ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 28 فروردين 1395     |     کد : 101905

رئيس جمهوري: از اجلاس وحدت كشورهاي اسلامي نبايد پيام تفرقه برخيزد

در اجلاس سران سازمان همكاري‌ اسلامي...

در اجلاس سران سازمان همكاري‌ اسلامي
رئيس جمهوري: از اجلاس وحدت كشورهاي اسلامي نبايد پيام تفرقه برخيزد


رئيس جمهوري در اجلاس سران کشورهاي عضو سازمان همکاري اسلامي‌در استانبول ترکيه، تقويت روابط با کشورهاي اسلامي‌را از اولويت‌هاي اصلي ايران برشمرد و با تاکيد بر اين که هر حرکت تفرقه‌افکنانه‌اي در سازمان همکاري اسلامي‌قطعاً بي‌اعتبار است، اظهارداشت: اختلاف‌ها در جهان اسلام، معضل همه ما ست و حل‌وفصل اختلاف‌ها و سوءتفاهمات صرفاً از مسير ديپلماتيک و با استفاده از روش‌هاي مسالمت‌آميز و انجام مذاکرات ميسر است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري،متن سخنان حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني درآيين گشايش اين اجلاس به شرح زير است :

بسم‌الله الرحمن الرحيم

وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْکُرُوا نِعْمَه اللَّهِ عَلَيْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً

جناب آقاي اردوغان

رئيس‌جمهوري محترم کشور برادر ترکيه و رئيس اجلاس سران سازمان همکاري اسلامي

روساي محترم کشورهاي اسلامي

خانم‌ها - آقايان

در آغاز مايلم با تبريک به جنابعالي، از ميهمان‌نوازي گرم دولت و ملت ترکيه قدرداني و برايتان سعادت و موفقيت آرزو کنم.

امروز که با شعار "وحدت و همبستگي براي عدالت و صلح" در شهر زيبا و تاريخي استانبول گرد هم آمده‌ايم، فرصت مناسبي است تا به سرنوشت مشترک تمامي‌مسلمانان در جهان، بينديشيم.

فقط چند قرن پيش، زماني که تمدن بزرگ اسلامي‌در اوج قدرت و اقتدار خويش قرار داشت، شايد کسي تصور نمي‌کرد روزي جهان اسلام گرفتار اين‌همه ضعف و سکون شود و در برابر تمدن غربي که در رشد فکري و علمي، وامدار مسلمانان بوده است، در موضع ضعف قرار گيرد يا آن روز که تمدن اسلامي‌تمامي‌نحله‌هاي فکري و اقوام و طوايف مختلف را در درون خود جا‌ داد و همزيستي مسالمت‌آميزي را ميان آنان برقرار کرده بود، شايد کسي تصور نمي‌کرد روزي چنان فرقه‌گرايي و افراطي‌گري در ميان مسلمانان شايع باشد که کشته شدن مسلمان به دست مسلمان به امري عادي بدل شود‌.

واقعيت آن است که افول تمدن اسلامي‌از زماني آغاز شد که قدرت‌هاي بزرگ اسلامي‌به‌جاي هم‌افزايي، به درگيري بي‌حاصل با يکديگر پرداختند و زمينه را براي تهاجم‌هاي خارجي فراهم کردند و اکنون متأسفانه تاريخ تکرار مي‌شود. هجوم همه‌جانبه سياسي، اقتصادي، فرهنگي به ويژه فکري و اعتقادي به جهان اسلام دوباره شدت گرفته است، ولي اين بار به شکلي جديد و با استفاده از اسلام عليه اسلام و مذهب عليه مذهب، گروه‌هاي افراطي و تکفيري که همگان مي‌دانند از کجا و چگونه شکل‌گرفته‌اند و چطور حمايت مي‌شوند، به خشن‌ترين و بي‌رحمانه‌ترين شکل ممکن مسلمان و غيرمسلمان را قتل‌عام مي‌کنند. خشونت محض بر عطوفت اسلامي‌غلبه کرده است و ارزش‌هاي جاهلي جايگزين ارزش‌هاي اخلاقي اسلام شد. متأسفانه اين سبعيت زير نام و لواي اسلام صورت مي‌گيرد و قرباني اصلي در اين ميان اسلام است و اصول و ارزش‌هاي آن‌.

جهان اسلام سزاوار آن نيست که در موج ناامني، خشونت و تروريسم سازمان‌يافته درغلتيده و مبتلابه عقب‌ماندگي و توسعه‌نيافتگي همه‌جانبه شود‌، بلکه سزاوار آن است که بر جايگاهي برتر بنشيند و اين ممکن نيست مگر آن که با دغدغه بيشتر به وضع کنوني و دنياي اطراف خويش بينديشيم.

اين عمل ماست که مبناي قضاوت مردم جهان اسلام در باره اسلاميت رفتار ما قرار مي‌گيرد، نه ادعاها و القاب و عناوين ما.

اگر کمک‌هاي مالي و نظامي‌به برخي گروه‌هاي ضد اسلام امکان داد که نام اسلام را به گروگان بگيرند و چهره زيباي اسلام را به جنايت و آدمکشي بيالايند و براي توطئه زشت اسلام هراسي، شاهد و بهانه بسازند، چگونه مي‌شود از سلم و سلام اسلام دفاع کرد؟

اگر صدها ميليارد دلار از ذخاير و منابع امت اسلامي‌به‌جاي آن که صرف رشد و اشتغال جوانان شود، به بهانه هراس‌هاي موهوم، صرف پر کردن زرادخانه‌هاي نظامي‌شد و عليه يکديگر به کار رفت، چگونه مي‌توان از وحدت سخن گفت و جوانان را به رعايت اصول کرامت و برکت اسلامي‌متقاعد کرد؟

جمهوري اسلامي‌ايران از همان روزي که عهده‌دار رياست هشتمين اجلاس سران سازمان همکاري اسلامي‌در تهران شد تا زماني که ايده "جهان عليه خشونت و افراطي‌گري"(WAVE) را در مجمع عمومي‌سازمان ملل متحد مطرح کرد، بر يک‌ سخن محوري تکيه داشت و آن اين که گفتگو و تعامل سرآغازِ درک دردها و مسائل اساسي زمانه و درمان مؤثر آنهاست. ما بايد به نام اسلام در ائتلاف جهاني براي صلح و مقابله با خشونت، پيشگام باشيم و امنيت پايدار و حيات مطمئن و حقوق همه‌جانبه انسان را به منطقه و جهان بازگردانيم.

اسلام به ما آموخته است که جنايت به هر نامي‌و در هر مکاني که انجام شود، جنايت است چه در سرزمين مظلوم فلسطين باشد و چه در لاهور‌، بيروت‌، دمشق و استانبول يا در نيويورک‌، پاريس و بروکسل. مهم آن است که ريشه‌‌ها و زمينه‌ها را به‌درستي بشناسيم و با عزمي‌استوار و اراده‌اي راسخ، درصدد مقابله با تمامي‌صورت‌هاي آن برآييم.

به نام جمهوري اسلامي‌ايران براي نيل به اين مقصود با صراحت اعلام مي‌کنم که:

1. بايد به اولويت گفتگو و اتخاذ راه‌حل‌هاي ديپلماتيک در ميان کشورهاي عضو سازمان همکاري اسلامي، براي حل تمامي‌اختلاف‌ها وفادار ماند تا سوءظن‌هاي سياسي و تاريخي و غفلت از مداخله‌ها و نقش‌آفريني قدرت‌هاي بزرگ و صهيونيسم اولويت گفتگو را تحت‌‌الشعاع تصميمات شتاب‌زده و آرايش‌هاي خاص سياسي قرار ندهد‌.

2. بايد امنيت پايدار، پيشرفت علمي‌و توسعه همه‌جانبه اعضاي سازمان همکاري اسلامي‌را امنيت، پيشرفت و توسعه جهان اسلام دانست و از آن استقبال کرد و اجازه نداد با ايجاد موقعيت‌هاي هراس‌انگيز و خلق خطرهاي موهوم اين ضرورت به محاق برود. ايران از تمامي‌اعضاي سازمان، مجدانه مي‌خواهد که ظرفيت‌هاي علمي، اقتصادي، سياسي، نظامي‌و فرهنگي ايران را از آنِ خود و قدرت آن را قدرت خود بدانند، همان‌گونه که ايران همين باور را نسبت به ساير کشورهاي اسلامي‌دارد‌.

3. بايد همواره خطر رژيم صهيونيستي را به‌عنوان منبع اصلي توليد خشونت و افراطي‌گري به خاطر داشت و پذيرفت که استمرار قتل‌عام مردم بي‌گناه فلسطين و عمدتاً زنان و کودکان، در سرزمين‌هاي اشغالي و حملات غيرانساني و محاصره غزه، حاکي از سرشت خشونت‌آميز رژيمي‌است که متأسفانه با تغافل جامعه جهاني به ويژه قدرت‌هاي غربي به سبعيت خود ادامه مي‌دهد.

عالي‌جنابان

ايران با دوري از هرگونه تنش و بي‌ثباتي در منطقه، باسياست منطقه‌اي و بين‌المللي شفاف خود، همواره در گسترش همبستگي و وحدت امت اسلامي‌تلاش کرد، تقويت روابط با کشورهاي اسلامي‌را از اولويت‌هاي اصلي خود قرار داد و بر اين اعتقاد راسخ است که حل‌وفصل اختلاف‌ها و سوءتفاهمات صرفاً از مسير ديپلماتيک و با استفاده از روش‌هاي مسالمت‌آميز و انجام مذاکرات ميسر است. به همين دليل ما علاقه‌منديم مشکلات احتمالي با ديگر کشورها را از مسير اخوت اسلامي، حسن همجواري و باور به خير عمومي‌امت اسلامي، حل‌وفصل کنيم و آمادگي داريم تا با رايزني، مشورت و تعامل سازنده، فضاي لازم را براي رفع ابهامات و زدودن اختلاف‌ها، از طريق گفتگو و مفاهمه فراهم‌ کنيم‌.

رهبران گرامي‌کشورهاي اسلامي!

براي همه روشن است که نه عربستان مشکل ايران است و نه ايران مشکل عربستان. مشکل اصلي، جهل‌، تعصب و خشونت‌ورزي است. معضل همه ما، اختلاف‌ها در جهان اسلام است.

ايران همواره پشتيبان کشورهاي اسلامي‌و مسلمانان در برابر تجاوز و تهديد و اشغال و تروريسم بوده و هست.

آن روز که صدام به کويت تجاوز کرد، اين ايران بود که قبل از همه اين تجاوز را محکوم کرد و به آوارگان کويتي و عراقي پناه داد. آن گاه ‌که تروريست‌هاي تکفيري به دروازه‌هاي بغداد و اربيل نزديک شدند، اين ايران بود که در برابر تهاجم وحشيانه آنها به کمک ملت و دولت عراق شتافت.

آن گاه‌ که دمشق در معرض اشغال و نابودي تروريست‌ها قرار گرفت‌،اين ايران بود که در کنار سوريه ايستاد.

زماني که غزه مورد تجاوز صهيونيست‌ها قرار گرفت، حزب‌الله رشيد و قهرمان و ‌ايران در کنار ملت فلسطين ايستادند و روزي هم که لبنان مورد تجاوز آنها قرار گرفت بازهم حزب‌الله بود که در پيشاپيش مردم لبنان درصحنه نبرد قرار گرفت. اگر روزي تروريست‌ها و متجاوزان بخواهند هر کشور اسلامي‌يا اماکن مقدس اسلامي‌را تهديد کنند و از ما کمک خواسته شود، بي‌درنگ آماده کمک به مسلمانان مظلوم خواهيم بود.

خانم‌ها و آقايان!

از اجلاس سازمان همکاري اسلامي‌که به نام وحدت برگزارشده است، نبايد هيچ‌گونه پيامي‌که به تفرقه در ميان امت اسلامي‌دامن بزند برخيزد و هر حرکت تفرقه‌افکنانه‌اي ازآنجا که اجماع اين سازمان و امت اسلامي‌را به همراه ندارد و با فلسفه تشکيل اين سازمان در تعارض است، قطعاً بي‌اعتبار است.

ما به‌حکم رحمانيت و عقلانيت اسلامي، وظيفه‌داريم که هرگونه غبار خشونت و افراطي‌گري و فرقه‌گرايي را از چهره دين، بزداييم و با تمسک به قرآن کريم که:

"و کَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّهً وَسَطًا لِّتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَکُونَ الرَّسُولُ عَلَيْکُمْ شَهِيدًا"

جهان اسلام را الگوي جامعه ميانه و معتدل در دنياي پيش‌رو کنيم.

از توجه شما سپاسگزارم

والسلام عليکم و رحمه‌الله و برکاته

تذكر جدي دكتر روحاني به رئيس جمهوري تركيه

تصاوير منتشره از استقبال رئيس جمهوري ترکيه از دكتر روحاني، نشان از حرکات دست هشدارگونه رئيس جمهوري كشورمان به همتاي ترك خود حكايت داشت.

دكتر روحاني هنگام ملاقات با اردوغان روي سن، با شدت و حدت درباره صدور بيانيه عليه ايران در اجلاس سازمان همکاري اسلامي سخن گفت و در اين باره به او تذکر داد.

به گزارش منابع خبري، دكتر روحاني خطاب به اردوغان گفته است: هر حرکت تفرقه‌انگيزانه‌اي در اين اجلاس مخالف فلسفه تشکيل سازمان همکاري اسلامي و قطعا بي‌اعتبار است.

دكتر روحاني نسبت به صدور بيانيه عليه ايران در اجلاسي که بايد منادي وحدت باشد و ميزباني آن را ترکيه برعهده دارد به اردوغان تدکر داد.

بنا به اين گزارش استقبال اردوغان از دكتر روحاني و دست دادن با او روي سن بيش از حد معمول به طول انجاميد و اين موضوع به همراه حرکات دست رئيس جمهوري مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

ديدارهاي رئيس جمهوري

رئيس‌ جمهوري، ايرانيان مقيم خارج را سفراي ايران توصيف کرد و اظهار داشت: هموطنان حاضر در خارج مي‌توانند نقش بسيار مهمي‌در توسعه روابط ايران با ساير کشورهاي جهان ايفا کنند.

روحاني در ديدار ايرانيان مقيم ترکيه در استانبول، گفت: دولت يازدهم از ابتداي فعاليت خود به مردم قول داد تا در چارچوب حل و فصل مسأله هسته‌اي تلاش کند و در اين زمينه توانست در يک مذاکرات بسيار پيچيده با ابعاد گوناگون حقوقي، سياسي، فني و اقتصادي، اين مسأله را با موفقيت به سرانجام برساند. رئيس‌ جمهوري، اتحاد و انسجام مردم، حمايت و هدايت‌هاي مقام معظم رهبري از مذاکره‌کنندگان و ديپلمات‌هاي قوي و توانمند را عوامل دستيابي به توافقي بزرگ و تاريخي برشمرد و خاطر نشان کرد: توافق ايران با 1+5، مصالح و منافع ملي را به خوبي تثبيت کرد و ما توانستيم حق ملت ايران در دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي را که سال‌ها از سوي نهادهاي بين‌المللي و قدرت‌هاي بزرگ تحريم شده بود، بازستانيم.

روحاني افزود: احقاق حق ملت ايران و لغو قطعنامه‌هايي که به ناروا عليه ايران صادر شده بود، کار پيچيده‌اي بود که هنوز ابعاد و پيچيدگي اين مسأله به طور کامل براي مردم تبيين نشده است.

رئيس‌ جمهوري با اشاره به اين که دولت توانست با پشتيباني آراء مردم به خوبي در اين مسير گام بردارد، اظهار داشت: امروز شاهد اجرايي شدن اين توافق هستيم و به واسطه آن کارآفرينان، سرمايه‌گذاران و شرکت‌هاي گوناگوني از سراسر جهان براي سرمايه‌گذاري و همکاري به سمت ايران رو آورده‌اند.

وي با اشاره به اين که هيچ کشوري نمي‌تواند بدون ارتباط با ديگر کشورها در مسير رشد و پيشرفت حرکت رو به جلويي داشته باشد، ادامه داد: اراده ايران بر توسعه روابط با ترکيه است و ايرانيان مقيم اين کشور مي‌توانند در گسترش روابط دوجانبه در بخش‌هاي مختلف نقش بسزايي ايفا کنند.

عمان

رئيس‌ جمهوري همچنين در ديدار "يحيي بن محفوظ المنذري" رئيس مجلس عمان، روابط ايران با اين کشور را داراي ريشه تاريخي و عميق دانست و افزود: بايد از ظرفيت‌هاي خوب دو کشور براي توسعه مناسبات همه جانبه در چارچوب منافع دو ملت و منطقه به خوبي استفاده شود‌.

روحاني با بيان اين که ايران و عمان در مسائل گوناگون منطقه‌اي و بين‌المللي همواره در کنار و حامي‌يکديگر بوده‌اند، گفت: عمان در ميان همسايگان براي ايران جايگاه ويژه‌اي دارد و مواضع خردمندانه عمان در دوران‌ها و تحولات منطقه‌اي، قابل تقدير است.

رئيس مجلس عمان هم روابط دو کشور را عميق و صميمي‌برشمرد و گفت: ايران همواره به عنوان کشور دوست، همسايه و صادق در کنار عمان بوده است و با توجه به تأکيدات سلطان عمان هيچ مانعي در توسعه روابط دو کشور وجود ندارد.

اندونزي

رئيس‌ جمهوري در ديدار "محمد يوسف کلا" معاون رئيس جمهوري اندونزي‌، روابط دوکشور را رو به گسترش و مثبت ارزيابي و بر توسعه همه جانبه مناسبات تهران – جاکارتا تأکيد کرد.

وي با اشاره به اين که امروز شاهد دوران جديدي در روابط خوب دو کشور هستيم، خاطر نشان کرد: امروز با برداشته شدن تحريم‌ها و برقراري ارتباطات بانکي، بستر لازم براي ايجاد يک تحرک و جهش در همکاري‌هاي اقتصادي دو کشور فراهم شده است که بايد با استفاده از ظرفيت‌ها و توانمندي‌ها، از اين فرصت براي توسعه روابط در تمامي‌عرصه‌ها استفاده کنيم.

وي با اشاره به اين که ايران و اندونزي در زمينه‌هاي گوناگون از جمله انرژي و صنايع، گردشگري، همکاري‌هاي علمي، فرهنگي و تحقيقاتي توان فراواني براي گسترش همکاري‌ها با يکديگر دارند، بر ضرورت فراهم کردن شرايط مناسب براي ارتباط بهتر بخش‌هاي خصوصي دو کشور با يکديگر تأکيد کرد.

روحاني افزود: تلاش برخي کشورهاي غربي براي ايجاد گروه‌هاي تروريستي و استفاده از آنها در اهداف سياسي، امروز به تهديدي عليه خودشان تبديل شده است و متأسفانه با وجود اين تجربه، برخي کشورهاي منطقه هم در صدد استفاده ابزاري از تروريسم برآمده‌اند. معاون رئيس جمهوري اندونزي هم در اين ديدار، موفقيت ايران در مذاکرات با 1+5 و رفع تحريم‌ها را تبريک گفت.

الجزاير

رئيس‌ جمهوري کشورمان همچنين در ديدار "عبدالقادر بن صالح" رئيس مجلس سناي الجزاير، فضاي به وجود آمده پس از رفع تحريم‌ها عليه ايران را فرصتي مناسب براي جهش در روابط همه جانبه و سطح همکاري ايران و الجزاير دانست و بر گسترش مناسبات دوستانه و برادرانه دو کشور تأکيد کرد.

وي با تأکيد بر ضرورت حفظ ثبات، صلح و آرامش در تمامي‌مناطق جهان، خاطر نشان کرد: بسياري از مناطق جهان از جمله شمال آفريقا سال‌هاست با مشکلات پيچيده‌اي مواجه هستند و دخالت بيگانگان و اقدامات گروه‌هاي تروريستي معضلات متعددي را به وجود آورده است.

روحاني با اشاره به اين که امروز بر همگان ثابت شده است اگر با افراطي‌گري، خشونت و تروريسم مقابله نشود، به ديگر مناطق سرايت خواهد کرد، گفت: براي حل مشکلات راهي جز همفکري و همکاري جمعي وجود ندارد‌. رئيس‌ جمهوري تاکيد کرد: ايران از توسعه همه جانبه روابط و همکاري‌ها با الجزاير استقبال مي‌کند.

بن صالح رئيس مجلس سناي الجزاير هم در اين ديدار با تقدير از مواضع اصولي و سخنراني دکتر روحاني در سيزدهمين اجلاس سران سازمان همکاري اسلامي، گفت: ايران و الجزاير در بسياري از موضوعات منطقه‌اي و بين‌المللي مواضع نزديک به يکديگر دارند که اين نشأت گرفته از باورهاي دو ملت و دو کشور است.

جمهوري آذربايجان

روحاني در ديدار "الهام علي اف" رئيس جمهوري آذربايجان هم بر تحکيم و توسعه همه جانبه مناسبات و همکاري‌هاي تهران- باکو و استفاده حداکثري از ظرفيت‌هاي موجود دو کشورتاکيد کرد.

وي با اشاره به اراده جدي دو طرف بر گسترش همه جانبه روابط، اظهار اميدواري کرد با تلاش و مساعي بيشتر مسئولان دو کشور شاهد توسعه پرشتاب مناسبات و همکاري‌هاي دوجانبه، منطقه‌اي و بين المللي ايران و جمهوري آذربايجان باشيم.

رئيس جمهوري همچنين بر تلاش در چارچوب اجرايي و عملياتي شدن اسناد و توافقنامه‌هاي موجود ميان دو کشور و ايجاد بستر مناسب براي همکاري و فعاليت کارآفرينان و بخش خصوصي دو طرف تاکيد کرد. روحاني با اشاره به ضرورت حل و فصل اختلافات و مشکلات منطقه‌اي از طريق گفتگو و مذاکره و جلوگيري از دخالت بيگانگان، اظهارداشت: تلاش‌ها بايد براي پايداري آتش بس در منطقه قره باغ متمرکز شود‌.

وي اظهار داشت: تمامي‌کشورهاي منطقه بايد در مسير مبارزه با تروريسم، افراطي‌گري و خشونت به عنوان تهديدي جمعي و منطقه‌اي، در کنار هم قرار گيرند.

افغانستان

رئيس‌ جمهوري درادامه در ديدار "عبدالله عبدالله" رئيس اجرايي دولت وحدت ملي افغانستان، با تاکيد بر اين که ايران همواره در کنار ملت و دولت افغانستان بوده است و خواهد بود، گفت: تلاش براي تعميق و تحکيم هر چه بيشتر روابط دو ملت و دو دولت ايران و افغانستان ضروري است‌.

سيزدهمين اجلاس سران کشورهاي عضو سازمان همکاري‌ اسلامي(OIC) با شعار «اتحاد و همبستگي براي عدالت و صلح»، پنجشنبه گذشته در استانبول ترکيه آغاز به کار کرد‌.

روحاني در بدو ورود به محل برگزاري اجلاس‌، از سوي "رجب طيب اردوغان" رئيس جمهوري ترکيه مورد استقبال قرار گرفت و سپس سران شرکت کننده عکس يادگاري اجلاس را به ثبت رساندند.

مبارزه با تروريسم و افراط گرايي از جمله مسائلي بود که در دستور کار اجلاس سران سازمان همکاري‌ اسلامي‌قرار گرفت.

عراقچي:هيچ ملاقاتي با مقامات سعودي نداشته‌ايم

سيد عباس عراقچي اعلام کرد: در جريان برگزاري اجلاس استانبول هيات ايراني در هيچ سطحي ديداري با مقامات عربستاني نداشته است.

به گزارش ايسنا معاون وزير خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه خبر اظهار نظرکرد: در جريان برگزاري اجلاس استانبول (اجلاس سران سازمان همکاري اسلامي) هيات ايراني نه در سطح کارشناسان، نه در سطح وزراي خارجه و نه در سطح سران ديداري با مقامات سعودي نداشته است.

عراقچي با اشاره به برخي از خبرسازي‌ها در اين ارتباط گفت: اين خبرسازي‌ها با هدف خاصي صورت گرفته است و مشکل مابين ما و عربستان بحث ديدار کردن يا ديدار نکردن نيست بلکه مساله سياست‌هايي است که عربستان دنبال مي‌کند و بايد در سياست‌هايش تغيير ايجاد کند.

معاون وزير خارجه‌ کشورمان همچنين خبر داد که روحاني عصر ديروز استانبول را به مقصد آنکارا براي انجام ديدارهاي دوجانبه با مقامات ترکيه ترک کرد و امروز ملاقات‌هاي دوجانبه‌اي با برخي از مقامات ترکيه‌اي خواهد داشت.

برونئي

رئيس‌ جمهوري با اشاره به اراده جدي براي توسعه روابط و همکاري‌ها ميان ايران و برونئي دارالسلام، اظهار اميدواري کرد همکاري‌هاي دو کشور در زمينه مسائل دوجانبه، منطقه‌اي و در سطح جهان اسلام ارتقاء پيدا کند.

روحاني ديروز در ديدار «سيد سلطان حسن البولکيا» پادشاه برونئي در استانبول، روابط دوستانه و خوب دو کشور را پايه‌اي براي توسعه همه‌جانبه مناسبات برشمرد و افزود:تهران – "سري بگاون" مي‌توانند در زمينه‌هاي مختلف از جمله خدمات فني‌،مهندسي، انرژي و پتروشيمي‌و حل و فصل مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي مانند مبارزه با تفکرات افراطي‌،همکاري‌هاي خوبي با هم داشته باشند. پادشاه برونئي هم با اشاره به زمينه‌هاي گوناگون توسعه همکاري‌ها ميان دو کشور‌،خواستار گسترش روابط و مناسبات همه‌جانبه با ايران شد. روحاني در ديدار «ماکي سال» رئيس جمهوري سنگال هم با اشاره به روابط دوستانه و خوب دوکشور بر تلاش براي استفاده از ظرفيت‌ها و فرصت به وجود آمده پس از برجام در تأمين منافع مشترک و جهان اسلام تأکيد کرد.

رئيس‌ جمهوري همچنين بر همکاري و رايزني تهران – داکار در موضوعات بين‌المللي از جمله امنيت منطقه و شمال آفريقا تأکيد کردوتقويت وحدت اسلامي‌را از وظايف مهم سازمان همکاري اسلامي‌در شرايط کنوني دانست و ادامه داد: امروز دشمنان مسلمانان در صدد ايجاد توطئه‌اي بزرگ هستند که به واسطه آن از يک سو اختلاف و تفرقه را در جهان اسلام گسترش و از سويي ديگر گروه‌هاي تروريستي مدعي اسلام را مورد استفاده ابزاري قرار مي‌دهند‌.

رئيس جمهوري سنگال هم با ابراز علاقه مندي کشورش بر توسعه روابط مستحکم با ايران، خواستار حضور هيأت‌هاي اقتصادي کشورمان در سنگال شد.

روحاني همزمان با برگزاري اجلاس استانبول در توييتر خود نوشت: جنايت به هر نامي‌و در هر مکاني که انجام شود جنايت است چه در فلسطين‌، چه در لاهور‌، بيروت‌، دمشق و استانبول يا در نيويورک‌، پاريس و بروکسل.

وي همچنين در توييتي ديگر نوشت: از اجلاس سازمان همکاري اسلامي‌که به نام وحدت برگزار شده است نبايد هيچ گونه پيامي‌که به تفرقه در ميان امت اسلامي‌دامن بزند، برخيزد.

پايان اجلاس

نشست سران سازمان همكاري اسلامي‌ديروز در استانبول با صدور بيانيه اي به كار خود پايان داد.

"رجب طيب اردوغان" رئيس جمهوري تركيه كه رياست اين نشست را بر عهده داشت، در نظق اختتاميه گفت : اين نشست با شعار همبستگي و كمك به همكاري بيشتر اعضا برگزار شد.

وي افزود: سازمان همكاري اسلامي‌در كنار فلسطين است و از نظر سياسي و اقتصادي از فلسطيني‌ها حمايت مي‌کند.

رئيس جمهوري تركيه بدون قرائت مفاد بيانيه پاياني‌، اضافه كرد: تصميمات اين نشست به مردم مسلمان در باره پيشرفت‌، رفاه، عدالت و صلح اميدواري داده است.

وي افزود : براي حاكميت عدالت و براي جلوگيري از ظلم تلاش خواهيم كرد‌.

غيبت اعتراضي روحاني در اختتاميه اجلاس

رئيس جمهوري و هيات همراه، به علت وجود بندهاي ضدايراني در بيانيه پاياني اجلاس سازمان همکاري‌هاي اسلامي، در اين نشست حضور نيافتند.

به گزارش مهر، حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني رئيس جمهوري، دکترمحمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان و هيات همراه که براي شرکت در اجلاس سازمان همکاري‌هاي اسلامي‌به استانبول سفر کرده‌اند، ظهر ديروز در نشست اختتاميه اين اجلاس حضور نيافتند. اين اقدام به علت وجود بندهاي ضدايراني در بيانيه پاياني اين اجلاس و در اعتراض به اين بيانيه صورت گرفته است.

همزمان با برگزاري اجلاس سازمان همکاري‌هاي اسلامي‌در استانبول، برخي شرکت‌کنندگان در اين اجلاس از جمله عربستان سعودي و ترکيه تلاش کرده‌اند تا ايران را به حمايت از تروريسم متهم کنند.
codex01x


نوشته شده در   شنبه 28 فروردين 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode