ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 22 اسفند 1389     |     کد : 16659

وضعيت قرمز در عربستان و بحرين گيتس در منامه، كلينتون در راه رياض

كاخ سفيد با ابراز نگراني از تشديد بحران سياسي در عربستان و بحرين فرستادگان خود را براي بررسي اوضاع به منطقه اعزام كرده است.

 

كاخ سفيد با ابراز نگراني از تشديد بحران سياسي در عربستان و بحرين فرستادگان خود را براي بررسي اوضاع به منطقه اعزام كرده است.
رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا در منامه اوضاع اين كشور نفت خيز را با مقامات بلندپايه مورد بررسي قرار داد. هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا نيز اين هفته به رياض مي رود تا اوضاع سياسي را با ملك عبدالله مورد بررسي قرار دهد.
منابع خبري از تشديد اقدامات امنيتي در اطراف تاسيسات نفتي در مناطق شرق عربستان خبر دادند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، مقامات عربستان سعودي در مناطق شرقي اين كشور به دليل هراس از گسترش اعتراض ها دست به تشديد اقدامات امنيتي در اين مناطق زده و نيروهاي خود را به حالت آماده باش در آورده اند.
براساس اين گزارش، مقامات امنيتي عربستان اين امر را عادي توصيف مي كنند، در حالي كه دعوت براي برپايي تظاهرات اعتراض آميز از سوي مخالفان رژيم آل سعود، از طريق سايت هاي اجتماعي روز به روز ابعاد تازه تري مي يابد.
به گزارش ايسنا به نقل از رويتر، دو ائتلاف بزرگ متشكل از ليبرال ها و فعالان شيعه و سني عربستان طي روزهاي اخير، خواهان، ادامه برگزاري تظاهرات ضددولتي در عربستان شدند.
بر پايه اين گزارش، بيش از 200 تن از فعالان عربستاني در شهر «الهفوف» در شرق عربستان دست به تظاهرات اعتراض آميز در روز جمعه زدند و خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند.
شهر الهفوف در نزديكي ميدان نفتي الخوار قرار دارد و طي دو هفته گذشته شاهد تظاهرات گسترده اي از سوي شيعيان عليه رژيم آل سعود بود.
در همين حال شاهدان عيني از استقرار نيروهاي امنيتي در شمال پايتخت عربستان كه محل استقرار ساختمان هاي تجاري است براي دومين روز پياپي خبر دادند.
همچنين «شيخ نمر» از روحانيون برجسته شيعي در خطبه هاي نمازجمعه از به كارگيري مفرط خشونت عليه تظاهركنندگان توسط پليس و نيروهاي امنيتي در روز جمعه انتقاد كرد.
اين روحاني برجسته شيعي با اشاره به بازداشت صدها تن از جوانان توسط نيروهاي امنيتي، از دولت عربستان خواست كه زندانيان را آزاد كند.
از سوي ديگر، «ناوي پيلاي» كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل ضمن ابراز نگراني از سركوب مخالفان رژيم آل سعود در عربستان، از دولت اين كشور خواست به برگزاري تظاهرات مسالمت آميز احترام بگذارد.
در همين حال و با افزايش احتمال بروز ناامني هاي جديد در عربستان، «هيلاري كلينتون» وزيرخارجه آمريكا روز جمعه به عربستان خواهد رفت.
وزيرخارجه آمريكا در اين سفر، قرار است موضوع تحولات اخير در جهان عرب، روند سازش در خاورميانه و نحوه سركوب تظاهرات در شبه جزيره عرب را مورد بحث و بررسي قرار دهد.
بحرين
منامه پايتخت بحرين از جمعه شب شاهد درگيري هاي خونين بين نيروهاي امنيتي و طرفداران شاه اين كشور با تظاهركنندگاني بود كه درمقابل كاخ بحرين تجمع كرده بودند معترضان بحريني جمعه شب راهپيمايي خود را با عنوان سقوط قانون اساسي سال 2002 نامگذاري كرده بودند و پس از آنكه اين تظاهرات مسالمت آميز با حمله نيروهاي امنيتي و چماق به دستان طرفدار حكومت به خاك و خون كشيده شد تظاهرات رنگ و شكل ديگري به خود گرفت.
در اين تظاهرات 774 نفر زخمي شدند كه به گفته وزارت بهداشت بحرين حال 107 نفر آنها وخيم است. معترضان بحريني پس از مشاهده خشونت نيروهاي امنيتي كه به زخمي شدن صدها نفر منجر شد اعلام كردند كه به تظاهرات خود ادامه خواهند داد و تا زمان برآورده شدن كامل مطالباتشان در خيابان ها مي مانند.
تظاهرات مشابهي نيز در شهر ريفا برگزار شد كه طي آن نيز ده ها نفر زخمي شدند.
طرفداران حكومت با شمشير، چماق، لوله هاي فلزي و سنگ و چوب به معترضان حمله كردند.
تظاهركنندگان با سردادن شعارهاي ضد حكومتي خواستار اجراي خواسته هاي خود توسط شاه بحرين شدند.حدود 8000 نفر از مردم بحرين با تجمع در مقابل سفارت آمريكا در بحرين از سياست هاي مداخله جويانه آمريكا در اين كشور انتقاد كردند.
بحرين يك ماه است كه با تظاهرات ضد دولتي مواجه است و تظاهركنندگان خواستار كناره گيري دولت، آزادي زندانيان سياسي و محاكمه عاملان قتل عام تظاهركنندگان هستند.
اين در شرايطي است كه شاه بحرين بدون توجه به خواسته هاي ملت سعي در سركوب تظاهرات دارد.
از سوي ديگر، يكي از فعالان سياسي بحرين فاش كرد كه مزدوران رژيم آل خليفه در زندان ها به برخي بازداشت شدگان تجاوز جنسي كرده اند و درج اين خبر به بيرون از زندان باعث اوج گيري تظاهرات مردمي شد.
همچنين تظاهركنندگان به دخالت آمريكا و ديگر كشورهاي منطقه در امور داخلي بحرين اعتراض و اعلام كردند كه دخالت اين كشورها تأثيري در اوج گيري قيام مردمي بحرين ندارد.
وزير دفاع آمريكا روز جمعه پس از شركت در نشست ناتو در بروكسل در سفري غيرمنتظره وارد منامه پايتخت بحرين شد.
آمريكا با وجود حضور ناوگان پنجم دريايي خود در اين كشور استراتژيك تحولات بحرين را به دقت زير نظر دارد و نسبت به پيامدهاي آن ابراز نگراني كرده است.از سوي ديگر برخي از كشورهاي عرب منطقه با اختصاص كمك مالي قابل توجهي براي بحرين درصدند از گسترش تظاهرات مردمي جلوگيري كنند.


نوشته شده در   يکشنبه 22 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode