ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 31 شهريور 1389     |     کد : 9651

ارتباط بخشي از مغز با احساس گناه

گروهي از نورولوژيست هاي ايتاليايي در بررسي هاي خود فضاهايي از مغز را يافته اند که مسئول پردازش احساس گناه و تقصير هستند...

 گروهي از نورولوژيست هاي ايتاليايي در بررسي هاي خود فضاهايي از مغز را يافته اند که مسئول پردازش احساس گناه و تقصير هستند.
به گزارش مهر، احساس گناه و تقصير ، احساس پيچيده اي است که به اشکال مختلفي وجود دارد براي اولين بار دانشمندان لابراتوار تصاوير نوروني بنياد سانتا لوچيا در رم نه تنها موفق به کشف فضاهايي شدند که اين احساسات را پردازش مي کنند بلکه همچنين توانستند فضاهاي مربوط به حس تقصير عرفي (مرتبط با تخلف از عرف جامعه) و حس تقصير مربوط به همدردي (مرتبط با يک بي عدالتي نسبت به ديگران) را شناسايي کنند.
در اين تحقيق به گروهي متشکل از 72 داوطلب بين 21 تا 38 سال يک سري تصاوير مفهومي برانگيزاننده حس گناه و تقصير چه از نوع عرفي و چه از نوع همدردي نشان داده و همزمان از مغز آنها با رزونانس مغناطيسي تصويربرداري شد.
سپس اين آزمايش در گروه ديگري متشکل از 22 داوطلب با سن بين 21 تا 38 سال تکرار شد اما در اين مورد براي تمام شرکت کنندگان يک تکليف براي شناسايي هويت احساسي آنها تجويز شد.
نتايج اين بررسي ها که در مجله علمي Human Brain Mapping منتشر شده است، نشان داد که در گروه اول، اطلاعات به دست آمده از روزنانس مغناطيسي دو فضاي مغزي را مشخص کرد که با حس گناه و تقصير مرتبط بودند. اين دو فضا که متفاوت از فضاهاي مربوط به حس خشم و غم هستند عبارتند از کورتکس کمربندي پيشين و کورتکس کمربندي پسين که هر دو با تواناييهاي شناختي پيچيده در ارتباطند.
در آزمايش دوم، اين محققان همچنين موفق شدند فضاهاي مربوط به دو نوع مختلف حس گناه را نيز تشخيص دهند به طوريکه ماهيت احساس تقصير و گناه عرفي ناحيه جزيره اي مغز را که با احساس نفرت در ارتباط است فعال مي کند درحاليکه احساس تقصير همدردي، کورتکس جلوپيشاني ميانه که را با فعاليت هاي اجتماعي، درک حالات روحي و رفتارهاي همنوع خواهي ارتباط دارد فعال مي کند.


نوشته شده در   چهارشنبه 31 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode