ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 20 اسفند 1389     |     کد : 16578

جمعه خشم در كويت و عربستان مردم : همه مي آييم

مردم عربستان و كويت با اعلام روز «جمعه خشم» اعلام كردند براي اعتراض به سياست هاي خاندان آل سعود و آل صباح فردا همه به خيابان مي ريزند.

مردم عربستان و كويت با اعلام روز «جمعه خشم» اعلام كردند براي اعتراض به سياست هاي خاندان آل سعود و آل صباح فردا همه به خيابان مي ريزند.
در آستانه روز خشم، وحشت و اضطراب دربار آل سعود را فرا گرفت و پليس و نيروهاي امنيتي به حال آماده باش درآمدند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، منابع مطلع فاش كردند: از روز چهارشنبه به نيروهاي امنيت داخلي، نيروهاي مسلح و نيروي هوايي عربستان ابلاغ شده است كه در پايگاههاي خود مستقر شده و تحت هيچ شرايطي پست خود را ترك نكنند.
بر پايه اين گزارش، منابع آگاه به پايگاه اينترنتي مخالفان عربستان (راصد) گفتند: تمامي مرخصي هاي نيروهاي امنيتي و پليس عربستان لغو شده است و نيروهاي ذخيره نيز فراخوانده شده اند.
منابع آگاه از احتمال اعلام رسمي وضعيت فوق العاده در روز جمعه (روز خشم) در عربستان خبر مي دهند و به گفته آنها حتي ممكن است در صورت اعلام وضعيت فوق العاده و بروز ناآرامي ها، اين وضعيت تا روز شنبه ادامه يابد.
پادشاهي عربستان ماه گذشته از بيم اعتراضات مردمي مشابه تظاهرات تونس و مصر كه به سرنگوني رژيم هاي حاكم در اين كشورها منجر شد، به صورت محدود نيمي از نيروهاي امنيتي خود را به حالت آماده باش درآورد.
وضعيت فوق العاده در عربستان، در حالي تشديد مي شود كه فعالان اين كشور، در فراخواني برگزاري تظاهرات اعتراض آميز را در روز جمعه خواستار شده اند.
وزارت كشور عربستان كه توسط برادر ملك عبدالله اداره مي شود با صدور بيانيه اي هرگونه تجمع و اعتراض مردمي در اين كشور را ممنوع اعلام كرده است.
ملك عبدالله نيز با توسل به روحانيون درباري و صدور فتوايي توسط آنها، تظاهرات بر ضد خاندان آل سعود را حرام اعلام كرده است.
در اين راستا شيخ «عبدالرحمن السديس» امام و خطيب مسجد الحرام با اعلام حمايت از بيانيه وزارت كشور عربستان، برگزاري تظاهرات و تجمع هاي مردمي را برخلاف مصالح اسلام و حرام دانست.
اين روحاني درباري هشدار داد: آنچه كه بسياري از مردم در برخي از كشورهاي جهان عرب انجام مي دهند، خارج از مسير اسلام است، چه رسد به اين كه در كشور ما (عربستان) اين اقدامات انجام شود.
از سوي ديگر، «فواد ابراهيم» فعال سياسي مخالف آل سعود به العالم گفت: جامعه عربستان هم اكنون با مرحله پيش از انقلاب هاي تونس و مصر كاملا تفاوت دارد و به تدريج براي الگوگيري از آنها آماده مي شود.
اين فعال سياسي عربستاني متذكر شد: خاندان آل سعود بايد بداند كه دوران رژيم هاي اشرافي به سر آمده و هم اكنون دوره رژيم هايي است كه مردم آنها، سرنوشت شان را به دست خويش تعيين مي كنند.
وي به وزارت كشور و نيروهاي وابسته به آن هشدار داد كه ارتكاب هرگونه حماقت و كشتار مردم، سرنوشت شومي را براي شاه عربستان در آينده رقم خواهد زد.
فواد ابراهيم از سردمداران حكومت عربستان خواست به مطالبات اكثريت مردم براي دستيابي به حقوق سياسي و آزادي هاي تصريح شده در منشور جهاني سازمان ملل گوش فرا دهند و از سركوب تظاهرات خودداري كنند.
از سوي ديگر، مجله آمريكايي «فارين پاليسي» در مقاله اي به قلم «سيمون هندرسون» كارشناس امور عربستان نوشت: در حال حاضر اختلافات درون خاندان عربستان براي تعيين جانشين ملك عبدالله (شاه) بالا گرفته است و شاهزاده سلطان كه سمت جانشيني وي را دارد به علت ابتلا به بيماري «آلزايمر» قادر به اداره كشور نيست.
اين نويسنده آمريكايي با اشاره به وضعيت جسماني شاه عربستان و رها كردن نيمه كاره دوره درمان در آمريكا و مغرب از سوي ملك عبدالله متذكر شد: عربستان نمي تواند از تحولات فعلي جهان عرب مستثني باشد، چرا كه خاندان حاكم بر اين كشور مانند ساير جهان عرب دچار سوء حكومت، فساد، رشوه و حيف و ميل ثروت مردم در شبه جزيره عرب است.
كويت
مردم كويت كه با تجمع مقابل ساختمان دولت خواستار سرنگوني رژيم آل صباح شدند اعلام كردند كه فردا نيز در روز خشم به خيابان ها خواهند آمد.
مردم كويت با تجمع مقابل ساختمان دولت و سر دادن شعارهايي خواستار كناره گيري شيخ ناصر محمد آل صباح نخست وزير اين كشور شدند.
تجمع كنندگان شعار مي دادند، «دولت فاسد بايد برود»، «برو برو اي ناصر»، «دولت جديد تشكيل بايد گردد»، «فردا همه در روز خشم مي آييم» يكي از شركت كنندگان در اين تجمع گفت، همه مردم خواستار تغيير نخست وزير هستند چون وي طي پنج سال گذشته كاري براي كشور انجام نداده، مردم مي خواهند كسي خارج از خاندان آل صباح كه از 250 سال پيش بر كويت حكمراني مي كند اداره نظام را برعهده گيرد
تظاهركنندگان اعلام كردند كه تا زمان پاسخگويي به خواسته هايشان به تظاهرات ادامه خواهند داد.
برخي اعضاي مجلس امت و شماري از نيروهاي سياسي و برخي جمعيت هاي جامعه مدني كه حمايت خود را از خواسته هاي معترضان اعلام كرده اند در اين تجمع حضور داشتند مسئولان كويتي نيز تدابير امنيتي شديدي را اتخاذ كرده و راه هاي منتهي به محل تجمع را بستند تا تظاهرات گسترش بيشتري پيدا نكند.
گفته مي شود كه نيروهاي امنيتي براي مهار تظاهرات فردا به حال آماده باش كامل درآمده اند. كويت حدود سه ميليون نفر جمعيت دارد.


نوشته شده در   جمعه 20 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode