ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 2 تير 1390     |     کد : 21332

رئيس سازمان تبليغات اسلامي: معدل جامعه ما در دينداري بالا است

رئيس سازمان تبليغات اسلامي در ارزيابي خود از سطح معرفت ديني در جامعه، گفت: معرفت ديني در جامعه ما بسيار خوب، و البته نسبت به جوامع ديگرخيلي بهتر است.

رئيس سازمان تبليغات اسلامي در ارزيابي خود از سطح معرفت ديني در جامعه، گفت: معرفت ديني در جامعه ما بسيار خوب، و البته نسبت به جوامع ديگرخيلي بهتر است.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي خاموشي در ارزيابي از فعاليتهاي سازمان تبليغات اسلامي تاكنون، با بيان اينكه سازمان تبليغات اسلامي در حوزه پژوهشي و همچنين در حوزه تبليغ و ترويج و نيز در حوزه فناوري مشغول به فعاليت است، به ايسنااظهارداشت: مخاطبان و ناظران قانوني و شرعي بايد به كارهاي ما نمره دهند، ولي به نظر من پيشرفت‌ها خوب بوده است.
وي ادامه داد: در حوزه‌هايي چون داستان و تنوع فعاليت‌ها اعم از فعاليت‌هاي هنري، فناوري و رونق فعاليت‌هاي سنتي و نيز در حوزه اعزام مبلغ ما با بهينه‌سازي فعاليت‌هاي فرهنگي و ديگر فعاليت‌ها روبرو بوده‌ايم.
رئيس سازمان تبليغات اسلامي بااشاره به فعاليتهاي گروههاي مروج عرفانهاي نوظهور در كشور، گفت: بدعت‌ها، انحرافات و جنبش‌هاي نوپديد ديني در سالهاي اخير از منظر انديشمندان و فرهيختگان حوزوي و دانشگاهي دور نمانده است و در اين زمينه روشنگري صورت گرفته است.
خاموشي اظهار كرد: به نظر مي‌رسد اين عرفان‌هاي نوظهور از لحاظ اقبال اجتماعي رونقي ندارند، اما ريشه‌كني تفكر انحرافي احتياج به يكسري كارهايي دارد كه در اين زمينه همه بايد تلاش كنند.
وي در ادامه شرح فعاليتهاي سازمان تبليغات اسلامي، گفت: اين سازمان در سه انتشاراتي عمده خود فعال است و از آن جمله در "سوره مهر" به بحث در رابطه با دفاع از انقلاب اسلامي، انديشه تابناك انقلاب، تدوين رمان‌ها و خاطرات در زمينه انقلاب اسلامي و تاريخچه آن و همچنين در زمينه دفاع مقدس و حوزه‌هاي مرتبط با آن مانند آزادگان كه مدت‌هاي مديدي را در عراق در اسارت رژيم بعثي بوده‌اند يا خانواده‌ها و يا شهدا فعاليت مي‌كند و اين فعاليت‌ها امروزه مقداري قابليت عرضه دارد يعني ما مي‌توانيم بگوييم كه اين كار را كرده‌ايم.
رئيس سازمان تبليغات اسلامي افزود: در سوره مهر خيلي از آثار نيز در حال يافتن وجه ترويج ملي است. يعني ما آثاري كه تعداد دفعات چاپ آن بالاي چهل يا پنجاه مرتبه باشد، زياد داريم و اين نشان دهنده اين است كه اين فعاليتها توانسته است رونقي را به اين عرصه ببخشد.
خاموشي گفت: انتشاراتي به نام "اميركبير" هم داريم كه كتاب‌هاي جيبي، شكوفه و نخل طلايي، و ديگر لوگوها و برندهاي آن به نقطه خوبي نزديك مي‌شوند.
وي افزود: به عنوان مثال در بحث فرهنگ و تمدن اسلامي- ايراني و در معرفي نخبگان فرهنگي - ديني خودمان و تاريخ اسلامي ايراني به مفهوم علما و فضلا، نويسندگان و نخبگان عرصه‌هاي مختلف در اين زمينه‌ فعاليتي را آغاز كرده است كه مثلا نرخ كتاب‌هاي جيبي امسال، بهتر از سال گذشته است و در زمينه علوم اسلامي به طور خاص حال چه در زمينه قرآن، اعتقادات و فلسفه و حكومت يا آثاري كه در زمينه فقه و اصول به نگارش درمي‌آيد كارهاي خوبي را عرضه كرده است كه در اين عرصه هم امكان پيشرفت دارد و ما بايد بهينه‌سازي كنيم.
رئيس سازمان تبليغات اسلامي گفت: انتشارات اميركبير، امسال با بيش از پانصد و هفتاد عنوان كتاب وارد مجموعه نمايشگاه بين‌المللي كتاب شد.
خاموشي اظهار كرد: مجموعه ديگري نيز داريم با عنوان "چاپ و نشر بين‌الملل" كه در آن بيشترين فعاليت‌ها در حوزه دين انجام مي‌شود كه در حوزه تاريخ اسلام و فرهنگ اسلامي، مهدويت، عاشورا، مقاتل، موسوعه‌هاي كلمات ائمه(ع) كار زيادي انجام داده است.
وي با بيان اينكه امسال پيش‌بيني ما بر اين است كه يك مجموعه‌اي از پژوهشكده سازمان را به چاپ و نشر بين‌الملل محلق كنيم، افزود: امكان چندصد عنوان كتاب در سال جديد را به آن خواهيم داد، زيرا هر چقدر از آن محقق شود ما پيشرفت بسزايي در اين زمينه داشته‌ايم.
رئيس سازمان تبليغات اسلامي گفت: اين مطالبي كه بيان شد مجموعه كاركرد ملي ما در عرصه توسعه مطبوعات و آثار ديني است و در زمينه استاني نيز استان‌هاي ما حمايت، هدايت و نظارت بر توليد كتاب‌هاي ديني را در دستور كار خود داشته‌اند كه مقداري از آن در سايت IDO قابل دسترسي است.
خاموشي با بيان اينكه همه نهادها بايد در زمينه ارتقاء سطح معرفت ديني در سطح جامعه كار كنند، گفت: آموزش و پرورش، آموزش عالي، مجموعه حوزه‌هاي علميه و مجموعه پژوهشكده‌هايي كه در زمينه حوزه دين فعاليت مي‌كنند، اين‌ها همه بايد كار كنند و سازمان تبليغات در اين عرصه نقش مياني دارد، يعني ما كار حوزه‌هاي علميه را انجام نمي‌دهيم و به توليد مفهومي كمتر مي‌پردازيم بلكه به "صيد" مفهوم مي‌پردازيم. يعني مفهومي كه توليد شده است و آن را فاخر مي‌يابيم از توليد كتاب آن حمايت مي‌كنيم ولي آنجايي كه بايد انديشه توليد كند جايگاهش تعريف شده است.
وي گفت: اگر بتوانيم در مديريت حوزه فرهنگ نقش خوبي ايفا كنيم، چيزي مثل انتشارات "سوره مهر" اتفاق مي‌افتد كه ما در آن زمان محتواي خيلي خوبي پيدا مي‌كنيم، تكميلش مي‌كنيم و به انجامش مي‌رسانيم.
رئيس سازمان تبليغات اسلامي اظهار كرد: در بحث معرفت ديني ما تشكل‌هايي ديني داريم كه هيئات مذهبي را تحت پوشش قرار مي‌دهد و اين تشكل‌ها كار بي‌بديلي در توسعه و تعميق معرفت ديني دارند و اين‌ها كار سازمان تبليغات است، به اين صورت كه آن‌ها را هدايت و بر آنها نظارت دارد و شوراي هيات مذهبي را شكل داده است.
خاموشي گفت: يكي از بحث‌هاي عمده ما اجراي برنامه‌هاي ديني توسط هيئات مذهبي در طول سال است كه به محرم و صفر يا فاطميه بسنده نمي‌شود، البته در كل ايام سال خيلي از هيئات مذهبي با برگزاري جلسات هفتگي، برنامه‌هايي نظير سخنراني، مديحه‌سرايي، قرآن و احكام را در دستور كار خود دارند.
وي گفت: اگر شاخصه معرفت ديني را عمل صالح بدانيم كار سخت است. جامعه هر چقدر به ايمان و عدالت نزديك شود و رفتار متدينانه و متشرعانه از آن آشكار شود، ظهور و بروز پيدا مي‌كند و به اين معرفت نزديك مي‌شود.
رئيس سازمان تبليغات اسلامي در مورد اينكه نسبت به آرمان‌هاي كشورمان اين سطح را چطور ارزيابي مي‌كند؟ گفت: حتما با ايده‌آل‌ها فاصله داريم، ولي اگر بخواهيم معدل جامعه‌مان را نشان بدهيم، بايد بگويم كه معدل جامعه ما در دينداري بالا است كه نمونه آن تظاهرات مناسكي، محرم و صفر و تظاهرات حب به اهل بيت(ع) است و اين‌ها خيلي مهم است.
وي با بيان اينكه مردم ما در دلدادگي به اهل بيت(ع) زبانزد جهان هستند، گفت: در حال حاضر نيز بسياري از كشورهاي جهان به همين نظام الگويي اقتدا مي‌كنند و با شعار ياحسين(ع) در بحرين به شهادت مي‌رسند و با نماز خواندن، در مقابل حكومت‌هاي جائر و استكباري مي‌ايستند؛ همانطور كه در ليبي و تونس و مصر تحركاتي شده است و در آنها روش، روش انقلاب اسلامي است.
رئيس سازمان تبليغات اسلامي اظهار كرد: بنابراين مردم ما به نظر من معدل خوبي در جهان امروز دارند، منتهي ما چون هميشه به مدينه فاضله فكر مي‌كنيم مي‌خواهيم كه فاصله‌مان را بهتر و كمتر كنيم.
خاموشي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به برخي بداخلاقي‌ها و هنجارشكني‌ها در ابعاد اقتصادي، حوزه فرهنگ عمومي و ... آيا باز شما معدل جامعه ما را در سطح معرفت ديني بالا ارزيابي مي‌كنيد، گفت: قطعا اين موارد نبايد باشد و به نظرم آن معدل كم مي‌شود، ولي ما در جامعه انساني زندگي مي‌كنيم و اتفاقاتي در آن موجود است و بايد مسئولان و برنامه‌ريزان به دنبال كمتر كردن آسيب‌ها بروند.
وي ادامه داد: طرح عفاف و حجاب پي‌ريزي شده است و بايد بر روي اين طرح از لحاظ فرهنگي عمدتا كار شود و نسبت به حوزه سلبي هم كساني كه اقدام به حريم‌شكني مي‌كنند نظاماتي كه موظف قانوني هستند جلوي آن را بگيرند. زيرا فكر نمي‌كنم كسي كه مي‌خواهد بي‌حيايي و بي‌عفتي را در جامعه رونق بدهد اگر با وي برخورد شود جامعه مكدر ‌شود بلكه اتفاقا جامعه خيلي هم مطالبه‌ مي‌كند كه اين كار صورت پذيرد و با بي‌عفتي و بي‌حيايي مقابله شود. البته به موازات همين كار بايد فرهنگ‌سازي هم كرد و آن را ترك نكنيم.



نوشته شده در   پنجشنبه 2 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode