ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 21 آذر 1389     |     کد : 12713

اختلاف سن دختر و پسر مانع ازدواج نيست

براي پيشگيري از تزلزل نظام خانواده و بالا رفتن آمار طلاق و جدايي در بين زوج‌هاي جوان نيز بايد دقت داشت...

 براي پيشگيري از تزلزل نظام خانواده و بالا رفتن آمار طلاق و جدايي در بين زوج‌هاي جوان نيز بايد دقت داشت كه امر زوجيت شرعي پس از شناخت كافي، معرفت، بينش عميق متقابل به دور از احساسات زودگذر و غليان هيجانات و كشش‌هاي نفساني صورت پذيرد و از تحميل هزينه‌هاي غير ضروري و مجبوركردن جوانان به ويژه آقايان به برپايي جشن عروسي زودهنگام و تشكيل خانواده‌ مجزا با تقابل هزينه‌هاي فوق‌العاده و بعضاً مقروض‌شدن، چند پيشه‌شدن و تحمل همزمان فشارهاي كاري و فكري و رواني اجتناب شود.

سلامت نیوز:رئيس سازمان نظام روانشناسي كشور گفت: در صورتي كه شرايط كفويت و صلاحيت‌هاي كافي براي ازدواج مهيا باشد، اختلاف سن نمي‌تواند مانع ازدواج باشد.

غلامعلي افروز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت:‌ در ارتباط با مسئله ازدواج و اختلاف سن دختر و پسر داوطلب ازدواج بايد در نظر داشت كه در شرايطي كه هر دو داوطلب از ويژگي‌هاي لازم، صلاحيت‌ها و كفايت‌هاي كافي براي زوجيت برخوردار باشند، اختلاف سن دختر و پسر نمي‌تواند مانع عقد زوجيت شود.

وي افزود: به عنوان مثال در شرايطي كه دختر و پسر هم‌سن يا بزرگتر و كوچكتر باشند چنانچه هر 2 نفر از كفايت‌هاي لازم برخوردار باشند، از نظر بلوغ عقلاني و هر در دو داراي تعهد و قدرت پذيرش مسئوليت اجتماعي در باشند و شناخت و معرفت متقابل حاصل شده باشد، بدون دليل منطقي و شرعي و صرف اختلاف سن نمي‌توان اعلام مخالفت كرد.

افروز تصريح كرد: نكته قابل توجه در ازدواج، احراز شناخت و معرفت متقابل و اطمينان از ميزان كفويت و همفكري و همدلي در آرمان ازدواج يعني رسيدن به آرامش و فلاح است كه البته بايد به دور از غلبه احساسات و هيجانات حاكم بر نفسانيات و توجه به بلوغ عقلاني و قدرت تعهد و پذيرش مسئوليت اجتماعي باشد.

وي ادامه داد: انديشه اصلي در ازدواج بهنگام و پيشگيري از آسيب‌هاي فردي و فرهنگي، تأكيد بر اعتلاي فرهنگ زوجيت در بستر انديشه و ارزش‌هاي اسلامي است و بديهي است كه در اين انديشه، زوجيت شرعي و منطقي جوانان واجد شرايط و همراه با شناخت مطلوب متقابل، لزوماً به معناي تشكيل خانواده مستقل و جداگانه و زندگي مشترك زودهنگام نيست.

اين متخصص روانشناسي با بيان اينكه زوجيت مي‌تواند جداي از مسئله عروسي و تشكيل خانواده مجزا مورد توجه باشد گفت: به سخن ديگر رعايت يك فاصله معقول براي احراز آمادگي‌هاي لازم توسط زوج‌هاي جوان، به خصوص آقايان، مي‌تواند بين عقد زوجيت تا عروسي و تشكيل خانواده جديد و مجزا مورد توافق قرار گيرد و اين فاصله مي‌تواند يك روز، يك هفته، يك ماه، يك سال، 3 تا 5 سال و بعضاً بيشتر باشد.

وي ادامه داد: براي پيشگيري از تزلزل نظام خانواده و بالا رفتن آمار طلاق و جدايي در بين زوج‌هاي جوان نيز بايد دقت داشت كه امر زوجيت شرعي پس از شناخت كافي، معرفت، بينش عميق متقابل به دور از احساسات زودگذر و غليان هيجانات و كشش‌هاي نفساني صورت پذيرد و از تحميل هزينه‌هاي غير ضروري و مجبوركردن جوانان به ويژه آقايان به برپايي جشن عروسي زودهنگام و تشكيل خانواده‌ مجزا با تقابل هزينه‌هاي فوق‌العاده و بعضاً مقروض‌شدن، چند پيشه‌شدن و تحمل همزمان فشارهاي كاري و فكري و رواني اجتناب شود.

افروز گفت: همه سخن در اين است كه زوجيت‌ها بايد حساب‌شده باشد و تشكيل خانواده مستقل و جداگانه نيز بايد حساب‌شده و به دور از فشار و اجبار صورت گيرد.


نوشته شده در   يکشنبه 21 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode