ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 16 فروردين 1389     |     کد : 7054

پول؛ مايه آرامش يا عامل شرارت

مردم در قبال پول نظرات بسيار متفاوتي دارند، اما به‌طور كلي در اين نوشتار در مورد 6 رويكرد نسبت به پول، بحث مي‌شود.

مردم در قبال پول نظرات بسيار متفاوتي دارند، اما به‌طور كلي در اين نوشتار در مورد 6 رويكرد نسبت به پول، بحث مي‌شود.
همانطور كه هر كدام از اين رويكردهاي پولي را مي‌خوانيد، تلاش كنيد كه به شكلي صادقانه تعيين كنيد كدام يك از آنها، شما را به خوبي توصيف مي‌كند.
نكته: البته ممكن است، بيش از يك مورد توصيف‌كننده رويكرد ِ شما نسبت به پول باشد.

1- من به پول اهميت نمي‌دهم
گروه اول كساني هستند كه مي‌گويند من به پول اهميت نمي‌دهم.
اينگونه افراد فقط مي‌خواهند به مقدار كافي پول در بياورند و خيلي در مورد مقدار پولي كه عايدشان مي‌شود يا در حساب بانكي‌شان ذخيره مي‌كنند، نگران نيستند.
اينگونه افراد مادامي كه پولي كافي براي گذران زندگي‌شان داشته باشند، شاد هستند و احساس رضايت مي‌كنند.

2- پول، مايه شرارت
گروه دوم، كساني هستند كه معتقدند پول مايه شرارت بوده و چيز بدي است و معتقدند اگر پول وجود نداشت، دنيا مكان بهتري مي‌شد.
آنها افراد ثروتمند را به چشم ِ موجوداتي حريص، طماع و پليد مي‌بينند. به بيان ديگر، آنها افراد ثروتمند و پولدار را با زاويه ديدي منفي مي‌بينند.
اين افراد پول را فقط در حد گذران روزمره زندگي مي‌خواهند و معمولا پولي براي ذخيره در حساب بانكي‌شان ندارند.

3- پول همه چيز است؛ هرچه بيشتر بهتر
از نظر اين گروه از افراد، پول مهم‌ترين چيز در زندگي است و سخت كار مي‌كنند تا هرچه بيشتر پول به دست بياورند. آنها حتي ممكن است براي به دست آوردن پول بيشتر، دزدي كنند، مرتكب قتل شوند يا به‌صورت دروغين ازدواج كنند. از آنجايي‌كه پول براي اين افراد از اهميت زيادي برخوردار است، آنها معمولاً مقادير زيادي پول نيز دارند. هزينه‌هاي زندگي شخصي، هزينه‌هاي درماني و هزينه‌هاي مربوط به مراوده‌هاي آنها نيز گران است.
داشتن پول زياد لزوماً به اين معنا نيست كه اينگونه افراد در زمان حال يا آينده، توانايي لذت بردن از آن را نيز خواهند داشت.

4-پول، پول است
چهارمين دسته از افراد آنهايي هستند كه اهميت و ارزشِ پول را تشخيص مي‌دهند، اما اجازه نمي‌دهند كه تفكر ‌«پول همه چيز است» بر روند زندگي‌شان تأثير منفي داشته باشد. اين افراد مي‌دانند پول خود را چگونه به روشي عاقلانه مديريت كنند و احساس شادماني داشته باشند. آنها مي‌توانند به راحتي ثروتمند شوند اما به‌دليل آنكه مانند مردم عادي رفتار مي‌كنند، ممكن است شما متوجه اين موضوع نشويد.

5- خسيس
كساني خسيس ناميده مي‌شوند كه پول خود را محكم مي‌چسبند و تا آنجا كه ممكن است تلاش مي‌كنند هزينه‌هاي خود را كاهش دهند؛مانند افرادي كه معتقدند پول همه چيز است، افراد خسيس نيز پول را چيزي بي‌نهايت مهم در زندگي مي‌دانند و در عين حال پول درآوردن را كار سختي دانسته و به همين دليل پول را خيلي گرانبها مي‌پندارند.
افراد خسيس ممكن است خيلي پولدار باشند يا نه، اما پولي كه دارند به درستي مديريت نمي‌كنند.

6- پرهيزكار
افرادي كه ديدگاه پرهيزكارانه دارند، پول را هديه‌اي مي‌دانند كه مي‌توانند با ساير افراد سهيم شوند؛ در نتيجه آنها اغلب درصد معيني از درآمد خود را به امور خيريه اختصاص مي‌دهند.
اين دست افراد معمولاً اعتقادات مذهبي دارند يا معتقد به آموزه‌هاي معنوي‌اي هستند كه آنها را به سهيم شدن ثروتشان با ساير افراد، ترغيب مي‌كند.
افرادي با اين ديدگاه معمولاً به خوبي مي‌توانند پول خود را مديريت كرده و آن را در جايي كه مؤثرتر است هزينه كنند.
رويكرد پولي شما چگونه بر شرايط مالي‌تان تأثيرگذار است؟
در ادامه به چگونگي تأثير‌گذاري ديدگاه پولي بر نوع زندگي‌، اشاره مي‌شود.

1- من به پول اهميت نمي‌دهم
اگر شما از آن دسته افراد هستيد كه پول برايتان اهميتي ندارد، نتيجه اين اعتقاد، مديريت ضعيف منابع مالي‌تان است. براي مثال، ممكن است حتي اگر استطاعت مالي خريد چيزي را نداريد، آن را بخريد فقط براي اينكه دلتان مي‌خواهد. در اين زمينه قرض گرفتن و به‌خصوص استفاده از كارت‌هاي اعتباري، كاري معمولي است.
اينگونه افراد براي پرداخت‌هاي خود تمايل زيادي به استفاده از چك دارند؛ هرچند داشتن رويكرد ذهني« من به پول اهميت نمي‌دهم» لزوماً به اين معنا كه چنين فردي فقير باشد نيست. حتي افرادي كه در زندگي خود چنين ذهنيتي در مورد پول دارند، ممكن است واقعاً دستمزدهاي خوب و قابل توجهي نيز به دست بياورند.
چون اين افراد به پول اهميت نمي‌دهند، هر آنچه را كه به دست مي‌آورند به سرعت، صرف خريد اجناس و كالاهاي مختلف مي‌كنند.

2- پول چيز بدي است
كساني كه فكر مي‌كنند پول چيز بدي است، معمولاً درآمد كمي دارند و همان مبلغ كم را نيز به سرعت خرج مي‌كنند؛گويا نسبت به پول آلرژي دارند.
اينگونه افراد طبقه سوم جامعه را مي‌سازند و ممكن است حتي كمك‌هاي مالي دولتي يا كمك‌هايي از افراد نيكوكار دريافت كنند.
چنين رويكردي اشتباه‌ترين رويكرد نسبت به پول است و ممكن است در دوران كودكي و اعتقادات والدين ريشه داشته باشد.

3- پول همه چيز است
كساني كه پول را همه چيز مي‌دانند، معمولاً درآمد فراواني نيز دارند. زياد خرج مي‌كنند و پس اندازي معقول نيز در حساب بانكي‌شان موجود است.
اين افراد به طور معمول دوست دارند وسايلي گران با طراحي خاص(مثل لباس يا ماشين و...) داشته باشند كه آنها را از ساير افراد متمايز كرده و در سطح بالاتري قراردهد.
اينگونه افراد، طبقه بالا يا متوسط رو به بالا را در جامعه تشكيل مي‌دهند.

4- پول، پول است
وقتي چنين ذهنيتي در مورد پول داريد ممكن است مقدار زيادي پول داشته باشيد يا خير. اما شما مي‌دانيد چطور و به شيوه‌اي معقول مقدار پولي را كه داريد، مديريت كنيد تا ميزاني منطقي از آن‌را براي آينده پس انداز كرده و از خريد چيزهايي كه توان خريد آنها را نداريد، خودداري كنيد.
افرادي كه چنين رويكردي نسبت به پول دارند، از لحاظ مالي احساس راحتي خيال داشته و معمولاً طبقه متوسط جامعه را تشكيل مي‌دهند.

5- خسيس
افراد خسيس فقط به اين خاطر كه پولشان به جانشان بسته است و معمولاً همه آن را در بانك پس‌انداز مي‌كنند، لزوماً افرادي ثروتمند يا صاحب درآمدي بالا نيستند.
مشخصــه اين افـراد، استعداد آنها در بودجه بندي درآمدشان است به‌طوري‌كه هميشه اجناس ارزان يا دست دوم خريداري مي‌كنند. خسيس‌ها معمـولا هزينه‌هاي شخصي‌شان پايين است چرا كه نمي‌خواهند درآمدشان را هدر بدهند.
اگرچه افراد خسيس ثروتمند هم وجود دارند اما اين افراد به‌دليل اينكه معتقدند نبايد پول خود را با خريد اجناس لوكس هدر داد، پول آنها نقشي اساسي در آسايش و بهتر زندگي كردن آنها ندارد.

6- افراد عاقل و منصف
از آنجايي‌كه اين افراد درصد معيني از درآمدشان را (معمولا به‌صورت ماهانه) صرف امور خيريه مي‌كنند، آنها نيز درآمدشان را با دقت مديريت مي‌كنند؛ اين بدين معناست كه ابتدا اجناس مهم و اساسي را خريداري مي‌كنند و اگر مبلغي باقي ماند و توان خريد جنسي لوكس را كه از آن خوش‌شان آمده، داشته باشند، آن را خريداري مي‌كنند.
افرادي كه چنين ديدگاهي دارند، تمايل به داشتن پس‌اندازي معقول و خوب دارند تا بتوانند همچنان به اختصاص درصد معيني از درآمدشان به امور خيريه ادامه دهند.
در طبقه بندي ميزان ِ ثروت، افراد عاقل و منصف در طبقه متوسط جاي مي‌گيرند چرا كه آنها مقداري از ثروت خود را به افرادي كه توان مالي‌شان كمتر است، اختصاص مي‌دهند. شما افراد كمي را مانند بيل گيتس كه نيكوكار و بسيار ثروتمند هستند، خواهيد يافت چرا كه اكثر اين افراد بيشتر ثروت خود را صرف هزينه‌هاي مربوط به امور خيريه مي‌كنند.

ديدگاه شما نسبت به پول چيست؟
صرف‌نظر از اينكه شما چه ديدگاهي نسبت به پول داريد، مهم اين است كه بفهميد شما اساساً بايد ديدگاهي داشته باشيد و اين ديدگاه بر ميزان درآمد، پس انداز و هزينه‌هايتان مؤثر است.
آگاهي از ديدگاه‌تان نسبت به پول يكي از ابتدايي‌ترين گام‌هايي است كه براساس آن مي‌توان بهتر درك كرد كه پول چگونه عمل كرده و بر زندگي شما مؤثر است.
اگر نظر شما نسبت به پول منفي است و دوست نداريد پول زيادي داشته باشيد اين بدين معناست كه احتمالاً در زندگي خود با سختي مواجه خواهيد شد.
اگر نظر مثبتي نسبت به پول داريد، شما مي‌توانيد از گذران زندگي روزمره‌تان اطمينان يابيد و هنگامي كه در آينده مسن‌تر شديد، از امنيت و راحتي در زندگي برخوردار باشيد.
اگر در مورد پول ديدگاهي منفي داريد، نگران نباشيد همين‌كه اين مقاله را مطالعه كرديد، نشان مي‌دهد كه به‌دنبال تغيير ديدگاه خود هستيد.
راستي آيا ديدگاه پولي‌تان به شما در زندگي كمك مي‌كند، يا آسيب رسان است؟ اگر شما نتوانيد ديدگاه نامناسب را تغيير دهيد، آيا آينده‌تان از آن تأثير خواهد پذيرفت؟ اين سؤال‌ها سؤالاتي مهم و اساسي است كه نمي‌توان آنها را ناديده گرفت.


نوشته شده در   دوشنبه 16 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode