ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 25 اسفند 1402     |     کد : 203206

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی:

بهترین راه برای حل مسأله اضطراب و افسردگی در تعالیم اسلام

استاد حوزه و دانشگاه گفت: آن چیزی که باعث آرامش انسان می‌شود و آرامش بخش روح و روان انسان‌ها است ایمان به خدا و ایمان به قدرت او و اعتقاد به اینکه او خیر محض است.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: آن چیزی که باعث آرامش انسان می‌شود و آرامش بخش روح و روان انسان‌ها است ایمان به خدا و ایمان به قدرت او و اعتقاد به اینکه او خیر محض است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی استاد حوزه و دانشگاه در شرح آیه الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ اظهار داشت: از مهمترین ثمرات ارزشمند ایمان و اعتقاد به پروردگار عالم توکل کردن به او در مشکلات و معضلات و در نتیجه تنها راه گرفتاری‌های روحی انسان‌ها است.

وی افزود: گاهی اوقات انسان در روند زندگانی خود با یک سری مشکلات و دشواری‌هایی روبرو می‌شود بر اساس قانون حاکم بر نظام هستی در مقابل هر نوشی، نیشی و در مقابل هر خوشی، ناخوشی قرار داده شده است. گاهی اوقات برخورد با این مشکلات و نیش‌های زندگانی برای انسان‌ها ایجاد نگرانی می‌کند، انسان را نسبت به آینده ناامید و مأیوس می‌کند و در برخورد با گرفتاری‌ها انسان‌ها چه بسا دچار اضطراب و افسردگی می‌شوند و اگر به این بیماری روحی پرداخته نشود قطعاً یک زندگی تلخ و تاریک و همراه با یاس برای انسان‌ها به وجود می‌آید.

علم الهدی ادامه داد: قطعاً در ادبیات انسان شناسی برای برخورد با این معضلات روحی، فکری اندیشیده شده است و برنامه‌ای معرفی شده است. این فکر و اندیشه از نگاه دینی رابطه انسان را با پروردگار عالم تعریف می‌کند انسان‌هایی که ایمان و اعتقاد به خدا دارند و پشت و پناه خودشان را پروردگار عالم قرار دادند و نظام هستی را بر اساس مصالح هستی و مصلحت اندیشی حضرت حق می‌بینند و همچنین معتقد هستند که خداوند متعال برای بندگانش خیر محض است و هیچ گونه ظلمی نسبت به بندگانش روا نمی‌دارد لذا در برابر همه مشکلات و سختی‌ها مشفقانه صبوری می‌کند و همواره نسبت با معضلات پیش رو یک حالت تدافعی منطقی می‌گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: ما میدانیم در مقابل هر دردی درمانی وجود دارد و بیماری‌های روحی دردهایی است که در وجود انسان ایجاد می‌شود و باعث ایجاد بیماری‌های روانی و افسردگی می‌شود بهترین راهی که اسلام برای برخورد با مسأله اضطراب، افسردگی و دلهره‌ها پیشنهاد می‌کنند همین ایمان و توکل به خدا است، خدایی که قادر است، خدایی که از همه چیز خبر دارد، خدایی که بندگانش را دوست دارد، خدایی که همواره تکیه گاه انسان‌ها است. ایمان و اعتقاد به اینکه مرگ برای همه است و از این عالم به عالم دیگر منتقل شوند، ایمان و اعتقاد به اینکه در نظام هستی گرفتاری‌ها، سختی‌ها و مشکلات در کنار خوشی‌ها و کامیابی‌ها تفسیر و ترجمه می‌شود این نوع نگاه انسان را به مقام رضا می‌رساند لذا قرآن می‌فرماید أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ آگاه باشید که با یاد خدا دل‌های انسان‌ها آرامش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: آنانی که حقیقتاً ایمان آوردند برآیند ایمان حقیقی مؤمنان برخورد منطقی با مشکلات و معضلات پیش رو و پیدا کردن راه حل منطقی برای برون رفت از مشکلات و معضلات است و آن چیزی که باعث آرامش انسان می‌شود و آرامش بخش روح و روان انسان‌ها است ایمان به خدا و ایمان به قدرت او و اعتقاد به اینکه او خیر محض است و بهترین‌ها را رقم می‌زند می‌تواند بهترین راه برون رفت از این مشکلات و معضلات باشد.

علم الهدی در پایان گفت: امید که به همه ما توفیق این مدل ایمان را عنایت کند مدل ایمانی که از صبح تا غروب عاشورا از امام حسین و یارانش انسان‌هایی مقاوم ساخت یا انسان‌های معتقدی چون رزمندگان مدافع حرم که در برابر لشکر جرار رژیم صهیونیستی و صهیونیسم بین الملل اینگونه مشفقانه به دفاع از حریم دین فرا خوان کرده است و آنان اینگونه مشفقانه برای دفاع از ارزش‌های دین در مسیر دفاع از ارزشهای دین پا به صحنه گذاشتند و هرگز از مرگ نترسیدند و به مرگ لبخند زدند چرا که همه سختی‌ها و ناخوشی‌ها را به دست خدا می‌دانند و این مؤمنان راستین چون قلبشان به یاد خدا مطمئن هست به راحتی مشکلات را پشت سر می‌گذارند.

 


برچسب ها
نوشته شده در   جمعه 25 اسفند 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode