ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 30 بهمن 1394     |     کد : 100004

13 اثر‌ برگزیده حوزه علمیه معرفی شد

وز پنجشنبه، در اختتامیه «هفدهمین همایش کتاب سال حوزه علمیه» ...

روز پنجشنبه، در اختتامیه «هفدهمین همایش کتاب سال حوزه علمیه»
13 اثر‌ برگزیده حوزه علمیه معرفی شد
صبح روز پنجشنبه (29/11/88) مراسم اختتامیه هفدهمین همایش کتاب سال حوزه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم  برگزار شد و از صاحبان 13 اثر در بخش برگزیدگان، هشت اثر در بخش شایسته تقدیر و 18 اثر در بخش شایسته تحسین تجلیل شد.
• در رشته تفسیــر و
علوم قرآن
محمد فاکر میبدی در رشته تفسیر و علوم قــرآن کریــم شایستــه تقدیر و محمد حسن احمدی و علیرضا رستمی هراتی به عنوان شایسته تحسین تقدیر شدند.
• در رشته حدیث
همچنـــین در رشـــته حدیث، درایه و رجال مــــهــدی غلامعــــلـــی
به عنوان برگزیده و امین حسین پوری به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.
• در رشته فلسفه
نــــرجس رودگــر به عنـــوان برگـــزیـــده و محمد حسیــن زاده، غلامحسیـن جوادپور، یارعلی کردفیروزجایی و داوود حیــــــدری
به عنــــوان شایــــسته تحسین در رشته فلسفه تقدیر شدند.
• در رشته کلام
در رشته کلام جواد باغبانی و عباس رسول زاده به عنوان شایسته تحسین
• در رشته‌اخلاق و‌عرفان
در رشته اخلاق و عرفان ابوالقاسم باقریان، علی تاج بخش، به عنوان شایسته تحسین.
• در رشته تاریخ، سیره
در رشته تاریخ، سیره و تراجم مجید کافی به عنوان برگزیده و محمدحسین دانش کیا به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.
• در رشته فقه و اصول
در رشته فقه و اصول نیز سیدمحسن فتاحی به عنوان برگزیده و سیدصادق سیدحسینی به عنوان شایسته تحسین
 انتخاب شدند.
• در بخش کتب مرجع
همچنین در بخش کتب مرجع پژوهشگاه فرهنگ و
 اندیشه اسلامی و پژوهشگاه قرآن و حدیث به عنوان برگزیده، حسین متقی به عنوان شایسته تقدیر تجلیل شدند.
• در رشته ادبیات و هنر
در رشته ادبیات و هنر غلامرضا حیدری ابهری به عنوان
شایسته تقدیر و سید مهدی موسوی به عنوان شایسته تحسین.
• در رشته علوم اجتماعی
در رشته علوم اجتماعی امیرمحسن عرفانی به عنوان شایسته تقدیر.
• در رشته اقتصاد و مدیریت
در رشته اقتصاد و مدیریت عبدالله حیدری به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.
سیدمصطفی میرمحمدی عزیزی، محمد صادقی و سیدمحسن طباطبایی فر به عنوان شایسته تحسین.
• در رشته علوم تربیتی و روانشناسی
در رشته علوم تربیتی و روانشناسی آیت الله علیرضا، سیدنقی موسوی و محمدصادق شجاعی به عنوان برگزیده شد
• در رشته حقوق و علوم سیاسی
سیداحمد فقیهی و محمد داوری به عنوان شایسته تحسین در رشته حقوق و علوم سیاسی معرفی شدند.
• در رشته تصحیح و تحقیق
در رشته تصحیح و تحقیق بنیاد پژوهش‌های اسلامی
 آستان قدس رضوی، مرکز احیای آثار اسلامی و ابوالقاسم رحمانی آملی به عنوان برگزیده و مؤسسه امام صادق(ع) به عنوان شایسته تقدیر و ولی‌الله قربانی به عنوان شایسته تحسین انتخاب شدند.
• در بخش ترجمه
در بخش ترجمه عبدالهادی مسعودی و تاتسوئیچی ساوادا به عنوان برگزیده و محسن احمدی به عنوان شایسته تقدیر و در بخش تکنولوژی آموزشی نیز محمدرضا ثقفی، محمد نجفی و فرزانه طالقانی به عنوان برگزیدگان بودند.
• آیت الله محمدمهدی آصفی تجلیل شد
در حاشیه هفدهمین همایش کتاب سال حوزه از شصت سال فعالیت علمی مرحوم آیت الله محمدمهدی آصفی، عضو فقید شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و نماینده مقام معظم رهبری در عراق تجلیل شد.
• آیت الله سبحانی: آیت الله آصفی آثاری را نوشت
که کمبود آنها محسوس بود
حضرت آیت الله سبحانی در بخشی از سخنان خود به تجلیل از مقام علمی آیت الله آصفی پرداختند و ابراز داشتند: ایشان ار دوستان بنده و دارای ویژگی های خاصی بود و همواره آثاری را نوشت که کمبود آنها محسوس بود.
این مرجع تقلید با بیان اینکه آثار آیت الله آصفی همواره براساس نیازهای روز بود، تصریح کردند: این عالم دینی بحث های مهمی در خصوص امامت داشتند.
تصریح می شود؛ از آیت الله آصفی کتاب های متعددی که بیشتر به زبان عربی هستند، به جای مانده؛ برخی از این آثار به زبان های دیگر از جمله انگلیسی، فارسی و اردو ترجمه شده اند؛ همچنین بیش از ۳۷ مقاله علمی از سوی ایشان منتشر شده است.  
• بخشی از آثار علمی مرحوم آیت الله محمد مهدی آصفی
ملکیة الارض فی الاسلام، فی رحاب القرآن، در آینه وحی (ترجمه در چهارده جلد)،‎ الاجتهاد و التقلید و سلطات الفقیه و صلاحیاته، الاصر و الاغلال، الامة الواحدة والموقف من الفتنه الطائفیة، الانتظار الموجه، التحدیات المعاصرة و مشروع المواجهة الاسلامیة، الجسور الثلاثه، قصه الغاره الحضاریه علی العالم الاسلامی، الدعاء عند اهل البیت(علیهم السلام)، الکلمة الطیبة فی القرآن، فی رحاب عاشوراء، مشروع الوحده الاسلامیه ثقافیا و سیاسیا، ولایة الامر و دراسة فقهیة مقارنة بخشی از آثار علمی مرحوم آیت الله محمد مهدی آصفی هستند.
خاطرنشان می شود آیت الله آصفی در ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ مصادف با ۱۶ شعبان ۱۴۳۶ درگذشت و در نجف اشرف به خاک سپرده شد.
• آیت الله حسینی بوشهری در همایش کتاب سال حوزه مطرح کرد؛
حوزه نسبت به آثار فاخر حوزویان بی تفاوت نیست اسلام حیات و بالندگی را در نقد و نظریه می شناسد
حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این که همایش کتاب سال حوزه جایگاه حوزویان را در اندیشه دینی مطرح
 می کند، گفت: هرساله جشنواره هایی برای معرفی آثار برتر تشکیل می شود و حوزه نمی تواند با وجود محققین فاخر خود نسبت به آثار آنها بی تفاوت باشد.
به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در مراسم اختتامیه هفدهمین همایش کتاب سال حوزه که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم  برگزار شد، یکی از رسالت های سترگ و مسئولیت های سنگین حوزویان را مرجعیت فکری و دینی مردم عنوان کرد و گفت: حوزه های علمیه همواره به تولید اندیشه و فکر فاخر برای تأثیرگذاری در جوامع دینی و بشری پرداخته اند.
وی با بیان اینکه توجه به تولید فکری بخشی از فرهنگ سازی حوزه های علمیه است، تصریح کرد: در آموزه های دینی بر نقد و نظریه پردازی و ارائه فکر به جامعه در قالب کتاب تأکید شده است.
مدیر حوزه های علمیه افزود: اسلام حیات و بالندگی را در نقد و نظریه می شناسد و حوزه های علمیه باید در این زمینه بالنده تر شده و حالت پسرفت و ایستایی به هیچ عنوان نباید باشد.
عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: در طول تاریخ توجه به تولید اندیشه، موجب گسترش معارف اهل بیت(ع) شده است.
امام جمعه قم افزود: اگر خداشناسی و خداباوری در جامعه وجود دارد، به دلیل تولید اندیشه و فکر سالم در قالب کتاب بوده است.
معاون  جامعه مدرسین با اشاره به فلسفه برگزاری این همایش، ابراز داشت: حوزه های علمیه به دنبال آن است تا در گسترش ابعاد فرهنگی در جامعه سهیم بوده و سطح آگاهی فرزانگان حوزوی و اصحاب فرهنگ را ارتقاء دهد.  
آیت الله حسینی بوشهری افزود: مؤلفان و تولیدکنندگان علمی حوزه رزمندگان تولید اندیشه و فکر دینی هستند.
وی افزود: همایش کتاب سال حوزه به معرفی توانمندی حوزه می پردازد و سهمی در گسترش فرهنگی دینی در جامعه دارد.
• حوزه نسبت به آثار فاخر بی تفاوت نیست
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه همایش کتاب سال حوزه جایگاه حوزویان را در اندیشه دینی مطرح می کند، ابراز داشت: هرساله جشنواره هایی برای معرفی آثار برتر تشکیل
می شود و حوزه نمی تواند با وجود محققین فاخر خود نسبت به آثار  آنها بی تفاوت باشد.
وی با بیان اینکه با برگزاری این همایش ها روحیه پژوهش افزایش می یابد، ابراز داشت: اگرچه امروز سمت گیری آموزش بیشتر از پژوهش است؛ اما برگزاری این همایش می توان روحیه پژوهش محوری را برای نسل جوان حوزه تقویت کند.
مدیر حوزه های علمیه افزود: امروز پژوهش انجام گرفته و کتاب نوشته می شود؛ اما در حد استاندارد لازم نیست و  این همایش ها فرهنگ پژوهش و نویسندگی را استانداردسازی می کند.
آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: این همایش ها همچنین نشانگر سیر صعودی و نزولی تولید علم در موضوعات مرتبط با حوزه می باشد.
• محققان درباره عرصه های مربوط به نظام قلم بزنند
عضو خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه باید در عرصه مورد نیاز به تولید آثار بپردازیم، افزود: امروز فقه، مورد نیاز نظام است و سؤال اینجاست که آیا ما در عرصه های مربوط به نظام قلم زده ایم؟
مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: صاحبان قلم و اندیشوران حوزوی ما باید در این زمینه کار کنند و کار بزرگان را الگویی برای فعالیت امروز خود قرار دهند.
آیت الله حسینی بوشهری افزود: بزرگان حوزه در ظرف زمانی خود بهترین کارها را انجام داده اند و نباید آثار آنها را تضعیف کرد.
 • گزارشی از وضعیت کمی هفدهمین همایش کتاب سال حوزه
امام جمعه قم در ادامه با بیان اینکه وضعیت کمی کتاب در سال جاری بهتر از سال گذشته است، ابراز داشت: سال گذشته 780 کتاب و 75 پایان نامه به دبیرخانه رسید؛ اما امسال
 838 کتاب و 73 پایان نامه به دبیرخانه ارسال شده است.
معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین تصریح کرد: سال گذشته آثار آقایان 829 و بانوان 26 مورد بوده است؛ در حالی که امسال 878 اثر از آقایان و 33 اثر از بانوان نویسنده به دبیرخانه کتاب سال حوزه ارسال شده است.  
ادامه را در etedaldaily بخوانید

آیت الله حسینی بوشهری افزود: سال گذشته 92 کتاب به زبان عربی و امسال 102 کتاب به زبان های مختلف به دبیرخانه رسیده است که نشان از کمیت بالای همایش امسال می باشد.
وی با بیان اینکه امسال حوزه رشد قابل توجهی در بخش علوم انسانی داشته است، ابراز داشت: با توجه به ضرورت های مطرح شده، شاهد رشد قابل تقدیری در این زمینه هستیم.
امام جمعه قم با بیان این مطلب که امسال در گسترش کار کتاب انتظار بیشتری داشتیم، ابراز داشت: باید ساماندهی های لازم انجام شده و از کارهای تکراری پرهیز شود؛ چراکه با وجود موسسات پژوهشی حوزوی زیاد؛ شاهد موازی کاری نیز می باشیم.
آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان ساخت: در گذشته به دلیل خفقان دوران ستمشاهی خط قرمزهای جدی در خصوص پژوهش برخی موضوعات وجود داشت؛ اما امروز عرصه پژوهش درب تمام موضوعات و مسائل به روی مؤلفان باز است.
• از وضعیت نشر کتاب در حوزه رضایت نداریم
مدیر حوزه های علمیه افزود: حقیقتا امروز رضایت نداریم؛ چراکه اگر راضی باشیم جلوی رشد و پیشرفت حوزه را گرفته ایم و باید مطالبه گر باشیم تا برای هجدهمین همایش کتاب سال حوزه کارنامه ارزشمندتری ارائه شود.
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه امروز شاهد آسیب هایی در زمینه تالیف و پژوهش هستیم، ابراز داشت:  گاهی پژوهش های ما از عمق برخوردار نبوده و سطحی می باشند و امروز انتظار زیادی از حوزه وجود دارد.
• تأکید بر نیازسنجی
وی با بیان اینکه معمولا نیازسنجی کمی صورت می گیرد، اظهار داشت: شرایط امروزه ما با گذشته متفاوت است و نیاز به نیازسنجی جامع داریم تا بدانیم در چه عرصه هایی نیازمند آثار پزوهشی هستیم.
مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: مراکز پژوهشی حوزوی باید کار متناسب با نیازها را انجام دهند.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه گاهی تحقیق ها بدون روش تحقیق انجام می شود، ابراز داشت: گاهی نویسندگان از روش های تحقیق آگاهی و آشنایی نداشته و نیاز به برگزاری کارگاه های علمی است.
************ دستگاه های فرهنگی به داد مؤلفان کتاب برسند
امام جمعه قم با بیان اینکه متاسفانه مشکلات زیادی سر راه مؤلفان و نویسندگان وجود دارد، ابراز داشت: متأسفانه برخی نویسندگان که آثار خوبی نیز دارند، از حمایت مناسبی بهره نمی برند؛ دستگاه های فرهنگی باید به داد مؤلفان برسند تا آنها تشویق شوند.
معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین با اشاره به اینکه ما فعلا کتاب ها و پایان نامه ها را در این همایش مورد ارزیابی قرار می دهیم، ابراز داشت: برخی نویسندگان خواستار بررسی مقالات علمی شدند؛ سالانه 130 نشریه علمی  و تولید بیش از 350 مقاله علمی در حوزه منتشر می شود که باعث سربلندی حوزه است.
آیت الله حسینی بوشهری در پایان بیان داشت: امیدواریم در سال آینده نسبت به مقالات علمی نیز برنامه ریزی داشته باشیم.
**************** **************** حجت الاسلام والمسلمین حقی خبر داد؛
آثار گروه تفسیر و علوم قرآن رتبه نخست همایش کتاب سال حوزه را به دست آورد
حجت الاسلام والمسلمین حقی صبح امروز در هفدهمین همایش کتاب سال حوزه که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهار داشت:  کتاب سال حوزه آوردگاه فکر و اندیشه صاحب نظران و صاحب قلمانی است که با تکیه بر آموزه های وحی می کوشند گوهر گران بهای دین را شفاف و درخشان در اختیار جویندگان سعادت قرار دهند.
وی تصریح کرد: این کوشش مبارک با حضور چشمگیر 911 کتاب و پایان نامه در قالب یک هزار و ۲۶۰ مجلد در برابر نگاه مخاطبان قرار گرفت.
دبیر همایش کتاب سال حوزه افزود: بررسی دقیق این اثر با نگاه تیزبین 330 داور نکته سنج تکلیف صدرنشینان این عرصه را آشکار ساخت.
حجت الاسلام والمسلمین حقی تصریح کرد: 6 نشست تخصصی با حضور داوران ارجمند و اعضای انجمن های علمی و نخبگان حوزی برگزار شد و از زوایای گوناگون آثار دریافت شده تحلیل و بررسی کرد.
وی تصریح کرد: از میان 911 آثار، 253 اثر موفق شدند به مرحله رقابت های اصلی راه یابند و مابقی بازماندند.  68 درصد آثار راه یافته پژوهشی و 32 درصد آثار ترویجی به شمارمی روند.
حجت الاسلام والمسلمین حقی با بیان اینکه 22 درصد آثار ارسالی به دبیرخانه به حوزه علوم انسانی اختصاص دارد، ابراز داشت: امید می رود اندیشمندان حوزوی با توجه به شاخصه های نظریه پردازی و اتقان معلومات خود، جایگاه مناسبی در این اندیشه ها داشته باشند.  
وی با بیان اینکه امسال 73 پایان نامه سطح چهار در همایش کتاب سال حوزه بررسی شد، ابراز داشت: اگرچه پایان نامه ها با مشکلاتی مواجه هستند؛ اما با توجه به مجموع شاخصه ها از توفیق قابل ستایشی برخوردار هستند.
دبیر همایش کتاب سال حوزه افزود: همچنین انتخاب 5 اثر منتخب و کسب امتیاز رتبه نخست همایش، نشانگر تلاش قابل تحسین حوزویان است.
حجت الاسلام والمسلمین حقی تصریح کرد: براساس ارزیابی های صورت گرفته، آثار گروه تفسیر و علوم قرآن با کسب 75 درصد امتیازات رتبه نخست علمی همایش را به دست آورده است.
وی تصریح کرد: اخلاق و عرفان، علوم تربیتی و روان شناسی، فقه و اصول، حقوق و علوم سیاسی، حدیثی و رجال، فلسفه، علوم اجتماعی، تاریخ، کلام و اقتصاد و مدیریت در رتبه های دوم تا نهم قرار دارند.
دبیر همایش کتاب سال حوزه با بیان اینکه دستیابی به قله های موفقیت در عرصه آثار فاخر نیازمند توجه جدی است، ابراز داشت: اهتمام به مقوله تولید علم براساس چشم انداز روشن، تلاش جهت هماهنگی میان موسسات پژوهشی و پژوهشگران، اهتمام به مراودات علمی اثربخش با مراکز علمی و پرهیز از تلاش های علمی جزیره ای، سلیقه ای و فاقد اولویت باید مورد توجه مولفان و نویسندگان حوزوی باشد.   
حجت الاسلام والمسلمین حقی با بیان اینکه امسال همچون سال گذشته آثار رسیده در شانزده گروه علمی بررسی شد، ابراز داشت: وزن علمی و شایستگی آثار شاخص اصلی انتخاب آثار برتر بوده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از میان 911 اثر دریافت شده، 13 اثر برگزیده، 8 اثر شایسته تقدیر و 18 اثر مورد تحسین قرار گرفتند.  
************* معاون پژوهش حوزه های علمیه: تألیفات حوزه سیاسی کتاب سال در حد انتظار نبود
معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان اینکه افزایش کیفیت در آثار گروه های علمی متفاوت است، گفت: امسال در گروه علوم سیاسی در مقایسه با انتظارات و ظرفیتی که علوم سیاسی در حوزه های علمیه دارد، اثر برگزیده و شایسته تقدیر نداشتیم.
به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی عماد در حاشیه برگزاری هفدهمین همایش کتاب سال حوزه در جمع خبرنگاران، با بیان این که امسال شاهد افزایش بیش از ده درصدی تولید آثار بودیم، اظهار داشت: همچنین سالانه شاهد افزایش رشد کیفی در آثار هستیم.
وی با بیان اینکه افزایش کیفیت در آثار گروه های علمی متفاوت است، تصریح کرد: امسال در گروه علوم سیاسی در مقایسه با انتظارات و ظرفیتی که علوم سیاسی در حوزه های علمیه دارد، اثر برگزیده و شایسته تقدیر نداشتیم.
معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به این که گرایش آثار علمی میان رشته ای بین علوم انسانی و اسلامی خیلی خوب بوده، تصریح کرد: حدود 30 درصد آثار برگزیدگان هفدهمین همایش کتاب سال حوزه مرتبط با عرصه علوم انسانی بود.
حجت الاسلام والمسلمین عماد افزود: شاخصه های ما در در عرصه نوآوری، انطباق با نیاز، زبان فرهنگ و زبان دانش مناسب نشان دهنده رشد آثار است.
وی با بیان اینکه امسال در یک جلسه نخبگانی بین شورای علمی کتاب سال، گروه علمی ذی ربط و انجمن علمی مرتبط شاهد بررسی آثار کتب هرگروه بودیم، ابراز داشت:  گزارش اجمالی این جلسه در ویژه نامه همایش به چاپ رسید و گزارش تفصیلی نیز در قالب یک مقاله علمی برای هرگروه انتشار خواهد یافت؛ این مسئله می تواند اطلاعات مبنایی برای شکل گیری تحولات علمی باشد.
معاون پژوهش حوزه های علمیه در پاسخ به سوال خبرنگار حوزه مبنی بر این که تمهیداتی  برای ترجمه آثار برگزیده به زبان های خارجی اندیشیده شده، گفت: برای ترجمه هماهنگی بین ما و فعالان و نهادهای علمی در کشور عراق وجود دارد و آنها مسیر ترجمه آثاری را که ناظر به جامعه علمی عربی و به خصوص عراق باشد، فراهم می کنند.



نوشته شده در   جمعه 30 بهمن 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode