ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 6 خرداد 1395     |     کد : 103241

رئيس مجلس: پيام مردم در انتخابات ايجاد آرامش دركشور بود

رئيس مجلس گفت: انتخابات دهمين دوره مجلس نشان داد که مردم خواهان ايجاد آرامش در کشور هستند تا با هم افزايي و آرامش مسائل کشور حل و فصل شود.

رئيس مجلس: پيام مردم در انتخابات ايجاد آرامش دركشور بود


رئيس مجلس گفت: انتخابات دهمين دوره مجلس نشان داد که مردم خواهان ايجاد آرامش در کشور هستند تا با هم افزايي و آرامش مسائل کشور حل و فصل شود.

به گزارش خبرنگار ما‌، دکترعلي لاريجاني، در نشست خبري‌، در ارزيابي از عملکرد مجلس نهم، گفت: در يک ارزيابي کلي مشي مجلس نهم بيشتر ايجاد آرامش در کشور وتوجه به مسائل اساسي با نگاه هم‌افزايي با قواي ديگر بود و اين که سايش‌هاي زيادي را در کشور ايجاد نکنيم.

رئيس مجلس دراين باره که چراطرح انتصاب افراد در مشاغل حساس با شتاب مصوب شد و دولت هم معتقد است نظرش در اين طرح لحاظ نشده است، گفت:تصويب اين طرح شتابزده نبود زيرا 5 تا 6 ماه بررسي آن در مجلس به طول انجاميد و وقتي اشکالاتي در آن مترتب شد نظراتشان را اعلام کردند و ايرادي که دولت در اين ارتباط گرفته بود به کميسيون ارجاع شد و اگر لازم باشد مجلس بعدي به اين موضوع رسيدگي خواهد کرد.

لاريجاني در ادامه با اشاره به اين که بهره‌گيري نکردن از فرصت‌ها، شرايط نامطلوبي را براي کشورها رقم مي‌زند و پيش شرط اين بهره گيري‌ها اجماع سياسي و وفاق ميان گروه‌هاي سياسي است، گفت:وقتي يک فعل سياسي در حوزه بين الملل و داخل صورت مي‌گيرد، به دنبال آثار مطلوب آن هستيم که براي آن وفاق مهم است.

وي افزود: براي برجام مناقشاتي وجود داشت، اما بعد از تصويب بايد براساس آن حرکت و فضاي کسب و کار را تسهيل کرد. در حالي که در کشورهاي منطقه آشفتگي وجود دارد در کشور ما به علت وجود رهبري هوشمند توانسته ايم از به هم ريختگي سياسي جلوگيري و مسير تکاملي طي کنيم، با اين حال در جايي که دموکراسي وجود دارد، قدري اختلاف طبيعي است. لاريجاني در باره مطرح بودن نام وي در کنار نام محمدرضاعارف براي رياست مجلس دهم‌، گفت: ساختار داخلي مجلس کاملا دموکراتيک است و بايد همه به اين موضوع توجه داشته باشيم و از اين ساختار عبور نکنيم. در داخل مجلس افراد خبره حضور دارند و احتياج ندارند که از بيرون فشاري وارد شود و مکانيزمي‌مشخص برقرار است. در باره رياست مجلس در مجلس دهم هم هيچ گفتگويي صورت نگرفته است‌.

حج‌، وظيفه‌اي اسلامي‌است

رئيس قوه مقننه در باره استراتژي دولت سعودي در منطقه و موضوع حج امسال، گفت:اميدوارم گروهي که از ايران براي آخرين بار به عربستان رفته است بتوانند مشکل حج را حل کند‌.ما اختلافاتي با عربستان در باره مسائل منطقه داريم داريم که به نفع عربستان و همچنين مسلمانان نمي‌دانيم اما موضوع حج وظيفه‌اي اسلامي‌است و بايد به طور طبيعي صورت بگيرد.

رئيس مجلس درباره نوع برخورددولت آمريکا با برجام، تصريح کرد: هر جا کارشکني باشد‌، پيگيري‌هايي از سوي مسئولان مربوطه انجام مي‌شود. در مورد سوئيفت که مشکل برداشته شد. در اين زمينه مشکلي نيست. اين مساله به بانک‌هاي بزرگ که مي‌خواهند با ايران روابط داشته باشند بر مي‌گردد. بانک‌ها کارشان را انجام مي‌دهندو آنهايي که شأن بزرگتري دارند يک مقدار اين واهمه را ايجاد کردند که ممکن است با روحيه برجام سازگاري نداشته باشد.

رئيس قوه مقننه در باره برهم خوردن سخنراني‌ها و تاکيد مقام معظم رهبري مبني بر اين که نبايد با ايجاد هياهو سخنراني‌ها را به هم ريخت، گفت: مقام معظم رهبري مخالف اين رفتارها ست به دليل اين که بايد تحمل داشت. ايشان در ديدار با معلمان تاکيد داشتند بايد به دانش آموزان ياد داد که نظر مخالف را تحمل کنند و تحمل نظرات ديگران بايددر فرهنگ ما نهادينه شود‌. وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: مشکلات اقتصادي ضعف کشور ماست و کشوري مي‌تواند پيشرو باشد که اقتصادي زاينده و پويا داشته باشد از اين رو بايد درد اصلي را شناخت و طبيبانه به آن نگاه کنيم‌.نمي‌توانيم بر روي حواشي سينه بزنيم بلکه بايد به اين توجه کنيم که ما مشي ميانه روي را انتخاب کرديم زيرا ضرورت شرايط کنوني کشور اين گونه اقتضا مي‌کند که بايد به موضوعات اقتصادي توجه داشت و براي رفع آنها تمرکز کنيم.

رئيس قوه مقننه تصريح کرد: در مجلس آينده بايد در باره مسائل اقتصادي‌، تشويق صادرات، تسهيل سرمايه گذاري، بهينه سازي و استاندارد سازي کارهاي خوبي به صورت جمعي صورت بگيرد. لاريجاني در‌باره اولويت مجلس دهم در بحث سياست خارجي، گفت:مجلس نهم و دهم در حوزه سياست خارجي رويکرد متفاوتي ندارند، زيرا دو مجلس در يک زمان و يک بازه زماني فعال بوده و هستند.

وي ادامه داد: البته در شرايط کنوني روند اقدامات تروريستي در منطقه صعودي است به گونه اي که در ظرف دو دهه اخير حجم رفتارهاي تروريستي هم از نظر کمي‌و هم کيفي افزايش يافته است و در شرايط کنوني برخي کشورهاي منطقه و غربي رفتار تاکتيکي با مساله تروريسم در منطقه دارند. از اين رو تا زماني که اين فضا حاکم باشد، اين برهم ريختگي امنيتي در منطقه پابرجاست. البته مجلس اين اتفاقات و مسائل را رصد و پيگيري و براي تحقق آرامش سياسي و امنيتي منطقه تلاش مي‌کند.

رئيس مجلس در باره مشکلات جدي مثل بيکاري و رکود‌، گفت:مشکل رکود جدي است که براي حل آن بايد به موتور توليد رونق بخشيد و بزنگاه تغيير شرايط در اينجا ست که دولت بايد آن را تسريع کند، چنانچه مقام معظم رهبري بر اقتصاد مقاومتي تاکيد دارند و دستورطراحي ستادي در دولت داده اند. در جريانم که اين ستاد کار مي‌کند، لذا نگاهم به آينده مثبت است و از شرايط سخت در حال عبور هستيم.

فراکسيون‌ها سايه احزاب بيروني نيستند

وي در باره شرايط عضويت نمايندگان در فراکسيون‌هاي مجلس‌، گفت: حضور يک نماينده در دو فراکسيون سياسي در مجلس به ندرت اتفاق مي‌افتد البته بايد توجه داشته باشيم که فراکسيون‌ها در مجلس، سايه احزاب بيروني نيستند و با توجه به شرايط داخلي پارلمان، نمايندگان در داخل فراکسيون‌ها قرار مي‌گيرند‌. لاريجاني تصريح کرد: البته گاهي فراکسيون‌هاي تخصصي در مجلس وجود دارند که نمايندگان مي‌توانند به غير از عضويت در يک فراکسيون سياسي در فراکسيون‌هاي تخصصي مانند فرهنگيان و محيط زيست عضو باشند. رئيس قوه مقننه درباره نقش احزاب در مجلس دهم گفت:اکنون احزاب ريشه دار به معناي واقعي در کشور نداريم. البته تابلو زياد است ولي احزاب قوي مانند حزب جمهوري اسلامي‌که داراي يک مهندسي و سيستم قوي باشند وجود ندارد که اين مساله قطعا يک اشکال است.

رئيس مجلس تصريح کرد: البته گرايش‌ها در کشور وجود دارد اما در کل احزاب بايد دو مساله مهم تدوين برنامه‌هاي مدون براي امور مختلف و تربيت کادر و کادرسازي را انجام دهند که متاسفانه در کشور چنين موضوعي را نداريم‌. به نظر من احزاب بايد به سمت تربيت کادر بروند اما در شرايط کنوني اين گونه نيست و تحقق آن نيازمند کار تعاملي است.

وي در پاسخ به سئوالي مبني بر اين که در جريان بررسي صلاحيت‌ها درانتخابات مجلس دهم‌، يکسري اقدامات بي سابقه صورت گرفت و بحث ردصلاحيت يکي از منتخبان مطرح شد، گفت:ما به موضوعات نظام مند قانوني پايبند هستيم، البته قانون با صراحت براي اظهار نظر نهايي شوراي نگهبان زمان در نظر گرفته است و تصميم گيري نبايد به بعد از انتخابات تسري پيدا کند و تفسير شوراي نگهبان متفاوت است‌. وي ادامه داد: من در اين ارتباط استدلال خود را با مقام معظم رهبري مطرح کردم و فکر مي‌کنم تفاوت نظري ميان ما و نظارت استصوابي شوراي نگهبان درباره اين موضوع است که به شوراي حل اختلاف هم ارائه شد که البته ظاهراً نظر آن شورا به شوراي نگهبان نزديکتر است، مگر اين که در مجلس آينده موضوع سامان يابد.


نوشته شده در   پنجشنبه 6 خرداد 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode