ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 12 ارديبهشت 1395     |     کد : 102478

ايران آماده توسعه همكاري‌ها با اتحاديه اروپاست

رئيس جمهوري در ديدار رئيس مجلس سناي بلژيك:

رئيس جمهوري در ديدار رئيس مجلس سناي بلژيك:
ايران آماده توسعه همكاري‌ها با اتحاديه اروپاست


رئيس جمهوري ايران آمادگي ايران رابراي توسعه و تعميق همکاري‌ها با کشورهاي عضو اتحاديه اروپا از جمله بلژيک در حوزه‌هاي دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي اعلام کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري‌، حجت‌الاسلام و‌المسلمين دکتر حسن روحاني ديروز در ديدار «کريستين دوفرين»رئيس سناي بلژيک، با تاکيد بر نقش مجالس در توسعه و تعميق روابط کشورها‌، اظهارداشت: ايران و بلژيک امکانات گسترده اي براي تقويت همکاري‌ها دارند که بايد در فرصت پسابرجام، از اين امکانات براي افزايش همکاري‌هاي اقتصادي و تجاري بهره گرفت.

رئيس جمهوري با تاکيد بر اين که مانعي براي توسعه روابط اقتصادي تهران – بروکسل وجود ندارد، گفت: دو کشور مي‌توانند فعاليت‌هاي اقتصادي مشترکي را براي کل منطقه پايه‌ريزي کنند‌. روحاني به حضورهيات‌هاي بزرگ تجاري جهان از جمله از اروپادر تهران و انعقاد توافقات و تفاهمات گسترده با آنها اشاره کرد و اظهارداشت: تهران از حضور سرمايه‌گذاران و کارآفرينان دولتي و بخش خصوصي بلژيک هم براي همکاري در فضاي پسابرجام‌، استقبال مي‌کند.

رئيس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود به نقش مثبت اتحاديه اروپا در توافق هسته اي اشاره کرد و افزود:توافق هسته اي، آغاز و نه پايان راه است و پايه‌هاي آن فقط با اجراي بموقع و دقيق توافقات و تعهدات، مستحکمتر خواهد شد.

روحاني با بيان اين که مجموعه مسائل جهاني نشان مي‌دهد بدون همفکري‌، رايزني و هماهنگي کشورها نمي‌توانيم به اهداف مشترک دست يابيم، اظهارداشت: اين توافق همچنين نشان داد که مي‌توان مسائل و مشکلات پيچيده جهاني را از طريق گفتگو و مذاکره حل و فصل کرد و بايد از اين الگو و مدل، براي حل و فصل ديگر مشکلات منطقه و جهان استفاده شود‌.

رئيس جمهوري در ادامه به موضوع تروريسم به عنوان يک معضل بزرگ جهاني پرداخت و با تبيين ريشه‌هاي آن، اظهارداشت: در کنار ريشه‌هاي اقتصادي و فرهنگي تروريسم مانند فقر‌، جهل و تبعيض، نااميدي جوانان از آينده و اعتراض آنان به دخالت قدرت‌ها در کشورهايشان هم از ريشه‌هاي اساسي تروريسم است‌.

وي با تاکيد براين که توسعه نامتعادل و نابرابري درجهان عاملي براي اعتراض جوانان است‌، تصريح کرد: يکي از ريشه‌هاي تروريسم نااميدي است و اين که عده‌اي احساس تبعيض مي‌کنند و نظم و قوانين موجود را براي حل و فصل مشکلاتشان کارساز نمي‌دانند.

روحاني، حملات نظامي‌و بمباران را راه حل اساسي مبارزه با تروريسم ندانست و گفت: درراه مبارزه با تروريسم بايد ازهمه امکانات استفاده کرد.

رئيس جمهوري به برخورد ديرهنگام اتحاديه اروپا با پديده تروريسم اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سال‌هايي که تروريسم دامنگير مردم افغانستان، عراق وسوريه شد، اروپا تا حدي بي تفاوت ماند و زماني وارد عرصه مبارزه با اين پديده شوم شد که شعله‌هاي آن به اروپا رسيد.

روحاني تروريسم را يک خطر بزرگ براي جهان دانست و اظهارداشت: با تروريسم در هر جا و با هر شعاري بايد مبارزه کرد و نبايد تروريست‌ها را براي منافع کوتاه‌مدت، به تروريست‌هاي خوب و بد تقسيم کرد‌.

روحاني گفت: ما در سال‌هاي اوليه انقلاب اسلامي‌با تروريست‌هايي مواجه بوديم که مقام‌ها و مردم کشور ما را وحشيانه به شهادت رساندند و متاسفانه اکنون همين تروريست‌ها در اروپا آزادانه زندگي و فعاليت مي‌کنند.

وي همچنين به مواردي از استفاده تروريست‌ها از مواد شيميايي اشاره کرد و گفت: دستيابي تروريست‌ها به تسليحات شيميايي بسيار وحشتناک است و ايران به عنوان يکي از قربانيان حملات شيميايي، اين خطر را کاملا درک مي‌کند، چرا که هزاران تن ازمصدومان شيميايي ما همچنان از عوارض مصدوميت رنج مي‌برند.

روحاني با بيان اين که بايد ازهمه توان براي ريشه کن کردن تروريسم در سراسر جهان استفاده کنيم‌، گفت: بايد منابع درآمد و کانال‌هاي انتقال تسليحات به تروريست‌ها را قطع و مسدود کنيم و اجازه ندهيم همچنان تروريست‌ها نفت و آثار باستاني عراق و سوريه را غارت کنند و در بازارهاي مشخص و به سادگي به فروش برسانند.

رئيس مجلس سناي بلژيک هم در اين ديدار، تاکيد کرد : خواستار فصل جديدي در روابط ايران و بلژيک هستيم و بروکسل آماده همکاري باتهران در تمامي‌حوزه‌هاي مورد علاقه است.

کريستين دوفرين، با قدرداني از مواضع تهران در مبارزه با تروريسم و تاکيد بر اين که کشورش آماده بهره‌گيري از تجربيات ايران در اين عرصه است‌، گفت: ايران عامل ثبات در منطقه است و مي‌تواند در روند مبارزه با تروريسم نقش مهمي‌ايفا کند و بروکسل در اين ارتباط در کنار تهران است.

وي همچنين بار ديگر از دکتر روحاني براي سفر به بروکسل به طور رسمي‌دعوت کرد‌.

ديدار ظريف و رئيس مجلس سناي بلژيک

دکتر محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان و کريستين دوفرين، رئيس مجلس سناي بلژيک هم آخرين راه‌هاي گسترش روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌اي را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

وزير امور خارجه کشورمان در اين ديدار با اشاره به اهميت حضور هيات پارلماني مجلس سنا بلژيک اظهارنظر کرد: پارلمان‌هاي دو کشور در تدوين و وضع قوانين و سياست‌هاي دو کشور اهميت فوق‌العاده‌اي دارند.

وي درباره ضرورت تحرک بخشيدن به مناسبات اقتصادي و بانکي گفت: اميدواريم شريکان اروپايي به‌طور ملموس و واقعي در تحرک بخشيدن به فعاليت‌هاي بانکي و مالي اقدام کنند تا دو طرف شاهد آثار آن باشند.

وزير امور خارجه کشورمان درباره بحران سوريه هم گفت: در بحران جاري سوريه شاهد رويکردهاي خصمانه با کارشکني‌هاي گروه‌هاي النصره و داعش براي نقض آشکار آتش‌بس با استفاده از تغذيه مالي و تسليحاتي و راه‌هاي تنفسي در منطقه هستيم.

رئيس مجلس سناي بلژيک هم با اشاره به روابط در حال پيشرفت به‌ويژه همکاري‌هاي سياسي و اقتصادي پارلماني دوکشور گفت: رايزني‌هاي دو کشور را در همه‌زمينه‌ها از جمله مراودات پارلماني براي نيل به توسعه همه‌جانبه مناسبات دو کشور در زمينه‌هاي اقتصادي پارلماني دو کشور تعميق مي‌بخشيم. وي افزود: ايران به‌عنوان بازيگر مؤثر و عمده در منطقه همواره در برقراري صلح و ثبات نقش محوري ايفا کرده است و ما نياز داريم تا با افزايش رايزني‌ها و ظرفيت‌هاي ديپلماتيک دو کشور در جهت يافتن راه‌حل‌هاي مؤثر گام برداريم‌.

وزير امور خارجه درديدار«يان کوبيش» نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل متحد در امور عراق گفت: نگاه نيروهاي فرامنطقه‌اي به عراق‌، راهبردي در چارچوب منطقه است و باعث مي‌شود ملت عراق درحاشيه قرار گيرد.

ظريف مبارزه با تروريسم و گروه‌هاي تروريستي به ويژه داعش را از مهمترين اولويت‌ها در عراق برشمرد و آمادگي ايران را براي کمک به اين روند اعلام کرد‌.

در اين ملاقات نماينده دبيرکل سازمان ملل در امور عراق هم با ارائه گزارشي از روند تحولات جاري در عراق به ويژه در حوزه‌هاي سياسي، امنيتي، اقتصادي و‌... به تلاش‌هاي سازمان ملل در حل اين مشکلات اشاره کردو نقش ايران را بسيار سازنده خواند‌.


نوشته شده در   يکشنبه 12 ارديبهشت 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode