ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 26 اسفند 1389     |     کد : 16864

تغيير استراتژي دشمن در ترويج رفتارهاي ضدفرهنگي

با تغيير استراتژي دشمن در ترويج رفتارهاي ضدفرهنگي، ايجاد جنگ نرم و نشانه رفتن پايه‌هاي اعتقادي، سال‌هاست كه زنگ خطر در اين زمينه براي جوانان و خانواده‌ها به صدا درآمده است.

 با تغيير استراتژي دشمن در ترويج رفتارهاي ضدفرهنگي، ايجاد جنگ نرم و نشانه رفتن پايه‌هاي اعتقادي، سال‌هاست كه زنگ خطر در اين زمينه براي جوانان و خانواده‌ها به صدا درآمده است.

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي فرمانداري تبريز، بر اساس آخرين پژوهش‌هاي به عمل آمده، بيش از 85 درصد مردم پس از فقر و بيكاري، اعتياد و مواد مخدر را به عنوان شاخص‌ترين مشكل و آسيب اجتماعي مطرح مي‌كنند.
اعتياد به سيگار، مواد مخدر، روانگردان و فضاي پرخطر مجازي را مي‌توان يكي از معضلات بهداشتي، رواني و اجتماعي جهان امروز به حساب آورد.
اين در حالي است كه در كشور ما نيز با تغيير استراتژي دشمن در ترويج رفتارهاي ضدفرهنگي و رقابت جنگ نرم و نشانه رفتن پايه‌هاي اعتقادي، سال‌هاست كه زنگ خطر در اين زمينه براي جوانان و خانواده‌ها به صدا درآمده و راهكارهاي مختلفي از جمله آگاه‌سازي خانواده‌ها، برگزاري دوره‌هاي آموزش مهارت‌هاي زندگي و تهيه و پخش فيلم‌هاي مستند و آموزنده، براي پيشگيري از معضلات مخرب آن ارائه شده است.
دوستان ناباب، گرايش جوانان به مصرف سيگار، مصرف شيشه، تبليغ بي‌بند و باري‌ها و به دنبال آن آفت‌هاي مدرنيته كه بنيان خانواده را نشانه گرفته‌اند، همگي از جمله معضلاتي هستند كه در آن خانواده، مدرسه و متوليان فرهنگي و اجتماعي نقش دارند.
همه اين واقعيت‌ها وقتي تأسف‌بار است كه به ياد آوريم، ساختار جمعيتي مصرف‌كنندگان اين مواد تفاوت دارد و در تيپ نوجوان و جوان، صدمات اجتماعي آن قابل جبران نيست و مسير تحصيل، تربيت و آينده جوانان را از جهت اصلي دور مي‌كند.
افت تحصيلي، افسردگي، كم حرفي، گوشه‌گيري، همه و همه حاكي از آن است كه شادي كاذب يكي دوساعته ، به بهاي يك عمر ترجيح داده مي‌شود و گام در راهي بي‌بازگشت گذاشته مي‌شود و بايد گفت كه همه چيز از آغاز يك ماجرا، پايان مي‌يابد!
به هر حال، همين قدر توجه هم، كافي است تا تلخي واقعيت فريبنده مواد مخدر و اكستازي و ... معلوم شود.

*مهارت «نه» گفتن، شاه كليد گنجينه اعتماد به نفس
محمود چمني فرماندار تبريز با بيان نقش عميق خانواده در پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي به فارس گفت: اگر محيط خانواده سالم باشد، فرزندان خانواده داراي اعتماد به نفس و احساس مسئوليت مي‌شوند.
وي افزود: تجربه نشان مي‌دهد كودكان و نوجواناني كه با والدين خود روابط صميمانه‌تري دارند، كمتر به سوي رفتارهاي مخاطره‌آميز كشيده مي‌شوند.
فرماندار تبريز تصريح كرد: تاييد و تشويق والدين، موثرترين عامل براي ايجاد رفتارهاي مثبت و مطلوب در كودكان و نوجوانان است.
وي همچنين با اشاره به اينكه نسل جوان در معرض آسيب‌هاي اجتماعي متعدد ناشي از توطئه‌هاي شرورانه بيگانگان است، اظهار داشت: دشمن از كانال‌هاي مختلف از جمله سستي‌گرايي و بي‌تعصب كردن نسل جوان مي‌خواهد آنها را با لذت‌هاي زودگذر ارضا و اعتماد به نفس را از آنها سلب كند.
چمني افزود: از آنجايي كه حساس‌ترين دوران زندگي از نظر آسيب‌پذيري، دوره بلوغ و نوجواني است از اين رو توجه ويژه به اين دوره و طراحي برنامه‌هاي پيشگيرانه مناسب براي اين گروه سني، كاملاً حياتي به نظر مي‌رسد.
وي ادامه داد: براي برنامه‌ريزي و ايجاد راهكارهاي موثر در پيشگيري از آسيب‌ها و تدوين راه‌هاي مقابله با آنها بايد با شناخت نيازها و به كارگيري راهكار مناسب براي تقويت توانايي‌ها و ظرفيت‌هاي اجتماعي گام برداشت.
فرماندار تبريز همچنين در خطاب به قشر نوجوان و جوان گفت: مهارت لازم را براي «نه» گفتن كسب كنيم تا فردا نگوييم«به بيراه رفتم».
وي اظهار داشت: مهارت «نه» گفتن نشان از اعتماد به نفس بالا و سپر مطمئني براي واكسينه شدن در مقابل عوارض بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي است.
چمني ادامه داد: جوانان بايد بدانند كه امتحان كردن حتي يك بار از اين مواد شوم، آنها را با خطرات بزرگي مواجه مي‌كند و در نهايت عملكرد فرد را مختل مي‌سازد و عوارض عصبي و رواني غيرقابل بازگشتي دارد.
وي با اشاره به اينكه با وجود آگاهي بسياري از خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان از مضرات سوء مواد و خاصيت توهم‌زايي و روانگردان‌ها، متاسفانه بعضي افراد در راهي بن‌بست و بي‌بازگشت گام مي‌گذارند.
فرماندار تبريز در ادامه، وضعيت استان و شهرستان تبريز را در خصوص آسيب‌هاي اجتماعي در مجموع مناسب خواند و افزود: رويكرد ديني و اعتقادي خانواده‌هاي ما كه مواد مخدر و ... در آن امري مضر و زشت قلمداد مي‌شود، مهم‌ترين عامل در پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي محسوب مي‌شود ولي دشمن تمام امكانات خود را براي برهم زدن آرامش و تزلزل در خانواده‌ها به كار گرفته است كه خانواده‌ها بايد خود را از طريق آموزش‌هاي ديني، معنوي و تربيت اسلامي در مقابل انحرافات و مشكلات اجتماعي بيمه كنند و خودشان نيز دست به آسيب‌زدايي بزنند چرا كه رهايي از چنگال اعتياد و آسيب‌هاي اجتماعي به سادگي ميسر نمي‌شود.
فرماندار تبريز ادامه داد: زماني كه اعتياد دامن خانواده را مي‌گيرد، زمينه‌هاي بروز يك ناهنجاري اجتماعي خلق مي‌شود و ساده‌تر اينكه نخستين اثرات منفي اعتياد (به هر شكل و نوع آن) دامنگير خانواده مي‌شود و برگزيدن لذت موقت جواني، زندگي و تفكر را از بين مي‌برد.
وي خاطرنشان كرد: برنامه‌ريزي صحيح در خانواده‌ها اگر منطبق با نيازهاي معقول و منطقي فرزندان باشد، مي‌تواند آنان را به فعاليت‌هاي سالم و خلاق سوق داده و در شكل‌گيري هويت مثبت به نوجوانان و جوانان كمك كند.
چمني اظهار داشت: نياز است با آگاهي بخشي و مشاوره صحيح به قشر فعال جوان و نوجوان در عبور از بحران‌هاي پيشرو كمك كرد.
وي خاطرنشان كرد: همه دستگاه‌هاي دخيل در امر فرهنگي و پيشگيري، بايد با شناسايي آسيب‌ها و اولويت‌بندي آنها براي تدوين برنامه منسجم و كارآمد در كاهش و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي اهتمام كنند.


نوشته شده در   پنجشنبه 26 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode