ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 12 خرداد 1395     |     کد : 103456

پيروان اقوام و مذاهب هيچ امتيازي نسبت به هم ندارند

رئیس جمهوری دیروزدر جمع مردم صمیمی و سربلند مهاباد با تاکید بر این که در جمهوری‌اسلامی‌ایران میان پیروان مذاهب و اقوام امتیاز و برتری وجود ندارد و همه گل‌های رنگارنگ ایرانند ، اظهارداشت:یک قانون‌اساسی، یک رهبری مقتدر و یک دولت داریم و پیشرفت در سایه اتحاد ممکن است.


رئيس جمهوري در جمع مردم مهاباد:
پيروان اقوام و مذاهب هيچ امتيازي نسبت به هم ندارند


رئیس جمهوری دیروزدر جمع مردم صمیمی و سربلند مهاباد با تاکید بر این که در جمهوری‌اسلامی‌ایران میان پیروان مذاهب و اقوام امتیاز و برتری وجود ندارد و همه گل‌های رنگارنگ ایرانند ، اظهارداشت:یک قانون‌اساسی، یک رهبری مقتدر و یک دولت داریم و پیشرفت در سایه اتحاد ممکن است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری ، حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر حسن روحانی افزود: بدخواهان ببینند که ایران برای صنعتی کردن مناطق غربی و کردنشین مصمم است و افتتاح پروژه بزرگ پتروشیمی مهاباد گام نخست است و صنایع پایین دستی هم باید در منطقه توسعه یابد.

رئیس‌جمهوری، امنیت واقعی و پایدار را در سایه محبت و پیشرفت دانست و با بیان این که‌ با آموزش و پرورش مشغول تمهید اجرایی‌شدن اصل ۱۵قانون اساسی هستیم ، گفت: تبعیض قومیتی را نمی‌پسندم. اصل در استخدام باید شایستگی باشد و زبان مادری اقوام به ویژه کردی باید محترم باشد و البته مراکز زبان اقوام در حال توسعه است. روحانی ابراز امیدواری کرد ثمره همکاری بیشتر دولت و مجلس آبادتر‌شدن ایران باشد. وی گفت: به صراحت اعلام می‌کنم به عنوان رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای عالی امنیت ملی، در ایران اسلامی هیچ کسی حق ندارد، میان مسلمان و پیرو یک مذهب با مذهبی دیگر امتیازی قایل شود.

روحانی تأکید کرد: تمامی مردم مسلمان چه شیعه و چه سنی در حقوق شهروندی، مساوی هستند و اصل در مسئولیت و شایستگی است و باید متناسب با شایستگی زمینه فعالیت و بالندگی، برای هر فرد مهیا شود.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: برای من کافی نیست یکی از سفرای کشور یا یکی از معاونان در وزارتخانه‌ها اهل سنت و اهل کردستان باشد. نباید میان اقوام تفاوتی وجود داشته باشد. روحانی با بیان این که قبل از بحث قومیت همه ایرانی هستیم و در این دیار به مسلمانی خود افتخار می‌کنیم، اظهار داشت: افتخار به قومیت در مرحله سوم و بعد از ایران و اسلام وجود دارد. رئیس‌ جمهوری با اشاره به این که قومیت‌های مختلف مانند گل‌های رنگارنگ در باغی بزرگ تجلی می‌یابند، ادامه داد: نخست به فکر حفظ باغ باشیم، آن‌گاه گل‌های رنگارنگ را حراست کنیم.

روحانی افزود: امروز خوشحالیم که در آذربایجان غربی یک همزیستی مسالمت‌آمیز میان مسلمان و غیرمسلمان، شیعه و سنی و اقوام مختلف از جمله کرد‌، ترک و فارس وجود دارد‌. رئیس‌ دولت یازدهم با تاکید بر این که همه یک آرزو بیشتر ندارند و آن آبادانی ایران اسلامی است،گفت: آنهایی که امروز در منطقه و در عراق و سوریه، فتنه‌، تروریسم و کشتار را شایع می‌کنند، مردم بی‌گناه را می‌کشند و به ناروا لقب مسلمان به خود می‌دهند، نسبتی با اسلام، قرآن و انسانیت ندارند.

رئیس‌‌جمهوری تصریح کرد: ما تابع قرآنی هستیم که می‌گوید، انسان‌ها دارای کرامت، عظمت، عزت و جایگاه بلند هستند. هیچ تفاوتی میان انسان‌ها وجود ندارد و همه مخلوق خداوند هستیم به ویژه ما مسلمانان که برادر یکدیگریم.

روحانی با اشاره به این که با همسایگان ارتباط دوستانه وسازنده می‌خواهیم‌، تأکید کرد: باید با تمامی کشورهای همسایه رقابت سالم و همچنین ارتباط دوستانه، صمیمانه و سازنده داشته باشیم. رئیس‌ جمهوری با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان آذربایجان غربی و همسایگی با سه کشور منطقه، اظهار داشت: این فرصتی بزرگ برای مردم این سرزمین است و دولت وظیفه خود می‌داند که با تمامی کشورهای جهان که قصد خصومت با ایران ندارند، ارتباطی دوستانه و سازنده برقرار کند.

روحانی ادامه داد: با کمک، حمایت و رأی شما در انتخابات‌ 92 کاری کردیم تا دیوارهای منحوس تحریم که میان ملت ایران و ملت‌های دیگر فاصله افکنده بود، تخریب شود.

وی با اشاره به این که امنیت واقعی و پایدار در سایه محبت و پیشرفت ایجاد می‌شود، تأکید کرد: به منطقه اعلام می‌کنیم که برقراری امنیت، راهی جز اعتدال و توسعه ندارد و در دنیای امروز هیچ کشوری به پیشرفت نخواهد رسید، مگر آن که با کشورهای دنیا، به ویژه همسایگان ارتباط دوستانه و سازنده برقرار کرده باشد.

روحانی با بیان این که یکی از وظایف مهم دولت آماده کردن شرایط اشتغال برای جوانان عزیز این مرز و بوم است، افزود: خوشحالم که امروز بزرگترین واحد صنعتی در تاریخ این منطقه با 300 هزار تن محصول سالانه افتتاح‌ شد و این پروژه، دروازه‌ای برای صنعتی‌شدن منطقه خواهد بود. گاز از طریق یک خط لوله 1690 کیلومتری به این مناطق انتقال داده شد که این کاری بزرگ، کم‌نظیر و بی‌نظیر است.

رئیس‌جمهوری تأکید کرد: آنهایی که به دروغ می‌گفتند دولت‌ ایران می‌خواهد در مناطق کردنشین فقط کشاورزی باشد و هیچ‌گاه صنعت وارد نشود، با چشم باز ببینند که واقعیت را نگفتند. روحانی تصریح کرد:‌ همه تلاش خود را برای رشد، تکامل به ویژه صنعتی‌کردن مناطق غربی و کردنشین به کار خواهیم بست. رئیس‌‌جمهوری ادامه داد: این طرح پتروشیمی گام نخست است و صنایع پایین‌دستی مربوط به همین پتروشیمی است که در منطقه ایجاد اشتغال می‌کند .

روحانی با اشاره به این که دولت ‌توان خود را به کار می‌گیرد تا راه برای فعالیت صنایع پایین‌دستی در کشور گشوده شود،گفت: باید همه مردم بومی منطقه در شرایطی مساوی از یک پروژه عظیم صنعتی استفاده کنند اما در عین حال یک صنعت پیچیده در زمان ساخت و تجهیز به متخصصانی از سراسر کشور نیاز دارد . روحانی افزود: اگر متخصصی میهمان شهر مهاباد شد، به نفع رونق اقتصادی این شهر است.

نظم و امنیت در ‌کشور

و‌ی با قدردانی از‌ نیروهای مسلح و نهادهای امنیتی برای برقراری نظم و امنیت در کشور، اظهار داشت: باید امنیت و نظم برای نخبگان جامعه فراهم شودو امنیت واقعی در سایه محبت، دوستی و توسعه به وجود خواهد آمد .

رئیس‌ جمهوری با ا شاره به این که بیکاری، نبودن دانشگاه، فرهنگ و توسعه، ناامنی به بار خواهد آورد،تأکید کرد: تبعیض قومیتی را محکوم می‌کنم، اصل در استخدام و جذب باید علم، دانش، تعهد و شایستگی باشد.

رئیس‌ جمهوری با اشاره به اهمیت احترام به تنوع قومی و زبان مادری در ایران اسلامی،‌ ادامه داد: دستور تأسیس مرکزی در کردستان برای آموزش زبان کردی داده شد و برای اجرای اصل پانزدهم قانون اساسی در وزارت آموزش و پرورش بحث و بررسی‌های لازم انجام شده است‌. روحانی با بیان این که بعد از برجام فضای بهتری برای رونق اقتصادی در ایران از جمله آذربایجان‌غربی مهیا می‌شود، گفت: انشاء‌الله شاهد توسعه و پیشرفت‌ روزافزون در سرزمین ایران اسلامی خواهیم بود . رئیس‌جمهوری اظهار امیدواری کرد ثمره همکاری بیشتر دولت و مجلس‌، آبادتر‌شدن ایران اسلامی باشد.

روحانی ادامه داد: جمهوری‌اسلامی‌ایران یعنی نظام برگزیده همه اقوام و بخش‌های کشور، نه فقط به فکر منافع مردم و سرزمین خود، بلکه به عنوان وظیفه اصلی، در اندیشه حمایت از مردم منطقه است. رئیس‌جمهوری بابیان این که وقتی اربیل‌، بغداد و دمشق در خطر سقوط بود، ملت ایران به ندای مظلومان منطقه جواب مثبت داد ‌اظهار داشت: باید به امنیت، بالندگی، سرزندگی و نشاط در ایران اسلامی که بدون در نظر گرفتن مذهب و قومیت ایجاد شده است، ‌افتخار کنیم.

افتتاح مجتمع پتروشیمی مهاباد

مجتمع پتروشیمی مهاباد با واحدهای تولیدی پلی اتیلن سنگین و سبک خطی با ظرفیت تولید ٣٠٠ هزار تن در سال و بوتن -١ با ظرفیت تولید ٣٠ هزارتن در سال با حضور و فرمان رئیس جمهوری افتتاح شد. روحانی دیروز پس از دیدار با مردم شهرستان مهاباد و افتتاح این طرح پتروشیمی از بخش‌های مختلف این مجموعه صنعتی بازدید کرد و با توضیح متخصصان و مسئو لان در جریان روند فعالیت‌ها و محصولات مجتمع پتروشیمی مهاباد قرار گرفت .

مجتمع پتروشیمی مهاباد‌‌‌‌‌‌ برای توسعه تولیدات پتروشیمیایی در کشور و ایجاد اشتغال و تولید مولد و همچنین توسعه صادرات پترو شیمیایی ، استفاده بهینه از منابع گازی کشور و ایجاد ارزش افزوده بر روی سرمایه‌های ملی با مشارکت پتروشیمی ایران و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شکل گرفته است. بهره‌برداری رسمی از این مجتمع پتروشیمی تحول بزرگی در رفع محرومیت‌ها وهمچنین اشتغالزایی در این منطقه ایجاد خواهد کرد، به گونه‌ای که در آینده نزدیک می‌توان شاهد توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در غرب کشور و ایجاد زیرساخت‌های توسعه‌ای در نقاط کمتر توسعه یافته این منطقه بود .

مجتمع پتروشیمی مهاباد یکی از طرح‌های پتروشیمی ١٢ گانه در امتداد خط لوله اتیلن غرب است و این طرح از دی ‌پارسال‌ تولید خود را آغاز کرد‌ و تاکنون چند محموله از محصولات این مجتمع به خارج از ایران صادر شده است.

رئیس جمهوری در آیین گشایش مجتمع پتروشیمی مهاباد، تبلور توانمندی صنعتی در مناطق کشور را نماد تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: همگان موظف به اجرای اقتصاد مقاومتی و به حداقل رساندن تاثیر فشارها بر کشور هستند و باید به تلاش‌های خود برای تحقق سیاست‌ها و اهداف اقتصاد مقاومتی بیفزایند. روحانی در جمع مدیران و کارکنان این مجتمع پتروشیمی ،اظهارداشت: آبادانی سریعتر کشور نیازمند اقدامات جبرانی است و باید برای ایجاد تعادل صنعتی و اقتصادی در مناطق کشور تلاش کنیم. رئیس‌جمهوری با بیان این که تقویت ارتباط با همسایگان و جهان به ارتقای اقتصاد و امنیت کمک می‌کند‌، گفت: ارتباط فرهنگی با همسایگان و تعادل صنعتی در مناطق، اقتصاد مکمل را شکل می‌دهد.

وی ابراز امیدواری کرد صنایع پایین‌دستی در پتروشیمی مهاباد راه توسعه اقتصادی منطقه را زمینه‌سازی کند.

جلسه شورای اداری استان آذربایجان غربی

رئیس جمهوری همچنین در جلسه شورای اداری استان آذربایجان غربی در ارومیه تاکید کرد: دولت به همه بندهای سیاست‌ اقتصاد مقاومتی باور دارد و برای اجرای آنها حرکت می‌کند. روحانی با بیان این که تحول و رشد مطلوب نیازمند جذب سرمایه است ، گفت: باوجود محدودیت شدید منابع، تلاش دولت حفظ شاخص‌های کلان اقتصادی در وضع مثبت است .

روحانی، هماهنگی و همدلی میان قوا‌ را در مسیر رفع مشکلات کشور بسیار حائز اهمیت خواند و اظهار داشت: رسیدن به توسعه، پیشرفت، سرمایه‌گذاری و فعالیت نیاز به هماهنگی میان قوا دارد و در دولت یازدهم تلاش ما همواره در‌ افزایش همکاری، تعامل و همدلی با قوای دیگر بوده است.

رئیس‌‌جمهوری اظهار امیدواری کرد با همکاری بیشتر دولت و مجلس دهم بتوان در مسیر رفع مشکلات مردم و توسعه کشور بیش از پیش تلاش کرد.

و‌ی با اشاره به این که بر خلاف اهداف سند چشم‌انداز، متوسط نرخ رشد 10 سال گذشته زیر ۳درصد بود‌، اظهارداشت: دولت در مجموع حدود 3 سال فعالیت خود اقدامات خوبی انجام دا‌د که البته در حد توان بود و بی‌عیب و نقص نبوده است. روحانی با اشاره به برخی اقدامات دولت برای عبور از مشکلات در کشور، خاطر نشان کرد: دولت پارسال با وجود افت شدید قیمت نفت توانست بدون استقراض کشور را اداره کند و این در حالی است که بسیاری از کشورها در منطقه با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودند.

رئیس‌جمهوری با اشاره به این که باید در حیات اقتصادی جامعه شاخص‌های اقتصادی مد‌نظر قرار گیر‌د، گفت: تلاش دولت این بود‌ که با برنامه‌ریزی، شاخص‌های اقتصادی از جمله کاهش تورم و رشد اقتصادی مثبت شود.

روحانی توسعه روابط با کشورهای خارجی، تقویت انسجام و وحدت در کشور و جذب سرمایه داخلی و خارجی را از ضروریات رسیدن به تحول و رشد در کشور برشمرد و افزود: باید با بهره‌گیری از سرمایه‌ها و منابع غیردولتی داخلی و خارجی و انجام پروژه‌های مشترک بتوانیم تحول خوب و مطلوبی در مسیر رسیدن به رشد و توسعه ایجاد کنیم.

وی با تأکید بر این که بهره‌وری علمی و فناورانه از منابع آب به ویژه در بخش کشاورزی در اولویت برنامه‌هاست و باید در بهره‌برداری درست از منابع آبی سرمایه‌گذاری کنیم، گفت: گسترش کشاورزی و احیاء دریاچه‌ها، نیاز به اعمال آبیاری نوین در کشاورزی دارد.

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود ،احیای بانک‌های کشور را از راه‌حل‌های رفع مشکلات اقتصادی بیان کرد و افزود: بانک‌ها اگر قدرتمند و توانمند نباشند، نمی‌توانند موجب تحول در اقتصاد شوند که در این زمینه هماهنگی بیشتر با مجلس برای وضع قوانین جدید، ضرورت دارد.

روحانی واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام در استان‌ها به بخش غیردولتی را مورد تأکید قرار داد و گفت: ‌مسئولان باید برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام تلاش کنند تا تحولی به نفع مردم و اقتصاد کشور رخ دهد .

رئیس‌ دولت یازدهم با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در کشور، افزود: دولت با اعتقاد کامل به این سیاست‌ها به عنوان راه رسیدن به رشد و توسعه می‌نگرد و خوشبختانه در این زمینه وحدت فکری میان مسئولان وجود دارد .

جلسه توسعه و سرمایه‌گذاری‌ آذربایجان غربی

رئیس‌ جمهوری،در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاری استان آذربایجان‌غربی‌ هم وظیفه دولت را آماده‌کردن شرایط برای فعالیت بخش خصوصی در عرصه داخلی و خارجی برشمرد و از کارآفرینان خواست برای بهره‌گیری از فرصت‌های جدید به میدان بیایند . روحانی ‌اظهارداشت:حل مشکلات آیین‌نامه‌ها، قوانین و مقررات وظیفه دولت است اما سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها و طرح‌های کشور بر عهده بخش خصوصی و فعالان اقتصادی است و دولت حرکت خود را با کمک و نظر فعالان اقتصادی تسریع و تصحیح می‌کند . روحانی با اشاره به بودجه محدود250 هزار میلیارد تومانی دولت برای امسال، گفت: بنابراین باید بخش خصوصی به میدان بیاید و البته صندوق توسعه هم در حد توان خود کمک خواهد کرد.

وی تأکید کرد: همه مشکلات اقتصادی بعد از برجام 100در‌صد حل نشده است، اما در همین مدت و پس از 4 ماه از اجرای برجام، حرکت‌های خوبی در کشور شکل گرفته است.رئیس‌جمهوری تأکید کرد: سیاست داخلی است که راه را برای سیاست خارجی، فرهنگ و اقتصاد باز می‌کند و انتخابات توسعه سیاسی است، چرا که احزاب، جناح‌ها، گروه‌ها، مردم و تشکل‌های مختلف کاندیدا شده‌اند، نظر داده‌اند و پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند .

روحانی با بیان این که در انتخابات اخیر هر فراز و نشیبی که پیش آمد، هیچ فعال سیاسی، انتخابات را تحریم نکرد، گفت: همگان متوجه شدند که راه‌حل صندوق است و اگر کسی برای اصلاح امور، راهی به جز صندوق را به پیش بگیرد، اشتباه می‌کند و باید حواسمان به صندوق‌های رأی باشد و برجام هم در سایه همین صندوق آراء شکل گرفت.وی تصریح کرد: باید رقابت سالم و اخلاقی و صندوق آراء در کشور حاکم شود. رئیس‌ جمهوری با تأکید بر این که امروز شرایطی مهیا شده است که همه به آینده امیدوار هستند، گفت: راه دومی وجود ندارد و تنها راه، منحصر به رقابت سالم سیاسی و صندوق آراست.

روحانی با تأکید بر این که اراده ملی تمامی مشکلات را حل می‌کند، ادامه داد: دولت و مجلس دهم در کنار هم برای رفع مشکلات مردم و ایجاد اشتغال و رفاه، تلاش خواهند کرد .

زمینه برای تحولی بزرگ در آذربایجان غربی

رئیس‌جمهوری در پایان سفر دو روزه به استان آذربایجان‌غربی در جمع خبرنگاران‌، با اشاره به امکانات و توانمندی‌های گسترده استان و همجواری آن با سه کشور منطقه‌، تصریح کرد: افتتاح و عملیات اجرایی 369 طرح و پروژه در استان آذربایجان‌غربی، زمینه را برای آبادانی و تحولی بزرگ در این استان مهیا کرد.

وی افزود: در این سفر 49 طرح با اعتبار 949 میلیارد تومان مدنظر قرار دادیم که تمامی این طرح‌ها امسال و سال آینده عملیاتی می‌شود.

رئیس‌جمهوری درباره مساله صادرات‌، اظهار داشت: اساس برنامه دولت بر مبنای تشویق صادرات بوده است. یکی از دستاوردهای بسیار مهم دولت یازدهم که برای نخستین بار در 60 سال گذشته در کشور حاصل شد، این بود که صادرات غیرنفتی ما بر واردات پیشی گرفت. امسال هم‌ این‌چنین خواهد شد، چنان که در دو ماه نخست امسال این چنین بوده است.

روحانی‌ درباره برنامه‌های دولت برای ایجاد رونق و کاهش فقر و بیکاری، تصریح کرد:‌ امسال حدود 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای راه‌اندازی و فعالسازی حدود 7000 واحد در نظر گرفته شده است و در پایان سال آمار خوبی را به مردم ارائه خواهیم داد.

رئیس دولت یازدهم با تاکید بر این که بدون یک حرکت بزرگ حل معضل بیکاری دشوار است، گفت: سالانه حدود یک میلیون نفر وارد بازار کار می‌شوند. 4 تا 5 میلیون نفر هم از قبل بیکار داشتیم و باید سالانه بیش از یک میلیون اشتغال ایجاد کنیم. در مدت 10 سال گذشته اشتغال خالص ما خیلی پایین و نزدیک صفر بوده است .

روحانی اظهارداشت: اشتغال خالص را باید به یک میلیون شغل در سال برسانیم. یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال، تقویت صنعت گردشگری است. امیدواریم در این استان و سایر مناطق کشور در این زمینه پیشرفت‌های لازم به دست آید.


نوشته شده در   چهارشنبه 12 خرداد 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode