ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 15 اسفند 1394     |     کد : 100516

تجليل رهبر معظم انقلاب از 37 سال خدمت صادقانه مرحوم آيت‌الله واعظ طبسي

در پيامي به مناسبت ارتحال توليت آستان قدس رضوي...

در پيامي به مناسبت ارتحال توليت آستان قدس رضوي
تجليل رهبر معظم انقلاب از 37 سال خدمت صادقانه مرحوم آيت‌الله واعظ طبسي


در پي درگذشت عالم مجاهد و يار صادق انقلاب آيت الله حاج شيخ عباس واعظ طبسي رحمه‌الله عليه، رهبر معظم انقلاب اسلامي پيام تسليتي صادر کردند.

متن پيام رهبر معظم انقلاب به شرح زير است:

بسم الله الرحمن الرحيم

با تأسف و اندوه خبر درگذشت عالم مجاهد و يار صادق انقلاب جناب حجه‌الاسلام والمسلمين آقاي حاج شيخ عباس واعظ طبسي رحمه‌الله عليه را دريافت کردم. ايشان برادري همدل و همزبان براي اينجانب و مريدي صَديق براي امام راحل و خدمتگزاري پايدار و سخت کوش براي انقلاب بودند. از نخستين طليعه‌هاي مبارزات نهضت اسلامي، مشهد مقدس شاهد حضور شجاعانه و اثرگذار اين روحاني محترم در عرصه‌هاي پرخطر و قبول دشواريهاي آن بود و اين حضور صريح و صادقانه تا آخرين روزهاي مبارزات ملت ايران ادامه يافت. پس از انقلاب، اعتماد امام بزرگوار به ايشان منشأ کسب افتخار توليت و خدمت به آستان مبارک رضوي عليه آلاف التحيه والسلام شد و خدمات بي سابقه به اين آستان مقدس با همت و عزم راسخ ايشان شکل گرفت و اميد است که توجهات آن حضرت شامل حال اين خدمتگزار با اخلاص گردد. موضع انقلابي و وفاداري به آرمانهاي نظام اسلامي و مجاهدت در اين مسير دشوار که غالباً بدون تظاهر انجام گرفته است، خود فصل ديگري از زندگي اين روحاني عاليقدر است. اکنون با فقدان ايشان اينجانب برادر مهربان و همسنگر دوران غربت و شدت پيش از انقلاب و همکار سخت کوش سالهاي پس از انقلاب را از دست داده و از خداوند رحيم پاداش شايسته و غفران و رضوان الهي را براي ايشان مسألت مي‌کنم.

به خاندان مکرّم و بازماندگان ايشان بويژه همسر صبور و نيک انديش و فرزندان محترم صميمانه تسليت عرض مي‌کنم و صبر و اجر براي آنان مسألت مي‌نمايم.

سيد علي خامنه‌اي

14 اسفند ماه

مراسم بزرگداشت آیت‌الله واعظ طبسی از سوی رهبر معظم انقلاب

در پی رحلت عالم مجاهد و یار صادق انقلاب، آیت‌الله حاج شیخ عباس واعظ طبسی رحمه‌الله علیه مراسم بزرگداشتی عصر امروز از سوی حضرت آیت الله خامنه ‌ای رهبر معظّم انقلاب در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.

متن اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ ءٌ

ضمن ابراز تاسف و تاثر فراوان به مناسبت ارتحال عالم مجاهد و مبارز، یار صادق انقلاب اسلامی، مرید امام راحل (ره) و یاور صدیق رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله حاج شیخ عباس واعظ طبسی نماینده ولی‌فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی، به اطلاع می رساند مجلس بزرگداشتی از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی «مدظله العالی» روز شنبه ۱۵‌اسفند ۱۳۹۴ از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در رواق امام خمینی‌(ره) حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد. ضمن طلب علوِّ درجات برای آن فقید سعید و آرزوی صبر جمیل و اجر جزیل برای بیت شریف ایشان از عموم مردم مومن و زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی دعوت می شود با شرکت در این مجلس از مقام شامخ روحانیت تجلیل شایسته به عمل آورند.

دفتر مقام معظم رهبری -

محمدی گلپایگانی

۱۴اسفند ۱۳۹۴

پيام تسليت رئيس‌جمهوري

رئيس‌جمهوري نيز در پيامي رحلت عالم مجاهد مرحوم آيت‌الله حاج شيخ عباس واعظ طبسي، يار ديرين حضرت امام خميني(ره) و از پيشتازان نهضت اسلامي را به محضر مقام معظم رهبري، فضلا و طلاب حوزه‌هاي علميه، آستان قدس رضوي، مردم متدين خراسان بزرگ و خانواده آن مرحوم تسليت گفت.

متن پيام حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

اذا مات العالم ثلم في الاسلام ثلمه لايسدها شيء

رحلت عالم مجاهد مرحوم آيت ا... حاج شيخ عباس واعظ طبسي، يار ديرين حضرت امام خميني(ره) و از پيشتازان نهضت اسلامي، موجب تأثر و اندوه فراوان گرديد.

اين روحاني عالي مقام، همگام با رهبر معظم انقلاب و نيز همراه شهيداني چون‌هاشمي نژاد، پرچمداران نهضت اسلامي در ديار خراسان بودند. پس از پيروزي شکوهمند انقلاب نيز، با وجود تهديد و ترور و از دست دادن همسنگراني در اين مسير نوراني، همچنان با صلابت و عزم راسخ به دفاع از ارزش‌هاي انقلاب و نظام اسلامي پرداخت.

ايشان در کنار سوابق درخشان مبارزاتي و تبيين ارزش‌هاي اسلام ناب محمدي(ص)، با کلام رسا و تاثير گذار خود، و قبول مسئوليت‌هاي مهم سياسي، اجتماعي و فرهنگي به‌ويژه توليت آستان قدس رضوي و خدمتگزاري زائران و مجاوران مولاي ما امام علي بن موسي الرضا(ع)، تا آخرين لحظات با تدبير و سعه صدر در خدمت مردم و کشور بود و در کسوت نمايندگي ولي فقيه در استان‌هاي خراسان، منشأ خدماتي ماندگار شد.

فقدان ايشان ضايعه‌اي بزرگ براي حوزه و کشور محسوب مي‌شود. اينجانب اين مصيبت را به محضر مقام معظم رهبري، فضلا و طلاب حوزه‌هاي علميه، آستان قدس رضوي، مردم شريف و متدين خراسان بزرگ، فرزندان عزيز و خانواده محترم آن مرحوم تسليت مي‌گويم و از پروردگار متعال مي‌خواهم ايشان را در جوار رحمت واسعه خود با علي بن موسي الرضا(ع) محشور فرمايد.

حسن روحاني - رئيس‌جمهوري اسلامي ايران

پیام تسلیت حاج سید حسن خمینی

یادگار گرامی امام خمینی با صدور پیامی، رحلت آیت‌الله عباس واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی را تسلیت گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، متن پیام به این شرح است‌:

بسمه تعالی

درگذشت آیت‌الله واعظ طبسى که از یاران روزهاى غربت و سختى امام راحل عظیم الشأن بودند موجب تأثر و تأسف علاقمندان ایشان شد.

آن مرحوم از پایه‌هاى اصلى انقلاب در مشهد بود و پس از پیروزى انقلاب هم همواره منشأ خدمات برجسته باقى ماند.

آراستگى به ادب اسلامى‌و اخلاق حمیده از زمره اولین صفاتى بود که در ایشان نمود داشت و آشنا و غیر آشنا را تحت تأثیر قرار مى‌داد. اینجانب ضمن عرض تسلیت به بیت مکرم ایشان و مردم شریف مشهد و کارکنان و خادمان بارگاه نورانى حضرت على بن موسى الرضا (‌ع)‌، از خداى متعال علو درجات ایشان را مسئلت دارم.

سید حسن خمینى

پيام تسليت آيت‌الله‌هاشمي رفسنجاني

در پي درگذشت آيت‌الله عباس واعظ طبسي، آيت‌الله‌‌هاشمي رفسنجاني پيام تسليتي به اين شرح صادر كرد:‏

‏«انالله و انااليه راجعون»

درگذشت دوست صديق، برادر، همسنگر سال‌هاي مبارزه و همکار عزيز آيت‌الله عباس واعظ‌ طبسي، توليت آستان قدس رضوي، نماينده ولي فقيه در خراسان، عضو مجلس خبرگان رهبري و مجمع تشخيص مصلحت نظام باعث تأسف و تألم خاطر گرديد.

شخصيت بزرگواري که در دامان پدر شريفشان، حاج شيخ غلامرضا واعظ طبسي، از وعاظ و خطباي زمان، پرورش يافت و علاوه بر تحصيل علوم ديني از محضر بزرگان حوزه‌هاي علميه، از نخستين روزهاي شروع نهضت روحانيت به رهبري امام خميني(ره) در صف اول و هميشه هسته مرکزي فعاليت‌هاي انقلابي در مشهد مقدس بود و با پيروزي انقلاب اسلامي يکي از مؤثرترين شخصيت‌ها براي تثبيت نظام، به ويژه در منطقه شرق کشور بود.

حکم امام به ايشان براي اداره آستان قدس رضوي، مديريت حوزه علميه بزرگ مشهد مقدس و تداوم آن در دوران رهبري آيت‌الله خامنه‌اي، نشان از مديريت پويا و کارآمدشان داشت که طرح عظيم توسعه حرم رضوي و حفظ و توسعه موقوفات آستان قدس رضوي از ماندگارترين کارهاي مديريتي‌شان است.

اينجانب با تسليت اين مصيبت به رهبر بزرگوار انقلاب، مردم سه استان خراسان شمالي، جنوبي و رضوي، حوزه‌هاي علميه، مخصوصا حوزه علميه مشهد، اعضاي خانواده محترم، همسر و فرزندان محترم شان و آرزوي علوّ درجات، همجواري با اولياء الهي را در جوار حضرت حق برايشان خواستارم. اميدوارم مسئولان آستان قدس رضوي، اهداف و طرح‌هاي ناتمام ايشان را براي ساخت و توسعه حرمي بي‌نظير ادامه دهند که مي‌تواند يکي از بزرگترين پروژه‌هاي ايراني ـ اسلامي در جهان تشيّع ‌باشد.

اكبر‌هاشمي رفسنجاني - رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام

آیت‌الله آملی لاریجانی و دكتر علي لاريجاني رؤساي قواي قضائيه و مقننه هم در پیام‌هايي درگذشت آیت‌الله واعظ طبسی تولیت آستان مقدس رضوی را تسلیت گفتند.

پيام تسليت حضرت آيت‌‌الله العظمي صافي گلپايگاني

بسم‌الله الرحمن الرحيم

انا لله و انا اليه راجعون

با تأثر و تأسف اطلاع يافتيم كه عالم مجاهد و خادم با اخلاص مكتب اهل بيت عصمت و طهارت، آيت‌الله آقاي حاج شيخ عباس واعظ طبسي به لقاء‌الله پيوست. آن شخصيت بزرگوار كه ساليان متمادي افتخار بزرگ توليت آستان ملك پاسبان سلطان سرير ارتضاء، حضرت علي‌بن موسي الرضا عليه آلاف التحيه و الثناء را به عهده داشت با سعي و كوشش كامل و با اخلاص و نيت پاك، اين خدمت مقدس را به نحو شايسته به انجام رساند و در اعتلاي معنوي، فرهنگي و مقام روحاني اين پايگاه مقدس آسماني، كه به حق مركز ديني و معنوي و ولايي مملكت است، جديت تمام داشت. خدمات اين عالم وارسته هميشه درخاطره‌ها باقي و جاودان خواهد ماند.

اينجانب اين ضايعه مولمه را به خادمان محترم آستان مقدس و حضرات علماي اعلام و مردم شريف خراسان به ويژه به بيت مكرم ايشان تسليت گفته، ترفيع درجات آن مرحوم و صبر و اجر براي بازماندگان عزادار از خداوند منان مسئلت دارم.

24 جمادي الاولي 1437

لطف‌الله صافي

رئيس مجلس خبرگان رهبري ضمن تسليت درگذشت آيت‌الله واعظ طبسي اعلام كرد: آيت‌الله واعظ طبسي عمر خود را صرف نشر معارف و دفاع از نهضت حضرت امام خميني(ره) کرد.

پیام دکتر جهانگیری

دکتر جهانگیری معاون‌اول رئیس‌جمهوری با ارسال پیامی درگذشت آیت‌الله واعظ طبسی را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت روحانی والامقام، مرید صدیق حضرت امام (ره) و برادر همدل و همزبان مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله واعظ طبسی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوی موجب تأسف گردید. این مجاهد خستگی ناپذیر و تاثیر گذار انقلاب اسلامی، سالیان متمادی به خدمتگزاری بارگاه معنوی حضرت امام رضا (ع) مشغول و نقش بی بدیلی در توسعه آن مکان مقدس و خدمت رسانی به زایرین این حرم مطهر داشت. اینجانب ضمن تسلیت این ضایعه بزرگ به محضر مقام معظم رهبری،‌ حوزه‌های علمیه، خانواده محترم واعظ طبسی، ملت بزرگ ایران به خصوص مردم شریف و متدین خراسان بزرگ، از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و رضوان الهی مسألت دارم.

اسحاق جهانگیری

معاون‌اول رئیس‌جمهور

در بخشي از پيام محمد جواد ظريف وزير امورخارجه که به مناسبت درگذشت آيت‌الله طبسي صادر شده آمده است:

بي‌ترديد تلاش‌ها و مجاهدت‌هاي بي‌وقفه و خستگي‌ناپذير آن عالم خدوم در دوران بلند انقلاب اسلامي از آغاز نهضت حضرت امام خميني(ره) تا به امروز در ياد و خاطره ملت بزرگ ايران به نيکي باقي مانده و پشتوانه حيات نيکوي اخروي آن فقيد سعيد خواهد بود. ‏

علي جنتي وزير ارشاد هم رحلت عالم رباني، آيت‌الله واعظ ‌طبسي را به محضر مقام معظم رهبري و خانواده معظم آن مرحوم تسليت گفت.

اعلام 3 روز عزاي عمومي

استاندار خراسان رضوي هم به اين مناسبت 3 روز عزاي عمومي در سطح استان‌هاي خراسان اعلام کرد.

عليرضا رشيديان در اطلاعيه‌اي با تسليت ارتحال عالم مجاهد و خدوم آيت‌الله واعظ طبسي، بزرگ خادم آستان مقدس رضوي و يار ديرين امام و رهبري اعلام کرد: شهرستان مشهد امروز تعطيل عمومي است.

استاندار خراسان رضوي در اين اطلاعيه از همه قشرهاي مردم، علما، طلاب، استادان، کارکنان، فرهنگيان و کسبه و اصناف دعوت کرد در مراسم تشييع و خاکسپاري آن فقيد مجاهد که ساعت 9 صبح امروز از ميدان شهدا به سمت حرم رضوي آغاز مي‌شود شرکت کنند.

معاون تبليغات و ارتباطات آستان قدس رضوي گفت: آيت الله واعظ طبسي در کنار مرقد مطهر حضرت ثامن‌الحجج(ع) به خاک سپرده مي‌شود. سيد جلال حسيني در گفتگو با ايسنا، درباره محل دفن آيت‌الله واعظ طبسي اظهار کرد: محل دقيق دفن ايشان رواق توحيدخانه، پشت سر امام (ع) و صحن عتيق است.

همچنين در پي درگذشت توليت آستان قدس رضوي از سوي شوراي برنامه‌ريزي مديريت حوزه علميه خراسان، دروس حوزه علميه خراسان در روز شنبه تعطيل اعلام شد.

بر اساس اين گزارش؛ استانداري خراسان رضوي نيز تمامي ادارات، سازمان‌ها و مدارس را در تمامي مقاطع تحصيلي در مشهد مقدس تعطيل اعلام کرد.

مراسم وداع با پيکر مطهر نماينده ولي‌فقيه در استان‌هاي خراسان و توليت آستان قدس رضوي ديشب ‏بعد از نماز مغرب و عشاء در حسينيه امام رضا(ع) برگزار شد.‏

در اين مراسم حجت‌الاسلام والمسلمين سید مجتبی خامنه‌ای فرزند مقام معظم رهبری و جمع کثیری از مسئولان کشوری

حضور داشتند.

همچنين امام جمعه مشهد با صدور پيامي درگذشت آيت‌الله طبسي را تسليت گفت.

ديگر مقامات، مسئولان و نهادهاي كشوري و لشگري از جمله آيت‌الله سيد محمود شاهرودي، محمدرضا عارف، رحماني فضلي، (وزير كشور)، سردار دهقان (وزير دفاع)، علي اكبر ولايتي، حجت‌‌الاسلام رئيسي هم پيام‌هاي تسليت جداگانه‌اي صادر كردند. ‏

وداع آستان قدس رضوي با توليت مجاهد و سخت‌كوش خود

مشهد ـ خبرنگار اطلاعات: آستان قدس رضوي با توليت مجاهد و سخت‌كوش خود وداع كرد و روح آسمانيِ حضرت آيت‌الله حاج عباس واعظ طبسي، جسم رنجور و بيمارِ آن عالمِ عاشق را در حلقه‌اي از اندوه و ماتم ياران و همكارانش تنها گذاشت.

درگذشت بزرگ خدمتگزارِ آستان مقدس امامِ ثامنِ ضامن، نور بقاء، علي بن موسي الرضا(ع) كه در امتداد عزاي ايام فاطميه همرديف شد، خراسانِ خوبي‌ها و حرم مطهر عالم آل رسول‌الله را سوگوار و سياهپوشِ كرد.

شاگرد قديمي مدرسه زهد و تقوي، واعظ خطبه‌هاي بليغ و انقلابي و مانا، مريد و ياور امام روح‌الله، هم‌رزم خستگي‌ناپذير شهيد‌هاشمي نژاد و مقام معظم رهبري حفظه‌‌الله، شكنجه ديده و زخم خورده‌زندان‌هاي دوران استبداد و ظلم و جفا، متولي آستانِ آسماني و حرم حضرت علي بن موسي الرضا، در ساعت 2:10 سحرگاه جمعه 14 اسفند 1394 مطابق با 24 جمادي الاول، به جاري رحمت ايزدي پيوست و سابقه عمري خدمت‌گزاريِ صبورانه و جبهه‌داريِ ولايي و عالمانه را به عنوان الگويي از مديريت موفق اسلامي براي جامعه دين‌مدارِ ايران اسلامي به‌جا گذاشت.

آن عالم رباني و آن چشمه‌نوشِ فيوضات رضواني كه نامش با توسعه حرم رضوي و خدمت‌رساني آبرومند به زائران و دلدادگانِ اين قبله‌گاهِ حج فقرا پيوندي جدايي‌ناپذير دارد، علاوه بر توليتِ اين بهشت رضوي، نمايندگي امام راحل قدس سره و مقام معظم رهبري مدّظله العالي و مديريت عالي حوزه علميه در خراسان بزرگ، عضويت در مجلس خبرگان رهبري و مجمع تشخيص مصلحت نظام را نيز به عهده داشت و در مجموع كارنامه‌اي باهر و مثال‌زدني از ترويج شعائر اسلامي و تقويت مباني ديني از خود به يادگار گذاشت كه مؤيد بهره‌گيري از مفاهيم پايان‌ناپذير معارف قرآن و اهل بيت عليهم السلام و بلوغ و بالندگي مديريت نظام‌مندِ ديني به شمار مي‌آيد. بي‌گمان درگذشت آن عالم كم‌نظير كه جبهه‌داري از ولايت فقيه را بهترين مسؤوليت و جامه نوكريِ حرم مطهر رضوي را نوراني‌ترين جبّه سربلندي و صدارت مي‌دانست، آسيبي شگفت بر پيكره حوزه‌هاي ديني سراسر ايران و ضايعه‌اي جبران‌ناپذير براي اين آستان ملك پاسبان خواهد گذاشت.

ضمن اعلام مراتب تسليت اين فقدان عظيم به پيشگاه حضرت حجت‌ابن الحسن ارواحنا فداه، تاج تعزيت به محضر رهبر رازدانِ انقلاب اسلامي تقديم و با اعلام سوگواري گسترده جميع خادمان حرم هشتمين كهكشان عصمت علوي و عزاداري استان‌هاي خراسان شمالي، جنوبي و رضوي ارتحال آن عالم مجاهد و آن يار هميشگيِ موافق انقلاب و ايران را به عموم هموطنان در سراسر جهان و تماميِ زائراني كه به اندازه نمي‌از آبِ سقاخانه رضوي نوشِ جان كرده‌اند، تسليت مي‌گوييم. باشد كه پاداش اين نوكري چهل ساله در محضر رضايِ آلِ مرتضي، صبر و مقاومتِ خانواده جليل و سوگوار آن عالمِ فقيد و موجب برتري مقام و ارتقاي درجات ايشان در پيشگاه رب العالمين را به همراه بياورد.

مهدي عزيزيان _ قائم مقام توليت عظماي آستان قدس رضوي


نوشته شده در   شنبه 15 اسفند 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode