ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 22 مرداد 1390     |     کد : 23859

لذت بردن از زندگي با عينك خوشبيني

براي تقويت مثبت انديشي، روابط خود را با افراد شاد و مثبت انديش بيشتر كنيد...

براي تقويت مثبت انديشي، روابط خود را با افراد شاد و مثبت انديش بيشتر كنيد
لذت بردن از زندگي با عينك خوشبيني
جام جم آنلاين: مثبت‌انديشي به معناي آن است كه تصور خوبي از خود داشته باشيم نه آ‌ن كه همواره خود را سرزنش كنيم. مثبت‌انديش بودن يعني نيك انديشيدن درباره ديگران و با آنان به صورت مثبت برخورد كردن.

اين واژه به معناي ناديده گرفتن كاستي‌ها، انتقاد نكردن و عدم تلاش در جهت بهبود آنها نيست، بلكه به معناي ديدن واقعيت و برنامه‌ريزي دقيق، هدفمند و اميدوارانه براي تغيير آن است. معمولا افراد مثبت‌انديش در يك موقعيت ثابت ارتباطي، بيشترين لذت را مي‌برند و اثربخش‌ترين ارتباط را برقرار مي‌كنند.

مثبت‌انديشان چشم و گوش و حواس خود را در راستاي خوبي‌ها، حسن‌ها، نقاط قوت، زيبايي‌ها، توانايي‌ها، تشويق‌ها و پيدا كردن راه‌حل‌ها به كار مي‌گيرند. اين افراد اميدوار به آينده، پرتلاش،‌ خلاق، فعال و شاد، پرانرژي و حمايت‌كننده‌اند، برخلاف افراد منفي‌نگر كه تمام حواس خود را در راستاي اشكالات، ايرادها، كاستي‌ها و ضعف‌ها به كار مي‌گيرند و منفعل،‌ غمگين، بدبين، شكاك، دو دل، كم‌انرژي و افسرده‌اند. افراد منفي هيچ‌گاه نمي‌توانند ارتباط موثري با ديگران برقرار كنند و از ارتباطشان لذت ببرند.

افكار منفي را حذف كنيد

نخستين گام در دستيابي به قدرت تفكر مثبت، ‌درك صحيح افكار منفي و آموختن شيوه حذف آنهاست. اگر پيوسته در ذهن خود افكار منفي را بپرورانيد، قطعا از طول عمرتان كاسته مي‌شود، روابطتان با ديگران توام با هراس خواهد بود و بر مشكلاتتان اضافه مي‌شود. علاوه بر اين، نشاط را در پديده‌هاي پيرامونتان درك نخواهيد كرد. تفكر منفي، منفي‌بافي را تقويت مي‌كند و بر دشواري‌هاي زندگي مي‌افزايد. از طرفي آلودگي‌هاي فكري كه از كاربرد ناشيانه احساسات نشات مي‌گيرد، احساس ناخوشي و افسردگي را در ما ايجاد مي‌كنند. ما براي دور شدن از افكار منفي،‌ بايد بياموزيم كه چگونه اين افكار آلوده را از ذهن و جسم خود پاك كنيم و نيروهاي تفكر مثبت را از آنها
بيرون بكشيم.

به طور كلي 8 نوع آلودگي فكري متداول وجود دارد كه بر همه انسان‌ها تاثير مي‌گذارد. اين آلودگي‌ها شامل غبطه، حسد، طمع،‌ خشم، شهوت، خودپسندي، افكار و اعمال نسنجيده و خودخواهي است. اين آلودگي‌ها موجب پيدايش انواع افسردگي‌ها مي‌شود كه بر سلامت جسمي، احساسي و معنوي ما تاثير منفي مي‌گذارد. اگر اين آلودگي‌ها را به طور دائم تجربه كنيم،‌ فعاليت‌هاي مغزمان تحت تاثير آنها قرار مي‌‌گيرد. اين هشت آلودگي فكري،‌ مسيرهايي ميان ذهن و جسم پديد مي‌آورند كه زيانبار است. مي‌توانند رنج، بدشانسي و بيماري‌هاي جسمي و رواني را پديد آورند. براي پيدا كردن منشأ هر بيماري جسمي و رواني لازم است به اين آلودگي‌هاي فكري توجه كنيم. اگر بتوانيم نيروهاي منفي نهفته در مشكلاتمان را بشناسيم، قادر خواهيم بود آن را تغيير دهيم.

يكي از مهم‌ترين اين آلودگي‌ها، غبطه مي‌باشد. غبطه مي‌تواند در بسياري از ارتباطات انساني وجود داشته باشد از شادماني و نشاط بكاهد و موجب بيماري در 2 نفر ‌شود؛ هم كسي كه غبطه مي‌خورد و هم شخصي كه مورد غبطه است. وقتي احساس غبطه مي‌كنيم حس شادي و ارتباط با ديگران را از دست مي‌دهيم.

غبطه براي انسان سازنده و مثبت نيست، بلكه او را غمگين مي‌كند. افرادي كه درگير اين احساس مخرب هستند، بسختي نصايح ديگران را مي‌پذيرند يا از اشتباهات خود درس مي‌گيرند.

معاشرت با افراد منفي را كم كنيد

اين كه شما با چه كساني معاشرت مي‌كنيد از اهميت زيادي برخوردار است. وقتي در كنار افراد مثبت هستيد طبيعتا شادمان‌تر مي‌شويد و بر رضايت خاطرتان افزوده مي‌شود. اما زماني كه با اشخاص منفي وقت صرف مي‌كنيد، احساس گرفتگي، تنش، تشويش، ناراحتي و بيماري مي‌كنيد. زماني كه در كنار افرادي قرار مي‌گيريد كه به شما استرس مي‌دهند، آنان آدرنالين را در خون شما سرازير مي‌كنند و شما تحت تاثير آن مشوش و گرفته مي‌شويد هم چنين افزايش هورمون استرس كورتيزول، نورون‌هاي مغزي را با دشواري روبه‌رو مي‌كند.

طي سال‌ها، افرادي معتقد بوده‌اند زندگي با كساني كه از اسكيزوفرني، اختلال دوقطبي، افسردگي، اختلال وحشت، اختلال كمبود توجه يا اختلال شخصيت فردي رنج مي‌برند روي سلامتي جسماني و احساس آنها تاثير منفي داشته است. ما بايد خود را طوري تربيت كنيم كه افراد منفي را از زندگي‌مان دور سازيم. معمولا ما فراموش مي‌كنيم كه تحت تاثير افرادي كه با آنها كار مي‌كنيم، رابطه اجتماعي داريم و وقت‌مان را با آنها مي‌گذرانيم، هستيم. راه‌حل اين موضوع بسيار ساده است. خود را با آن دسته افرادي كه دوست داريد مانند آنها باشيد، احاطه كنيد. روان‌شناسان ثابت كرده‌اند كه حتي معاشرت عادي، با افراد خرده‌گير و عبوس براي خراب كردن همه فرصت‌هاي موفقيت‌‌هايمان كافي خواهد بود.

تا جايي كه تجربيات نشان مي‌دهد يكي از نشانه‌هاي اشخاص ناخشنود و ناراضي اين است كه آنها با اشخاص منفي معاشرت مي‌كنند. اشخاصي كه آنها را تحقير مي‌كنند، به قابليت‌هايشان اعتماد ندارند، اهدافشان را دست‌كم مي‌گيرند و طوري با آنها رفتار مي‌كنند كه انگار هرگز به جايي نخواهند رسيد. از طرفي معمولا كساني كه در محيط‌هاي منفي بزرگ مي‌شوند، اغلب منفي رشد مي‌كنند و به اين محيط منفي و منفي بودن عادت مي‌كنند و با آن كه عجيب به نظر مي‌رسد با اين وضع راحت‌تر هم هستند. اين چيزي است كه مغز آنها مي‌شناسد.

براي مثال اگر يك والد فاقد احساس امنيت خاطر براي اين كه خود به احساس بهتري برسد مرتب فرزندش را تحقير مي‌كند، اين فرزند زماني كه بزرگ مي‌شود احساس مي‌كند كه موجود ارزشمندي نيست و بايد با كساني بجوشد و زندگي كند كه به او احساس خوب بودن مي‌دهند يا كودكاني كه شاهد مشاجره دائم پدر و مادر خود هستند به اين نتيجه مي‌رسند كه اصلا رابطه زناشويي ذاتا مساله‌ساز است. خود آنها هم وقتي ازدواج مي‌كنند انتظار چنين رابطه‌اي را با فرزندان خود دارند، پس روابط گذشته روي روابط حال حاضر تاثير مي‌گذارند. اگر روابط گذشته فرد مملو از منفي‌بيني بود اين امكان وجود دارد كه در آينده هم خود را در شرايط منفي احساس كند، فراموش نكنيم ما به اطرافيان خود ياد مي‌دهيم كه چگونه برخوردي با ما داشته باشند.

اگر با اعمال و رفتار خود به آنها بياموزيم كه بايد به ما احترام بگذارند، آنها يا با ما محترمانه رفتار مي‌كنند يا ما آنها را از زندگي خود دور مي‌كنيم. اگر به آنها ياد بدهيم كه حرف‌ها و نظرات منفي‌شان را مي‌پذيريم يا بدرفتاري‌هاي كلامي و جسماني آنها را تحمل مي‌كنيم، ممكن است به بدرفتاري‌هاي خود با ما ادامه دهند. پس به اساس رابطه خود با ديگران فكر كنيد، اگر اشخاص منفي پيرامون‌تان نخواهند يا نتوانند كه تغيير كنند، از زماني كه با آنها مي‌گذرانيد، بكاهيد. اگر قادر نيستيد روابط خود را با افراد منفي در اطراف‌تان قطع كنيد سعي كنيد از آنها تا اندازه‌اي
دوري كنيد.

شما مجبور نيستيد كه با اين افراد منفي بيش از اندازه وقت صرف كنيد در عوض بهتر است با كساني وقت خود را بگذرانيد كه روحيه شما را بهتر مي‌كنند. شما نيازمند آن هستيد كه روابط جديد و مثبتي ايجاد كنيد، پس وقتي كسي به زندگي شما چيز خوبي اضافه مي‌كند، مراقب حفظ آن رابطه باشيد و در تداوم آن بكوشيد.

تعادل لازمه مثبت‌انديشي

اگر انسان، تعادل ميان اجزاي گوناگون زندگي خود را از دست دهد، دچار بيماري و اندوه مي‌شود. بدرفتاري با خود، آزار رساندن به جسم، انجام كاري كه دوست ندارند، ادامه روابط ناخوشايند و غذاي نامناسب خوردن مي‌تواند تاثير ناگواري بر سلامت شما بگذارد، اين مساله بسيار مهم است كه پيشگيري، شامل قوانيني سخت و انعطاف‌ناپذير نيست كه حتما بايد انجام شود، بلكه به معناي شناخت خود، نيازهاي جسمي و فكري و همچنين شيوه زندگي متناسب با شماست.

عوامل مهم در يك زندگي متعادل، تفريح كردن، خوردن غذاي مناسب، خواب كافي، ورزش منظم و روزانه، دوست داشتن و احساس دوست داشته شدن و انجام كار مورد علاقه است.

اگر مي‌خواهيد روحيه خود را تقويت كنيد، تحرك داشته باشيد. تمرين و ورزش سلامتي به همراه دارند تمرين‌هاي ورزشي كمك مي‌كنند تا بتوانيد با استرس و فشار رواني مقابله كنيد. ورزش همچنين توليد مواد شيميايي مغز را كه باعث سرخوشي مي‌شوند، افزايش مي‌دهد، پس يك رژيم ورزشي را در پيش بگيريد كه بتوانيد از آن لذت ببريد و قدرت ادامه دادن آن را هم داشته باشيد. همچنين سعي كنيد كه خواب خوب داشته باشيد چراكه اشكال در خوابيدن، نشانه وجود مشكلي در مثبت‌انديشي است.

بي‌خوابي موجب آشفتگي رواني، فشار و استرس و افسردگي مي‌شود. تا حد امكان ساعات مشخص و معيني را براي خواب و بيداري خود معين كنيد و آن را به طور منظم رعايت كنيد. مثبت بودن با وجود فشار و استرس نيز بسيار مشكل است، براي كم كردن از سطح فشار و استرس در خود بلافاصله پس از احساس فشار به انجام كار عملي بپردازيد. به هر تقاضاي غيرمنطقي كه از شما مي‌شود «نه» بگوييد. سعي كنيد مشكلات زندگي را طبقه‌بندي كنيد، براي استراحت يا انجام كارهاي غيرضروري زمان‌هاي مناسبي را در نظر بگيريد. در ضمن بررسي كنيد و ببينيد كه چه مواقعي فشارها، ناشي از احساس بي‌مصرفي يا خستگي هستند.

تغذيه و تاثير آن بر مثبت‌گرايي

اين گفته كه «عقل سالم در بدن سالم است» كاملا درست است. عواطف و احساسات شما رابطه بسيار نزديكي با آنچه مي‌خوريد دارد. شواهد زيادي وجود دارد كه مصرف غذاهاي نامطلوب، بدن را به سوي هيجان‌ها و عواطف منفي سوق مي‌دهد. اگر غذايي كه مي‌خوريد سبب شود تا سطح قند خون شما يكباره بالا برود يا آدرنالين يكباره به طور ناگهاني در شما زياد شود يا غذايي بخوريد كه به آن حساسيت داريد، احتمال دارد كه دچار بي‌ثباتي عاطفي و احساس شويد. يك رژيم غذايي را انتخاب كنيد كه از افزايش هيدرات‌هاي كربن و قندها جلوگيري كند. بدن انسان به طور طبيعي، موارد انتقال‌دهنده عصبي مشخص توليد مي‌كند كه يكي از آثار آنها اين است كه كمك مي‌كنند تا احساس خوشايندي داشته باشيد.

ازجمله اين مواد، ماده‌اي به نام سروتونين است كه باعث آرامش و خونسردي مي‌شود و شما را خوشبين مي‌كند. براي به دست آوردن سروتونين، غذاهايي بخوريد كه از نظر هيدرات‌هاي كربن تصفيه نشده غني باشند مانند غلات، ماكاروني، برنج و سبزي‌هاي نشاسته‌دار، همچنين مصرف غذاهايي كه سرشار از اسيدهاي آمينه باشند، مانند مرغ، ماهي، گوشت (گوسفند يا گوساله)‌، آجيل، حبوبات و بنشن و مصرف غذاهايي كه داراي انواع مختلف
ويتامين B، كلسيم، اسيد فوليك، آهن، منيزيم و چربي امگا 3 هستند.

به ياد داشته باشيد ايجاد تندرستي كه تاثير زيادي بر مثبت‌انديشي دارد، با غذايي كه هر روز مي‌خوريد ارتباط دارد. غذايي كه مي‌خوريد، قسمتي از وجود شما مي‌شود و به جسمتان سوخت مي‌رساند. هر چه وارد بدن شما شود جذب خواهد شد و بدن، نهايت تلاش خود را براي استفاده درست از آن به كار مي‌گيرد. البته فرقي نمي‌كند كه آن چيز خوب باشد يا بد.

وقتي غذا مي‌خوريد در حقيقت تمامي انرژي موجود در زنجيره توليد و فرآوري غذا را جذب مي‌كنيد. غذايي كه بيش از حد فرآوري شده باشد شايد براي سلامت شما مضر باشد، هر چه زنجيره توليد غذا ساده‌تر و غذا سالم‌تر باشد، فايده بيشتري براي بدنتان دارد.

واژه‌ها و عبارات مثبت را انتخاب كنيد و به كار ببريد

زبان نه‌تنها نشانه رفتار است، بلكه بر آن تاثير هم مي‌گذارد. بنابراين براي مثبت زندگي كردن، واژه‌ها و كلمات مثبتي را انتخاب كنيد و به كار ببريد. عبارات و جملات مثبت، جملاتي هستند كه براي ارتقاي مثبت‌نگري نسبت به خود و تشويق و افزايش روحيه طراحي مي‌شود.

لازم است اين جمله‌ها پي‌درپي تكرار شود تا به اين وسيله در چارچوب ذهني شخص جاي گيرد. جملاتي مانند «من مي‌توانم» يا «ديگران مرا دوست دارند» موجب مي‌شوند تا باورهاي مثبت بر بخش نيمه‌هشيار ذهن شما حك شوند و نقش ببندند.

اين كار مي‌تواند به شما كمك كند تا به هدف خود برسيد. ساختن عبارت‌هاي مثبت، كار دشواري نيست، فقط سعي كنيد از جملات منفي پرهيز كنيد و از فعل زمان حال استفاده كنيد تا بخش ناهشيار ذهنتان بفهمد كه شما همين الان قصد انجام آن كار را داريد و مي‌خواهيد دست به كار شويد. پس از ساختن جمله تاييدي، آن را با انرژي در فواصل زماني منظم تكرار كنيد تا اثر خودش را بگذارد.

چند توصيه

براي تقويت نگاه مثبت‌ به ديگران، انجام دادن اين موارد توصيه مي‌شود:

هر كس را همان گونه كه هست بپذيريد چراكه اين تصور كه همه انسان‌ها، همان گونه كه ما مي‌خواهيم بايد خوب باشند و هيچ عيب و ايرادي نداشته باشند، تصويري غيرواقعي است.

با مثبت‌نگري و اعتماد به ديگران، در آنها انگيزش كافي ايجاد كنيد و آنان را تحت تاثير قرار دهيد.

هيچ گاه از هيچ گفته‌اي، فورا نتيجه‌گيري نكنيد، بلكه اول همه شنيده‌هاي خود را خوب بررسي كنيد چراكه هميشه نمي‌توان ظاهر امر را پايه قضاوت قرار داد.

وقتي مي‌خواهيد اظهارنظر منفي كنيد، آن را به نحوي ارائه دهيد كه به تغيير رفتار فرد منجر شود.

در ارتباط با ديگران هيچ گاه بي‌طرف نباشيد، يعني نسبت به اطرافيان خود بي‌توجهي نكنيد، سعي كنيد آنچه انجام مي‌دهند را به طريق مثبت مورد توجه قرار دهيد.

معصومه اسدي / جام‌جم


نوشته شده در   شنبه 22 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode