ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 29 خرداد 1389     |     کد : 8074

زنان در برابر استرس آسيب‌پذيرتر از مردان

تحقيقات جديد نشان مي‌دهد که تفاوت واکنش‌هاي بيوشيميايي مغز زن و مرد در برابر عوامل استرس‌زا باعث مي‌شود که زنان بيشتر از استرس آسيب ببينند و ديرتر به حال طبيعي بازگردند...


 تحقيقات جديد نشان مي‌دهد که تفاوت واکنش‌هاي بيوشيميايي مغز زن و مرد در برابر عوامل استرس‌زا باعث مي‌شود که زنان بيشتر از استرس آسيب ببينند و ديرتر به حال طبيعي بازگردند.
تا کنون مشخص شده بود که اختلال در عملکرد فاکتور آزادکننده‌ کورتيکوتروپين (CRF) مي‌تواند به اختلال رواني و افزايش استرس منجر شود.
کورتيکوتروپين هورموني است که در قسمت مياني مغز ساخته مي‌شود. اين هورمون به هنگامي که موجود زنده در شرايط استرس‌زا قرار مي‌گيرد ترشح مي‌شود. هورمون کورتيکوتروپين نقشي بسيار مهم در پاسخ‌به عوامل استرس‌زا دارد.
گروه تحقيقاتي بيمارستان کودکان فيلادلفيا به رياست دکتر ريتا والنتينو با تمرکز بر روي عملکرد اين هورمون و تفاوت آنها در مرد و زن به نتايجي جديد دست يافته‌است.
آزمايش‌ها نشان مي‌دهند که مردان از توانايي بيشتري در مقابله با عوامل استرس‌زا برخوردارند، چه در زماني که اين عوامل به طور ناگهاني بروز مي‌کنند و چه به هنگامي که اين عوامل براي مدت طولاني‌تري حضور دارند.

چگونگي آزمايش‌ها
تيم تحقيقاتي بيمارستان کودکان فيلادلفيا براي روشن شدن تأثير جنسيت بر واکنش‌به عوامل استرس‌زا آزمايش‌هايي را بر روي موش‌هاي نر و ماده انجام داده‌است. در اين آزمايش‌ها موش‌ها مجبور به شنا شدند.
دانشمندان مولکول‌هاي فاکتور آزادکننده‌ کورتيکوتروپين (CRF) و چگونگي اتصال آنها در بخش مربوطه در مغز موش‌ها را پيش از شنا و بعد از شنا مورد بررسي قرار داده و با يکديگر مقايسه کردند.
آنها به اين نتيجه رسيدند که اتصال CRF و گيرنده‌ آن در مغز موش‌هاي ماده تنگاتنگ‌تر از موش‌هاي نر است.
همچنين در مغز موش‌هاي نر بلافاصله بعد از تجربه‌ استرس واکنشي ملاحظه شد که باعث مي‌شود استرس در آنها با سرعت بيشتري کاهش پيدا کند. سلو‌ل‌هاي مغزي موش‌هاي نر از اين توانايي برخوردارند که بر بخشي از گيرنده‌هاي CRF تأثير گذاشته و آنها را کاهش دهند. در حاليکه همين واکنش در مغز موش‌هاي ماده با تأخيري قابل ملاحظه‌ به‌وجود آمد.
ريتا والنتينو معقتد است که داروسازان مي‌توانند از اين يافته براي درمان افسردگي کمک بگيرند.
استرس اصولا قسمتي از يک مکانيزم طبيعي است که موجود زنده براي بقاي خود به آن نياز دارد.
به کمک همين مکانيزم است که بدن به هنگام بروز خطر در حالتي قرار مي‌گيرد که مي‌تواند به سرعت واکنش نشان دهد. در اين حالت ضربان قلب افزايش مي‌‌يابد، تنفس تندتر مي‌شود و عضلات منقبض مي‌گردند. مجموعه‌ اين واکنش‌ها موجود زنده را قادر مي‌سازد که به سرعت به خطر پاسخ دهد.

دويچه وله


نوشته شده در   شنبه 29 خرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode