ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 25 اسفند 1394     |     کد : 100914

دكتر روحاني: سياست ايران گسترش مناسبات با اعضاي آ.سه.آن است

در نشست خبري با رئيس جمهوري ويتنام...

در نشست خبري با رئيس جمهوري ويتنام
دكتر روحاني: سياست ايران گسترش مناسبات با اعضاي آ.سه.آن است


رئيس‌ جمهوري در نشست مشترک خبري با همتاي ويتنامي‌خود تاکيد کرد: ايران و ويتنام‌، تجربه‌ها و منافع مشترکي در سطح منطقه‌ و جهان دارند و امروز مي‌توانيم اين دو مؤلفه را درچارچوب دستيابي به اهداف مشترک دو کشور هر چه بيشتر فعال کنيم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري‌،حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني با بيان اين که مردم ويتنام به عنوان ملتي مقاوم و سختکوش که در برابر تجاوز بيگانگان به خوبي ايستادگي کرده‌اند‌،در افکار عمومي‌مردم ايران از جايگاه ويژه‌اي برخوردارند‌، ‌اظهار داشت: هر دو کشور دو تجربه تلخ جنگ تحميلي و تحريم داشتند که هر دو در مقابل آن به خوبي ايستادگي و مقاومت کردند‌.

رئيس‌ جمهوري با بيان اين که تهران و‌هانوي در زمينه مسائل منطقه‌اي و جهاني از نظرات نزديک به هم برخوردارند و در مجامع بين‌المللي از جمله سازمان ملل متحد و جنبش عدم تعهد همکاري‌هاي نزديکي دارند، گفت: اين همکاري‌هابيش از پيش تقويت خواهد شد.

روحاني، افزايش همکاري‌هاي اقتصادي ايران و ويتنام را مورد تأکيد قرار داد و گفت: در زمينه مسائل اقتصادي به رغم ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي بسيار خوبي که وجود دارد، در سال‌هاي گذشته عمدتاً به دليل تحريم نتوانستيم از آن استفاده کنيم، لذا بحث‌هاي مفصلي در اين زمينه انجام داديم و تصميم گرفتيم رقم مبادلات تجاري خود را در 5 سال آينده از 350 ميليون دلار کنوني، به 2 ميليارد دلار افزايش دهيم. رئيس‌ جمهوري اضافه کرد: همچنين تصميم گرفته شد ميان بانک مرکزي ايران و ويتنام، تفاهمنامه‌اي منعقد شود که مي‌تواند نخستين گام براي افزايش سطح همکاري‌هاي اقتصادي دو کشور باشد. روحاني خاطر نشان کرد: در زمينه موضوعات مهم اقتصادي از جمله انرژي، صنعت، کشاورزي، گردشگري‌، سرمايه‌گذاري و فناوري ارتباطات، گفتگوهاي مفصلي در جلسه مشترک ميان دو طرف انجام شد و توافقاتي به دست آمد‌.

رئيس‌ جمهوري اضافه کرد: همکاري‌هاي فرهنگي ميان دو کشور و تبادل استاد و دانشجو و مسائل هنري از ديگر مواردي بود که در جلسه مورد تأکيد قرار گرفت.

روحاني به مذاکرات انجام شده در زمينه مبارزه با تروريسم و همکاري‌هاي دو کشور در اين باره اشاره کرد و گفت: در جريان مذاکرات، موضوع ضرورت مبارزه با تروريسم و لزوم همکاري و همفکري تهران و‌هانوي در اين عرصه مورد توجه و تأکيد دو طرف قرار گرفت.

روحاني تأکيد کرد: رئيس‌ جمهوري ويتنام حمايت خود را از قطعنامه پيشنهادي ايران در مجمع عمومي‌سازمان ملل در زمينه ‌جهان عاري از خشونت و افراط گري و اجرايي شدن اين قطعنامه مورد تأکيد قرار داد.

وي خاطر نشان کرد: در اين گفتگوها همچنين مسائل شرق آسيا مورد بررسي قرار گرفت و بر اين نکته اشتراک نظر داشتيم که رقابت‌ها و تحرکات خطرناکي که کم و بيش در اين منطقه به چشم مي‌خورد، بايد از طريق سياسي و احترام به مقررات بين‌المللي حل و فصل شود‌.

روحاني تصريح کرد: مطمئن هستم اين سفر آغاز بسيار خوبي براي توسعه روابط دو کشور خواهد بود.

"ترانگ تان سانگ" رئيس‌ جمهوري ويتنام هم در اين نشست خبري‌، لزوم تقويت و تحکيم همکاري‌هاي دو جانبه و حمايت از يکديگر براي پيشرفت و توسعه همه جانبه را مورد تأکيد قرار داد.

وي با اشاره به اين که 30 نفر از جامعه بازرگاني و تجاري ويتنام را به همراه خود به تهران آورده است، تأکيد کرد: توافق کرده ايم اولويت اصلي ما همکاري‌هاي اقتصادي و تجاري است و شرايط مساعد راهم براي فعاليت بخش خصوصي دو کشور به منظور استفاده از مزيت‌ها و توانمندي‌هاي موجود فراهم آوريم‌.

ترانگ با اشاره به تبادل نظر انجام شده درزمينه مسائل مهم منطقه‌اي و بين‌المللي، تصريح کرد: امروز صلح و ثبات در سطح منطقه و جهان در خطر است و ضرورت دارد تمامي‌کشورها براي برقراري صلح در جهان تلاش کنند.

وي تأکيد کرد: دو طرف در گفتگوهاي خود به اين نتيجه رسيديم که منازعات منطقه‌اي و بين‌المللي بايد به صورت صلح‌آميز و با احترام به مقررات بين‌المللي حل و فصل شود.

نشست مشترک هيأت‌هاي ايران و ويتنام

رئيس‌ جمهوري در نشست مشترک هيأت‌هاي عاليرتبه ايران و ويتنام هم با اشاره به اين که سياست ايران گسترش همکاري‌ها و مناسبات با کشورهاي آسيايي است، بر ضرورت توسعه، تحکيم و تقويت روابط همه‌جانبه دوکشور تأکيد کرد.

روحاني در نشست مشترک هيأت‌هاي عاليرتبه ايران و ويتنام، با بيان اين که دو کشور در بسياري از زمينه‌ها و مسائل سياسي، منطقه‌اي و بين‌المللي، منافع مشترک و نقطه نظرات نزديکي دارند، گفت: ظرفيت‌هاي بسيار خوبي براي توسعه همکاري‌ها و روابط ميان تهران و‌هانوي وجود دارد که بايد از آنها در توسعه مناسبات همه‌جانبه و منافع دو ملت استفاده کنيم.

رئيس‌ جمهوري با اشاره به اين که بايد کميسيون مشترک همکاري‌هاي دو کشور فعالتر شود، زمينه‌هاي گسترش روابط را بررسي و آنها را به اسناد همکاري تبديل کند، اظهار اميدواري کرد ايران و ويتنام بتوانند در يک برنامه پنجساله‌،رقم مبادلات تجاري خود را به سقف 2 ميليارد دلار برسانند.

روحاني با بيان اين که سياست دولت ايران، توجه ويژه به گسترش روابط با کشورهاي آسيايي و عضو آ.سه.آن در کنار بهبود روابط بين المللي است، خاطر نشان کرد: توسعه مناسبات با ويتنام با توجه به جايگاه اين کشور در آ.سه.آن و منطقه شرق آسيا از اهميت ويژه‌اي در سياست خارجي ايران برخوردار است.

وي با اشاره به اين که در دهه پنجم روابط ايران و ويتنام، اين سفر مي‌تواند تحرکي براي گسترش همکاري‌ها ميان دو کشور باشد، گفت: ايران و ويتنام مي‌توانند در تمامي‌زمينه‌هاي تجاري و اقتصادي از جمله انرژي، نفت و گاز، کشاورزي، صدور خدمات فني - مهندسي، صنعت خودرو، شيلات و ساخت نيروگاه همکاري‌هاي خود را ارتقا دهند‌.

روحاني رفع موانع مالي و بانکي را نخستين گام در توسعه روابط تجاري و اقتصادي ميان دو کشور برشمرد و با اشاره به ضرورت همکاري بيشتر ميان سرمايه‌گذاران و بخش‌هاي خصوصي دو کشور،اظهاراميدواري کرددر آينده شاهد گسترش روابط ميان بخش خصوصي و سرمايه‌گذاران دو کشور باشيم‌.

رئيس‌ جمهوري همچنين بر ضرورت ارتقاي روابط علمي‌و فرهنگي ايران و ويتنام اشاره کرد و گفت: انتقال تجربيات، همکاري ميان دانشگاه‌هاي ايران و ويتنام، تبادل استاد و دانشجو و برگزاري جشنواره‌هاي علمي‌و فرهنگي مشترک مي‌تواند در تقويت روابط مراکز علمي‌و فرهنگي دو کشور تأثيرگذار باشد‌.

روحاني با اشاره به ضرورت توسعه همکاري‌هاي امنيتي و تبادل تجربيات در اين زمينه ميان دو کشور و از جمله رايزني، همفکري و همکاري در زمينه مبارزه با تروريسم، افزود: امروز تروريسم خطري بزرگ براي صلح، امنيت و آرامش در سراسر جهان است و تعدادي از همسايگان و کشورهاي منطقه با اين معضل درگير هستند، عده زيادي از مردم اين کشورها آواره و خسارات فراواني را متحمل شده‌اند که همه بايد براي کمک به آوارگان و مبارزه با تروريسم در اين کشورها تلاش کنند.

رئيس‌ جمهوري با بيان اين که ايران و ويتنام همکاري مشترک خوبي در سازمان‌هاي بين‌المللي به ويژه جنبش عدم تعهد دارند که بايد آن را گسترش دهند، اظهارداشت: وزراي خارجه دو کشور بايد در زمينه اهداف مشترک از جمله مبارزه با تروريسم رايزني‌هاي بيشتري با هم داشته باشند. روحاني همچنين بر ضرورت حمايت‌هاي متقابل ايران و ويتنام در مجامع بين‌المللي از يکديگر تأکيد کرد‌. رئيس جمهوري ويتنام هم در اين نشست، با ابراز خرسندي از سفر به ايران و تقدير از ميهمان نوازي مسئولان کشورمان، گفت: موفقيت ايران در مذاکرات هسته‌اي و تعامل سازنده با جهان موجب خوشحالي ملت ويتنام شده است و ما انعطاف و مقاومت مردم ايران را به دليل مجاهدت‌ در دوران تحريم و موفقيت‌هايي که در سال‌هاي اخير به دست آورده‌اند، تحسين مي‌کنيم. ترانگ، تشکيل کميسيون مشترک همکاري‌هاي دو کشور را موجب تحرک در مسير گسترش مناسبات دو جانبه برشمرد و با تأکيد بر ضرورت شناسايي زمينه‌هاي توسعه همکاري‌ها و تقويت مناسبات‌،خاطرنشان کرد کشورش آمادگي دارد در زمينه گسترش همه‌جانبه مناسبات و تبادل تجربيات با ايران فعالتر از پيش گام بردارد. وي افزود:‌هانوي از ابتکار ايران که با عنوان قطعنامه مبارزه با افراطي گري و خشونت در سازمان ملل متحد تصويب شد و همچنين سياست‌هاي تهران در زمينه مبارزه با تروريسم، خشونت و افراطي گري حمايت مي‌کند و معتقد است ايران و ويتنام نيازمند همکاري بيشتر براي مبارزه با خشونت و افراطي‌گري در جهان هستند.

ترانگ با اشاره به اين که‌هانوي به دنبال گسترش همکاري‌هاي اقتصادي و تجاري با تهران است، افزود: ما بايد از ظرفيت‌هاي تجاري و سرمايه‌گذاري دو کشور استفاده کرده و بتوانيم در آينده نزديک حجم مبادلات تجاري خود را بيش از پيش افزايش دهيم.

رئيس‌ جمهوري کشورمان ديروز در مجموعه فرهنگي- تاريخي سعدآباد به طور رسمي‌از رئيس جمهوري ويتنام استقبال کرد.

ديداررئيس‌جمهوري ويتنام با آيت‌الله هاشمي رفسنجاني

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني هم عصرديروزدر ديدار ترونگ‌ تان سانگ، رئيس‌جمهوري ويتنام، مبارزات مردم اين کشور با استکبار و استعمار را براي بسياري از ملت‌هاي آزاده جهان عبرت‌آموز و درس خواند و با اشاره به سفر خويش در زمان رياست جمهوري، گفت: با علاقه به کشور شما آمده بودم تا روابط دو کشور را وارد مرحله جديدي کنيم که چنين شده بود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تأکيد برآمادگي ايران براي گسترش همکاري‌ها، گفت: حضور جنابعالي آغازگر دوره جديدي از روابط دو کشور است و مي‌توانيم براساس ظرفيت‌ها و نيازها، مسير تعامل ملت‌ها و نمايندگان بخش خصوصي ايران و ويتنام را هموار كنيم.

به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، با تأکيد براين جمله که «تجارت دو کشور و همکار‌ي‌هاي علمي و فني بايد بيشتر شود»، گفت: مسئولين بايد ظرفيت‌هاي بالقوه کشور را عملي کنند که گردشگري و تعاملات فرهنگي و دانشگاهي زمينه‌هاي خوبي براي گسترش همکاري‌ها است.

آقاي ترونگ تان سانگ هم با ابراز خرسندي از سفر به ايران و ديدار با شخصيت‌هاي نظام، موفقيت‌هاي بين‌‌المللي ايران در مسايل هسته‌اي را تبريک گفت و افزود: خواستار تقويت روابط دو کشور در همه سطوح هستيم.

رئيس جمهوري ويتنام با اين جمله که «مردم ويتنام هاشمي رفسنجاني را معمار روابط دو کشور مي‌دانند»، گفت: با توجه به جايگاه جنابعالي در ايران و نقش مجمع تشخيص مصلحت نظام به عنوان تدوين کننده سياست‌هاي کلي، ديدار با شما براي من و هيأت همراهم مهم بود.

وي با تشريح برنامه‌هاي صنعتي و اقتصادي ويتنام در 25 سال آينده، گفت: با توجه به اوضاع نابسامان 30 سال گذشته، دست به اصلاحات ساختاري در بخش‌هاي مختلف زديم که با همکاري مجامع بين‌‌المللي و به ويژه ايران، از آن حالت عبور کرديم و الان در مسير توسعه صنعتي هستيم.


نوشته شده در   سه شنبه 25 اسفند 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode