ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 7 دي 1388     |     کد : 6023

رفق و مدارای پیشوایان در خانواده

از رسول خدا(ص) روایت شده که فرمود: " بهترین شما کسی است که با همسرش از همه بهتر و خوش رفتارتر باشد و من از همه ی شما با همسرخود بهتر و خوش رفتارترم...

از رسول خدا(ص) روایت شده که فرمود: " بهترین شما کسی است که با همسرش از همه بهتر و خوش رفتارتر باشد و من از همه ی شما با همسرخود بهتر و خوش رفتارترم."
در دیدگاه پیشوایان معصوم بدترین مردمان کسی است که نسبت به خانواده اش تند و تیز باشد وبداخلاقی نماید. جابر بن عبدالله گوید: روزی رسول خدا(ص) فرمود: " آیا شما را از بدترین مردانتان اگاه نسازم؟" گفتیم: چرا ای رسول خدا. فرمود:"بدترین مردان شما کسی است که تهمت زن، بداخلاق و بدزبان است، به تنهایی می خورد و بخشش نمی کند .... و دیگران پناه همسر اویند."
در منطق پیشوایان هیچ چیز مانند بدرفتاری در خانواده و عدم مدارا و ملایمت تباه کننده نیست، هرچند انسان در عرصه های دیگر به والاترین مقامات رسیده باشد.انچه در ماجرای تدفین سعد بن معاذ پیش آمد گواهی روشن بر این امر است.چون سعد بن معاذ فوت کرد پیامبر در تشییع جنازه ی او اهتمام بسیار کرد و چند بار جنازه ی سعد را به دوش خود حمل نمود، خود در قبر رفت، جسد او را در قبر گذاشت، به دست خویش لحد چید و او را دفن کرد.مادر سعد که این رفتار پیامبر را دید گفت:"ای سعد، بهشت بر تو گوارا باد."رسول خدا(ص) خطاب به مادر سعد فرمود:"آرام باش و در کار خدا به طور جزم سخن مگو که پسرت هم اکنون در فشار و زحمت است." اصحاب باتعجب علت را جویا شدند و حضرت فرمود:"او با خانواده ی خود در منزل بداخلاق بود."
همه ی پیشوایان پیوسته به مدارا و ملایمت در
خانواده و خوش رفتاری نسبت به اهل خانه سفارش می کردند و از تندخویی و بداخلاقی و دوری از رفق پرهیز می دادند. امیرمومنان علی(ع) فرمود:"شما مردان را به(خوش رفتاری با) همسرانتان سفارش می کنم."
آن پیشوایان خود لطیف ترین و ملایم ترین رفتار را در خانه داشتند وبهترین الگو را برای زندگی سالم و سعادت آمیز به یادگار گذاشتند.

استاد مصطفی دلشاد تهرانی
www.vu.hadith.ac.ir 


نوشته شده در   دوشنبه 7 دي 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode