ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 22 فروردين 1395     |     کد : 101646

توافق ايران و هند براي گسترش همكاري‌هاي نفتي وگازي

وزيران نفت ايران و هند سند همکاري هاي دو کشور براي فعاليت در بخش هاي مختلف صنعت نفت و گاز، پالايشگاه و ... را امضا کردند.





وزيران نفت ايران و هند سند همکاري هاي دو کشور براي فعاليت در بخش هاي مختلف صنعت نفت و گاز، پالايشگاه و ... را امضا کردند.

سند همکاري در زمينه توسعه ميدان گازي فرزاد بي، همکاري هاي پالايشگاهي، صادرات نفت و فرآورده هاي نفتي ايران به هند و همکاري دو طرف در صنعت پتروشيمي ميان بيژن زنگنه وزير نفت ايران و «دارمندرا پرادهان» وزير نفت هند و منابع طبيعي هند امضا شد.

وزير نفت ديروز پس از ديدار با وزير نفت هند در جمع خبرنگاران سطح کنوني خريد نفت هند از کشورمان را حدود 350 هزار بشکه در روز عنوان کرد و گفت: اميدواريم اين رقم با لغو تحريم ها افزايش يابد.

زنگنه مهمترين بخش مذاکرات در بخش

سرمايه گذاري را توسعه ميدان گازي فرزاد بي اعلام کرد و افزود: قرار است دو طرف ايراني و هندي بر سر زمان بندي اجراي پروژه به توافق برسند که کاري دشوار و زمانبر است.

بيژن زنگنه همچنين عصر ديروز پس از امضاي سند همکاري ميان ايران و هند اظهار داشت شرکتهاي هندي از نظر مالي مشکلي براي توسعه ميدان گازي مزبور ندارند. وي درباره بخشي از اين سند که مربوط به همکاري در زمينه توسعه ميدان گازي « فرزاد بي » است، افزود: بر اساس اين سند همکاري، قرار است مذاکره درباره ميدان گازي ياد شده به صورت ترک تشريفات مناقصه با

شرکت هاي هندي تداوم پيدا کند.

زنگنه اضافه کرد: براساس سند همکاري مزبور قرار شد دو طرف در يک زمانبندي مشخص نتيجه مذاکره درباره « فرزاد بي » را نهايي سازند.

زنگنه درباره پرداخت بدهي نفتي هند به ايران هم گفت :وزير نفت هند تاکيد داشت اين پول مستحق ايران است و هند در نخستين فرصت آن را به ايران پرداخت خواهد کرد و افزود: هماهنگي بانکي امکان آن را فراهم مي سازد تا پول به ايران منتقل شود.

وزير نفت درپاسخ به اين پرسش که آيا شرکت هاي هندي توانايي توسعه ميدان گازي « فرزاد بي » را دارند، افزود: شرکت هاي هندي مشکلي براي توسعه اين ميدان ندارند و از نظر تکنيکي هم بايد گفتگو ها انجام شود تا به نتيجه برسد. مهندس بيژن زنگنه وزير نفت كشورمان همچنين در نشستي در اتاق بازرگاني، صنايع و معادن تهران از فروش گسترده گاز به هند براي تبديل به اولفين و محصولات پتروشيمي خبرداد.

وي گفت: ايران و هند روي بازاريابي‌ گاز استحصالي از ميدان فرزاد B توسط شركت‌هاي هندي به توافق رسيدند.

زنگنه همچنين از سرمايه‌گذاري ايران در بخش پالايش نفت و گاز در هند استقبال كرد و اين اقدام را تضمين صادرات درازمدت نفت و گاز به هند قلمداد كرد. وي از هندي‌ها خواست براي ثبت شركت در ايران و ساخت تجهيزات نفت به سرعت اقدام كنند.

زنگنه گفت: ايران تنها كشور منطقه خاورميانه است كه گاز اضافي دارد و با داشتن بزرگترين ذخاير گازي دنيا مي‌تواند بخش زيادي از منابع اضافي خود را به بازارهاي اطراف صادر كند. همين ويژگي فرصت خوبي براي سرمايه‌گذاري و مشاركت هندي‌ها در استخراج و صادرات گاز ايران فراهم مي‌كند.

دكتر «كومار مودي» عضو كنفدراسيون اتاق‌هاي بازرگاني و صنايع هندوستان هم در اين نشست تاكيد كرد: ما فقط به خريد و فروش نفت و گاز فكر نمي‌كنيم و هيات بزرگ اقتصادي كه همراه وزير نفت به تهران سفر كرده، خواستار بررسي زمينه‌هاي مختلف تجاري و سرمايه‌گذاري در دو كشور است.

وزير نفت و گاز هند در حاشيه اين نشست به خبرنگاران گفت: ايران حتماً بزودي تمامي طلب خود را از هندوستان به «يورو» دريافت خواهد كرد و هيچ مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.

پرادهان گفت: كانال‌هاي بانكي بين دو كشور باز شده است و به سرعت در حال توسعه است. بنابراين ايراني‌ها ظرف روزهاي آتي طلب نفتي خود از هند را دريافت مي‌كنند. وي گفت: دولت ايران بزودي سازوكار جديد مناقصات نفتي خود را اعلام مي‌كند و منتظريم تا بر اساس اين سازوكارها جديد وارد ساير ميادين نفت و گاز ايران شود.

وي افزود: سرمايه‌گذاري هند در ميدان فرزاد B بر اساس ترك تشريفات مناقصه است كه بايد از اين جهت از دولت ايران تشكر كرد.

پرادهان گفت: هند تمايل زيادي به انرژي‌هاي پاك دارد و به همين منظور به همكاري با ايران در زمينه گاز راغب است. وي تأكيد كرد: بدهي‌هاي هند به ايران به صورت نقد پرداخت مي‌شود و در قبال صادرات كالا به ايران نيست. به گفته وي وقتي بدهي‌ها از طريق بانك‌هاي دو كشور تسويه مي‌شود، يعني كاملاً نقدي خواهد بود.

در اين نشست مهندس مسعود خوانساري رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران هم با اشاره به ظرفيت‌هاي فراوان همكاري اقتصادي بين بخش خصوصي ايران و هند، گفت: سطح روابط اقتصادي ايران و هند با وجود اين ظرفيت‌ بالا، پارسال فقط به 15 ميليارد دلار رسيد.

وي گفت: در سال‌هاي سخت تحريم اقتصادي، هند همواره در كنار ايران بود و هيچگاه روابط تجاري خود با ايران را متوقف نكرد. با اين وجود ادامه روابط اقتصادي نيازمند توسعه سطح مناسبات تجاري و صنعتي است.

خوانساري گفت: همكاري‌هاي گسترده هند با ايران در بخش نفت، گاز، پتروشيمي، حمل و نقل و زيرساخت‌هاي بندري نشان مي‌دهد كه فرصت‌هاي فراواني براي گسترش روابط دوجانبه بايد مورد ارزيابي قرار گيرد.

وي از تبادل هيأت‌هاي تجاري بين بخش خصوصي دو كشور استقبال كرد و خواستار ارتقاي روابط تجاري و صنعتي دوطرف شد.

پرادهان وزير نفت و گاز هند هم در اين نشست به مذاكرات گسترده مقامات سياسي و اقتصادي دو كشور پس از اجراي برجام اشاره كرد و گفت: مبادلات مالي دو كشور در سال 2014 ـ 2015 حدود 8/13 ميليارد دلار بوده كه قطعاً بايد توسعه يابد.

پرادهان افزود: ساختارهاي حقوقي و نظام‌هاي مالياتي و سياست‌هاي جديد اقتصادي هند ما را به سمت همكاري بيشتر با جمهوري اسلامي ايران سوق مي‌دهد.

به گفته وزير نفت و گاز هند شفافيت‌هاي مالي و جذابيت‌هاي سرمايه‌گذاري در حوزه نفت و گاز هند موجب شده تا پيش‌بيني شود در 5 سال آينده اين كشور بيشترين سرعت رشد اقتصادي جهان را داشته باشد و تا سال 2020 بزرگترين ذخاير انرژي جهان را داشته باشد.

پرادهان ادامه داد: هند زمينه‌هاي فراواني را در سال‌هاي آتي براي سرمايه‌گذاري در بخش LNG و CNG فراهم خواهد كرد و انتظار داريم تا جمهوري اسلامي ايران به جايگاه قبلي خود در تأمين انرژي هند باز گردد. وي از فعالان اقتصادي بخش خصوصي ايران براي همكاري با همتايان هندي دعوت كرد و تأكيد كرد كه هندوستان بسيار علاقمند به تأمين گاز از ايران است. همچنين هند خواهان سرمايه‌گذاري در بخش كود شيميايي، آلومينيوم و گوگرد ايران است.

پرادهان افزود: هيأت بزرگ تجار و سرمايه‌گذاران هند امروز (يكشنبه) از امكانات سرمايه‌گذاري منطقه آزاد چابهار بازديد خواهد كرد.

وزير نفت هند همچنين از آمادگي اين کشور براي سرمايه گذاري 20 ميليارد دلاري در چابهار خبرداد و گفت:روابط ايران و هند در حوزه انرژي ايران ديگر محدود به واردات نفت خام نيست.

به گزارش شانا، دارمندرا پرادهان افزود: هند براي کمک به توسعه بندر چابهار آماده است و من براي بررسي بهتر اوضاع به منطقه آزاد چابهار سفر مي کنم.

وزير نفت هند تاکيد کرد: روابط ايران و هند در حوزه انرژي در چند زمينه راهبردي گوناگون در جريان است و ديگر تنها به واردات نفت محدود نمي شود

دكتر ولي اله سيف رئيس كل بانك مركزي هم پس از ديدار با "دارمندرا پرادهان" با بيان اينكه وزير نفت و گاز كشور هند اطمينان داده بدهي كشورش به ايران را بزودي از طريق سه بانك معرفي شده از سوي ايران پرداخت مي‌كند؛ از اين مقام هندي درخواست كرد پرداخت ها فقط به ارز يورو به حساب معرفي شده واريز شود.

وي ضمن اظهار اينکه باوجود زمينه‌هاي گسترده همكاري اقتصادي بين دو كشور، تاكنون بخش كوچكي از اين ظرفيت ها استفاده شده است، پيش نياز هرگونه فعاليت اقتصادي بين كشورها را برقراري روابط بانكي دانست و گفت: بانك‌هاي هندي مي‌توانند نقش بانك‌هاي اروپايي را براي تسويه حساب بين دو كشور برعهده گيرند و با سرعت عمل بيشتري، خدمات بانكي با استانداردهاي بانك‌هاي اروپايي را به ما ارائه دهند.

وي در مورد تاسيس شعب بانك‌هاي دو كشور گفت: هند هرچه سريعتر به درخواست تاسيس شعب بانك‌هاي ايراني در آن كشور رسيدگي كند و اطمينان داد ايران هم متقابلاً براي تاسيس شعب بانك‌هاي هندي اقدام لازم را انجام دهد.

نامبرده همچنين از وزير نفت و گاز هند خواست دولت اين كشور به صورت رسمي رفع تحريم‌ها عليه بانك‌هاي ايران را به شبكه بانكي اعلام كند. زيرا تحقق اهداف تجاري و اقتصادي دو كشور به تسهيل در روابط بانكي نياز دارد. وي ادامه داد: در اين زمينه توافق برجام و قطعنامه شوراي امنيت هم به صورت شفاف دامنه مجاز فعاليت‌هاي بانكي را اعلام كرده است و بانك‌هاي هندي براين اساس مي توانند روابط خود را با بانك هاي ايران آغاز كنند.

"دارمندرا پرادهان" وزير نفت و گاز هند هم در اين ديدارها به طرف ايراني اطمينان داد كشورش متعهد به پرداخت تمام بدهي خود به ايران است.

وي گفت: در اين خصوص پيش از اين توافق‌هايي حاصل شده ، دو طرف پذيرفتند كه دلار آمريكا به عنوان مبناي محاسبه قرار گيرد؛ پرداخت بدهي هم به محض اينكه حساب ها و جزئيات آن اعلام شود، صورت مي‌گيرد. وي در ادامه از تمايل به سرمايه‌گذاري اين كشور در پروژه هاي ايران از جمله توسعه پروژه گازي

«فرزاد B» در بندر چابهار خبر داد و گفت: كشورش علاقه‌مند است در بخش هاي انرژي، پتروشيمي و آلومينيوم ايران سرمايه گذاري و با شركت هاي خصوصي در ايران فعاليت كند. اين مقام هندي، روابط بانكي بين دو كشور را شاهرگ هاي ارتباطي خواند و افزود: روابط بانكي بايد تقويت شود. به همين منظور در حال حاضر سه بانك ايراني درخواست تاسيس شعبه در هند را دارند؛ همچنين يك بانك هندي قصد دارد نسبت به تاسيس شعبه در ايران اقدام كند که در اين خصوص وزارت اقتصاد هند بايد همكاري لازم را انجام مي دهد.


نوشته شده در   يکشنبه 22 فروردين 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode