ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 12 بهمن 1393     |     کد : 84459

روحانی بار دیگر از منتقدان دولت انتقاد کرد

رئیس‌جمهور در هفتمین جشنواره بین‌المللی فارابی باردیگر منتقدین دولت یازدهم را مورد هجمه قرار داد و تاکید کرد: باید به دیپلمات‌های شجاع‌مان افتخار کنیم، اینکه تند راه رفتند یا کت‌شان کج بود که حرف نشد.

در هفتمین جشنواره فارابی
رئیس‌جمهور در هفتمین جشنواره بین‌المللی فارابی باردیگر منتقدین دولت یازدهم را مورد هجمه قرار داد و تاکید کرد: باید به دیپلمات‌های شجاع‌مان افتخار کنیم، اینکه تند راه رفتند یا کت‌شان کج بود که حرف نشد.

 حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در همایش تجلیل از اندیشمندان حوزه علوم انسانی در هفتمین جشنواره بین‌المللی فارابی که روز گذشته در محل نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر به همه آزادی‌خواهان جهان اظهارداشت:‌ ملت ایران بعد از سالیان دراز و شاید قرن‌ها تحمل تحقیر، استبداد در جامعه سلطه استعمار بر کشور، فساد نهادینه شده و عدم حضور و مشارکت مردم در اداره کشور توانستند با یک نهضت و انقلاب عظیم مردمی به رهبری یکی از رهبران بزرگ تاریخی علی‌رغم مخالفت همه قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها به پیروزی برسانند.
وی ادامه داد: در این پیروزی همه اقشار مردم نقش داشتند اما نقش روحانیت و دانشگاه در این زمینه ممتاز بود، در آغاز نهضت اسلامی که از پاییز سال 41 شروع شد روحانیت حوزه‌های علمیه از جمله حوزه علمیه قم، مراجع، بزرگان و در رأس آن امام خمینی در کنار دانشگاه‌ها نقش عمده‌ای در انقلاب ایفا کردند.
روحانی با اشاره به نقش دانشگاه تهران تصریح کرد: نقش دانشگاه تهران را در انقلاب بارزتر می‌بینم نه به این معنا که خود در دانشگاه تهران تحصیل کردم بلکه این دانشگاه از نظر قدمت، تأسیس، اساتید بزرگ، تعداد دانشجو،‌ جایگاهش در مرکز کشور با حضور اساتید و دانشجویان نقش عمده‌ای در انقلاب داشت.
رسالت علوم انسانی شناخت سنت‌هاست
رئیس جمهور به ارتباط علوم انسانی و اسلامی اشاره کرد و گفت: کنار هم قرار گرفتن علوم انسانی و اسلامی موجب شناخت انسان و رسالت و فهم و دریافت وی از سنت‌های الهی می‌شود، چراکه همه چیز بر مبنای سنت الهی است و ما باید همه سنت‌ها را بشناسیم و بدانیم همه تحولات بر مبنای سنت الهی است چراکه براساس مبانی الهی سنت خداوند تغییر نمی‌کند.
وی با بیان اینکه رسالت علوم انسانی شناخت سنت‌هاست، تصریح کرد: مشکل همین جاست چرا که ما باید بتوانیم بگوییم که براساس سنت‌ها چگونه می‌توانیم به انسجام و وحدت برسیم و چه کسی می‌تواند راه دسترسی به وحدت را به ما نشان دهد.
روحانی با اشاره به وجود اقوام گسترده و قومیت‌های مختلف در ایران، گفت: چه کسی باید بگوید که بهترین راه برای ایجاد وحدت در ایران زمین چیست؛ چراکه هیچ چیز با شعار درست نمی‌شود، شعار گاهی لازم است اما برای اینکه راه گم نشود باید در کنار شعارها راه را بیابیم و هدایت الهی به معنای نشان دادن راه و صراط است.
وی با بیان اینکه باید مسیر درست را به مردم نشان دهیم، تصریح کرد: مشکلات دولت‌ها، مسئولین و سیاسیون این است که به این امر بازمی‌گردد، همواره اندیشمندان میزبان سیاستمداران هستند اما یک سیاستمدار در صورتی موفق است که در برابر علم زانو بزند و تبختر و تکبر در برابر عالمان و علم به نابودی سیاستمدار منجر نمی‌شود بلکه به معنای نابودی تاریخ کشور است و سرنوشت یک کشور نابود می‌‌شود.
کار علم را باید به عالمان واگذار کرد
روحانی خاطرنشان کرد: سیاستمدار ممکن است گاهی قدرت، ثروت و منزلت را در اختیار داشته باشد و از این‌ها سوءاستفاده کند و بخواهد در زمینه علم و دانش مداخله و ارزش‌گذاری کند در حالی‌که کار علم را باید به عالمان واگذار کرد و سیاستمداران باید زمینه را تسهیل کنند، در برخی موارد سیاستگذار و نظارت‌کننده باشند.
رئیس جمهور با بیان اینکه مداخله در علم از سوی سیاست نه به نفع سیاست و نه به نفع علم است و هر دو ضرر می‌کنند، ابراز داشت: برخی می‌گویند باید علوم اجتماعی و انسانی، بومی و اسلامی شود در حالیکه آیا ما نمی‌توانیم از دستاوردهایی که دنیا در زمینه علم و دانش به دست آمده استفاده کنیم و باید بگوییم مداخله در علم از سوی سیاست به نفع حکومت و دانشگاه نیست.
علم و دانش
محیط آزاد می‌خواهد
روحانی با بیان اینکه علم و دانش محیط آزاد می‌خواهد، خاطرنشان کرد: ما هم محیط آزاد می‌خواهیم و هم دانشگاه هم دانشجو و هم استاد به چنین امری نیاز دارند چرا که متفقه یا پژوهشگری که علم را درک می‌کند اگر گفته شود که چرا چنین سخنی یا حرفی را زده است راه غلطی را رفته‌ایم و نمی‌‌توانیم راه علم را با سوءظن ادامه دهیم.
‫وی  با بیان اینکه به جای سوءظن باید حسن ظن داشته باشم، تصریح کرد: اگر کسی در زندگی تخلف کرد طبق قانون باید برخورد شود اما ما به همه سوءظن داریم در حالی که سوءظن غیراز جرم است.
رئیس‌جمهور افزود: ما نیاز به آزادی داریم که شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی که سر می‌دهیم بخشی از آن مربوط به آزادی محیط دانشگاه است چراکه ما نیاز داریم با یکدیگر گفت‌وگو کنیم و با یکدیگر حرف بزنیم.
باید تلاش کنیم تا
 به توسعه انقلاب کمک کنیم
وی با اشاره به عملکرد تیم مذاکره‌کننده کشورمان در برابر گروه 1+5 گفت: امروز دیپلمات‌های خوبی در اختیار داریم که در برابر 6 کشور دنیا می‌ایستند، حرف حقوقی، سیاسی و فنی می‌زنند، اینکه بگوییم یک دیپلمات تند راه رفت یا کتش کج بود، عینکش چه طور بود که حرف نشد، باید به دیپلمات‌های شجاعمان افتخار کنیم و من مشاهده می‌کنم که آنان نه شب دارند و نه روز و تلاش می‌کنند و تشویق ملی در این امر مؤثر است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه انتقاد به معنای تهمت‌زدن، هو کردن و تحقیر نیست، خاطرنشان کرد: انتقاد به معنای راه بهتر نشان دادن و دقیق‌تر است و باید به این امر توجه کنیم که برخی به نام انتقاد تخریب، به نام حزب و جناح درصدد ضربه زدن به منافع ملی هستند در حالی‌که منافع ملی از اهمیت بالایی برخوردار است و ما باید به این امر توجه کنیم.
روحانی با بیان اینکه باید ما تحقیقات خود را تحقیقات کاربردی کنیم، تصریح کرد: ما نیاز داریم که در حقوق، اقتصاد و مسائل اجتماعی که در علوم انسانی مطرح است، تحقیقاتی بنیادی را انجام دهیم که این امر با استقلال و آزادی دانشگاه‌ها و حرکت در مسیر گفت و شنود در دانشگاه‌‌ها میسر می‌شود و همه باید تلاش کنیم تا به توسعه انقلاب کمک کنیم و ما نیاز به توسعه علم داریم که این امر نه با مداخله دولت بلکه با کمک دولت انجام می‌‌شود.
در ادامه با حضور رئیس‌جمهور و وزیر علوم در هفتمین جشنواره بین‌المللی فارابی از استادان زنده‌یاد دکتر عباس حری، آیت‌الله سیدمجتبی موسوی لاری، آیت‌الله آقامجتبی تهرانی، دکتر ناصر کاتوزیان و همچنین در بخش آثار و خدمات ارزشمند علمی از آیت‌الله محمدعلی تسخیری، دکتر سیدمحمد دبیرسیاقی و دکتر میرجلال‌الدین کزازی تقدیر شد.
به گزارش فارس، از رئیس‌جمهور با اثر «امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران» به عنوان برگزیده دوم بخش بزرگسال هفتمین جشنواره فارابی تقدیر شد.
بنا بر این گزارش، در هفتمین جشنواره بین‌المللی فارابی از صاحبان 40 اثر برگزیده تقدیر شد.


نوشته شده در   يکشنبه 12 بهمن 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode