ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 28 فروردين 1390     |     کد : 18178

خيزش اسلامي به اوج رسيد تظاهرات گسترده در اردن

پس از يك هفته وقفه در روند اعتراضات انقلابيون اردني به عملكرد نظام پادشاهي، هزاران تن از شهروندان اين كشور در شهرهاي مختلف دست به تظاهرات زدند و خواستار سرنگوني نظام، مبارزه با فساد، تحقق دموكراسي، عدالت اجتماعي، تحقق اصلاحات و پياده كردن قوانين اسلامي در كشور شدند.


مردم: ما شاه نمي خواهيم
شهرهاي مختلف اردن روز گذشته شاهد تظاهرات گسترده مردمي عليه رژيم پادشاهي بود و مردم فرياد مي زدند: «ما شاه نمي خواهيم».
پس از يك هفته وقفه در روند اعتراضات انقلابيون اردني به عملكرد نظام پادشاهي، هزاران تن از شهروندان اين كشور در شهرهاي مختلف دست به تظاهرات زدند و خواستار سرنگوني نظام، مبارزه با فساد، تحقق دموكراسي، عدالت اجتماعي، تحقق اصلاحات و پياده كردن قوانين اسلامي در كشور شدند.
شهروندان معترض اردني با در دست داشتن پلاكاردهايي مبني بر انجام اصلاحات واقعي در كشور شعار مي دادند، ملك عبدالله بايد برود، دولت بايد عوض شود.
در اين تظاهرات كه روز جمعه پس از برگزاري نماز جمعه در شهرهاي مختلف آغاز شد و همچنان ادامه دارد تعداد زيادي از رهبران اسلامگرايان، مسئولان اتحاديه هاي صنفي و احزاب حضور داشتند شهروندان معترض اردني پس از طي مسيري به جمع تحصن كنندگان جنبش 24 در ميدان شهرداري پايتخت ملحق شدند.
تظاهركنندگان اظهار داشتند به رغم گذشت چند ماه از آغاز اعتراضات مردمي در اردن، دولت هنوز واكنش قابل توجهي نشان نداده و همين امر باعث شده كه مخالفان و معترضان بر فعاليت هاي اعتراضي خود بيفزايند.
يكي از اسلامگرايان اردني گفت: شهروندان اردني خواسته هاي صريح و روشني دارند ولي دولت با بي توجهي به اين خواسته هاي شرعي قانوني و بر حق، كاري مي كنند كه آتش خشم شهروندان روز به روز شعله ورتر شود.
سخنگوي جماعت اخوان المسلمين اردن نيز گفت، لشكركشي دولت عليه معترضان و تحريك آنان نشان دهنده جدي نبودن دولت در انجام اصلاحات سياسي و اقتصادي است.
نيروهاي امنيتي و مزدوران ملك عبدالله دوم با حمله به تظاهركنندگان 34 نفر را مجروح كردند.
در شهرهاي الزرقاء، معان، كرك، اربد و ديگر شهرهاي اردن نيز تظاهرات مشابهي صورت گرفت و معترضان خواستار مبارزه با فساد و اجراي اصلاحات سياسي شدند.
در استان الزرقاء در درگيري بين نيروهاي پليس و شركت كنندگان در تحصن بيش از 80 پليس زخمي و 17 نفر از تحصن كنندگان بازداشت شدند.
در درگيري با معترضان نيروهاي امنيتي و مزدوران رژيم از سلاح سرد و باتوم استفاده كردند.
تظاهرات در شهرهاي مختلف اردن در حالي صورت مي گيرد كه ملك عبدالله دوم پادشاه اردن وعده داد كه به خواسته هاي معترضان جامه عمل بپوشاند.
با وجود اين، مخالفان حكومت اردن اعلام كرده اند كه به امتيازات محدود راضي نمي شوند و خواستار اصلاحات واقعي هستند.
اردن حدود 6 ميليون نفر جمعيت دارد و ملك عبدالله دوم در سال 1999 ميلادي پس از فوت پدر حكومت را به دست گرفت و در اين مدت تلاش زيادي كرد تا از نفوذ اسلامگرايان جلوگيري شود و متقابلا نفوذ آمريكا در اين كشور افزايش پيدا كرد.
يمن
هزاران نفر از الحوثي ها در شهر صعده يمن عليه رئيس جمهور اين كشور تظاهرات كردند.
در شهرهاي صنعا، عدن و تعز نيز تظاهرات گسترده اي عليه رژيم علي عبدالله صالح صورت گرفت كه با دخالت پليس و نيروهاي امنيتي به درگيري و ضرب و شتم تظاهركنندگان منجر شد.
تظاهركنندگان بار ديگر تاكيد كردند كه تا زمان تحقق كامل خواسته هايشان دست از تظاهرات برنمي دارند،.
الجزاير
رئيس جمهور الجزاير اعلام كرد كه از پارلمان خواهد خواست تا دست به اصلاحات سياسي بزند.
عبدالعزيز بوتفليقه در سخنراني خود خطاب به ملت اين كشور اظهار داشت، در راستاي تغيير قانون اساسي به منظور تحكيم دموكراسي پارلماني تلاش خواهد كرد.
وي افزود، اصلاحات سياسي در كشور صورت خواهد گرفت و در قانون انتخابات براي افزايش حقوق سياسي زنان، حقوق بشر و آزادي مطبوعات تلاش خواهد كرد.
تحليلگران معتقدند اين گام ها به منظور اجتناب از هرگونه ناآرامي در اين كشور صورت گرفته است.
الجزاير نيز از ابتداي سال جاري ميلادي شاهد برخي اعتراض ها و خيزش هاي مردمي بوده است.


نوشته شده در   يکشنبه 28 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode