ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 26 بهمن 1394     |     کد : 99797

انتخابات در آمریکا /نقش کمرنگ مردم، نقش پررنگ پول

کارشناس غربی در گفت‌وگو با کیهان مطرح کردند...

کارشناس غربی در گفت‌وگو با کیهان مطرح کردند

همزمان با گرم شدن  تنور انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، کیهان با سه کارشناس آمریکایی،کانادایی و انگلیسی گفت‌وگو کرده است. هر سه کارشناس ضمن اذعان به نقش پررنگ لابی صهیونیستی در فرایندهای انتخاباتی آمریکا تاکید کرده‌اند که بیشتر از مردم، این گروه اقلیت و ثروتمندان آمریکا هستند که رئیس‌جمهور این کشور را انتخاب می‌کنند.
- به اعتقاد شما کدام یک، «رای ملت آمریکا» یا «پول اقلیتها» نقش تعیین‌کننده‌تری درانتخابات این کشور دارند؟
* دکتر «اریک والبرگ» کارشناس کانادایی: بهترین جواب، هر دو است. اما قطعا تاثیر پول در انتخابات‌ آمریکا بیشتر است. هزینه‌ها در روند انتخاباتی آمریکا برای هر یک از کاندیداها به میلیون‌ها دلار می‌رسد، تبلیغات و شبکه‌های تلویزیونی نیز، انتخابات آمریکا را به سلطه خود درآورده‌اند. دموکراسی در آمریکا، یعنی پول، یعنی دلار. بنابراین باوجود این واقعیت که رای مردم در انتخابات آمریکا موثر است  اما شانس کمی برای پیروزی کاندیدای مردمی وجود دارد.
* پروفسور رودنی شکسپیر، اقتصاددان و استاد دانشگاه کمبریج: پول یک دهم درصد از مردم‌ آمریکا(اشاره به قشر ثروتمند آمریکا) قطعا نقش تعیین‌کننده‌تری از رای تمام ملت آمریکا دارد. آمریکا جامعه‌ای کاملا فاسد است.
* دکتر «کوین بارت» تحلیلگر و اسلام‌شناس آمریکایی: فرآیند انتخاباتی در آمریکا در دهه‌های گذشته  به طور گسترده‌ای توسط پول اداره شده است. بر اساس رای دادگاه عالی آمریکا که در سال 2010 صادر شد، هیچ‌گونه محدودیتی در خرج کردن پول در فرآیندهای سیاسی آمریکا وجود ندارد. امروز با توجه به شواهد، تاثیر پول در انتخابات آمریکا بیشتر از هر زمان دیگری بوده است. صهیونیست‌ها که عامل نیمی از رشوه‌های داده شده در نظام سیاسی ایالات متحده هستند، سیاست راهبردی آمریکا در خاورمیانه را تعیین می‌کنند. رشوه‌های لابی صهیونیست حتی درمجموعه تاسیسات نظامی آمریکا هم تاثیر گذاشته است.
- اینکه گفته می‌شود «انتخاب‌کننده واقعی رئیس جمهور در ایالات متحده آمریکا نظام سرمایه‌داری این کشور است و نه مردم آن.» چقدر صحیح است؟
* دکتر «اریک والبرگ»: این گزاره کاملا گزاره صحیحی است، اما این بار ضعیف‌تر جلوه می‌کند چرا که وضعیت اسف‌بار اقتصادی ایالات متحده آمریکا و همچنین شکست گسترده در عراق و سوریه اعتبار احزاب حاکم در آمریکا از جمله دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را  برای ساختن «نظم جهانی جدید» کاهش داده است.
* پروفسور «شکسپیر»: این گزاره کاملا صحیح است. سرمایه‌داران آمریکا با در دست داشتن وسایل ارتباط جمعی همچون شبکه‌های تلویزیونی، عامل تعیین‌کننده‌ای در انتخابات آمریکا دارند. لابی گران اصلی در نظام سیاسی آمریکا همین سرمایه‌داران هستند.
* دکتر کوین بارت: نظام آمریکا مشخصا متعلق به گروه اندک شمار ثروتمندان و اغنیا است. نظام سیاسی این کشور نشانه‌های دموکراسی را ندارد.ثروتمندان آمریکا هیچ نگرانی درباره آینده مردم کشورشان ندارند. اما آنها قطعا در آینده نزدیک توسط این افراد که بی‌شمار هستند به زحمت خواهند افتاد.
- نقش لابی صهیونیستی در انتخابات آمریکا  چقدر است و  چرا با وجود تغییر دولت‌ها در آمریکا، سیاست خارجی این کشور مقابل رژیم صهیونیستی تغییر نمی‌کند؟
* دکتر «اریک والبرگ»: لابی اسرائیل بزرگترین عامل تاثیرگذار خارجی در روند انتخاباتی آمریکا به شمار می‌رود، و توانایی مطرح کردن و یا حذف کردن هر یک از کاندیداهای ریاست جمهوری را دارد. اسرائیل زاده امپریالیسم است. آغاز تفکر تاسیس این رژیم توسط انگلیسی‌ها از قرن گذشته آغاز شد و توسط آمریکایی‌ها در سال 1948 عملی شد. استقرار رژیم‌صهیونیستی در منطقه خاورمیانه به منظور حکومت کردن بر کشورهای اسلامی بود. آنها یهودیان آمریکا و اسرائیل بودند که برای تشکیل اسرائیل به سرزمین فلسطین مهاجرت کردند.آنها دست نشانده امپریالیسم ایالات متحده بودند که اکنون تبدیل به معضلی برای خود آمریکایی‌ها شده‌اند.
* پروفسور «شکسپیر»: اسرائیلی‌ها تاثیر مستقیمی بر سیاست خارجی آمریکا دارند، عمده وسایل ارتباط جمعی ایالات متحده در دستان عوامل رژیم صهیونیستی است. این‌ها علتی بر اتحاد استراتژیک به بار آمده برای نظام آمریکا با رژیم صهیونیستی هستند.
* دکتر کوین بارت: لابی صهیونیستی سیاست خارجی آمریکا را پس از ترور رئیس‌جمهور کندی در سال 1963 به چنگال خود درآورد.آنها کنترل اکثر رسانه‌های جمعی و همین‌طور مراکز مهم اقتصادی را بدست آوردند. صهیونیست‌ها به کمک رشوه نفوذ خود را در آمریکا رشد و گسترش دادند. تاثیر آنها بر سیاست داخلی و خارجی آمریکا با تاسیس گروه‌های فشار اسرائیلی همچون«پی.ان.ای.سی» پس از واقعه یازده سپتامبر بیشتر شد.
-به نظر شما  چرا آمار مشارکت آمریکایی‌ها درانتخابات ریاست جمهوری این کشور غالباً پایین است؟
* دکتر «اریک والبرگ»: فقط 55 درصد از مردم آمریکا در سال 2008 در انتخابات شرکت کردند. آمار مشارکت آمریکایی‌ها از 49 درصد به 63 درصد در دوره‌های مختلف تغییر می‌کند.آمار مشارکت در انتخابات در اکثر کشورها بیشتر از آمریکا است، مثلا در کانادا به 68 درصد هم می‌رسد. این واقعیت نشان‌دهنده محدودیت در انتخاب مردم آمریکاست که آنها را برای مشارکت در انتخابات بی‌انگیزه می‌کند. نظام اخلاقی جامعه غرب در وضعیت نابسامانی قرار دارد و اکنون به نقطه‌ای رسیده که امید به بازگشتی در آن دیده نمی‌شود و تمایلی برای حل این مشکلات در بین مردم نیز دیده نمی‌شود.  
* پروفسور «شکسپیر»: آمریکایی‌ها معتقدند که نظام سیاسی آمریکا بسیار قوی‌تر و پیچیده‌تر از آن است که دچار تغییرات اساسی شود و حتی هم اکنون شخصیت قابل اعتماد سیاسی در بین کاندیداها وجود ندارد که مردم آمریکا بتوانند به آن اطمینان کنند. این خیلی بعید است که حتی «برنی سندرز» بتواند تغییراتی در نظام آمریکا پدید آورد.
* دکتر کوین بارت: تقریبا نیمی از مردم آمریکا در انتخابات این کشور شرکت می‌کنند. نیمی دیگر انتخابات را در آینده خودشان بی‌تاثیر می‌دانند. تشخیص این که کدام یک از دو گروه نظریه درستی دارند مشکل به نظر می‌رسد. به نظر من، انتخابات روشی است برای تاثیرگذاری در سیاست کشور، اما در عین حال باید دانست که رای مردم تاثیرگزارترین شاخص در نظام سیاسی ایالات متحده نیست. نشست‌های محرمانه و غیررسمی گروه بیلدربرگ،کمیسیون سه جانبه، شورای روابط خارجی آمریکا و بانکداران بین‌المللی عاملان اصلی تاثیرگذار در عرصه سیاسی آمریکا هستند.
-درصورت پیروزی جمهوری‌خواه‌ها درانتخابات آمریکا، آیا آنها می‌توانند به طورگسترده برجام را نقض کنند و تحریم‌های آمریکا علیه ایران را مجددا اعمال بکنند؟
* دکتر «اریک والبرگ»: تنش‌زدایی رابطه ایران و آمریکا اصلا آسان نیست.پس از اجرای برجام آمریکایی‌ها چندین تحریم غیرهسته‌ای به بهانه برنامه‌های موشکی ایران علیه این کشور تحمیل کردند. بنابراین ایرانیان به نیت واقعی آمریکایی‌ها برای تنش‌زدایی روابط با کشورشان مشکوک‌اند و دشمنی‌شان با آمریکا به خاطر تحریم‌های جدید هم که شده همچنان باقی خواهند ماند. به طور کلی نگرانی گسترده در آمریکا مبنی بر از بین بردن توافق توسط جمهوری‌خواه‌ها در صورت پیروزی وجود دارد.
در میان نامزدهای جمهوری‌خواه همگی آنها به غیر از دونالد ترامپ که به دلیل ثروت بی‌نظیرش تاثیرپذیری خاصی از لابی صهیونیستی ندارد، در برابر خواسته‌های اسرائیل ضعیف هستند.هر چند که به طور کلی از بین بردن برجام از سمت جمهوری‌خواهان عمل بعیدی خواهد بود و دموکرات‌ها هم در خط سیاست خارجی اوباما قدم خواهند برداشت.
* پروفسور شکسپیر: آمریکایی‌ها مجبور به مذاکره با ایران شدند. مذاکره با ایرانی‌ها تنها گزینه پیش رو آمریکایی‌ها بود، چرا که اتحادیه اروپا، روسیه و چین ایالت متحده را تهدید کرده بودند که اگر با ایران به توافق نرسد تحریم‌های خود با جمهوری اسلامی را لغو خواهند کرد و رابطه تجاری را از سر خواهند گرفت.آمریکا بدون شک تحریم‌ها را از سر خواهد گرفت اما بقیه کشورها این کار را نخواهند کرد.
 البته آمریکا با این کار اعتبار خود را در اذهان عمومی از بین خواهد برد.آمریکا در عرصه‌های مختلفی همچون دیپلماسی، اخلاق و اقتصاد در حال شکست خوردن است. هنگامی که آمریکا مجددا تحریم‌های خود را علیه ایران وضع کند، دنیا به این کشور خواهد خندید. البته تا به الان هم بعضی از تحریم‌ها مجددا وضع شده‌اند.
* دکتر کوین بارت: من بعید می‌دانم که جمهوری‌خواهان برجام را به طور گسترده نقض کنند و رژیم تحریمی جدیدی را علیه ایران وضع کنند چراکه در این‌صورت دنیا همانند سابق آنها را یاری نخواهد کرد.آمریکا با از سرگیری مجدد تحریم‌ها خود را در دنیا منزوی خواهد کرد. این تصمیم اشتباه می‌تواند آمریکا را تا مرز درگیری داخلی و از بین بردن منافعش در دنیا بکشاند. اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند جنگ بزرگی را برای آمریکا به راه بیندازد و حتی زمینه‌ساز بروز جنگ جهانی سوم گردد. البته روی دادن چنین فاجعه بزرگی برای برخی از رهبران آمریکا مخصوصا « نئو‌محافظه کاران» خوشایند است.


نوشته شده در   دوشنبه 26 بهمن 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode