ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 19 خرداد 1393     |     کد : 73408

فرمانده کودتای آمریکایی مصر رسما قدرت را به دست گرفت

سرانجام عدول از محورها و آرمان‌های انقلاب مردمی مصر این شد که ژنرال السیسی فرمانده کودتا علیه دولت مرسی رسما قدرت را در این کشور به دست بگیرد.

سرانجام عدول از محورها و آرمان‌های انقلاب مردمی مصر این شد که ژنرال السیسی فرمانده کودتا علیه دولت مرسی رسما قدرت را در این کشور به دست بگیرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، ژنرال السیسی فرمانده ارتش حسنی مبارک و فرمانده کودتای آمریکایی علیه مرسی در میان میهمانان داخلی و خارجی رئيس‌جمهور جدید قدرت را به دست گرفت.
با به قدرت رسیدن السیسی فصل تازه‌ای در تحولات داخلی و خارجی این کشور آغاز شده است.
ناظران سیاسی منطقه معتقدند پیروزی السیسی نتیجه بی‌توجهی محمد مرسی و اطرافیانش به مبانی انقلاب مردمی این کشور بود.
به عقیده این ناظران مردم مصر برای به ثمر رسیدن انقلاب خود خون دادند و مرسی با عدول از محورهای انقلاب به سمت اسرائيل، آمریکا و قطر متمایل شد و کار به جایی رسید که مرسی و رهبران اخوان به زندان افتادند و دشمنان آنها زمام امور را به دست گرفتند.
مرسی و رهبران اخوان متاسفانه امانت‌دار خوبی برای انقلاب مردمی مصر نبودند.
یکی از اشتباهات این بود که مرسی پس از انقلاب سفیر ویژه برای اسرائیل فرستاد و اولین سفر خارجی‌اش را به عربستان انجام داد که متحد استراتژیک رژیم مبارک بود. اشتباه دیگر این بود که مرسی به همکاری با آمریکا ادامه داد.
در حالی که مردم به سفارت اسرائیل و عربستان به خاطر دخالت آنها در قتل‌عام مردم حمله کردند آنها دست به سرکوب مردم زدند.
ژ‌نرال عبدالفتاح السیسی پس از پیروزی در یک انتخابات فرمایشی روز گذشته در برابر دادگاه عالی قانون اساسی به عنوان رئیس‌جمهور مصر سوگند یاد کرد.
مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب مردم مصر دیروز در حالی برگزار شد که اطراف دادگاه عالی قانون اساسی را نیروهای امنیتی محاصره کرده بودند.
همه روسای‌جمهور مصر پیش از محمد مرسی در برابر پارلمان سوگند خورده بودند اما با توجه به انحلال پارلمان مصر بعد از برکناری مرسی، السیسی در برابر شورای عمومی دادگاه قانون‌اساسی سوگند یاد کرد.
در مراسم تحلیف السیسی، پادشاه بحرین، پادشاه اردن، امیر کویت، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، رئیس‌جمهور سومالی، ولیعهد عربستان، معاون رئیس‌جمهور عراق، رئيس پارلمان روسیه، معاون وزیر خارجه یونان، نماینده سازمان ملل، وزیر صنایع چین، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران و برخی دیگر از مسئولان کشورهای دیگر حضور داشتند. در مراسم تحلیف السیسی تنها هیئت‌ها و سران مصری حق حضور در دادگاه قانون اساسی را داشتند و هیچ یک از مهمانان خارجی در این مراسم حضور نداشتند. ابراهیم محلب نخست‌وزیر مصر، احمد الطیب شیخ‌الازهر، پاپ تواضروس دوم رهبر مسیحیان مصر، کابینه دولت، نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب و عمرو موسی رئیس کمیته تدوین قانون اساسی از جمله حاضران در این مراسم بودند. در این مراسم عبدالفتاح السیسی رسما به عنوان رئیس‌جمهور سوگند یاد کرد و قسم خورد که نظام جمهوری را در مصر پاس بدارد، به قانون اساسی احترام بگذارد و تمامیت ارضی کشور را حفظ کند. السیسی در پنج و شش و هفت خرداد ماه برای تصدی ریاست جمهوری مصر با حمدین صباحی چپگرا رقابت کرد و با کسب 96/91 درصد آرا (23میلیون و 780 هزار و 104 رای) رئیس‌جمهور مصر شد. اعلام این درصد آرا در حالی است که برخی از ناظران منطقه‌ای این انتخابات را نامشروع می‌دانند زیرا بیش از 28 میلیون از واجدین شرایط  در انتخابات شرکت نکردند و این یعنی السیسی رئیس‌جمهور اقلیت مردم است و بیش از 50 درصد مردم به وی رای نداده‌اند. اخوان‌المسلمین به عنوان بزرگترین حزب و گروه  اسلامگرا در مصر انتخابات ریاست جمهوری مصر را نامشروع می‌داند و همچنان محمد مرسی را به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم می‌شناسد. این گروه بیش از 10 ماه است که در اعتراض به کودتای ارتش مصر علیه مرسی در برابر سیاست‌های سرکوبگرانه دولت کودتا تظاهرات می‌کند و تاکنون صدها  نفر از حامیان این گروه کشته و هزاران نفر زندانی شده‌اند. در همین راستا همزمان با مراسم تحلیف السیسی، قاتل 37 زندانی اخوان‌المسلمین تبرئه شد. یک پلیس مصری که متهم است با شلیک گاز اشک‌آور در میان زندانیان هوادار اخوان و طرفدار مرسی، 37 نفر را کشته است، پس از دریافت حکم حبس 10 ساله در دادگاه بدوی، در دادگاه تجدیدنظر، از کلیه اتهامات وارده تبرئه شد. علاوه بر این روز شنبه دادگاهی در مصر 10 عضو اخوان‌المسلمین را به اتهام  راهزنی به مرگ محکوم کرده بود. با توجه به تقابل طرفداران اخوان‌المسلمین با سیاست‌های سرکوبگرانه نظامیان مصری باید شاهد روزهای پرتنشی در مصر بود چرا که السیسی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بارها تأکید کرده بود که اخوان‌المسلمین در آینده سیاسی مصر جایی نخواهد داشت.


نوشته شده در   دوشنبه 19 خرداد 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode