ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 8 خرداد 1390     |     کد : 20263

غفلت از زبان جوان‌پسند در ترويج عفاف

مدير مؤسسه كانون تحقيقات كاربردي خيبر معتقد است براي جذب جوانان به سمت حجاب با منطق و زبان جوان پسند با آنها صحبت نشده است و با ارائه مدل‌هاي پوشش اسلامي و جذاب مي‌توان افراد بد حجاب را به سمت حجاب جذب كرد.

 
مدير مؤسسه كانون تحقيقات كاربردي خيبر معتقد است براي جذب جوانان به سمت حجاب با منطق و زبان جوان پسند با آنها صحبت نشده است و با ارائه مدل‌هاي پوشش اسلامي و جذاب مي‌توان افراد بد حجاب را به سمت حجاب جذب كرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، نعيمه اسلاملو يكي از زنان برگزيده‌اي است كه سال گذشته توسط رئيس جمهور تقدير شد و تاكنون 180 دوره نمايشگاه حجاب و عفاف را در سطح كشور برگزار كرده است.

* تأليف نخستين دايرة‌المعارف عفاف و حجاب در كشور

اسلاملو در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: به همراه تعداي از دوستان دوران دانشگاه خود مؤسسه‌اي فرهنگي را به منظور تبيين حقانيت اسلام تأسيس كرديم و بعد از مدتي تصميم گرفتيم تا در حوزه مباحث زنان و خانواده نيز به فعاليت و كارهاي پژوهشي بپردازيم و در نخستين گام در حوزه عفاف و حجاب وارد و متوجه كاستي‌هاي بسيار در اين حوزه شديم.

وي افزود: به پيشنهاد اساتيد مطرح در حوزه عفاف و حجاب كتاب "حريم ريحانه " را تأليف كرديم كه به عنوان نخستين و تنها دايرة المعارف عفاف و حجاب كشور نيز مطرح است همچنين نمايشگاه "حريم ريحانه " را با 16 غرفه متنوع هر سال و به ويژه در نمايشگاه قرآن برپا مي‌كنيم البته اين نمايشگاه تاكنون 300 بار در مناطق مختلف كشور برگزار شده است.

مدير مؤسسه كانون تحقيقات كاربردي خيبر بيان كرد: تمام استان‌ها به دليل تأثيرگذاري بالاي نمايشگاه "حريم ريحانه " از ما براي برپايي آن دعوت مي‌كنند و حتي در استان‌هاي مرزي نيز اين نمايشگاه برپا شده است.

وي ادامه داد: همزمان با برگزاري نمايشگاه "حريم ريحانه " در مناطق مختلف كشور، دو كارشناس نيز به اين شهرها اعزام مي‌شوند تا به توضيح دلايل ضرورت عفاف و حجاب پرداخته و شبهات جوانان در اين زمينه پاسخ ‌دهند؛ از 300 نمايشگاهي كه تاكنون برگزار كرده‌ايم بيش از 20 درصد آن در استان تهران بوده است.

اسلاملو اضافه كرد: طرح "طلايه‌داران عفاف " را نيز با همكاري وزارت ارشاد برگزار كرده‌ايم كه به تربيت كارشناسان عفاف و حجاب و انتقال تجربيات در اين زمينه مي‌پردازيم كه در اين طرح، مدل‌هاي جديد پوشش اسلامي را معرفي مي‌كنيم.

* اقدامات شتاب زده و بدون پژوهش دليل عدم موفقيت در عرصه عفاف و حجاب

مدير مؤسسه كانون تحقيقات كاربردي خيبر با بيان اينكه معتقدم كار فرهنگي بايد پشتوانه پژوهشي داشته باشد، عنوان كرد: اقدامات شتاب‌زده و بدون پژوهش دليل عدم موفقيت در عرصه عفاف و حجاب است؛ نگاه ما اين است كه آسيب كارهاي فرهنگي نداشتن پشتوانه پژوهشي است و آسيب كارهاي پژوهشي اجرايي نشدن آنهاست؛ عده‌اي از افراد مرتب كارهاي پژوهشي انجام مي‌دهند و كتاب‌هاي قطوري را توليد مي‌كنند كه مخاطب به هيچ عنوان آنها را نمي‌خواند و عده ديگر هم مشغول كارهاي اجرايي بدون اطلاع از محتواي آن هستند.

وي افزود: زماني كه به همراه كارشناسان خود به آسيب شناسي حوزه عفاف و حجاب پرداختيم متوجه خلأهاي بسيار در اين حوزه شديم؛ ما معتقديم كه ريشه‌هاي عفاف و حجاب را بايد در خانواده جست‌و‌جو كرد.

* براي جذب جوانان به حجاب و عفاف از كارشناسان همسن آنها استفاده شود

اسلاملو با بيان اينكه براي جذب جوانان به مقوله عفاف و حجاب بايد از كارشناسان همسن آنها استفاده شود،‌ گفت: اين كارشناسان مشكلات جوانان را بهتر درك ‌مي‌كنند؛ بايد توجه داشت كه مخاطبان ما در عرصه عفاف و حجاب به سه دسته تقسيم مي‌شوند افرادي كه "نمي‌دانند "، "نمي‌توانند " و "نمي‌خواهند ".

وي اضافه كرد: معتقديم كساني كه وارد نمايشگاه "حريم ريحانه " مي‌شوند نمي‌توانند دليلي براي بي حجابي خود داشته باشند چرا كه ما با مستندات مختلف از جمله اسلام، اديان ديگر، فطرت، برهان‌هاي عقلي و علمي آنها را متقاعد مي‌كنيم و امكان ندارد در حوزه نظري در زمينه عفاف و حجاب فردي ازنمايشگاه قانع نشده بيرون برود.

* لباس‌هاي قديمي و غير زيبا تحت عنوان لباس مناسب به فروش مي‌رسد

مدير مؤسسه كانون تحقيقات كاربردي خيبر عنوان كرد: عده ديگر از مخاطبان مي‌پذيرند كه حجاب خوب است ولي نمي‌توانند لباس پوشيده و زيبا را بيابند چرا كه متأسفانه در بازار لباس كشور، لباس‌هاي تنگ و كوتاه تحت عنوان جوان پسند ارائه مي‌شوند و لباس‌هاي قديمي، گشاد و غير زيبا تحت عنوان لباس‌هاي مناسب به فروش مي‌رسند.

اسلاملو ادامه داد: نمايشگاه حريم ريحانه داراي 16 غرفه است كه محتواي آن را نيز در قالب كتاب "حريم ريحانه " كه نخستين دايرة المعارف عفاف و حجاب كشور است ارائه كرده‌ايم كه «پوشش و عفاف در كلام بزرگان و مشاهير جهان»، «سيماي حجاب در شعر پارسي»، «پوشش و عفاف در اديان الهي»، «پوشش و عفاف در اسلام»، «فقط همسرم شامل توصيه‌هاي دين اسلام در روابط خانوادگي و ارائه الگوهاي رفتاري در اين زمينه»، «بررسي شبهات حجاب»، «خون نوشته‌ها شامل ارائه وصاياي شهدا پيرامون عفاف و حجاب»، «عفاف در حبس شامل بررسي داستان غم انگيز كشف حجاب در ايران» از جمله محتواي اين كتاب و نمايشگاه است.

وي بيان كرد: «هجوم خاموش با بررسي ناتوي فرهنگي دشمن در خصوص عفاف و حجاب»، «سرمايه داري و صنعت برهنگي در سراسر جهان»، «علم هم تجربه كرده است با موضوع بررسي آنچه علم در زمينه عفاف و حجاب به آن دست يافته و ارائه آمارهاي رسمي از پيامدهاي عدم رعايت عفاف و حجاب در كشورهاي مختلف جهان»، «از زبان آمار با موضوع بررسي آمار بي‌عفتي و پيامدهاي سوء آن در جهان خصوصاً كشورهاي غربي»، «حجاب در قرن 21 با موضوع بررسي وضعيت و مدل‌هاي پوشش مسلمانان ساير كشورهاي جهان در قرن 21»، «بررسي ايستادگي زنان مسلمان كشورهاي جهان در مقابل محروميت‌ها، ممنوعيت‌ها و قوانين منع حجاب» نيز از قسمت‌هاي مختلف نمايشگاه "حريم ريحانه " است.

* بايد مدل‌هاي اسلامي و ايراني پوشاك در بازار پيدا شود

مدير مؤسسه كانون تحقيقات كاربردي خيبر اظهار داشت: مدل‌هاي اسلامي و ايراني پوشاك در بازار كشور بايد به راحتي پيدا شود تا مشتري با رفتن به بازار بتواند سريعاً لباسي با پوشش مناسب و جذاب پيدا كند؛ از اين رو در اين عرصه وارد فعاليت شديم، با برندهاي مختلف حجاب در حال فعاليت هستيم و در توليد پوشاك مناسب سرمايه‌گذاري كرده‌‌ايم.

وي ادامه داد: در بحث عفاف و حجاب مشكل اين است كه با زبان خود جوانان با آنها صحبت نكرده‌ايم بايد به‌گونه‌اي با جوانان صحبت كنيم كه آنها متقاعد شوند چرا حجاب خوب است و با استدلال حجاب و عفاف را انتخاب كنند.


اسلاملو‌ اضافه كرد: دليل اصلي اينكه دختران ما با يك حجاب مناسب وارد دانشگاه مي‌شوند اما بعد از گذشت چند سال از دوران دانشجويي حجابشان نامناسب مي‌شود، آگاهي نداشتن از ماهيت عفاف و حجاب است و علت مخالفت برخي از جوانان با مسئله حجاب كم كاري و كارهاي نامناسب در اين زمينه است؛ پس ازچندين سال فعاليت در حوزه عفاف و حجاب معتقدم كه عده‌اي از افراد نه تنها براي حجاب كاري نكرده‌اند بلكه وضعيت آن را در كشور خراب كرده‌اند.

* كارگروه ساماندهي مد و لباس هيچ اقدامي براي حمايت از وضعيت پوشش مناسب انجام نداده است

اسلاملو با بيان اينكه در عرصه مد و لباس كشور بايد يك انقلاب فرهنگي انجام شود، ‌اظهار داشت: نبايد از اين نكته غافل شد كه زنان چادري و محجبه هم به دنبال پوشش زيبا هستند اما هم اكنون لباس‌هاي پوشيده و زيبا در بازار وجود ندارد؛ كارگروه مد و لباس وزارت ارشاد به هيچ عنوان در ارائه مدل‌هاي زيبا و اسلامي كارآمد نيست.

وي ادامه داد: اين كارگروه هر سال نمايشگاهي از پوشش‌هاي اسلامي ارائه مي‌كند اما طراحان لباس با پوشش نامناسب در اين نمايشگاه حضور دارند و كساني كه خود اعتقاد به حجاب ندارند به دنبال ارائه پوشش اسلامي و مناسب هستند.

مدير مؤسسه كانون تحقيقات كاربردي خيبر بيان كرد: اكثر بد حجابان، ناآگاه از فلسفه و فوايد حجاب اسلامي هستند كه بايد بر روي آنها كار فرهنگي انجام شود.


نوشته شده در   يکشنبه 8 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode