ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 23 بهمن 1400     |     کد : 198040

راهکارهایی برای انعطاف‌پذیری در مقابل مشکلات

به نظر می‌رسد جهان از یک بحران به بحران دیگر در حال گردش است. ما اخیراً یک بیماری همه گیر جهانی و تغییرات چشمگیر در نحوه انجام امور و زندگی روزمره، عدم اطمینان اقتصادی، آشفتگی‌های خانوادگی - اجتماعی و همچنین مجموعه‌ای از بلایای طبیعی را تجربه کرده‌ایم.

به نظر می‌رسد جهان از یک بحران به بحران دیگر در حال گردش است. ما اخیراً یک بیماری همه گیر جهانی و تغییرات چشمگیر در نحوه انجام امور و زندگی روزمره، عدم اطمینان اقتصادی، آشفتگی‌های خانوادگی - اجتماعی و همچنین مجموعه‌ای از بلایای طبیعی را تجربه کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، روزنامه «جوان» در ادامه نوشت: آسیب‌های شخصی وجود دارد که مردم نیز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مانند از دست دادن یک عزیز، تهدید سلامتی، بیکاری، طلاق، جنایات خشونت آمیز یا حوادث تلخ و... برای بسیاری از ما این زمان مبارزه و تحول بی سابقه بوده است و حتی شده که زنده ماندن‌مان در دوران سخت و ناملایمات اخیر تنها با ایجاد انعطاف‌پذیری و افزایش روحیه تاب‌آوری ممکن بوده است. چه منبع اختلال در زندگی یک معضل جهانی باشد یا یک تراژدی و مسئله شخصی یا هر دو، به هر روی زندگی با وجود دارا بودن فراز و نشیب‌های بی‌شمار، در زمان‌های سخت می‌تواند تلفات سنگینی بر روحیه، سلامتی و دیدگاه شما داشته باشد. این امر گاهی حتی می‌تواند احساس درماندگی و غرق شدن در استرس و اضطراب را در انسان‌ها ایجاد کند. ممکن است به طور دردناکی برای تمام چیزهایی که از دست داده اید غصه بخورید و سیلی از احساسات دشوار و متناقض روان شما را فرا گرفته باشد، گاهی حتی حالتی پیش می‌آید که آدمی در مورد چگونگی ادامه زندگی‌اش مطمئن نیست. حتی ممکن است احساس کند که زندگی کاملاً از کنترل او خارج شده است و نمی‌تواند روی هر اتفاقی که ممکن است بعدها رخ دهد، تأثیر بگذارد. هیچ راهی برای جلوگیری از غم و اندوه، ناملایمات یا پریشانی در زندگی وجود ندارد، اما راه‌هایی وجود دارد که به بازیابی حس کنترل بشر کمک می‌کند. تاب آوری، توانایی کنار آمدن با فقدان، تغییر و آسیب‌هایی است که بخش‌های اجتناب‌ناپذیر از زندگی بوده اند. ایجاد انعطاف‌پذیری می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر با رویدادها و تغییرهای زندگی سازگار شوید، با زمان‌های آشفته کنار بیایید و از سختی‌ها و مصیبت‌ها نجات پیدا کنید. گاهی با یک بحران جهانی یا مشکلی شخصی روبه‌رو می‌شوید، گاهی هم با ترکیبی از هر دو، در هر صورت این تاب‌آوری و مهارت مقابله با مشکلات و ایجاد انعطاف پذیری است که می‌تواند به شما کمک کند تا با استرس کنار بیایید، بر ناملایمات غلبه کنید و از روزهای بهتری که پیش‌رو دارید، نهایت لذت را ببرید.

نقش تاب‌آوری در مواقع بحرانی

نقش تاب‌آوری در مواقع بحرانی، نقشی حائز اهمیت است و افراد دارای روحیه انعطاف‌پذیری توانایی بیشتری نسبت به تحمل پریشانی عاطفی ناشی از دوران سخت دارند. هرچه انعطاف‌پذیرتر باشید، بهتر می‌توانید احساسات بد، استرس، اضطراب و غم و اندوهی را که با آسیب‌ها و ناملایمات همراه است تحمل و راهی برای دوری از شکست پیدا کنید. اکثر مواقع همه ما اوقات بدی را پشت سر می‌گذاریم، همه ما ناامیدی، از دست دادن و تغییر را تجربه می‌کنیم و همه ما در زمان‌های مختلف زندگی خود احساس غمگینی، اضطراب و استرس می‌کنیم، اما تاب‌آوری و ایجاد انعطاف‌پذیری می‌تواند به شما کمک کند تا دیدگاه مثبتی داشته باشید و با آینده‌ای مبهم توأم با ترس کمتر روبه‌رو شوید و حتی تاریک‌ترین روزها را آسان‌تر پشت سر بگذارید. اگر نسبت به پریشانی عاطفی حساس‌تر هستید و کنار آمدن با سختی‌ها یا ناملایمات برایتان دشوار است، ابتدا این مهم است که آن را نوعی نقص شخصیتی تصور نکنید. انعطاف‌پذیری یک فرآیند مداوم است که نیاز به تلاش برای ایجاد و حفظ آن در طول زمان دارد.

تاب‌آوری و کنار آمدن با چالش‌های زندگی

استفاده از تجربیات گذشته می‌تواند به شما کمک کند تا با چالش‌هایی که امروز با آن روبه‌رو هستید، کنار بیایید. حتی اگر در گذشته برای کنار آمدن با ناملایمات تلاش کرده اید، حداقل ممکن است بتوانید برخی از راه‌های مقابله با آن‌ها را که کمکی نمی‌کنند، بشناسید. ایجاد انعطاف‌پذیری می‌تواند به شما کمک کند تا در مشکلاتی که با آن روبه‌رو شده اید، نکات مثبت را پیدا کنید. نجات از سختی‌ها می‌تواند چیزهای مهمی در مورد خودتان و دنیای اطراف‌تان به شما بیاموزد و عزم شما را تقویت کند. حتی می‌تواند همدلی شما را عمیق‌تر کند و به مرور زمان شما را به عنوان یک انسان تکامل یافته و رشد کرده به آدم‌ها و دنیای پیرامون معرفی نماید. تاب‌آوری و ایجاد انعطاف‌پذیری همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا با چالش‌های زندگی کنار بیایید و در زمان‌های خوب و بد متمرکز، انعطاف‌پذیر و قوی بمانید، از تجربیات جدید یا آینده‌ای مبهم کمتر احساس ترس کنید، احساسات بد خود را مدیریت و تحمل کنید، حتی آن‌هایی که ترجیح می‌دهید از آن‌ها دوری کنید. مانند عصبانیت یا ناامیدی. تاب‌آوری می‌تواند منجر به این شود که شما به راحتی روابط خود را تقویت کنید و مهارت‌های ارتباطی‌تان را بهبود بخشید، به خصوص در شرایط فشار عزت نفس خود را تقویت کنید. این فضا را برایتان فراهم می‌کند که مطمئن باشید در نهایت راه‌حلی برای یک مشکل پیدا خواهید کرد. می‌توانید این ویژگی‌های انعطاف‌پذیری را در هر زمان، صرف نظر از سن، پیشینه یا شرایط خود، توسعه دهید و بهبود ببخشید. توجه به نکاتی که در ادامه آمده می‌تواند به شما کمک کند تا با اعتماد به نفس بیشتری با سختی‌ها روبه‌رو شوید، بهتر با این زمان‌های پر فراز و نشیب کنار بیایید و به روزهای روشن‌تر و امیدوارکننده‌تری برسید.

پذیرش را تمرین کنید

در حالی که همه ما به روش‌های مختلف به رویدادهای استرس زا واکنش نشان می‌دهیم، بسیاری از ما سعی می‌کنیم با امتناع از پذیرش حقیقت درباره آنچه اتفاق می‌افتد، از خود محافظت کنیم. از این گذشته، با روحیه تاب آوری و مهارت‌های مقابله با مشکلات و انکار تجربه یک بحران، می‌توانید بر رویدادهایی که معمولاً غیر قابل کنترل هستند، کنترل داشته باشید. این انکار می‌تواند کارکردهای مثبتی داشته باشد. به عنوان مثال می‌تواند به شما فرصتی دهد تا با شوک یک رویداد آسیب زا کنار بیایید، با شرایط جدید سازگاری بهتری داشته باشید و به دنبال جست‌وجوی راه‌حل بوده و روند درمان را به راحتی طی کنید. پس پذیرش را تمرین کنید و به دنبال راهکاری برای بالا بردن روحیه تاب‌آوری در خود باشید.

شرایط و تغییر را بپذیرید

تغییر بخشی اجتناب‌ناپذیر از زندگی است و بسیاری از جنبه‌ها و جهان در حال تغییر خارج از کنترل فردی ماست. شما نمی‌توانید به عنوان مثال گسترش شیوع یک ویروس، سرعت تغییرات اجتماعی یا نحوه رفتار انسان‌ها و اقتصاد کشور را کنترل کنید. سرزنش کردن در برابر رویدادها یا شرایط خارج از کنترل فقط انرژی شما را تخلیه و احساس اضطراب و ناامیدی درون‌تان ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، پذیرش شرایط و موقعیت خود می‌تواند شما را آزاد کند تا انرژی خود را صرف کارهایی کنید که بر آن‌ها کنترل دارید. پس روی چیزهای تحت کنترل خود تمرکز کنید. فهرستی از همه چیزهایی که نمی‌توانید کنترل‌شان کنید، تهیه کرده و به خود اجازه دهید تا به هیچ وجه نگران آن‌ها نباشید. در عوض، روی اقدامی که می‌توانید انجام دهید، تمرکز کنید. اگر بیکار هستید، نمی‌توانید از شرایط توقع داشته باشید تا شغل ایده آل برایتان ظاهر شود یا اینکه کارفرما به شما اجازه مصاحبه و استخدام دهد. اما شما می‌توانید میزان زمان و تلاشی را که برای جست‌وجوی کار یا تقویت مهارت‌های خود صرف می‌کنید کنترل کنید. اگر یکی از عزیزان‌تان با یک بیماری تهدیدکننده در زندگی‌اش مواجه است، ممکن است مجبور شوید کنترل خود را به متخصصان پزشکی واگذار کنید، اما همچنان می‌توانید روی ارائه حداکثر حمایت عاطفی به عزیزتان تمرکز کنید. پس با نگاه کردن به گذشته خود، شرایط فعلی و تغییر را بپذیرید. نگاه کردن به نمونه‌هایی که قبلاً با تغییر کنار آمده‌اید، می‌تواند به شما در پذیرش شرایط فعلی کمک کند. شاید در گذشته از یک جدایی دردناک رنج برده و در نهایت توانسته‌اید به زندگی خود ادامه دهید، یا شغلی را از دست داده و در نهایت شغل بهتری پیدا کرده‌اید. بررسی موفقیت‌های گذشته‌تان همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا بحران کنونی را پشت سر بگذارید و اطمینان حاصل کنید که می‌توانید دوباره از آن عبور کنید.

احساسات خود را بپذیرید

باور کنیم بهترین راه برای پشت سر گذاشتن روزهای سخت، تاب آور بودن و نادیده گرفتن احساسات دردناک و نشان دادن چهره‌ای شجاع است. چه بخواهیم این مسئله را بپذیریم و چه نه، باید باور کنیم همیشه و در همه حال احساسات ناخوشایند وجود دارند و تلاش برای جلوگیری از ظاهر شدن احساسات و بروز مشکلات، تنها به استرس ما دامن می‌زند و پذیرش موقعیت جدیدمان را به تأخیر انداخته و از ادامه مسیر جلوگیری می‌کند. احساسات خود را بپذیرید. با اجازه دادن به خود برای احساس احساسات، متوجه خواهید شد که حتی شدیدترین و ناراحت کننده‌ترین احساسات نیز از بین خواهند رفت و آسیب‌های ناشی از این دوران سخت شروع به محو شدن خواهند کرد و این شما هستید که با روحیه تاب‌آوری می‌توانید راهی به جلو پیدا کنید.

با دیگران ارتباط برقرار کنید

در مواقع بحرانی به منظور ارتقای روحیه تاب‌آوری خود و یادگیری مهارت‌های مقابله با مشکلات زندگی‌تان سعی کنید همیشه با دیگران ارتباط برقرار کنید. برقراری ارتباط با دوستان و خانواده زمانی که روزهای سختی را پشت سر می‌گذارید، می‌تواند به کاهش استرس و تقویت خلق و خوی شما کمک کند و به تبع آن شما می‌توانید همه تغییرات و اختلالات را درک و به راحتی هضم کنید. به جای اینکه احساس کنید به تنهایی با مشکلات خود روبه‌رو هستید و به تنهایی دارید با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنید، می‌توانید از داشتن دیگران برای تکیه کردن، کمک بگیرید و انعطاف‌پذیری خود را افزایش دهید. افرادی که با آن‌ها تماس می‌گیرید، نیازی به پاسخگویی برای مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستید، ندارند. آن‌ها فقط باید مایل باشند که بدون قضاوت به شما گوش دهند. در واقع، آنچه در مورد آن صحبت یا کلماتی که استفاده می‌کنید اغلب بی‌اهمیت هستند. این ارتباط انسانی، تماس چشمی، لبخند یا فشردن دست است که می‌تواند در احساس شما تفاوت ایجاد کند. تلاش کنید تا روابط‌تان را اولویت‌بندی کنید. هیچ چیز به اندازه ارتباط چهره به چهره با کسی که دلسوزتان است، مزایا ندارد. با این حال، این روزها همیشه نمی‌توان دوستان و عزیزان را به صورت حضوری دید. برای مثال، اگر به دلیل محدودیت‌های جغرافیایی، قرنطینه یا سفر از هم جدا هستید، از طریق تلفن، تماس تصویری در رسانه‌های اجتماعی و... با دیگران ارتباط برقرار کنید.

از افراد منفی‌نگر دوری کنید

سعی کنید از افراد منفی نگر دوری کنید. برخی از دوستان شنوندگان خوبی هستند، مهربان و همدلند، اما برخی دیگر نه. عده‌ای که از این صفات برخوردار نیستند فقط احساسات منفی را تحریک می‌کنند و باعث می‌شوند که شما حتی بیشتر احساس استرس، اضطراب یا وحشت کنید. سعی کنید از هر کس که مشکلات شما را بزرگ جلوه می‌دهد، انتقاد می‌کند یا باعث می‌شود شما احساس یأس کنید، دوری کنید. اگرچه روابط با آدم‌های پیرامون برای بهبود سلامت روان، ایجاد انعطاف‌پذیری و گذراندن راحت دوران سخت حیاتی است، اما بسیاری از ما احساس می‌کنیم کسی را نداریم که در مواقع نیاز به او مراجعه کنیم. راه‌های زیادی برای ایجاد دوستی‌های جدید وجود دارد. اگر کسانی را می‌شناسید که تنها یا منزوی هستند، ابتکار عمل را به دست بگیرید و به آن‌ها نیز کمک کنید. زندگی در زمان‌های سخت می‌تواند هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی خسته کننده باشد. قرار گرفتن مداوم در حالت استرس شدید می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود، سیستم ایمنی و گوارشی شما را تحت تأثیر قرار دهد، خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد و منجر به فرسودگی شغلی، خستگی عاطفی، فیزیکی و ذهنی شود. از آنجایی که بدن و ذهن بسیار به هم مرتبط هستند، مراقبت از خود بخش مهمی از تاب آوری و ایجاد انعطاف‌پذیری و گذار از زمان‌های سخت و استرس زاست. هنگامی که بدن شما احساس قوی بودن و سلامت کند، ذهن شما نیز همین طور احساس خواهد کرد.

دنبال معنا و هدف باشید

دنبال معنا و هدف باشید. غرق شدن در مشکلات یا گرفتار شدن در بحرانی که با آن روبه‌رو هستید، آسان است، اما شرایط‌تان هر چه که باشد، لازم نیست شما خود را ببازید و تسلیم موقعیت بحرانی کنونی شوید. با دنبال کردن فعالیت‌هایی که به زندگی شما هدف و معنا می‌بخشد، می‌توانید مشکلات خود را در تنگنا نگه دارید، به راحتی بر آن‌ها غلبه و هویت خود را حفظ کنید. هر کس متفاوت است، بنابراین همه راه‌های متفاوتی برای تجربه هدف و معنا دارند. خود را با انتظارات دیگران محدود نکنید. فعالیت‌هایی را دنبال کنید که برای شما مهم بوده و رضایت‌تان از زندگی را بیشتر می‌کنند. اینگونه می‌توانید بر ناملایمات غلبه کنید.

ترجمه و تنظیم از helpguide.org

 


نوشته شده در   شنبه 23 بهمن 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode