ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 5 شهريور 1403
دوشنبه 5 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 15 مرداد 1403     |     کد : 204242

رییس سازمان دارالقرآن الکریم:

آیه دوم سوره مائده، آیه محوری نهضت زندگی با آیه ها در اربعین است

حجت الاسلام تقی زاده دبیر نهضت ملی زندگی با آیه‌ها گفت: آیه۲ سوره مائده امسال به عنوان آیه محوری طرح زندگی با آیه‌ها در ایام اربعین معرفی شده است.

حجت الاسلام تقی زاده دبیر نهضت ملی زندگی با آیه‌ها گفت: آیه۲ سوره مائده امسال به عنوان آیه محوری طرح زندگی با آیه‌ها در ایام اربعین معرفی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی تقی زاده رئیس سازمان دراالقرآن کریم و دبیر نهضت طرح زندگی با آیه‌ها در جلسه هم اندیشی و هم افزایی فاز دوم زندگی با آیه‌ها که امروز شنبه سیزدهم مرداد ماه در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد، گفت: قرآن کریم کتاب زندگی است. به این معنی که ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، سیاسی و نیازهای مختلف را پاسخ می‌دهد. فعالیت‌های مختلف قرآنی از تلاوت، قرائت و حفظ مقدمه‌ای برای انس با قرآن کریم است و انس خود مقدمه‌ای برای فهم و تدبر است و تدبر در قرآن نیز مقدمه‌ای برای عمل به آیات است.

وی ادامه داد: آیه دوم سوره مائده «وتعاونوا عَلَی البِرّ والتَّقوی ولا تعاونوا عَلَی الاثمِ والعُدونِ واتَّقوا اللَّه انَّ اللَّه شدیدُ العِقاب؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! … و (همواره) در راه و پرهیزگاری با هم تعاون کنید! و (هرگز) در راه و تعدّی همکاری ننمایید! و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید که مجازات خدا شدید است!» امسال به عنوان آیه محوری طرح زندگی با آیه‌ها در ایام اربعین معرفی شده است.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم به ارائه گزارش کوتاهی در مورد طرح زندگی با آیه‌ها پرداخت و گفت: گام اول این طرح در ماه مبارک رمضان به مرحله اجرا درآمد و حدود ۱۱ میلیون نفر از طریق این طرح وارد مسابقات مربوط به آن شدند، این تعداد از یک تا ۳۶۰ مسابقه شرکت کرده بودند، به طوری که عدد آزمون نهایی یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود.

دبیر ستاد راهبری تدبر در قرآن کریم «روزآمد کردن» و «پیگیری امور» را دو رویکرد طرح زندگی با آیه‌ها در این ماه‌ها معرفی کرد و افزود: در زمینه روزآمد کردن، یکی از مباحث، بحث پژوهش آیات بود. در همین راستا ۲۰۰ آیه، ناظر بر مباحث اصلی و روز جامعه، انتخاب کردیم. در این زمینه و در گام اول روی منظومه فکری مقام معظم رهبری حرکت کردیم، اما برای اینکه کار با قوت انجام شود، آثار و منظومه فکری حضرت امام خمینی (ره)، شهید آیت‌الله بهشتی، آیت‌الله جوادی عاملی و مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی را هم از لحاظ کمی و کیفی بررسی خواهیم کرد تا ببینیم این حضرات، چه آیات و روایاتی را در سخنان و در منظومه فکری خود مطرح کرده‌اند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم اظهار کرد: ناظر بر پیگیری امور هم رویکرد ما به این سمت رفت که قله اتفاق زندگی با آیه‌ها ماه مبارک رمضان است، اما مقرر شد مناسبت‌های دیگر را هم جدی بگیریم، بر همین اساس از دهه کرامت تا عید غدیر و عروج شهید آیت‌الله رئیسی و نیز ماه محرم را به آیات قرآن کریم گره زدیم و برای آن تولیدات مختلفی داشتیم.

وی با تأکید بر اینکه بحث دانش‌آموزی را بیشتر جدی خواهیم گرفت، تصریح کرد: یک دور کل کتب درسی را با محوریت آیات بررسی کردیم تا بتوانیم یک پروژه مجزا برای دانش‌آموزان داشته باشیم، در کنار این سعی بر تقویت بحث فضای مجازی شده است.

دبیر نهضت ملی زندگی با آیه‌ها با بیان اینکه در مسیر اجرای این طرح بر روی حفظ موضوعی متمرکز شدیم، گفت: لذا تلاش شد تا آیات قرآن را ابتدا بتوانیم بخوانیم، بعد آنها را بفهمیم و در ادامه حفظ کنیم تا در نهایت مقدمه بهتری برای عمل قرآنی شود. برهمین اساس سال گذشته و در فصل پاییز بر روی مباحث عفاف و حجاب متمرکز شدیم و ۱۲ آیه که مسائل و نیازهای جامعه را در زمینه حجاب و عفاف پاسخ می‌داد، استخراج کردیم و طرح آزمایشی خود را شروع کردیم. این طرح در مرحله مقدماتی مورد اقبال زیادی قرار گرفت و امید پیدا کردیم که با جدیت بیشتری بتوانیم یک طرح چندساله را پی بگیریم؛ اما شروع اصلی این طرح و گام اول آن همزمان با ماه مبارک رمضان آغاز شد.

تقی‌زاده درباره استمرار این طرح گفت: ذهنیت ما این است که حدود ۱۵۰ آیه زندگی‌ساز قرآن کریم می‌تواند در طول ۴ الی ۵ سال تصویر خوبی از مباحث مختلفی که مورد نیاز مخاطب است ازجمله مباحث فردی، اجتماعی، سیاسی و نیازهایی که در خانواده و در مشاغل و کارهای افراد وجود دارد در بسته‌های محتوایی جذاب ایجاد کنیم تا یک انس اولیه با مفاهیم و مضامین قرآنی را برای مخاطب شکل دهد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در رابطه با ضرورت دستور کار قرار گرفتن آیات انتخاب شده به عنوان اهداف اصلی اجرای طرح نهضت زندگی با آیه‌ها گفت: ما قبل از اینکه طرح زندگی با آیه‌ها را شروع کنیم با استفاده از مراکز معتبر نظرسنجی و افکارسنجی یک بررسی دقیق را بر روی نیازهای مخاطبان شروع کردیم. بر اساس این افکارسنجی‌ها آمارهای جالبی به دست آمد و گزاره‌های که ما پیوسته در ذهن داشتیم که مردم به قرآن اقبال و علاقه دارند با این نظرسنجی‌ها دقیق شد.

 


برچسب ها
نوشته شده در   دوشنبه 15 مرداد 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode