ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 3 خرداد 1393     |     کد : 72612

روحانی: لجبازی غرب مانع توافق است

رئیس‌جمهور کشورمان در سفر به چین تاکید کرد: دولت ایران اکنون به گونه‌ای عمل کرده که طرف مقابل هیچ بهانه‌ای نداشته باشد و اگر در توافق با غرب موفقیتی حاصل نشود، به دلیل لجبازی غرب است.

رئیس‌جمهور کشورمان در سفر به چین تاکید کرد: دولت ایران اکنون به گونه‌ای عمل کرده که طرف مقابل هیچ بهانه‌ای نداشته باشد و اگر در توافق با غرب موفقیتی حاصل نشود، به دلیل لجبازی غرب است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،  حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در کنفرانس خبری در شانگهای با اشاره به حجم 45 میلیارد دلاری مبادلات سالانه تهران – پکن تصریح کرد که ایران می‌تواند پل ارتباطی چین به خاورمیانه و آسیای مرکزی و قفقاز باشد.
وی افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، انتظار داریم روابط دو کشور در همه عرصه‌‌ها به‌ویژه اقتصادی به طور چشمگیری افزایش یابد.
روحانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو و در پاسخ به پرسشی درباره مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 اظهار داشت: نسبت به رسیدن به توافق کلی و نهایی بدبین نیستیم و هنوز فرصت و زمان کافی برای رسیدن به آن وجود دارد.
وی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری رویترز گفت: اگر ۱+۵ حسن نیت داشته باشد و نسبت به لابی‌های پشت پرده اعتنا نکند، دستیابی به توافق تا پایان تیرماه (جولای) ‌غیرممکن نیست.
روحانی تصریح کرد: اگر پس از پایان دوره قرارداد موقت، توافق نهایی حاصل نشود می‌توانیم قرارداد موقت را برای شش ماه دیگر تمدید کنیم. البته نشانه‌هایی از طرف مقابل وجود دارد که حاکی از دستیابی توافق تا پایان مدت اعلام شده است.
رئیس‌جمهور به خبرنگار مجله امور مالی و اقتصادی چین ابراز داشت: دولت ایران اکنون به گونه‌ای عمل کرده که طرف مقابل هیچ بهانه‌ای نداشته باشد و اگر در توافق با غرب موفقیتی حاصل نشود، به دلیل لجبازی غرب است.
وی افزود: تنش روابط میان روسیه و آمریکا تأثیری در مذاکرات ۱+۵ نخواهد گذاشت زیرا در همان دور اول مذاکرات ثابت شد که می‌توان از طریق گفت‌وگو و مذاکره به نتیجه رسید.
رئیس‌جمهور در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری شین‌هوا در خصوص بازتر شدن درهای سیاست ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: مبنای سیاست خارجی دولت جدید تعامل با جهان در عین پایبندی به اصول جمهوری اسلامی ایران است. ما براساس تعامل، منطق و گفت‌وگو به دنبال تنش‌زدایی و اعتمادسازی با کشورهای جهان هستیم.
روحانی در دیدار
 با اندیشمندان چینی
در ادامه رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار با صاحبنظران و اندیشمندان چینی ضمن تأکید بر اینکه مهمترین وظیفه مراکز تحقیقاتی دو کشور تدوین راهکارهایی برای تنظیم روابط بلندمدت بر مبنای تأمین منافع متقابل است، تصریح کرد: باید سطح مناسبات علمی، فرهنگی، اقتصادی دو کشور به مرحله‌ای برسد که هیچگاه کاهش این مناسبات در آینده به مصلحت نباشد.
وی با بیان اینکه در شرایط امروز منطقه‌ای و جهانی تهران خواهان توسعه روابط با پکن است، به حجم مبادلات ۴۵ میلیارد دلاری دو کشور اشاره کرد و افزود: پیوند ایران و چین هنگامی مستحکم‌تر می‌شود که در کنار مسایل اقتصادی تبادل علمی و تحقیقاتی به ویژه در حوزه گردشگری مد نظر قرار گیرد.
رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی پیرامون همکاری‌های دفاعی دو کشور، از کمک دولت چین در زمینه دفاعی به ایران در سال‌های گذشته قدردانی کرد و گفت: ایران امروز نیز آماده همکاری در زمینه‌های دفاعی با طرف چینی به ویژه در بخش فناوری‌های نو و هوافضا است.
وی با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی درباره بحران‌سازی در منطقه خاورمیانه و عدم توجه به قطعنامه‌های بین‌المللی اظهار داشت: هیچ راهی برای صلح خاورمیانه جز بازگشت همه آوارگان فلسطینی و برگزاری انتخابات با حضور همه فلسطینی‌‌ها وجود ندارد.
 روحانی با اشاره  به روابط خصمانه آمریکا با ایران به ویژه پس از سال‌های انقلاب تاکید کرد: در صورت جبران خسارت‌های گذشته و عدم تکرار سیاست‌های خصمانه علیه ایران، از سوی دولتمردان آمریکا امکان حرکت در مسیر بهتر و کاستن از تنش‌‌ها وجود دارد.
دیدار روسای جمهور ایران و چین
در ادامه برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به چین، حسن روحانی در دیدار با رئیس‌‌جمهور چین با تشکر از پذیرایی گرم دولت و ملت چین از هیئت ایرانی در اجلاس سیکا، نتایج این نشست را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: مطمئناً در دوره ریاست چین در این کنفرانس شاهد تحرک به سوی ایجاد نهادی مثبت در آسیا خواهیم بود.
روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده گسترش همکاری‌‌ها با چین در بخش‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی است، افزود: ما همچنین مصمم به توسعه و حمل و نقل ریلی در چابهار هستیم که این خط آهن به مسیرهای ریلی پاکستان، افغانستان، قرقیزستان و در نهایت به چین متصل خواهد شد و یک بازار 400 میلیون دلاری در این مسیر وجود دارد.
وی همچنین از مواضع صحیح و قانونی چین در قبال موضوع هسته‌ای ایران تقدیر کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران حقوق خود را مطابق موازین ان‌پی‌تی پیگیری می‌کند.
شین جی پینگ رئیس‌جمهور چین نیز در این دیدار با تقدیر از مشارکت فعال ایران در اجلاس سیکا، مذاکرات گذشته با روحانی در بیشکک را مثبت ارزیابی کرد و ملاقات مجدد با ایشان را نشانگر سطح بالای روابط میان دو کشور دانست.
وی با اشاره به مناسبات و همکاری‌های ایران و چین در بخش‌های مختلف و رایزنی‌های مختلف دو کشور در خصوص مسایل گوناگون اظهار داشت: ظرفیت راهبردی و افق گسترده‌ای در توسعه همکاری‌های دو کشور وجود داشته و ایران همواره یک شریک راهبردی برای چین به حساب آمده است.
رئیس‌‌جمهور چین با اشاره به اینکه امروز ایران با اتخاذ رویکرد مثبت، محیط سرمایه‌گذاری در این کشور را بهبود بخشیده و شرکت‌های بین‌المللی تمایل به سرمایه‌گذاری در این کشور دارند، افزود: اتصال چین به بندر چابهار کمک شایانی به توسعه همکاری‌های دو کشور خواهد کرد و در این راستا آماده مشارکت و استفاده از توانمندی‌های مشترک هستیم.
وی با بیان اینکه تدبیر و رویکرد مثبت ایران باعث شده تا فضای جدیدی در مذاکرات 1+5 ایجاد شود، تصریح کرد: چین همواره به حقوق هسته‌ای ایران احترام گذاشته و با تحریم‌های یکجانبه برخی کشور‌ها مخالفت می‌کند. رئیس‌ جمهور چین همچنین برای سفر به کشورمان در راستای تقویت روابط میان تهران – پکن اعلام آمادگی کرد.
 گفتنی است، رئیس‌جمهور کشورمان پس از انجام سفری دو روزه به چین و شرکت در اجلاس سیکا پنج‌شنبه گذشته  به تهران بازگشت و در فرودگاه مهرآباد از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل مورد استقبال رسمی قرار گرفت.


نوشته شده در   شنبه 3 خرداد 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode