ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 8 اسفند 1394     |     کد : 100253

لبيک ملت به رهبري و نخبگان

مردم سراسر كشورمان ديروز با حضور پرشور و پراميد خود پاي صندوق‌هاي راي و مشاركت در انتخابات خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي، نخستين حماسه بزرگ انتخاباتي در دولت يازدهم را رقم زدند.

لبيک ملت به رهبري و نخبگان


مردم سراسر كشورمان ديروز با حضور پرشور و پراميد خود پاي صندوق‌هاي راي و مشاركت در انتخابات خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي، نخستين حماسه بزرگ انتخاباتي در دولت يازدهم را رقم زدند.

به گزارش خبرنگار ما، ساكنان پايتخت ديروز حضور چشمگيري در اين دوره از انتخابات را به نمايش گذاشتند و اميد آنها براي بهره مندي از آينده اي بهتر به حدي بود كه اكثر شعب راي گيري قبل از آغاز كارشان در ساعت 8، شاهد صف تهراني‌ها بود كه با آغاز كار اين شعب، شور و هيجان آنها دوچندان شد.

در اختيار داشتن فهرست كاغذي از نامزد‌هاي مورد نظر و همچنين ذخيره كردن مشخصات كامل كانديداهاي مورد وثوق‌، دو شاخصه اصلي راي دهندگان بود كه اين تدبير آنها‌، سرعت در فرآيند ثبت اسامي‌نامزد‌ها در برگه‌هاي تعرفه را به دنبال داشت.در حقيقت مردم با برنامه ریزی پای صندوق‌های رای آمده بودند و کمتر افراد از لیست‌های اصلی که در شعب توسط مسئولان برگزاری انتخابات بر دیوار نصب شده بود، استفاده می‌كردند.

گزارش خبرنگاران اطلاعات از سراسر كشور،همچنين از حضور پرشورتر مردم در اين دوره از انتخابات حكايت دارد و ساكنان مناطق مختلف كشورمان با مشاركت خود در اين عرصه ملي سعي كردند نماينده مورد اطمينان خود را راهي مجلس شوراي اسلامي‌و همچنين مجلس خبرگان رهبري كنند.

بنا به اين گزارش رهبر معظم انقلاب اسلامی، روسای قوا، مراجع عظام تقلید، وزیران و سایر مقامات عالی رتبه و مسئولان لشكري و كشوري ديروز پیشاپیش و همپای ملت، پای صندوق‌های رای حاضر شدند و رای خود را به صندوق‌ها ریختند. شماري از مسئولان پس از دادن رای، سخنان و توصیه‌هايي را مطرح کردند.

حضرات آیات عظام و مراجع تقلید ديروز با شرکت در انتخابات، حضور مردم در انتخابات را پاسخ مثبت به آرمان‌های امام راحل و شهیدان دانستند.

آیت‌الله‌العظمي‌عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید پس از انداختن رای خود در صندوق گفتند: پیام ما تشکر از استقلال طلبی، آزادیخواهی و جمهوری اسلامی‌طلبی مردم است.

ايشان با بیان این که مردم ایران پیرو امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب و تابع قرآن و عترت هستند، تاکید کردند: مردم همیشه در صحنه‌ها حضور دارند و با این حضور خود در انتخابات دست رد بر سینه بیگانه‌های شرقی و غربی می‌زنند.

آیت‌الله‌العظمي‌سید عبدالکریم موسوی اردبیلی هم پس از انداختن رای شان در صندوق گفتند: ان شاالله انتخابات پیش رو نتایج خوبی در برداشته باشد و مردم به نفع اسلام و مملکت خود رای دهند.

آیت‌الله‌العظمي‌ناصر مکارم شیرازی هم پس از انداختن رای شان به صندوق در جمع خبرنگاران، گفتند: به حرم مطهر حضرت معصومه(س) مشرف شدم و از خداوند خواستم که کسانی که در این انتخابات از هر گروه، جناح و سلیقه ای که شرکت می‌کنند، خداوند آنها را توفیق دهد و مشکلاتشان را حل کند.

ايشان افزودند: دومین خواست من از خداوند متعال این بود که انتخابات به طور آبرومندانه برگزار شود به گونه ای که سبب خوشحالی دوستان و عصبانیت دشمنان شود.

آیت‌الله‌العظمي‌مکارم شیرازی تاكيد كردند: سومین خواسته من از خداوند متعال در حرم حضرت معصومه(س) این بود که بعد از پایان انتخابات مسئولان آستین‌ها را بالا بزنند و برای حل مشکلات مردم تلاش کنند.

آیت‌الله‌العظمي‌حسین نوری همدانی هم پس از انداختن رای شان به صندوق در جمع خبرنگاران، گفت: رای دادن ما پاسخ مثبت به آرمان‌های امام راحل و شهیدان است

آیت‌الله‌العظمي‌سبحانی پس از انداختن رای شان به صندوق در جمع خبرنگاران، با بیان این که این دو انتخابات در مسیر سرنوشت مملکت اثر روشنی دارد، گفتند: افراد صالح باید با دو شرط انتخاب شوند یکی اين كه اهل درک، عقل و فکر باشند و دوم این که درمان دردهای کشور را در ذهن خود داشته باشند. در حقیقت رای، رای ملت است و خداوند پشتیبان ملت اسلامی‌است.

آیت الله سید محمود‌هاشمی‌شاهرودی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم و نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری هم پس انداختن رای درصندوق در جمع خبرنگاران گفت: مردم در طول 37 سال از انقلاب در صحنه‌های مختلف حضور داشته و به دنیا ثابت کرده‌اند که به آرمان‌های انقلاب، امام راحل و خون شهدا وفادار و پایبند هستند.

وی افزود: ایمان و اعتقاد مردم به اسلام، انقلاب و مسئولان نظام دنیا را متحیر کرده است و هر روز ابعاد عمیق انقلاب اسلامی‌به مردم جهان معرفی می‌شود.

سخنان رئیس جمهوری

رئیس جمهوری ديروز با حضور در ستاد انتخابات كشور رای خود را در صندوق سیار مستقر در وزارت کشور انداخت.

وی انتخابات را نمادی از استقلال سیاسی کشور دانست و گفت: مردم در پای صندوق‌های رای با دستان پربرکت خود برای کشور تصمیم می‌گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی حضور فعال مردم در این روز سرنوشت ساز را پای صندوق‌های رای در سراسر کشور تبریک گفت و اظهارداشت: گزارش‌های دریافتي از سراسر کشور از برقراري امنیت کامل و همچنين حضور پرشور مردم پای صندوق‌ها حكايت دارد.

رئیس جمهوری تاكيد كرد: انتخابات امروز در واقع نمادی از استقلال سیاسی کشور و حاکمیت ملی است، اگر قبل از پیروزی انقلاب، دست‌های بیگانه برای اداره کشور تصمیم می‌گرفتند در طول این 37 سال این مردم ایران هستند که در انتخابات در پای صندوق با دستان پربرکت خود برای کشور تصمیم می‌گیرند.

روحانی افزود: امروز به دست مردم و با اراده و همت مردم دو نهاد بسیار مهم یعنی مجلس شورای اسلامی‌و مجلس خبرگان رهبری شکل می‌گیرد. رای امروز مردم یک سرمایه گذاری بسیار پرسودی است؛ یک ساعت پای صندوق آرا بودن، آرا را نوشتن و آن را تحویل دادن و استفاده کردن از ثمره چهار ساله برای مجلس شورای سلامی‌و هشت ساله برای مجلس خبرگان رهبری یک سرمایه گذاری پرسود است.

رئیس دولت یازدهم تاكيد کرد: کدام تجارت پرسودی است که یک ساعت کار و تلاش باشد و چهار یا هشت سال آثار آن امنیت ملی، آرامش، عزت سیاسی کشور، امید به آینده و رونق اقتصادی باشد.

وي با يادآوري اين مطلب كه امنیت ملی‌، آرامش‌، عزت سیاسی کشور‌، امید به آینده و رونق اقتصادی از ثمره‌های رای امروز است، افزود: امروز مشارکت سیاسی به مفهوم امیدواری به آینده کشوراست. مشارکت سیاسی به مفهوم اعتماد به نظام و کارگزاران آن است. امید و اعتماد سرمایه اصلی و بزرگی است که این اعتماد و سرمایه با تک تک آرای مردم اثبات می‌شود.

رئیس جمهوري در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به مشارکت سیاسی و فعال مردم تاكيد کرد: ما انتظار داریم مردم در مشارکت اقتصادی هم فعال باشند تا کشور را به جایی برسانیم که در شأن ایرانیان فهیم داخل کشور و سراسر جهان باشد.

دكتر روحاني گفت:‌ دولت آرای مردم را امانتی بزرگ می‌داند و برای حراست از آن همه توان خود را به کار می‌گیرد، من به مردم اطمیمنان می‌دهم که دولت، وزارت کشور، هیأت‌های اجرایی و هیأت‌های نظارت شورای نگهبان و همه نظام تلاش می‌کنند تا یک انتخابات کاملا قانونی و سالم برگزار شود.

وي با تاکید بر این که امروز چشمان همه دوستان و دشمنان به ایران دوخته شده است‌، افزود: تردیدی ندارم که ملت ایران همیشه حماسه دیگری را خواهند آفرید.

رئيس جمهوري در بخش دیگری از اظهارات خود با بيان این که رقابت انتخاباتی تا ساعت هشت صبح پنجشنبه بود، افزود: ‌از آن به بعد دیگر رقابتی وجود ندارد، تا صبح جمعه (ديروز) هم فرصت برای تامل و آماده شدن فراهم بود و در روز راي گيري هم همه باید با آرامش پای صندوق‌های بیایند. همه ما که امروز پای صندوق رای می‌رویم پیروزیم. همه احزاب و جناح‌ها امروز پیروزند، چه اکثریت را به دست آورند و چه اقلیت مجلس را .

روحانی تاكيد کرد: نشاط همگانی و سراسری باید نتیجه انتخابات باشد. هر مجلسی با هر ترکیبی که با نظر مبارک مردم به وجود بیاید برای ما محترم است و همه مردم به آرای اکثریت احترام می‌گذارند. اتکای ما به اکثریت آرا و نگاه ما به صندوق آرا است.

رئیس جمهوري در پایان گفت‌: من دست همه کسانی که پای صندوق‌های رای می‌آیند را می‌بوسم.

تاثير مجلس قوی تر و کارآمدتر در سرنوشت کشور

دكتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی‌هم با شرکت در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی‌، رای خود را به صندوق شماره 24 در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم انداخت.

وي پس از انداختن رای خود به صندوق گفت: این که مردم ایران برای سرنوشت خود حساس هستند و در انتخابات حضوری چشمگیر دارند، بسیار مایه مسرت است و سبب افزایش کارآمدی کشور خواهد شد.

لاریجانی با بیان این که مجلس شورای اسلامی‌از ارکان تصمیم گیری درکشور است و همانگونه که رهبر‌معظم انقلاب فرمودند ریل گذار برای حرکت در کشور است، تاكيد کرد: مجلس در اخذ تصمیم‌های کوتاه و بلند مدت درکشور موثر است، به ویژه تصمیم‌های کوتاه و میان مدت که در معیشت مردم مستقیما موثر است، نقش برجسته‌ای دارد.

رئیس قوه مقننه با بیان این که هر چه افراد راه یافته به مجلس قوی تر و کارآمدتر باشند، برای سرنوشت کشور بسیار موثر است، افزود: ایجاد رونق اقتصادی، اشتغال زایی و مقابله با رکود و همچنين ایجاد بسترهای مناسب برای سرمایه گذاری و رونق اقتصادی در کشور باید از اولویت‌های کار مجلس آینده باشد.

لاریجانی گفت: مهم رای آوردن در انتخابات و رفتن به مجلس نیست و هر کس در هر سنگری که باشد باید برای موفقیت و سربلندی کشور تلاش موثر كند و در امور مختلف به خوبی سهیم باشد.

نفي دخالت بيگانگان درسرنوشت كشور

رئیس قوه قضائیه هم پس از انداختن رای خود در شعبه ثابت اخذ رای در مسجد غریب الغربای شهر آمل گفت‌: پیام حضور حماسی و پرشور ملت ایران در انتخابات هفتم اسفند ماه، نفی دخالت بیگانگان در سرنوشت کشورمان است.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جمع خبرنگاران به اهمیت انتخابات ديروز اشاره کرد و افزود‌: حضور پرشور و پرنشاط مردم موجب اقتدار و صلابت نظام خواهد شد و اين انتخابات یک پیام روشن برای کشورهای غربی خواهد داشت و آن هم این است که مردم ما یکپارچه از نظام و رهبری نظام دفاع می‌کنند.

رئیس قوه قضائیه گفت‌: پیام روشن دیگر این حضور هم این است که مردم ما کاری به خط دهی بیگانگان ندارند و آن چه را که خودشان می‌خواهند آزادانه پای صندوق‌های اخذ رای ابراز می‌کنند و 37 سال است که مردم ایران نظرشان را به جهان اعلام می‌کنند و این بار هم به آنان اعلام مي‌كنند که در هفتم اسفند حماسه‌ای دیگر مي‌آفرنند.

آملی لاریجانی تاكيد كرد‌: مردم ایران با این حضور پرشور و حماسی با صدای رسا به جهانیان اعلام مي‌كنند که کشورهای بیگانه حق دخالت در کشور ما را ندارند و این را ضدارزش می‌دانند.

حضور یادگاران گرامی‌امام (ره) در انتخابات

یادگاران گرامی‌امام (ره) هم با حضور در حسینیه جماران و انداختن رای خود به صندوق، در انتخابات شرکت کردند.

پس از حضور حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در حسینیه جماران، جمعی از حاضران که برای شرکت در انتخابات به این محل آمده بودند، شعار «صلی علی محمد، بوی خمینی آمد» سردادند.

همچنین حجج اسلام والمسلمین سیدعلی وسید یاسرخمینی هم رای خود را در صندوق انتخابات انداختند.

هررأی درسرنوشت و آینده کشورتأثیر دارد

آیت الله‌هاشمی‌رفسنجانی هم پس از انداختن رأی خود در صندوق در جمع خبرنگاران، گفت: باید به مردم شریف که موفق شدند خود را برای حضور در یک حرکت سرنوشت ساز آماده کنند تبریک بگوئیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، 7 اسفند را چیزی شبیه به روز قدر دانست و افزود: هر رأی در سرنوشت و آینده کشور تأثیر دارد لذا هرکسی باید متوجه باشد که چه می‌کند و چه تأثیری با رأی خود بر کشور می‌گذارد .

وی افزود: یک رأی به تنهایی کاری انجام نمی‌دهد ولی مجموعه آرا با هم کارساز خواهد بود و در کشورهای دموکراتیک سرنوشت‌ها در روز رأی گیری مشخص می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به این دلیل رأی دادن حق به حساب می‌آید که افراد می‌توانند از این راه بر سرنوشت خود اثر گذارند. از سوی دیگر این امر یک تکلیف است چون سبب بالا رفتن عزت کشور می‌شود.

آیت الله‌هاشمی‌رفسنجانی افزود: درباره کسانی که درگیر رأی گیری هستند و به عنوان مسئولان در این بخش فعالیت دارند باید گفت که این کار، کاری معمولی نیست بلکه این افراد وظیفه امانتداری آرای مردم را بر عهده دارند. در اسلام هم بدترین گناه خیانت در امانت است که علاوه بر عقاب دنیوی، در آخرت هم گریبان انسان را خواهد گرفت.

وی گفت: امیدواریم که به ملت نشان دهند که نهایت امانتداری را در اخذ آرا رعایت می‌کنند و اجازه ندهید در نظام انتخاباتی سوء ظنی پیش آید.

آیت الله‌هاشمی‌رفسنجانی ابرازامیدواری کرد که ملت به خواست خود برسد و آینده ای بهتر از گذشته پیش رو داشته باشد.

وی همچنین در پاسخ به سئوال یک خبرنگار خارجی که نظر وی را در باره رد صلاحیت شدگان جویا شد‌،گفت: به آنها ظلم شد.

صحه گذاشتن بر نظام اسلامي‌و الهي كشور

رئيس مجلس خبرگان و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با شرکت در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، رای خود را به صندوق سیار شماره 506 انداخت.

آيت الله محمديزدي پس از انداختن رای خود در صندوق گفت: حضور در انتخابات صحه گذاشتن بر نظام حاکم کشور است. افرادی که پای صندوق برای کمک به دین خدا و نظام مقدس جمهوری اسلامی‌می‌آیند باید توجه داشته باشند کسانی را انتخاب کنند که به وظایف مربوط به خبرگان آشنایی داشته باشند، چرا که خبرگان رهبری حساس ترین کار را بر عهده دارد که همان تعیین رهبری و نظارت بر بقای شرایط رهبری است.

يزدي تاكيد کرد: خبرگان برای فرهنگ اصیل حاکم بر کشور در نوع تفکری که می‌خواهد در کشور بر همه ارگان‌ها نافذ باشد حاکمیت دارد تا فقیهی را انتخاب کند که با اسلام آشنا باشد و دستگاه‌های مختلف بر اساس حاکمیت بر مبنای اسلام حرکت کنند.

وی افزود: مردمی‌که در انتخابات خبرگان شرکت می‌کنند توجه داشته باشند برای خبرگان کسانی را انتخاب کنند که برای انتخاب رهبری اهلیت و تناسب داشته باشند و بر اوصاف بقای رهبری هم آشنایی لازم را داشته باشند.

رئيس مجلس خبرگان رهبري گفت: باید نمایندگانی به مجلس شورای سلامی‌راه یابند که به تعبیر رهبری دغدغه زندگی مردم را داشته باشند و به فکر منافع شخصی و حوزه انتخابیه خود نباشند و بدانند در قانون اساسی نماینده هر حوزه انتخابیه نماینده کل کشور است.

اظهارات معاون اول رئيس جمهوري

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری هم ديروز پس از انداختن راي خود به صندوق در وزارت کشور در سخناني در جمع خبرنگاران، حضور مردم در انتخابات را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: انتظار هم همین بود. مردم ایران، مردمی‌بسیار آگاه، دقیق و موقعیت شناس هستند، آنها اطمینان داشته باشند آنچه به صندوق‌های رای می‌اندازند، اعلام می‌شود.

وي افزود: مردم ایران اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی‌و خبرگان رهبری را به عنوان دو نهاد تصمیم گیری به خوبی می‌دانند.

جهانگیری با بیان این که نقش آرای مردم در ایران هیچگاه زینتی نبوده است، تاكيد كرد: این نقش، تعیین کننده بوده است و مردم اطمینان دارند که خودشان می‌توانند در سرنوشت کشورشان تاثیر داشته باشند. مردم نامزدهایی را انتخاب می‌کنند که به نظر آنها نزدیک‌تر باشد.

معاون اول رئیس جمهوری با بيان اين كه دو مجلس قدرتمند پشتوانه ای قوی برای مسئولان خدمتگزاری است که می‌خواهند کار کنند، افزود: تکلیف برای ما مسئولان اجرایی کشور سنگین تر می‌شود تا در حد توان مشکلات پیش روی مردم را رفع کنیم.

وی همچنين به بازدید روز پنجشنبه اش از ستاد انتخابات کشور اشاره کرد و گفت: مقدمات این انتخابات از یک سال قبل در وزارت کشور آغاز شد و برای نخستین بار فرمانداران و مسئولان انتخابات آموزش دیده و آزمون داده اند، بنابراین در کار خود مسلط هستند.

معاون اول رئیس جمهوری اظهارداشت: مردم اطمینان داشته باشند مسئولان اجرایی امانتدار رای آنها هستند، همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند رای مردم را حق الناس می‌دانند و باید برای این حق الناس در برابر خداوند و ملت بزرگوار ایران پاسخگو بود.

7 اسفند، در تاریخ مشارکت مردم مي‌ماند

دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هم در حاشیه شرکت در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی‌و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در حسینیه جماران، در جمع خبرنگاران با بیان این که هفتم اسفند در تاریخ مشارکت هوشمندانه مردم ایران باقی خواهد ماند، تاكيد کرد: مردم ایران یک بار دیگر در هفتم اسفند ماه به دنیا درس مقاومت و ایستادگی دادند.

وي درباره دورنمای این انتخابات، اظهار داشت: انتخابات مظهر مردم‌سالاری دینی است که یکی از مهمترین یادگارهای امام راحل (ره) و مبنای جمهوری اسلامی‌است.مردم ما تاکنون در صحنه انتخابات به خوبی نشان داده‌اند که همواره با وجود تمامی‌مشکلات و فشارها، با حاکمیت متحد و متفق و پشتوانه این نظام هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان تاكيد کرد: همین انتخابات بود که به ما این توان را داد که با اقتدار در مذاکرات هسته‌ای حضور یابیم و تحریم‌های ظالمانه را پایان دهيم و امروز هم مردم با حضور پرشور و پر از هوشیاری در انتخابات مجلس شورای اسلامی‌و مجلس خبرگان رهبری، یک بار دیگر به دنیا نشان دادند که این مردم همراه نظام و دولت هستند و از آن حمایت می‌کنند و همین بزرگترین برگ اقتدار ما در صحنه بین‌المللی خواهد بود.

ظریف افزود: من یقین دارم که روز هفتم اسفند یک برگ زرین دیگری در تاریخ مشارکت هوشمندانه و گسترده مردم ما برای ساختن فردای آنها رقم خواهد خورد.

وی همچنین درباره تاثیر برگزاری این انتخابات در مناسبات منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی، اظهار داشت: هر چه حضور مردم گسترده‌تر باشد، دنیا اقتدار این کشور را بیشتر احساس و درک می‌کند و متوجه می‌شود که باید با این مردم با زبان تکریم و نه با زبان فشار صحبت کند كه مردم ما این درس را این بار هم به دنیا خواهند داد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری هم پيش از ظهر ديروز رای خود را به صندوق اخذ رای در سازمان تبلیغات اسلامی‌انداخت.

محمد نهاوندیان در گفتگو با ایسنا در محل اخذ رای در ساختمان سازمان تبلیغات اسلامی‌گفت: ارتقاي سطح آگاهی سیاسی و اجتماعی جامعه توقع به جایی است. خوشبختانه مردم توجه دارند که انتخابات چقدر مهم است چون هر چهار سال یک بار این فرصت فراهم می‌شود که درباره قانوگذاری کشور و نظارت بر مدیریت اجرایی کشور اظهار نظر کنند.

وی افزود: انسانی که برای آزادی و حق رای خودش احترام قائل باشد دوست ندارد این فرصت را از دست بدهد.

نهاوندیان با اشاره به تحولات منطقه و مسایلی چون تروریسم و ناامنی اظهار داشت: می‌توانیم از فرصت انتخابات برای نشان دادن انسجام ملی استفاده کنیم جامعه در اصل انسجام ملی و حراست از کشور یکپارچه است.

وزیر کشور: دستگاه‌های مسئول از حق‌الناس صیانت کنند

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هم با تشکر از دستگاه‌های حوزه اجرا و نظارت در امر انتخابات گفت: باید از حق الناس صیانت و با آرامش و دقت، آرای ملت را اخذ و این انتخابات را حماسه ساز و با شکوه برگزار کنیم.

همچنين محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: فضای انتخابات امسال در مسایل ظاهری هم با آرامش همراه بود و دلیل این امر بهره گیری از فضای مجازی برای اطلاع رسانی بوده است و به همین دلیل کمتر از کاغذ استفاده شده است؛ هر چند، شماري از نامزدها همچنان از کاغذ و روش‌های قبلی استفاده کردند اما فضای مجازی در این دوره از انتخابات نقش چشمگیری داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات هم گفت: مردم در انتخابات سنگ تمام گذاشتند و حماسه حضور پرشوری را رقم زدند. معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم گفت: بهترین تغییر و اصلاح از طریق صندوق‌های رای امکان پذیر است. وی افزود: مهم ترین پیام برای این انتخابات این است که با حضور پرشور مردم، آینده کشور رقم می‌خورد و امیدواریم با این انتخابات، اصلاح و تغییری را که به آن علاقه مند هستیم، از طریق صندوق‌های رای اتفاق بیفتد.

تخلفات انتخاباتی کم بوده است

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه‌قضائیه گفت: مواردی که در راستای تخلفات در انتخابات انجام می‌گیرد دو بخش است که یک مورد از تخلفات به قوه قضائیه نمی‌آید و توسط هیات‌های نظارت و اجرایی بررسی می‌شود و یک مورد آن که جرمی‌در راستای آن به وقوع بپیوندد، در قوه قضائیه رسیدگی می‌شود.

وی افرود: خوشبختانه تخلفات انتخاباتی در این دوره نسبت به سنوات گذشته کمتر بوده و در مجموع بیش از 50 تا 60 مورد تخلف در این دوره به ثبت رسیده است.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم پس از انداختن رای خود در صندوق راي گيري مستقر در مسجد حسینیه ارشاد، نشاط ایرانیان در روز هفتم اسفند را فوق العاده توصیف کرد و گفت: مردم ایران سیاسی ترین ملت جهان هستند که موقعیت کشور خود را به خوبی درک می‌کنند.

حضور مردم در جماران پیام خاصی دارد

حجت‌الاسلام و‌المسلمین مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهوری هم پس از حضور در حسینیه جماران برای شرکت در انتخابات در گفتگو با جماران گفت: لازم می‌بینیم امروز را به مردم ایران تبریک عرض کنم.، زیرا روز بزرگی برای کشور است؛ مردمی‌که طی 37 سال حضورشان همه گره‌ها را گشوده و همه تهدید‌ها را رفع و مسیر پیروزی را هموار کرده اند و مردمی‌که طي دو سال گذشته حمایت بی دریغشان از دولت تدبیر و امید موجب شد که برجام به فرجام برسد و تحریم‌ها اثرشان برداشته شود.

وی افزود: مطمئنأ حضور پرشور مردم در کنار صندوق‌های رأی مسیر پیروزی را هموارتر خواهد کرد و دولت منتخب خودشان را در ادامه راه در سامان دادن به اقتصاد کشور و معیشت کشور، اشتغال جوان‌ها و پیشبرد ایران و پیشرفت ایران در جهان کمک خواهند کرد. من امیدوار هستم حضور یکپارچه مردم کنار صندوق‌های رأی امروز مجلسی قوی، مجلسی توانا، مجلسی مستقل و در عین حال همراه با دولت شکل دهد تا دولت بتواند خدمات خود را بهتر ارائه دهد و همچنین مجلس خبرگانی قوی تر از گذشته و بهتر از گذشته برای استحکام نظام انشاالله شکل بگیرد و مردم در اين انتخابات، حماسه سال 76 و حماسه سال 92 را انشاء الله تکرار خواهند کرد.

انصاری گفت: قرائن و شواهد نشان می‌دهد که انتخابات هفتم اسفند در سراسر کشور به ويژه در تهران بسیار پرشور است اما امسال حضور معنادار مردم در منطقه جماران در نخستين ساعات روز و هجوم جمعیت برای حضور در حسینیه و رأی دادن در این مکان پیام خاصی را برای همگان داشت و من از صبح که از این مسیر عبور می‌کردم دقیقأ به یاد دورانی افتادم که مردم با همین شور و شوق و عشق این مسیر کوچه تنگ جماران را طی می‌کردند تا به دیدار امام بروند.

وی افزود: من احساس کردم امروز مردم در حسینیه جماران برای دیدار امام(ره) کنار صندوق‌های رأی آمدند و این نشان می‌دهد عشق به امام و خاندان امام در قلب مردم موج می‌زند؛ جوان‌هایی که امام راحل را ندیدند امروز با دیدن حاج حسن آقا سراپا شوق و شعف شدند و این پیام امیدبخشی است برای نسل جوان، آینده کشور که همچنان امام در قلب مردم جا دارد و بیت امام در قلب مردم جا دارد و این حق‌شناسی مردم قابل تقدیر است.

همچنين آیت الله سیدمحمد موسوی بجنوردی گفت: امیدواریم کسانی که می‌توانند به نظام خدمت کنند و در خط امام راحل و اسلام باشند، انتخاب شوند. امیدواریم در مجلس خبرگان رهبری هم کسانی رای بیاورند که در خط امام و اسلام باشند چرا که اساس خبرگان تقویت جایگاه رهبری است.امام راحل تاکید داشت که همه مردم رای دهند.

محمدرضا عارف كانديد اصلاح طلبان هم تاكيد كرد: اگر اصلاح طلبان اکثریت مجلس دهم را به دست بیاورند از مردم تشکر می‌کنیم که این افتخار را به این گروه داده اند‌،اما اگر گروه اقلیت شدیم به اکثریت تبریک خواهیم گفت و امیدواریم چهار سال آینده را با هم و با رفاقت درچارچوب منافع ملی و رفع مشکلات کشور اقدام کنیم.

همچنين غلامعلی حداد عادل با بیان این که انتخابات را یک جشن ملی می‌دانیم، افزود: همه ملت در یک جشن سیاسی شرکت می‌کنند و این برای همبستگی ملی و افزایش عزت و اقتدار ملی، پیام بسیار خوبی به دنیا دارد.

محمدرضا خاتمی‌فعال سیاسی هم در حسینیه جماران به خبرنگاران گفت: مردم با تجربیاتی که از گذشته دارند قدر لحظات خود را می‌دانند و می‌دانند اگر حضورشان یک گام به جلو باشد، نقش آفرینی خواهند کرد و به همین دلیل بزرگواری می‌کنند و با توجه به این که انتخاب زیادی ندارند می‌آیند تا شرایط از این بدتر نشود.

وي افزود: اصلاح طلبان همواره همراه و همگام با دولت در سیاست خارجی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی حرکت کردند و البته نقش نظارتی و کنترلی خود را هم فراموش نخواهند کرد.

بنا به اين گزارش رئيس دولت اصلاحات هم ديروز با حضور در حسينيه جماران، در انتخابات مجلس شوراي اسلامي‌و مجلس خبرگان رهبري شركت كرد و راي خود را در صندوق انداخت.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران هم پس از انداختن راي خود در صندوق در مسجد لرزاده تاكيد كرد: نخستين پیام حضور مردم پای صندوق‌های رای برای نمایندگانی است که با رای مردم انتخاب می‌شوند.

وي با بيان اين كه مجلس آینده مجلس خوبی خواهد بود و باید به فکر اقتصاد و معیشت مردم که مهم‌ترین چالش امروز ما است، باشد افزود: در سطح جهانی باید روحیه استکبارستیزی و دفاع از مظلومان را هم مورد تاکید و در دستورکار خود قرار دهند.

فرصت ۷روزه برای شکایت انتخاباتی داوطلبان

شورای نگهبان در اطلاعیه‌ای تأکید کرد: کسانی‌ که نسبت به برگزاری انتخابات شکایتی دارند می‌توانند تا ۱۳ اسفند شکایات مستندشان را به دبیرخانه شورای نگهبان ارائه کنند.

به گزارش مهر، متن کامل اطلاعیه شماره ۵ شورای نگهبان به شرح ذیر است:

با حمد بیکران به درگاه حضرت احدیت، فرصت را مغتنم شمرده و ضمن تقدیر و تشکر از حضور پرشور مردم فهیم و بصیر در پای صندوق‌های اخذ رأی در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و بیعت مجدد با امام راحل و لبیک به دعوت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و سپاس از تلاش بی‌وقفه همه هیات‌ها و عوامل نظارت و اجرایی و انتظامی در سراسر کشور که با کمال دقت و هوشیاری در برگزاری انتخاباتی سالم و قانونی تمامی مساعی خود را به کار بسته‌اند.

به اطلاع می‌رساند در اجرای ماده ۶۹ آیین‌نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری و تبصره ۱ ماده ۶۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، کسانی که از نحوه برگزاری انتخابات شکایتی داشته باشند می‌توانند ظرف ۷ روز از تاریخ اخذ رأی

(۹۴.۱۲.۰۷ تا۹۴.۱۲.۱۳ ) شکایات مستند خود را به دبیرخانه شورای نگهبان یا دفاتر نظارت شورای نگهبان در سراسر کشور تسلیم دارند.

نشانی دبیرخانه مرکزی: تهران- خیابان شهید سپبهدقرنی، خیابان شهیدان شاداب، روبروی هتل قدس، محل اخذ شکایات.

بدیهی است براساس تبصره 2 ماده مذکور، شکایاتی قابل رسیدگی خواهد بود که مشخصات شاکی یا شاکیان شامل نام، نام خانوادگی، شغل، نشانی کامل، شماره تلفن(در صورت داشتن تلفن) و اصل امضای شاکی را داشته باشد.

ضمناً مستند به تبصره ۳ این ماده در صورتی که شاکی بدون دلیل و مدرک کسی را متهم کند و عمل شاکی عنوان افترا داشته باشد قابل تعقیب و پیگیری است.

هیات مرکزی نظارت شورای نگهبان

انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی

بازتاب انتخابات ایران در رسانه‌های جهان

همزمان با آغاز برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی‌در سراسر ایران، رسانه‌های بین‌المللی ضمن پوشش گسترده این رویداد مهم، بخش‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری هنگام رای دادن را منتشر کردند.

به گزارش ایسنا خبرگزاری فرانسه نوشت: مردم ایران از ساعات اولیه جمعه در سراسر کشور رای گیری را آغاز کردند تا اعضای مجلس شورای اسلامی‌را برای دوره‌ای چهارساله و اعضای مجلس خبرگان را نیز برای یک دوره هشت ساله انتخاب کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم ایران دقایقی پس از آغاز برگزاری انتخابات از ساعت 8 صبح به پای صندوق رای آمد و پس از انداختن آرای خود از همگان خواست تا هرچه فوری در این انتخابات شرکت کنند؛ چراکه این وظیفه و حق آنان است.

این خبرگزاری با اشاره به این‌که «انتخابات، راهنمایی تعیین کننده برای مسیری است که ایرانی‌ها برای آینده کشورشان می‌خواهند» به نقل از یک رای دهنده گزارش داد: مردم ایران انتظار دارند که وضع کشور از طریق اصلاحات روز به روز بهبود یابد.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: انتخابات مجلس شورای اسلامی‌و خبرگان رهبری راس ساعت 8 صبح جمعه به وقت محلی در سراسر ایران آغاز شد و آیت‌الله خامنه‌ای، رهبری ایران دقایقی پس از آغاز برگزاری انتخابات طی سخنانی هنگام انداختن آرای خود به صندوق، حضور گسترده رای دهندگان ایرانی در دو انتخابات مهم این کشور را خواستار شد و تاکید کرد که حضور قدرتمندانه مردم در انتخابات دشمنان ایران را مایوس خواهد کرد.

«تایمز اسرائیل» در مطلبی تحت عنوان «رای‌گیری در اولین انتخابات بعد از توافق هسته‌ای ایران آغاز شد»، نوشت: این رای‌گیری رفراندومی‌برای حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران بعد از توافق هسته‌ای تاریخی است.

روزنامه «جروزالم‌پست» نیز در گزارشی تحت عنوان «اولین رای‌گیری بعد از رفع تحریم‌ها می‌تواند آینده جمهوری اسلامی‌را شکل دهد» نوشت: این دور از انتخابات که اولین انتخابات بعد از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهان است، می‌تواند تعیین کند آیا جمهوری اسلامی‌بعد از سال‌ها تحریم، به خروج از انزوا ادامه می‌دهد یا نه.

خبرگزاری آلمان نیز با همان محور «اولین انتخابات بعد از توافق هسته‌ای» نوشت:انتخابات اولین آزمون برای فضای سیاسی ایران بعد از توافق هسته‌ای است.

پایگاه خبری آمریکایی «بلومبرگ» نیز در گزارشی نوشت: حسن روحانی به دنبال افزایش حمایت از پارلمان از خود است. در صورتی که مجلسی همسو با روحانی شکل نگیرد، ممکن است که انتخاب وی در انتخابات بعدی ریاست جمهوری در معرض تهدید قرار گیرد.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» هم با انعکاس خبر برگزاری انتخابات در ایران نوشت: روحانی امیدوار است با استفاده از اعتباری که با برجام به دست آورده است، حمایت‌ها از او در مجلس بیشتر شود تا بتواند وعده آزادی‌های اجتماعی‌اش را پیش ببرد.

شبکه «آی‌تی‌وی» انگلیس که خبرنگار خود را به تهران اعزام کرده و برای انتخابات صفحه‌ ویژه‌ای باز کرده، نیز نوشته است: انتخابات تا حد زیادی یک رفراندوم برای حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران است.

روزنامه «گاردین» نیز در مطلبی آورده است: هیچ نشانه‌ای دال بر تحریم سازماندهی‌شده انتخابات وجود ندارد.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» هم نوشت: «انتخابات حساس مشخص می‌کند که حسن روحانی می‌تواند اصلاحات مد نظر خود را پیش ببرد یا این مسیر مسدود می‌شود؟ تبلیغات انتخاباتی در تهران بسیار فشرده بوده و طرفداران هر دو طیف به خیابان‌ها آمده بودند».

شبکه خبری «اسکای نیوز» نیز در گزارشی تحت عنوان «انتخابات ایران دوران بعد از تحریم‌ها را ترسیم خواهد کرد» نوشت: «یک مجلسی که حامی‌رئیس‌جمهور باشد، به روحانی امکان می‌دهد به اصلاحات اقتصادی خود در داخل و تعامل دیپلماتیک در خارج ادامه دهد و محدودیت‌های اجتماعی را کاهش دهد».

بی‌بی‌سی نیز با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی‌و خبرگان رهبری نوشت:اصلاح‌طلبان امیدوارند تا نفوذ خود را در هر دو نهادی که تحت کنترل محافظه‌کاران است، افزایش دهند.

این رسانه انگلیسی همچنین نوشت، نتیجه این دور از انتخابات شانس حسن روحانی برای انتخاب مجدد در سال 2017 را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بنا به اين گزارش در پي استقبال گسترده مردم، زمان رأي‌گيري چندبار تمديد شد، همچنين بر اساس اعلام سازمان آموزش و پرورش: تمامي مدارس 19 گانه‌ تهران و نواحي يك و 2 ري و كهريزك، فشافويه، چهاردانگه و اسلامشهر امروز تعطيل است.


نوشته شده در   شنبه 8 اسفند 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode