ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 21 شهريور 1389     |     کد : 9325

مردان مسن بيشتر دچار فراموشي مي‌شوند

پژوهشگران مي‌گويند مردان مسن بيش از زنان دچار تحليل قوه ادراک مي‌شوند که در حالت پيشرفته موجب آلزايمر مي‌شود...

پژوهشگران مي‌گويند مردان مسن بيش از زنان دچار تحليل قوه ادراک مي‌شوند که در حالت پيشرفته موجب آلزايمر مي‌شود. بر اساس آمار اما، شيوع آلزايمر ميان زنان بيش از مردان است. اين تفاوت مي‌تواند ناشي از روند پيشرفت بيماري باشد.
با افزايش سن، سرعت حافظه نيز کاهش پيدا مي‌کند. گروهي از پژوهشگران آمريکايي اکنون به اين نتيجه رسيدند که مردان بيشتر از زنان دچار چنين مشکلي مي‌شوند. بيش از دوهزار فرد داوطلب در محدوده سني 70 تا 89 سال، با اين پژوهشگران همکاري کردند.از دواطلبان شرکت کننده در اين تحقيق خواسته شد ضمن پاسخ دادن به سوالاتي در مورد سلامت عمومي‌شان، ابتدا خود توانايي فکري‌شان را تخمين بزنند.
اين داوطلبان سپس به سوالاتي در مورد خاطرات‌شان پاسخ دادند و در نهايت تمرينات فکري که پژوهشگران در نظر گرفته بودند، انجام دادند. نتيجه اينکه: 19 درصد مردان بالاي هفتاد سال دچار کمي فراموشي بودند و تمرکز ذهن و فکر کردن برايشان سخت بود. در مقابل 14 درصد زنان از چنين مشکلاتي رنج مي‌بردند.
نکته مهم و اميدوار کننده اينجاست که روي هم رفته 76 درصد دوطلبان شرکت کننده در اين تحقيق از سلامت فکر مناسبي برخوردار بودند. 14 درصد دچارفراموشي بودند و نشانه‌هاي اوليه تحليل قوه ادراک در آنها مشهود بود. 10 درصد اين داوطلبان نيز مبتلا به آلزايمر تشخيص داده شدند.
بررسي دقيق اطلاعات ثبت شده توسط اين پژوهشگران ثابت مي‌کند که جنسيت در شيوع فراموشي ميان مردان و زنان سالخورده نقش مهمي بازي مي‌کند. فراموشي و کاهش تمرکز در ميان مردان بيش از زنان مشاهده است.
نتيجه اين تحقيق در مجله تخصصي نورولوژي به چاپ رسيده است. پژوهشگران آمريکايي مي‌گويند افرادي که از تحصيلات کمتري برخوردارند و کساني که هرگز ازدواج نکردند، با افزايش سن، بيشتر از ديگران دچار فراموشي و کاهش توانايي‌قوه ادراک مي‌شوند. کاهش اين توانايي‌ها از نشانه‌هاي بيماري آلزايمر يا زوال عقل است که پيامدهايي جدي به همراه دارد.
نکته قابل ذکر در يافته‌هاي پژوهشگران آمريکايي اين‌جاست که طبق آمار، زنان با افزايش سن بيشتراز مردان دچار آلزايمر مي‌شوند. پژوهشگران بر اين عقيده‌اند که علت اين مسئله مي‌تواند تفاوت در روند پيشرفت بيماري با توجه به جنسيت بيمار باشد. يافته‌هاي پژوهشگران آمريکايي در شيوه شناسايي و درمان بيماران مرد و زن مبتلا به آلزايمر نقش موثري خواهد داشت.

دويچه وله


نوشته شده در   يکشنبه 21 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode