ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 6 بهمن 1389     |     کد : 14563

راز زندگي جاودان

راز زنگي جاودان چيست؟ مطالعه بر روي هيدراهاي موجود در آب‌ها اميد به زندگي جاودان را در انسان افزايش داده است. اين موجودات زنده به هنگام مرگ سيگنالي از خود ارسال مي‌کنند که سبب تجديد حيات آنها مي‌شود.

جام جم آنلاين: راز زندگي جاودان چيست؟ مطالعه بر روي هيدراهاي موجود در آب‌ها اميد به زندگي جاودان را در انسان افزايش داده است. اين موجودات زنده به هنگام مرگ سيگنالي از خود ارسال مي‌کنند که سبب تجديد حيات آنها مي‌شود.
در آب‌هاي شيرين موجودي از شاخه‌ مرجانيان (Cnidaria) زندگي مي‌کند به نام هيدرا (hydra) که پوليپ (polyp) نيز خوانده مي‌شود.

پوليپ‌ها موجودات زنده‌اي از زيرسلسله‌ شبه‌جانوران هستند. شبه جانوران موجوداتي هستند که بدنشان از چندين سلول ‌تشکيل شده و به جانوران شباهت ندارند. اين موجودات فاقد دستگاه عصبي و اندام حسي مشخص هستند و به هر دو روش غيرجنسي و جنسي توليد مثل مي‌کنند.

آنچه هيدرا که از ساده‌ترين موجودات زنده‌ کره‌ زمين است را جالب توجه کرده گريز او از مرگ است.

هيدرا، هنرمند مرگ‌گريز

هيدرا يا پوليپ‌که در آب‌هاي شيرين زندگي و از جانوران بسيار کوچک آب‌زي تغذيه مي‌کند مي‌تواند به صورت مداوم بدن خود را تجديد کند.

دکتر بريگيته گاليوت، کارشناس بيولوژي مولکولي در دانشگاه ژنو، مي‌گويد: «به نظر مي‌رسد که هيدرا هرگز پير نمي‌شود. اين جانور مي‌تواند دائما از راه غيرجنسي و جوانه‌زدن توليد مثل کند. در صورتي که به اين جانور غذاي کافي برسد در درون بدن آن يک بچه‌پوليپ (babypolyp) رشد مي‌کند، درست مانند يک جوانه».

هيدراها بدن بسياري ساده‌‌اي دارند که در زير ميکروسکوپ قابل مشاهده است. اين شبه‌جانور از سري شاخک‌دار و بدني برخوردار است که مي‌تواند دائما منقبض و منبسط شود.

آيا مي‌توان با کشف راز مرگ‌گريزي پوليپ‌ها آرزوي ديرينه‌ انسان که گريز از مرگ است را تجلي بخشيد؟

دکتر بريگيته گاليوت در جست‌وجوي کشف راز جواني جاودان پوليپ‌ها در آزمايشگاه خود انواع آنها را تحت بررسي قرار داده است.

بررسي‌هاي او نشان مي‌دهد که پوليپ‌ها در هر 2 تا 4 روز بخش‌هاي مختلف بدن خود را تجديد مي‌کنند.

پيام کليدي براي گريز از مرگ

دکتر بريگيته گاليوت براي کشف راز بقاي هيدراها در آزمايشي آنها را از ناحيه‌ شکم به دو نيم کرد.

نتيجه‌ اين آزمايش بسيار حائز اهميت بود، چرا که برخي از نقاط مبهم روند تجديد سلول در هيدراها روشن شد.

دکتر گاليوت مي‌گويد، وقتي هيدراها به دو نيم مي‌شوند، به يک‌باره در قسمت وسيعي مرگ سلولي رخ مي‌دهد. نيمي از سلو‌ل‌ها مي‌ميرند، اما اين سلول‌ها به هنگام مرگ از خود «سيگنالي به سلول‌هاي جانبي ارسال مي‌کنند که براي تجديد حيات کليدي است».

سلول‌هاي مجاور اين پيام را دريافت کرده و به سرعت شروع به تکثير مي‌کنند و اين تکثير بخصوص در مورد سلول‌هايي صورت مي‌گيرد که ديگر وجود ندارند.

تحقيقات دکتر بريگيته گاليوت همچنان ادامه دارد. او معتقد است، روزي خواهد رسيد که بتوان از نتايج اين تحقيقات براي انسان نيز استفاده کرد، چرا که انسان و پوليپ ‌‌از نظر ژنتيکي شبيه هم هستند.

اما در مورد بيماري‌ها بين اين دو موجود تفاوت‌هايي نيز وجود دارد. براي نمونه مي‌توان به اين موضوع اشاره کرد که هيدراها هرگز به سرطان مبتلا نمي‌شوند.

دکتر بريگيته گاليوت در تلاش است تا علت عدم ابتلاي هيدراها به سرطان را کشف کند. او بر اين باور است که مطالعه بر روي اين موجودات زند‌ه بسيار ساده روزي انسان را در درک بهتر علل انواع بيماري‌ها و همچنين پروسه‌ پيري ياري خواهد کرد.

دويچه وله


نوشته شده در   چهارشنبه 6 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode