سرود را مؤثرترين نوع شعرخواندند وگفتند: سرعت و فراگيري عمومي‌سرود ازهمه‌ انواع شعري بيشتراست و سرود مانند هواي تازه و بهاري درجامعه نفوذ مي‌کند؛ بنابراين بايد با توليد سرودهاي خوب و ترويج مناسب آنها، کمبود وخلأ موجود دراين عرصه را برطرف کرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس درتبيين جايگاه و مسئوليت شعر، شاعران را جزو عزيزترين و فاخرترين سرمايه‌هاي کشوردانستند وافزودند: اين سرمايه بايد دربزنگاه‌ها و درمقاطعي که کشوردرمسائلي همچون مسائل سياسي، فرهنگي، ارتباطات مردمي‌و پيوندهاي اجتماعي و مواجهه با دشمنان خارجي نياز به کمک دارد، به ميدان بيايد و نيازهاي کشور را پاسخ دهد.

رهبرانقلاب تأکيد کردند: شعر بايد زنده باشد و نسبت به مسائل جاري و نيازهاي کشور موضع داشته باشد.

ايشان با تأکيد برلزوم ترويج اشعاروسرودهاي زنده و موضع‌داردرسطح وسيع، ومسئوليت صداوسيما وسايردستگاه‌هاي مسئول دراين زمينه، خاطرنشان کردند: امروز نسبت به گذشته اشعار زنده و برجسته‌اي همچون شعردرباره‌ فلسطين، يمن، بحرين، دفاع مقدس، شهداي غواص، شهداي مدافع حرم يا مظلوميت مجاهداني همچون شيخ زکزاکي شيخ مظلوم، شجاع و مصمم نيجريه گفته مي‌شود اما متأسفانه اين شعرهاي مؤثر و روحيه‌بخش، به‌خوبي ترويج و منعکس نمي‌شوند و دراين خصوص کوتاهي و کم‌کاري وجود دارد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، بيان خيانت‌هاي آمريکايي‌ها درقضيه‌ي برجام را يکي ديگرازعرصه‌هاي ممکن براي سرودن شعرزنده خواندند وگفتند:علاوه بر سياسيون، هنرمندان و به‌ويژه شاعران بايد اين واقعيت‌ها را به افکارعمومي‌منتقل کنند.

رهبرانقلاب با انتقاد ازبرخي اقدامات غلط درترويج و تجليل هنرمندانِ بدون اعتقاد و ولنگار، افزودند: متأسفانه گاهي از فردي که ذره‌اي گرايش به مفاهيم اسلام و انقلاب اسلامي‌نشان نداده است، تجليل مي‌شود اما ازهنرمندي که همه‌ عمرو سرمايه‌ هنري خود را در راه اسلام وانقلاب گذرانده‌ است، تجليل و به او توجه نمي‌شود.

توصيه‌ بعدي رهبرانقلاب اسلامي، استفاده از فرصت اقبال و توجه مردم و جوانان به اشعارپرکاربرد نظير نوحه‌ها و اشعارمرثيه بود.

ايشان با اشاره به نمونه‌هايي از نوحه‌هاي پرمضمون و شورانگيزدردوران مبارزه عليه رژيم طاغوت وهمچنين دردوران دفاع مقدس، گفتند: البته ميدان و نوع جنگ امروز با دوران مبارزه و سال‌هاي اول انقلاب، متفاوت است و ما اکنون در ميدان جنگ نرم وجنگ سياسي، فرهنگي، امنيتي و مقابله با نفوذ قرار داريم که دراين ميدان، فکرها و اراده‌ها درحال مبارزه هستند و يکي از ابزارهاي اصلي و مؤثر دراين مبارزه نيز، ابزارشعراست.

تأکيد برتدوين، ترجمه وانتشارموضوعي اشعاربرجسته درمسائلي چون فلسطين، دفاع مقدس، منطقه، يمن، تبديل کردن مضامين و الفاظ عالي ادعيه و متون ديني به شعر وسرودن اشعارآييني مضمون‌دارو قوي با هدف انتقال معارف ائمه‌ معصومين (عليهم‌السلام)، توصيه‌هاي بعدي رهبر انقلاب اسلامي‌دراين ديدار صميمي‌به شاعران بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين بر ضرورت ارتقا و تعالي بخشيدن به شعر و متوقف نشدن شاعران درمسير پيشرفت تأکيد کردند وافزودند: لازم است براي ارتقاي شعرو تربيت شاعران، مجموعه‌هاي مردمي‌و فني همچون شهرستان ادب، تقويت و حمايت شوند.

درابتداي اين ديدار، 23 نفراز شاعران، اشعار خود را درحضوررهبرانقلاب اسلامي‌قرائت کردند. همچنين شاعران نماز مغرب و عشا را به امامت رهبرانقلاب اقامه و روزه‌ي خود را همراه با ايشان افطار کردند.


نوشته شده در   چهارشنبه 2 تير 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode