ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 17 خرداد 1389     |     کد : 7904

تکنولوژی تغییری در "عامل اخلاقی" ایجاد نمی‌کند

استاد دانشگاه استنفورد و کانت‌شناس مطرح معاصر معتقد است که تکنولوژی تغییری در عامل اخلاقی ایجاد نمی‌کند و این مسئله که تکنولوژی باعث تغییر عامل اخلاقی می‌شود، نادرست است...

استاد دانشگاه استنفورد و کانت‌شناس مطرح معاصر معتقد است که تکنولوژی تغییری در عامل اخلاقی ایجاد نمی‌کند و این مسئله که تکنولوژی باعث تغییر عامل اخلاقی می‌شود، نادرست است.
پروفسور آلن وود استاد دانشگاه استنفورد در مورد اینکه تکنولوژی چه تأثیری بر "عامل اخلاقی" داشته و آیا این عامل با ظهور و گسترش تکنولوژی تغییر یافته است، به خبرنگار مهر گفت: در سؤال شما چند استدلال به عنوان پیش فرض در نظر گرفته شده است. این پیش‌فرضها در سؤال شما مربوط به تأثیرات و چالشهایی است که تکنولوژی متوجه ایده "عامل اخلاقی" می‌سازد.
وی تصریح کرد: تنها کاربرد و کاربست سؤال شما که من از آن دریافت می‌کنم، در ایده مارکسیستی رخ می‌دهد.
وود خاطر نشان کرد: به این ترتیب که: در این دیدگاه زمانی ما عوامل (agents) تاریخی و اجتماعی را درک می‌کنیم که بدانیم اقدامات و عمل به اندازه‌ای که در خدمت طبقات خاص و مشخص باشد، تأثیرگذار است. ا
مؤلف کتاب "اندیشه اخلاقی کانت" یادآور شد: این موضوع ممکن است که مفهوم ما از "عامل" را در بستر و زمینه اجتماعی و تاریخی تغییر دهد. در حالی که به اعتقاد شخصی من در زمینه و بستری خصوصی میزان این تغییر چندان نیست.
وود در ادامه تصریح کرد: این مسئله تأثیر مستقیم تکنولوژی نیست؛ به استثنای میزانی که (در نظریه مارکس) تغییرات تکنولوژی ما را به سوی مفهومی معتدل‌تر و میانی تر از روابط درست سوق می‌دهد. از این رو و بر این اساس، جهت‌گیری طبقاتی و در نظر گرفتن منافع طبقاتی را مورد تقدیر قرار می‌دهد.
مؤلف "الهیات عقلانی کانت" در پایان با اشاره به اینکه در سؤال مطرح شده فرضهایی پیشینی وجود دارد، گفت: به هر حال امیدوارم این توضیحات جوابگوی سؤال شما باشد و اگر چنین نیست به این علت است که استدلالهای قطعی و از پیش تعیین شده‌ای در تلقی شما از تأثیر تغییرات تکنولوژیک بر "عامل اخلاقی" و آنچه که توسط نظریه‌های سنتی از جمله نظریه کانت درباره اخلاق مطرح می‌شود، وجود دارد.
پروفسور آلن وود استاد فلسفه در دانشگاه استنفورد است. او در دانشگاه‌هایی چون کرنل، آکسفورد، میشگان و ییل تدریس کرده است. از وود کتابها و مقالات زیادی در حوزه فلسفه و اخلاق به چاپ رسیده است. "دین اخلاقی کانت"، "الهیات عقلانی کانت"، "کارل مارکس"، "اندیشه اخلاق هگل" و "اندیشه اخلاقی کانت" از جمله آثار او به شمار می‌روند.


نوشته شده در   دوشنبه 17 خرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode