ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 5 دي 1388     |     کد : 6001

12 راه براي رها شدن از استرس

مي‌دانيد هفته‌ها و يا شايد ماه‌ها و سال‌هاست كه استرس با شما همراه هميشگي است!...

مي‌دانيد هفته‌ها و يا شايد ماه‌ها و سال‌هاست كه استرس با شما همراه هميشگي است! اين مسئله نسبي است، روزها متفاوت هستند؛ با استرس و يا بدون استرس. ميليون‌ها سال طول مي‌كشد كه يك ژن در بدن ما تغيير كند، ميليون‌ها سال! به طور فيزيكي ما همان انسان‌هاي 300 سال پيش هستيم. اما ببينيد كه چگونه همه چيز در مدت زمان كوتاهي تغيير كرده است. بسياري از موارد، زندگي را آسان كرده‌اند براي مثال: ماشين لباسشويي و خشك كن، حمل و نقل، تنوع غذا، نيروي برق و غيره. اما برخي ديگر زندگي را دشوار كرده اند: تلفن‌هاي همراه، ترافيك، ازدياد جمعيت، غذاهاي حاضري بدون ارزش غذايي، تلويزيون و برنامه هاي خسته كننده.
يكي از دوستانم كه پزشك نيز هست مي گويد: بر طبق آمار، معمولا تصميماتي كه ما در يك روز مي‌گيريم برابر كل كارهايي است كه يك فرد در قديم در طول يك سال انجام مي داده است.
بنابراين اين مساله اصلا عجيب نيست كه ما براي فرار از استرسي كه ناشي از انجام اين كارهاي دشوار است، به موارد جايگزين مثل الكل و شيريني روي بياوريم. تمام اين ديوانگي‌ها، استرس‌ها و اضطراب‌هايي كه زندگي ماشيني و سريع براي ما به همراه داشته است، غير قابل فرار هستند. از آنجايي كه كه نمي‌توانيم ژنمان را تغيير دهيم، بايد برنامه‌اي براي كنترل اين زندگي مملو از استرس تنظيم كنيم.
براي رها شدن از استرس چه كارهايي مي توانيم انجام دهيم؟ به نظر شما چه كارهايي مي توان انجام داد تا بدون از دست دادن سلامتي و شادابي بدن، بتوانيم با استرس و تنش ها مقابله كنيم؟؟

1 – ورزش كنيد
حرفم را باور كنيد، ورزش در موارد و روزهاي زيادي به من كمك كرده است. در صورتي كه مجبور هستيد سختي زيادي را در شغلتان متحمل شويد، زماني را به پياده‌روي سريع اختصاص دهيد. اين كار به روان شدن گردش خونتان كمك مي كند. اين ورزش براي كم كردن وزنتان نيست، براي اين است كه هميشه از لحاظ بدني و عقلي سالم باشيد (ضرب المثل عقل سالم در بدن سالم).

2 – مواد با ارزش غذايي بالا بخوريد
از غذاهاي با كيفيت پايين پرهيز كنيد (غذاهاي آماده – فست فودها – مواد قندي). اين غذاها كمكي به مغز و بدن شما براي رهايي از استرس نمي‌كنند. غذاهاي طبيعي با ارزش غذايي بالا، به راحتي بدن و ذهن را در مقابل هزاران تنش و فشاري كه از محيط وارد مي شود حفظ كرده و براي سلامتي مغز و فكر مفيد است.
هر بار كه به سراغ شكلات مي‌روم، به دنبال آن هستم كه احساس خاصي در من ايجاد كند. اشتباه نكنيد! اگر روزانه مقدار اندكي شكلات بخوريد و از خوردن آن لذت ببريد، مشكلي ايجاد نمي‌شود. اما اگر مصرف شكلات تنها در زماني باشد كه فشار زيادي بر من وارد مي‌شود، در اين زمان است كه خوردن چنين غذايي مفيد نيست. چون باعث برطرف شدن استرس نمي شود و حتي ممكن است كاري كند كه شما ديگر از غذا هاي مفيد نيز استفاده نكنيد. در اين مواقع بهتر است سبزيجات را جايگزين كرد. شما هميشه بايد از موادي استفاده كنيد كه مقاومت بدن شما را بالا ببرد و بالاترين سطح سلامتي را براي بدن شما همراه داشته باشد.

3 – توجه كنيد
سعي كنيد اجازه ندهيد استرس بر شما غلبه كند. موقعيت هايي كه باعث مي شود شما دچار استرس شويد را بشناسيد و نگذاريد به سمت شما بيايند. اگر استرس و اضطراب را شناسايي كرده و آن را پيش بيني كنيد، به راحتي مي‌توانيد آن را از خود دور و با آن مقابله كنيد.

4 – راحت باشيد حرف دلتان را بزنيد
با ديگران درد و دل كنيد. با دوستتان و يا همكارتان در مورد مشكل صحبت كنيد. گاهي درد و دل مي تواند اندكي از بار سنگين استرس شما كم كند و آرامش را براي شما به ارمغان آورد.

5 – شوخ طبع باشيد
هنگامي كه مي‌خواهيد در باره استرس با كسي صحبت كنيد، بهتر است اندكي شوخ طبعي و مزاح نيز با آن همراه كنيد. به نظر من هر كسي كه شوخ طبع نباشد، مانند كسي است كه در حال غرق شدن در رودخانه است. شاد و شوخ طبع باشيد.

6 – حق شناس باشيد
دختر من بسيار اجتماعي و خوش صحبت است. گاهي اوقات من دلم مي‌خواهد او كمي ساكت باشد تا من آرامش داشته باشم. اما من بايد سپاسگذار باشم، چرا كه خدا به من دختري داده است كه بسيار اجتماعي و خوش مشرب است و هميشه مي تواند به راحتي با من صحبت كند. اما ما بعضي اوقات ايده‌هاي مختلفي داريم. او معتقد است كه به اندازه كافي اندامش ايده آل است و احتياج ندارد به باشگاه برود. البته باز هم جاي شكرش باقي است كه او به اندازه كافي خودش را توانا و سالم مي‌بيند كه دنبال كار مناسب باشد و سر كار برود! من بابت كارهايش از او تشكر مي‌كنم. بنابراين شما هم عادت كنيد كه از همه تشكر كنيد و در مدت زمان كوتاهي خواهيد ديد كه زندگي شما از تيرگي به سمت روشنايي مي رود و در نتيجه روابط خوبي با ديگران خواهيد داشت.

7 – از خود بپرسيد: اين همه عجله براي چي؟
علت اين همه عجله چيست؟ قدري تفريح داشته باشيد. ما اغلب بسيار مشغله داريم بنابرين نمي‌توانيم هر جا كه دوست داريم برويم. بنابراين اگر در زندگي فرصتي به دست آورديد تا بتوانيد از لحظات لذت ببريد، به هيچ عنوان آن را از دست ندهيد. خودتان فرصت را ايجاد كنيد و از لحظه لحظه زندگي‌تان كمال استفاده را ببريد (ارزش هيچ چيز در زندگي بيشتر از امروز نيست، قدر لحظاتان را بدانيد).

8 – نفس عميق بكشيد
هنگامي كه احساس مي‌كنيد دچار استرس و اضطراب شده‌ايد، قدري تامل كنيد. حتي براي چند ساعت هم كه شده از مكاني كه هستيد بيرون برويد تا با خودتان و افكارتان تنها باشيد. بعضي‌ها دوست دارند بيرون بروند و قدم بزنند، بعضي‌ها دوش مي گيرند، برخي ديگر نيز به كليسا مي‌روند و يا موسيقي گوش مي دهند. چه چيزي شما را آرام مي كند؟؟ سعي كنيد محل و موقعيتي را كه به شما آرامش مي دهد پيدا كرده و به آرامش برسيد.

9 – به اندازه كافي آب بنوشيد
آمريكايي ها 21% از كالري بدن خود را به وسيله مواد مايع مي‌سوزانند. نوشيدن آب به اندازه كافي باعث مي شود كه تمام قسمت هاي بدن صحيح كار كنند. هيچ گاه فكر نكنيد نوشيدن آب و يا خوردن مواد غذايي مناسب، مصيبتي است كه بايد براي اينكه فلان لباس اندازه شما شود، متحمل شويد. در عوض، به آن‌ها به عنوان زرهي نگاه كنيد كه از شما محافظت مي‌كنند.

10 – تا مي توانيد همه چيز را ساده بگيريد
تا آنجا كه مي‌توانيد از كنار همه چيز به راحتي بگذريد. همه چيز را ساده بگيريد. آيا هميشه بايد درتمام مهماني‌هايي كه دعوت شده ايد، شركت كنيد؟! آيا بايد از كودكان خود بيشتر از سنشان انتظار داشته باشيد؟! خود را با اگرها و سوال‌ها درگير نكنيد.

11 – تلويزيون را خاموش كنيد
خيلي از مواقع اخبار تلويزيون پر از خبر هاي بد است. تلويزيون وقت بسيار زيادي از ما مي گيرد، زمان‌هايي كه ما مي‌توانستيم به مسايل مفيد ديگر اختصاص دهيم. بسياري از افراد ادعا مي‌كنند كه در طول روز زمان كافي ندارند، اما اگر تلويزيون را خاموش كنند، مي‌بينند كه چقدر وقت آزاد خواهند داشت.

12 – بخوابيد
به مقدار كافي بخوابيد تا بتوانيد سلامت باشيد و نيروي كافي براي مبارزه با استرس و اضطراب را داشته باشيد. اگر شب راحت و با آرامش بخوابيد، بدن شما راحت‌تر مي‌تواند با استرس مبارزه كند. خواب راحت به شما كمك مي‌كند كه در طول روز شاداب و با نشاط باشيد.


نوشته شده در   شنبه 5 دي 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode