ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 10 خرداد 1395     |     کد : 103370

جامعه ناامن،اقتصاد، سياست و فرهنگ سالم نخواهد داشت

يادگار گرامي امام در ديدار وزير اطلاعات و مديران حراست دستگاه‌ها:

يادگار گرامي امام در ديدار وزير اطلاعات و مديران حراست دستگاه‌ها:
جامعه ناامن،اقتصاد، سياست و فرهنگ سالم نخواهد داشت


يادگارگرامي‌امام خميني با تأکيد برتفاوت ميان «امنيت» و«امنيتي شدن» جامعه، گفت: نبايد به افراد جامعه به عنوان «سوژه» نگاه کنيم بلکه بايد به عنوان «انسان» نگاه کنيم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني و خبري جماران، حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني درديدار وزيراطلاعات و مديران حراست دستگاه‌ها درحرم مطهرامام با اشاره به اين روايت که «دو نعمت مجهول هستند؛ سلامتي و امنيت»، اظهارداشت: «امنيت» همان سلامتي درمقياس عمومي‌است و «صحت» شرايطي است که براي يک فرد وجود دارد؛ همان گونه که اگر انسان دردمند باشد تمام خوشي‌هاي دنيا براي او بي فايده است، امنيت هم براي يک جامعه همين نقش را دراستفاده ازسا‌يرمواهب الهي دارد.

وي با بيان اين که جامعه اي که امنيت نداشته باشد و ناامني برآن حاکم باشد اقتصاد، فرهنگ و سياست سالمي‌برآن حکمفرما نيست، تأکيد کرد: جزدرسايه روابط امن جامعه درهيچ حوزه اي تعالي پيدا نمي‌کند؛ علم پيشرفت پيدا نمي‌کند، فرهنگ توسعه نمي‌يابد و هيچ هنري زاييده نمي‌شود.

يادگارامام با بيان اين که اهميت امنيت در حوزه‌اي چون اقتصاد مشهود‌تر است، يادآور شد: بنا به همين جهات درطول تاريخ بسياري انديشمندان تنها وظيفه حکومت‌ها را تأمين امنيت دانسته‌اند و مي‌گويند اولين و آخرين وظيفه حکومت تأمين امنيت است و گرچه به مرور وظايف ديگري هم به امنيت افزوده شده است، اما درهمه مکاتب امنيت به عنوان وظيفه اصلي حکومت شناخته مي‌شود.

وي امنيت موجود درکشورما را يک نعمت بي‌بديل خواند و گفت: واقعا بعضا مانند ماهي که درآب زندگي مي‌کند و نمي‌داند ازچه نعمتي برخوردار است و انسان سالمي‌که نمي‌داند چه نعمتي دراختياردارد، بعضا توجه نداريم امنيت درجامعه ما از چه ميزان اهميتي برخورداراست.

سيد حسن خميني با اشاره به ناامني‌ها درمنطقه و جهان اسلام، گفت: زحمات کساني که اين امنيت را تأمين مي‌کنند جاي تقديردارد.

يادگارامام سپس به موضوع تفاوت ميان امنيت و امنيتي شدن جامعه پرداخت و اظهارداشت: همه مي‌دانند که امنيت يک جامعه امري پسنديده، بسيارگرانقدر و حتي واجب است اما مفهوم ديگري درکنارآن است که شرايط ممکن است امنيتي شود؛ امنيتي شدن فضاي جامعه هيچ ملازمه اي با امنيت ندارد؛ البته کشورهاي بسياري بوده‌اند که هم امنيت بالايي داشته اند وهم شرايط امنيتي داشته اند، ولي در بسياري نقاط ديگرشرايط امنيتي نبوده اما امنيت وجود داشته است.

وي افزود: رابطه اين دو مفهوم درارتباط امنيت وآزادي‌هاي فردي تعريف مي‌شود؛ اگرامنيت يک کشور نسبت خود را با آزادي‌هاي فردي انسان‌ها به درستي تعريف کند شرايط امن است اما اگر به سمت سلب اين آزادي‌ها برود و نسبت درستي ميان خود و آزادي‌هاي فردي ايجاد نکند شرايط امنيتي شده است.

سيد حسن خميني با بيان اين‌که امنيت براي ايجاد آزادي است، يادآورشد: يک تعريف فلسفي مي‌گويد «هرچيزي اگربه فراترازحد خويش برود به ضد خود تبديل مي‌شود»؛ همان‌گونه که اگرسرما بيش ازحد باشد دست انسان را مي‌سوزاند يا آب حياتبخش مي‌تواند موجب خفگي انسان شود، هرچيزي اگر به اندازه خود نباشد ممکن است به ضد خويش تبديل شود.

وي با اشاره به اين تعبيراميرالمومنين(ع) که مي‌فرمايند «دررابطه با من دو طايفه هلاک مي‌شوند؛ يک گروه غلو کنندگان من و گروهي که از من نفرت دارند»، ادامه داد: اگرامنيت کشور نسبت خود با آزادي‌ها را به درستي تعريف کرد بالاترين ميراثي است که يک حکومت براي جامعه خويش به ارمغان مي‌آورد.

درچنين بستري کشورهم درعرصه علمي‌پيشرفت مي‌کند، هم شرايط فرهنگي مناسب مي‌شود و هم فضاي سالم اقتصادي فراهم خواهد آمد؛ درنتيجه سرمايه گذاري تقويت خواهد شود و براثرآن رفاه پديد خواهد آمد، ولي اگراين نسبت به درستي فراهم نشد امنيت به ضد خود تبديل خواهد شد.

يادگارامام با بيان اين که اين امرهم نيازمند تقنين است و هم به ظرافت در رفتار نياز دارد، يادآور‌شد: براساس اين تعبيرکه بزرگان ما گفته‌اند انسان‌ها دلسوزهم باشند، ما نبايد به افراد جامعه به عنوان «سوژه» نگاه کنيم بلکه بايد به عنوان «انسان» نگاه کنيم؛ انسان ممکن است تخلف کند اما همين انسان برادر، پسر يا پدر من و شماست و دربدترين حالت يک بيماراست که بايد درمان شود. اگردلسوزي داشته باشيم متفاوت است با اين که بخواهيم مچ کسي را بگيريم و او را ازحيّز انتفاع خارج کنيم. ازشروط مهم براي سعادت انسان اين که مديران جامعه دلسوز انسان‌ها باشند و دلسوزي را بايد به عنوان يک فرهنگ در ميان خود توسعه دهيم.

وي در پايان سخنان خود گفت: امروز درسايه لطف خداوند و انفاس قدسيه امام و وجود نظام جمهوري اسلامي‌يک نظام پرتوان مقتدرکه توانسته بالاترين درجه امنيت دراين منطقه توفان زده ايجاد کند فراهم آمده است و تمام مسئولان خصوصا وزارت اطلاعات زحمت مي‌کشند که اين جايگاه بزرگ را براي جامعه فراهم کنند و اين تلاش جاي تقدير دارد و ان شاء الله بتوانيم به نتايج خوب اين امنيت هم برسيم.

ديدار وزير ورزش و ورزشكاران با يادگارامام

سيد حسن خميني درديدارجمعي از ورزشکاران و مسئولان وزارت ورزش و جوانان هم که به سنت هرساله براي تجديد ميثاق با آرمان‌هاي امام راحل درحسينيه جماران گرد آمده بودند، با اشاره به اين که درروزگارگذشته ورزش درجوامع تفنن محسوب مي‌شد و ازآن به عنوان يک سرگرمي‌و بازي ياد مي‌شد، اظهارداشت: درآن زمان ورزش کردن نه تنها مزيت نبود بلکه براي برخي گروه‌ها و طبقات عيب محسوب مي‌شد، اما امروز ورزش هم يک ضرورت شخصي و هم ضرورت ملي است.

وي با بيان اين که دربعد ملي ورزش مايه شورو نشاط واميد براي جامعه است، گفت: جوامع با افتخاراتشان زندگي مي‌کنند واگر روزي جنگ‌ها ملاک افتخار بود و ملتي براي بالابردن خويش و برتري نسبت به ديگر ملت‌ها به عواملي توسل مي‌جستند که امروز يا ملاک قرار نمي‌گيرد يا منفوراست.

امروز ملاک‌هاي تفاخرتغييرکرده و بهترين آن هم برخورداري ازرفاه و آرامش و عواملي مانند کاهش جرم و بزهکاري است؛ اما يکي ديگرازاين عوامل افتخارات ورزشي است.

سيد حسن خميني با اشاره به رابطه ميان پيشرفت جوامع و ورزش تصريح کرد: الزاما اين گونه نيست که اگر جامعه اي در ورزش پيشرفت داشت در سايرابعاد هم پيشرفت مي‌کند؛ اما اغلب کشورهايي که پيشرفته هستند در ورزش هم پيشرفت مي‌کنند.

وي تأکيد کرد: يکي ازارکان افتخاروآنچه به عنوان عامل نشاط آوردر بعد ملي محوريت مي‌يابد، ورزش است.

سيد حسن خميني با اشاره به احتمال پيرشدن جمعيت کشور براحتياج جامعه به نشاط و افتخارآفريني تأکيد کرد و گفت: هرچه دولت‌ها در زمينه ورزش قهرماني سرمايه‌گذاري کنند به نشاط و اميد اجتماعي کمک کرده‌اند و همين امر زمينه پيشرفت اجتماعي و فرهنگي در جامعه را فراهم مي‌کند.

وي يادآور شد: زماني درآسيا تصور نمي‌کرديم تيم واليبال ما جزو پنج تيم برتر باشد اما امروز با تيم دوممان اول آسيا مي‌شويم؛ در وزنه برداري، در دوره‌اي نهايت آمال و آرزوهاي ما قهرماني در آسيا بود و پس ازآقاي نصيري مدال نياورده بوديم اما با يک کار خوب پيروزي‌ها دوباره فراهم شد و امروز نسل‌هاي جديد جاي نسل‌هاي قديم را پرکرده‌اند. درکشتي و همچنين پارالمپيک در دوره طولاني مسئوليت آقاي خسروي وفا دوران خوبي را شاهد بوديم.

وي تأکيد کرد: اگرجامعه اي بخواهد نگاه به فردا داشته باشد و جوانان را از بزه دورکند و با افتخاراتي که کسب مي‌کند جامعه‌اي با نشاط داشته باشد و مجبور نباشد با گناهاني که امروز شاهد هستيم مبارزه کند، راهي ارزانتراز سرمايه گذاري در ورزش ندارد؛ ابتدا درحوزه قهرماني و سپس عمومي‌و برعکس، زيرا اين دو عرصه درهم تأثيرمتقابل دارند.

دراين ديدارهمچنين محمود گودرزي وزير ورزش و جوانان با تأکيد براين‌که جامعه ورزش کشور به تأسي از آرمان‌هاي امام خميني‌(ره) به دنبال سرافرازي و سربلندي کشور است، تعداد سهميه‌هاي کسب شده براي المپيک و پارالمپيک 2016 توسط ورزشکاران کشورمان را تا اين لحظه به ترتيب 47 و 87 نفر اعلام و ابراز اميدواري کرد که اين سهميه‌ها به 60 نفر در المپيک و 100 نفر در پارالمپيک برسد.

در حاشيه اين ديدار تابلويي مزين به عکس مرحوم حجت‌الاسلام و‌المسلمين حاج سيد احمد خميني در حال انجام ورزش باستاني توسط وزير ورزش و جوانان به يادگارامام هديه داده شد.


نوشته شده در   دوشنبه 10 خرداد 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode