ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 17 اسفند 1392     |     کد : 68621

پارلمان کریمه الحاق به روسیه را تصویب کرد

مجلس عالی «کریمه» رای به الحاق این منطقه استراتژیک به خاک روسیه داد که با واکنش جهانی مواجه شده است.

مجلس عالی «کریمه» رای به الحاق این منطقه استراتژیک به خاک روسیه داد که با واکنش جهانی مواجه شده است.
«رستم تیمور علی‌اف»، معاون اول نخست‌وزیر دولت محلی کریمه ضمن گفت‌وگو با خبرگزاری «ایتار تاس» تصریح کرد مجلس عالی این منطقه تصمیم گرفت به قلمرو فدراسیون روسیه بپیوندد. به گفته این مقام دولتی، نمایندگان مجلس کریمه جزئیات تصمیم خود را هم به اطلاع ساکنان «کریمه» رسانده‌اند.
آنطور که «علی‌اف» گفته، قرار است یک همه‌پرسی نیز درباره سرنوشت این منطقه استراتژیک در تاریخ 16 مارس (25 اسفند) برگزار شود.
در این همه پرسی از 2/5 میلیون ساکن «کریمه» درباره احیای قانون اساسی سال 1992 نیز سوال خواهد شد. طبق قانون اساسی سال 1992 «کریمه» جزو اوکراین است.
بلافاصله پس از اعلام این خبر، مجلس کریمه اعلام کرد تمام مناسبات با «کیف» را قطع کرده است. بر اساس این گزارش نمایندگان مجلس عالی کریمه دقایقی پس از رای به الحاق منطقه به خاک روسیه به مصوبه‌ای رای دادند که بر اساس آن مجلس می‌تواند مقامات محلی را عزل و نصب کند. این اختیار پیش از این در دست دولت «کیف» بود. در این مصوبه آمده، تمام وزارتخانه و نهادهای دولتی منطقه کریمه، از این پس گزارشی به دولت مرکزی نمی‌دهند.
این تحولات بلافاصله با واکنش‌های متفاوت غرب و روسیه مواجه شد.
به طور طبیعی روسیه از این تصمیم استقبال کرد و غربی‌ها نیز به آن حمله کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس دومای روسیه در واکنش به این خبر گفته، پارلمان روسیه به انتخاب مردم «کریمه» در همه‌پرسی پیش‌رو احترام خواهد گذاشت. نمایندگان پارلمان روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن استقبال از این تصمیم، پیوستن کریمه به روسیه را «انتخابی تاریخی» خواند و آن را پذیرفت روس‌ها اعلام کردند، بر این باورند که برگزاری همه‌پرسی درباره آینده این منطقه حق مردم آن است.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا اما در واکنش به این خبر نسبت به برگزاری این همه‌‌پرسی «هشدار» داد. به اعتقاد اوباما، برگزاری همه‌پرسی در «کریمه» برای پیوستن به روسیه هم نقض قوانین بین‌المللی است و هم نقض قانون‌اساسی اوکراین است.
«جان‌کری» وزیرخارجه آمریکا نیز با اعلام اینکه «کریمه بخش جدا نشدنی اوکراین است» گفت، تصمیم‌گیری راجع به سرنوشت این منطقه برعهده دولت کیف است.
«آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان نیز برگزاری همه‌پرسی در کریمه را «غیرقانونی» و در تناقض با قانون‌اساسی اوکراین توصیف کرد. مرکل گفت: «ما نقض حاکمیت ارضی کریمه را محکوم می‌کنیم.»
وزارت خارجه ترکیه نیز برگزاری همه‌پرسی در این منطقه را «اشتباه» توصیف کرد.
در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده، «این تصمیم ممکن است به تشدید بحران منجر شده و حتی باعث ایجاد تنش‌های خطرناک قومی در این شبه جزیره شود.
«آرسنی یاتسنیوک»، نخست‌وزیر نارنجی اوکراین نیز که به بروکسل رفته، با غیرقانونی دانستن برگزاری این همه‌پرسی، از روسیه خواست» از کسانی که به دنبال تجزیه اوکراین هستند حمایت نکند.»
«الکساندر تورچینف»، رئیس‌جمهور موقت اوکراین نیز روز پنجشنبه اعلام کرد، به زودی مجلس کریمه را منحل می‌کند. این تصمیم بلافاصله پس از اعلام خبر برگزاری همه‌پرسی 25 اسفند اتخاذ و اعلام شد.
ادامه تهدیدهای غرب
غربی‌ها که پس از کودتای نارنجی‌های اوکراین و در حمایت از جریان‌های غربگرای این کشور مهم اروپایی فشارها به روسیه را به اوج رسانده‌اند، دور تازه‌ای از «رجزخوانی‌ها» علیه مقامات مسکو را از سر گرفته‌اند.
فرانسه دیروز تهدید کرد، چنانچه پس از اعمال تحریم‌ها، مسکو به تحرکات خود علیه اوکراین پایان ندهد، دور دیگری از تحریم‌ها علیه این کشور اعمال خواهد شد.
نخست‌وزیر انگلیس نیز گفت، اگر روسیه به پیشرفتی در مذاکرات با دولت جدید اوکراین نرسد، با تحریم‌های دیگری از سوی اتحادیه اروپا تنبیه خواهد شد.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز پنجشنبه دستور اعمال تحریم به شکل بلوکه کردن دارایی‌های روسیه را امضا کرد.
«لوران فابیوس» وزیرخارجه فرانسه نیز گفت، «افراد نزدیک به پوتین» تحریم می‌شوند. به گفته این مقام فرانسوی، در صورتی که دور اول تحریم‌ها علیه روسیه موثر واقع نشود، تحریم‌های دیگر علیه بنگاه‌های تجاری و افراد این کشور وضع خواهند شد.
کانادا نیز در این بین اعلام کرد، 9 سرباز روسی را به دلیل تحرکات نظامی مسکو در «کریمه» اخراج کرده است! به این سربازان که در یک برنامه آموزش نظامی در این کشور حضور داشتند،‌24 ساعت فرصت داده شده تا خاک کانادا را ترک کنند.
غربی‌ها در کنار تحریم و تهدیدهای یک جانبه، در کنفرانس‌ها و جلسات پی‌درپی که در رابطه با تحولات اوکراین برگزار می‌کنند نیز علیه مسکو موضع‌گیری کردند.
حتی کنفرانس بین‌المللی «رم» که با حضور 40 وزیر خارجه در «رم» و برای بررسی اوضاع لیبی برگزار شده بود نیز به شدت تحت تاثیر تحولات اوکراین قرار داشت. سران اتحادیه اروپا حتی با امضای پیمان همکاری با اوکراین (پیمانی که یانوکوویچ حاضر به امضای آن نشده بود) ماه مه را زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در اوکراین اعلام کردند.
گفت‌وگوی کری با لاوروف
روز پنجشنبه، وزرای خارجه دو کشور آمریکا و روسیه نیز درباره تحولات اوکراین با یکدیگر گفت‌وگو کردند. آنطور که رسانه‌ها به نقل از وزیرخارجه روسیه نوشته‌اند، طرفین در این گفت‌وگوها به هیچ توافقی دست نیافته‌اند.
لاوروف گفت: «فعلا نمی‌توانیم به جامعه جهانی اعلام کنیم که به توافقی دست یافتیم. ما ایده‌های جان‌کری درباره تدابیر واضحی که بایستی اتخاذ کرد را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.»
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تصریح کرد «تاکید می‌کنم که در نظر ما موضوع مهم احترام به توافقنامه 21 فوریه است که اصلاح قانون اساسی، تشکیل دولت وحدت ملی و برگزاری انتخابات بعد از اصلاح قانون اساسی را پیش‌بینی می‌کند.»
لاوروف اضافه کرد «موضوع بعدی مهم این است که هرگونه روندی، بی شک و الزام‌آور، باید مورد توافق همه اوکراینی‌ها باشد.»
بر اساس این گزارش، این دو مقام که در حاشیه نشستی بین‌المللی درباره لیبی حضور داشتند، در طول دو روز سه بار با هم درباره بحران اوکراین گفت‌وگو کردند.
در این روز روسای جمهور دو کشور نیز به مدت یک ساعت به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.
بنا بر اعلام کاخ‌سفید، اوباما در این گفت‌وگو از روسیه خواسته نیروهای خود از کریمه را خارج کند اما با پاسخ منفی پوتین مواجه شده است.
گفتنی است، تحولات اوکراین از 21 نوامبر و پس از امتناع «یانوکوویچ»، رئیس‌جمهور سابق این کشور از امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا آغاز شد اما پس از ورود غرب به ناآرامی‌ها و تغییر خواسته معترضان غربگرای این کشور به سقوط حاکمیت، در 22 فوریه (سوم اسفند) نارنجی‌های تحت حمایت آمریکا موفق به فراری دادن رئیس‌جمهور این کشور شدند، در حالی که یک روز قبل طرفین با میانجیگری غربی‌ها توافقنامه صلح امضا کرده بودند. پس از این حادثه و در حالی که بسیاری کار را تمام شده تلقی می‌کردند ورود جدی روسیه به تحولات این کشور، ناآرامی‌ها در اوکراین را وارد فاز جدی‌تری کرد. در حال حاضر گزارش شده هزاران نفر از نظامیان روسی در منطقه استراتژیک «کریمه» مستقر شده‌اند و تمام مراکز نظامی، دولتی و حساس آن‌را به تصرف خود درآورده‌اند.
حتی بسیاری از جمله «هنری کسینجر» خطر جنگ در این منطقه را «جدی» دانسته و خواستار حل فوری آن شده‌اند.
سایر رویدادها
* خبرگزاری شین‌هوا از عبور ناوشکن، «تراکسن» آمریکا از آب‌های ترکیه و حرکت آن به سمت دریای سیاه خبر داده است. این سومین ناو جنگی آمریکاست که در هفته جاری پس از حرکت ناوهای روسی به سمت آب‌های اوکراین، به این منطقه اعزام می‌شود.
* دولت محلی کریمه اعلام کرد آماده استفاده از «روبل» روسیه به جای پول رایج اوکراین است.
* بشار اسد از «تلاش‌های روسیه برای بازگرداندن ثبات به اوکراین» قدردانی کرد.
* «دنیس کوچینیچ، نماینده سابق مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد شدید از سیاست‌های کاخ‌سفید در قبال تحولات اوکراین»، «دخالت‌های نابجای» وی را زمینه‌ساز حضور نظامی روسیه در شبه جزیره کریمه دانست.


نوشته شده در   شنبه 17 اسفند 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode