ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 7 آبان 1393     |     کد : 79979

فضای سنگین مجلس برای وزیر پیشنهادی علوم

امروز نمایندگان مجلس صلاحیت گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارت علوم را بررسی خواهند کرد ولی شواهد و اظهار نظرهای نمایندگان حاکیست نیلی احمد آبادی نخواهد توانست اعتماد مجلس را جلب کند چرا که نمایندگان دوره نیلی را بهتر از دوران فرجی دانا وزیر سابق علوم که استیضاح شد نمی‌دانند.

دوره نیلی بهتر از فرجی دانا نخواهد بود
امروز نمایندگان مجلس صلاحیت گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارت علوم را بررسی خواهند کرد ولی شواهد و اظهار نظرهای نمایندگان حاکیست نیلی احمد آبادی نخواهد توانست اعتماد مجلس را جلب کند چرا که نمایندگان دوره نیلی را بهتر از دوران فرجی دانا وزیر سابق علوم که استیضاح شد نمی‌دانند.


در این راستا عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: نظر فراکسیون اصولگرایان در مورد رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم منفی است و در دوره وی اوضاع بهتر از دوران وزارت فرجی‌دانا نخواهد بود.
ابوالقاسم جراره نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به جلسه دیروز  شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان اظهار داشت: در این جلسه موضوع صلاحیت و دادن رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت که جمع‌بندی و نظر کمیسیون برای دادن رأی اعتماد به وی منفی بود.
وی افزود: کم‌تجربگی و سایر مسائل مطرح شده در مورد وزیر پیشنهادی علوم سبب خواهد شد تا شرایط بهتر از دوران وزارت آقای فرجی دانا نباشد.
گفتنی است جلسه مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان مجلس که قرار بود دیروز  برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم برگزار شود، به دلیل عدم حضور اعضا با توجه به منفی بودن نظرشان نسبت به نیلی‌احمدآبادی، لغو شد.
به گزارش فارس، جلسه مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی که قرار بود عصر سه‌شنبه با حضور محمود نیلی‌احمدآبادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شود، به دلیل نظر منفی اعضا درباره وزیر پیشنهادی برگزار نشد.
در همین راستا، حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت:  اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس اعلام کرده بودند که نمی‌خواهند در جلسه مجمع عمومی حضور یابند، چرا که نیلی‌احمدآبادی گزینه اصلی دولت نیست و دولت می‌خواهد با معرفی نیلی و عدم رأی‌آوری وی، مجلس را تحت فشار قرار دهد تا به گزینه بعدی دولت رأی دهند.
دبیر فراکسیون اصولگرايان رهروان ولایت مجلس نیز گفت: فراکسیون در مورد حمایت از وزیر پیشنهادی علوم به جمع‌بندی مثبت نرسید و حمایت فراکسیونی از وی در دستور کار نیست.
ایرج عبدی نماینده مردم خرم‌آباد گفت: جلسه هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت به منظور بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم تشکیل شد اما فراکسیون به جمع‌بندی مثبت در مورد وی نرسید و حمایت فراکسیونی از وی انجام نمی‌شود. وی افزود: با توجه به سابقه کاری وزیر پیشنهادی علوم بعید به نظر می‌رسد که وی بتواند روز چهارشنبه رای اعتماد نمایندگان را به دست آورد.
به جای شوخی گزینه اصلی را معرفی کنید
الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در ارزیابی خود از معرفی محمود نیلی‌احمدآبادی به خانه ملت گفت: آقای روحانی خواسته با مجلس شوخی کند.
وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از فضای پارلمان پیرامون رأی به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری چیست، اظهار داشت: آقای روحانی خواسته با مجلس شوخی کند، شما خیلی جدی می‌گیرید!
وی اضافه کرد: آخر یک رزروی تیم دسته دوم را برای وزرات، به مجلس معرفی نمی‌کنند، بدون بحث، به نظر می‌آید در چهارشنبه این موضوع توسط نمایندگان رد شده و از آن عبور خواهیم کرد.
نماینده تهران با بیان اینکه ما منتظر نامزد اصلی برای وزارت علوم هستیم، تصریح کرد: آقای روحانی گزینه اصلی خود برای وزارت علوم را معرفی نکرده و خود نیز از این موضوع آگاه است. وی شیوه معرفی وزیر پیشنهادی علوم به مجلس را مورد انتقاد قرار داد، خاطرنشان کرد: این شکل معرفی گزینه اصلی برای وزارت نیست که بگذارد آخر وقت گزینه را معرفی کنند، البته در آن زمان هم نام وزیر پیشنهادی را به رسانه‌ها بدهند و در انتها مجلس نیز در سه روز آخر وزیر را مورد ارزیابی قرار دهد.
نادران در پایان گفت:  تاکنون در 35 سال گذشته چه زمانی سابقه داشته ابتدا رسانه‌ها از وزیر پیشنهادی مطلع شده و سپس (نامه معرفی) را در مجلس قرائت کنند.
جو سنگین مجلس نسبت به نیلی
محمدرضا محسنی‌ثانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه برخی از نمایندگان مجلس اعتقاد دارند نیلی احمدآبادی صلاحیت تصدی وزارت علوم را به لحاظ ویژگی‌های اجرایی و سیاسی ندارد، گفت: در حال حاضر فضای سنگینی بر مجلس نسبت به نیلی حاکم است.
وی با بیان اینکه نیلی احمدآبادی فردی دینمدار و دارای دانش و اصالت خانوادگی است، اظهار داشت: آنچه که در رویکرد سیاسی ایشان و نسبت‌هایی که به وی داده می‌شود در مورد ارتباط داشتن وی با برخی گروه‌ها موضوعی است که باید در دفاعیات او در مجلس مشخص شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از وزارتخانه‌های حساس و مهم است که باید توسط افراد توانمند و دارای تجربه اداره شود و باید در دفاعیات نیلی احمد آبادی و رئیس جمهور که وی را به عنوان وزیر پیشنهادی خود معرفی کرده است دید که آیا وی صلاحیت اداره این وزارتخانه را دارد.
محسنی‌ثانی با تاکید بر اینکه خیلی نمی‌توان به رای آوردن نیلی احمدآبادی امیدوار بود، یادآور شد: رسیدگی مجلس به رأی اعتماد براساس توان مدیریتی و شفافیت در عملکرد سیاسی گزینه‌های پیشنهادی است و قطعا نمایندگان براساس نظریات شخصی خود به یک وزیر عدم رای اعتماد نخواهند داد.
گزینه‌های اصلی دولت چه کسانی هستند ؟!
گفتنی است حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان هفته گذشته محمود نیلی احمدآبادی را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرد.
به گزارش تسنیم محمود نیلی احمدآبادی هم‌اکنون سرپرست دانشگاه تهران است و در رزومه او سابقه مدیریت چندانی دیده نمی‌شود. معاونت پژوهشی دانشکده فنی و رئیس پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران تنها سوابق مهم قابل ذکر نیلی‌احمدآبادی هستند.
شنیده‌ها حاکی از آن است که گزینه‌های اصلی و  جدی دولت برای وزارت علوم احمد معتمدی رئیس فعلی دانشگاه امیرکبیر و وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین علی افخمی رئیس موسسه دهخدا هستند.
همچنین گفته می‌شود دولت در این زمینه با اصرار فراوان از محمدرضا عارف نیز درخواست کرده بود که وزارت علوم را بپذیرد اما این درخواست از سوی عارف رد شده، و از این روی در حال حاضر معتمدی و افخمی، گزینه‌هایی هستند که دولت حساب‌بیشتری روی آنها باز کرده است تا در صورت رای عدم اعتماد به نیلی احمدآبادی-که احتمال آن با توجه به فضای مجلس زیاد است- یکی از این دو گزینه به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شوند.
مشاور رئیس جمهور : مخالفان وزیر پیشنهادی
 باج خواهند !
حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور  در صفحه اجتماعی شخصی خود به جلسه امروز رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم واکنش نشان داد.
به گزارش فارس، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور در صفحه شخصی فیس بوک خود با اشاره به جلسه چهارشنبه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت نوشت: نمایندگان محترم مجلس فردا [امروز چهارشنبه] انتخابی راهگشا را در پیش رو دارند؛ این عزیزان می توانند میانِ رفتن زیر بار سلطه گفتمانی اقلیت مطلق پایداری و استقلال مجلس از افراط گرایان یکی را انتخاب کنند.
وی در ادامه دو گانه سازی های خود نوشت : [نمایندگان می توانند ] میان راهبرد همراهی یا عدم همراهی قوا یکی را انتخاب کنند ، میان خواسته دانشگاهیان و خواسته های باج‌خواهان یکی را انتخاب کنند.
آشنا همچنین تاکید کرد : آقای دکتر نیلی احمد آبادی وزیر پیشنهادی ریاست جمهوری نه اهل فتنه است نه بی‌تجربه و نه ناشناخته او یک جرم بیشتر ندارد دانشگاه را برای دانشگاهیان می خواهد نه برای سیاستمداران.
این نوشته با واکنش شدید تعدادی از نمایندگان روبرو شد .
قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در گفت و گو با فارس با انتقاد از اظهارات اخیر مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: آقای روحانی! برخی مشکلاتتان به خاطر همین مشاورهاست.
حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران و نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفت : سخن گفتن غیرفرهنگی مشاور فرهنگی آقای رئیس‌جمهور توهین به مجلس است، این ادبیات بر خلاف ادعای تعامل سازنده بین مجلس و دولت است، این تعامل زننده است نه سازنده.
ادامه بررسی طرح حمایتی مجلس در مورد
امر به معروف و نهی از منکر
نمایندگان ملت در جلسه علنی دیروز بخش‌های دیگری از طرح حمایتی خود در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر را بررسی و تصویب کردند.
نمایندگان مجلس، وزارت امور خارجه را موظف کردند اتباع خارجی را قبل و حین ورود به کشور نسبت به قوانین و مقررات و رعایت شئون اسلامی آگاه کند.
همچنین با نظر نمایندگان هرگاه عامل جنایت علیه آمر به معروف و ناهی از منکر شناسایی شود، می‌توان رأساً نسبت به پرداخت دیه و خسارت مربوط از طریق محاکم قضایی اقدام کرد. از سوی دیگر با تصویب بهارستان نشین‌ها سازمان‌های مردم‌نهادی که اساسنامه آنها در زمینه امربه‌معروف و نهی از منکر به ثبت رسیده است، می‌توانند درباره جرائم ارتکابی اعلام جرم کنند. با تصویب ماده دیگری از این طرح آمران به معروف و ناهیان از منکر در صورت آسیب جسمی یا جانی «جانباز»‌ یا «شهید» محسوب می‌شوند و احراز شهادت یا جانبازی توسط کمیته کشوری صورت می‌گیرد.
نمایندگان همچنین قوه قضائیه را مکلف کردند شعب ویژه‌ای را برای رسیدگی به پرونده‌های امر به معروف و نهی از منکر اختصاص دهد.
مجلس نهادها و دستگاه‌های فرهنگی را نیز مکلف کرد شرایط اقامه امر به معروف و نهی از منکر را از طریق اطلاع‌رسانی و آموزش فراهم کنند.
لارگانی از پاسخ‌های ربیعی قانع شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح دیروز (سه‌شنبه) خانه ملت سوال ملی سید ناصر موسوی‌ لارگانی نماینده فلاورجان از علی ربیعی وزیر  مورد بحث و بررسی قرار دادند.
موسوی‌ لارگانی در این سوال از وزیر کار پرسیده بود: علت بی‌توجهی کامل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بخش تعاون چیست؟ چرا به این بخش مهم اقتصاد کشور اهمیت داده نمی‌شود؟
پس از ارائه توضیحاتی از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز نماینده فلاورجان، موسوی‌ لارگانی اعلام کرد با توجه به اینکه برخی نمایندگان از بنده درخواست کردند که این سوال را به رای خانه ملت نگذارم و نیز با توجه به اینکه عده‌ای می‌گویند بین مجلس و دولت تعامل وجود ندارد، از این رو اعلام می‌کنم که از پاسخ‌های وزیر قانع شدم و نیازی به رأی‌گیری درباره این سوال نیست، اما از آقای وزیر می‌خواهم این تعهد و قول را بدهد که در مدت باقیمانده تا پایان سال تحولی در بخش تعاون کشور ایجاد شود و دغدغه‌های مدنظر نمایندگان مجلس را در این زمینه پیگیری کند.
سپس علی لاریجانی رئیس مجلس خطاب به موسوی لارگانی گفت: خدا خیرتان بدهد.
نطق‌های پیش از دستور و تذکرات نمایندگان
علیرضا زاکانی نماینده تهران در مجلس اعلام کرد طبق اطلاعات و اخبار واصله توافقات هسته‌ای بین هیئت ایرانی و طرف آمریکایی نهایی شده است.
وی در تذکری شفاهی خطاب به وزیر امور خارجه با اشاره به موضوع مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: طبق اطلاعات و اخبار واصله توافقات هسته‌ای فی‌مابین هیئت ایرانی و طرف آمریکایی نهایی شده است.
وی افزود: اولا سکوت دستگاه دیپلماسی کشور در برابر زیاده‌گویی نمایندگان مذاکره‌کنندگان آمریکایی و تکرار گزافه‌گویی آنها سبب پررویی و زیاده‌گویی و هذیان‌گویی شیطان بزرگ، آمریکا شده است.
زاکانی برهمین اساس خاطرنشان کرد: از سوی دیگر پیگیری برخی افراد مختلف با پرونده هسته‌ای برای راه‌اندازی کمپینی با عنوان «هر توافق بدی بهتر از توافق نکردن است» را ذلت می‌دانیم و آن را به شدت محکوم کرده و از دستگاه‌های امنیتی می‌خواهیم پشت صحنه آنها را برای ملت عزیز ایران روشن کند.
نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: اخبار واصله حکایت از عبور از خطوط قرمز اسلامی در توافق ضمنی داشته است که بی‌شک منجر به تضییع حقوق ملت ایران و پایمال شدن دستاوردهای هسته‌ای خواهد شد.


نوشته شده در   چهارشنبه 7 آبان 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode