ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 17 بهمن 1389     |     کد : 15056

نيويورك تايمز : مبارك به آلمان مي رود

آخرين خبرها از انقلاب مصر ديكتاتور در آستانه فرار ...

آخرين خبرها از انقلاب مصر ديكتاتور در آستانه فرار
نيويورك تايمز : مبارك به آلمان مي رود

يك روزنامه آمريكايي از احتمال خروج مبارك از مصر به بهانه درمان به آلمان در آينده نزديك خبر داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از روزنامه «نيويورك تايمز» قرار است «حسني مبارك» از شهر «شرم الشيخ» به آلمان سفر كند و اين گامي است كه مقدمات خروج آبرومندانه مبارك از صحنه سياسي مصر را فراهم مي كند.
براساس اين گزارش، سفر مبارك براساس ايده «اتاق هاي فكر» آمريكا براي خروج مصر از بحران جاري طراحي شده است.
«محمدرضا پهلوي» شاه مخلوع ايران نيز در بهمن ماه 1357 هنگام فرار از ايران، علت خروج خود را از كشور كسالت و درمان بيماري اعلام كرده بود.
گزارش نيويورك تايمز حاكي است، آمريكا براي انتقال قدرت در مصر، سناريوهاي مختلفي را مطرح كرده است و با مصري ها در حال گفت وگو بر سر پيشنهادي هستند كه براساس آن حسني مبارك براي مداواي خود، استعفا كند و قدرت با حمايت ارتش مصر به دولت انتقالي به رياست «عمر سليمان» منتقل شود.
مقام هاي بلندپايه آمريكايي به روزنامه نيويورك تايمز گفته اند، اين پيشنهاد يكي از چند گزينه اي است كه واشنگتن درباره آن با مسئولان نزديك به مبارك در مورد آن گفت وگو كرده اند و قرار است از طريق باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا، وي را متقاعد كنند كه فوراً از قدرت كناره گيري كند.
خبرگزاري فرانسه نيز گزارش داد: باراك اوباما به طور تلويحي و غيرمستقيم از حسني مبارك خواست قدرت را واگذار كرده و از صحنه قدرت مصر كنار برود.
باراك اوباما روز جمعه گفت: رئيس جمهور حسني مبارك به خواست معترضين كه از وي مي خواهند فوراً برود، بايد گوش دهد، اما با اين حال، اوباما به صراحت از مبارك نخواست اين كار را بكند، اما در قالب جملاتي كه به نظر مي رسد راه رفتن را به مبارك نشان مي دهد، به وي گوشزد كرد كه بهتر است تا دير نشده است، اين گزينه را انتخاب كند.
خبرگزاري رسمي مصر (شرق الاوسط) نيز روز شنبه از برگزاري جلسه هيئت دولت مصر به رياست مبارك و برخي از وزرا به صورت فوق العاده خبر داد.
شرق الاوسط در خبر خود گرچه توضيح بيشتري ارائه نكرده است، اما تلاش كرده تا اين جلسه را به صورتي با انفجار لوله گاز در العريش ربط دهد.از سوي ديگر «كاترين اشتون» جمعه شب در گفت وگو با شبكه خبري يورونيوز اعلام كرد: اتحاديه اروپا از هم اكنون خواهان انتقال دموكراتيك قدرت در مصر است.
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا تاكيد كرد: براي پيشبرد، تحولات مصر به طرف انتقال قدرت به شكل دموكراتيك، در حال رايزني با سفراي اتحاديه اروپا در مصر و انجام هماهنگي هاي لازم در اين مورد است.
اشتون در پاسخ به اين سؤال كه جانشين مبارك چه كسي خواهد بود خاطرنشان كرد: وظيفه ما نيست كه بگوئيم چه كسي در مصر حكومت كند، بلكه وظيفه ما تضمين انتقال قدرت به صورت مسالمت آميز و در عين حال دموكراتيك است.
اين در حالي است كه روز جمعه كه روز «خروج مبارك» نامگذاري شده بود، 10 ميليون مصري يكصدا كناره گيري وي از قدرت را فرياد زدند.
در دوازدهمين روز از اعتراضات مردمي مصر، هزاران نفر از تجمع كنندگان در ميدان التحرير روز شنبه پس از برگزاري نماز صبح، عليه مبارك شعار معروف «الشعب يريد اسقاط النظام» (مردم سرنگوني رژيم را مي خواهند) را سر دادند.
اين شعار، همانند يك سرود ملي از 25 ژانويه تاكنون در سراسر مصر زمزمه مي شود و از كودك خردسال تا افراد سالمند آن را هر روز تكرار مي كنند.
در همين حال شبكه خبري الجزيره با نشان دادن تصاويري از يك خودروي سفارت آمريكا كه به سرعت در خيابان در حركت بود از كشته شدن تعدادي شهروند مصري بر اثر زيرگرفته شدن توسط راننده آن خبر داد.
آخرين خبر ها
¤ تلويزيون مصر: زمان برقراري مقررات حكومت نظامي در 3 شهر اين كشور چهار ساعت كاهش
يافت.
¤ يك روزنامه انگليسي در گزارشي به نقل از كارشناسان خاورميانه اعلام كرد كه دارايي خانواده مبارك بالغ بر 70 ميليارد دلار تخمين زده مي شود.
¤ خبرگزاري فرانسه از تمايل البرادعي براي گفت وگو درباره انتقال مسالمت آميز قدرت در مصر با رئيس ستاد مشترك ارتش خبر داد.
¤ جديدترين نظرسنجي ها، نشان مي دهد كه اكثر مردم مصر از عملكرد رئيس جمهور آمريكا نااميد هستند و آن كشور و اسرائيل را بزرگترين تهديد مي دانند.
¤ كميته حفاظت از خبرنگاران اعلام كرد كه تاكنون ده ها خبرنگار در مصر بازداشت شده اند.
¤ تظاهركنندگان مصري با استفاده از ظروف آشپزخانه و ديگر وسايل از خود در مقابل سنگ پراني هاي اراذل و اوباش مبارك محافظت مي كنند.
¤ تيمي از كارشناسان سركوب از اسرائيل و آمريكا با تشكيل اتاق عمليات مشترك با همتايان مصري خود، به مقابله با اعتراضات مردمي برخاسته اند.
¤ معترضان مصري از برگزاري تظاهرات ميليوني در روزهاي سه شنبه و جمعه در قاهره و ساير شهرها خبر دادند.
¤ ارتش مصر با جلوگيري از يورش اراذل و اوباش طرفدار مبارك به معترضان در ميدان التحرير در مقابل آنها مقاومت كرد.
¤ كسينجر وزيرخارجه اسبق آمريكا گفت: ارتش مصر به طور مشخص تصميم گرفته است كه مبارك بايد از صحنه قدرت كناره گيري كند.


نوشته شده در   يکشنبه 17 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode