ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1392     |     کد : 64191

سخنگوی وزارت خارجه: جزئیات تماس کری و ظریف قابل انتشار نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تماس وزرای خارجه ایران و آمریکا گفت؛ جزئیات این تماس قابل انتشار نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تماس وزرای خارجه ایران و آمریکا گفت؛ جزئیات این تماس قابل انتشار نیست.
محمدجواد ظریف دوشنبه هفته جاری در مصاحبه با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، از تماس جان‌کری درباره تحولات اخیر مذاکرات هسته‌ای خبر داد.
طبق اطلاعات منتشر شده این تماس از سوی وزیر امور خارجه آمریکا بوده و به گفته ظریف هیچگاه ارتباطات قطع نشده است. وزیر امور خارجه کشورمان درباره نحوه، میزان و محتوای این ارتباطات توضیح بیشتری نداد.
این مکامله تلفنی پس از آن انجام شد که آمریکا برخلاف توافق هسته‌ای ژنو چندین شرکت و فرد ایرانی را در پایان هفته گذشته به لیست سیاه تحریم‌ها اضافه کرد.
در حالی که ادعا می‌شد واشنگتن‌ به شدت مشغول چانه‌زنی با کنگره برای عدم تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران است، این اقدام از سوی وزارت خزانه‌داری دولت اوباما به روشنی نشان داد رویکرد آمریکا اصرار و تداوم تحریم‌ها علیه ایران است.
طبق اخبار منتشر شده ظریف در این تماس تلفنی نارضایتی خود از این اقدام را به کری انتقال داده است.
اما جالب آن بود که تماس تلفنی کری-ظریف با چنین زمینه‌ای، بهانه‌ای برای ابراز شادمانی برخی رسانه‌های داخلی شد و به جای پرداختن به اصل ماجرا، مشغول سوت و کف برای این تماس تلفنی شدند.!
ماجرای این تماس به نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه نیز کشیده شد اما خبرنگاران باز هم با تابلوی «محرمانه» برخورد کردند.
مرضیه افخم در پاسخ به سؤالی درباره جزئیات گفت‌وگوهای اخیر بین محمدجواد ظریف و جان کری گفت که توقع رسانه‌ها برای آگاهی از جزئیات این گفت‌وگوها قابل احترام است اما همه اخبار قابل انتشار نیست.
به گزارش تسنیم، وی در ادامه افزود که در این تماس‌ها درباره مجموعه تحولات مرتبط با برنامه عمل و نیز تحولات هفته گذشته صحبت شد.
افخم با اشاره به اینکه این تماس از جانب طرف آمریکایی صورت گرفته اعلام کرد که وزیر امور خارجه ایران نارضایتی خود را از تحولات اخیر به کری انتقال داد.
وی در ادامه اعلام کرد که ظریف با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز تماس‌هایی داشته و این نوع ارتباطات امری معمولی و عادی به شمار می‌روند.
البته این نخستین بار نیست که دستگاه دیپلماسی مردم و اصحاب رسانه را با «مهر محرمانه» مواجه می‌کند. در دو دور مذاکرات هسته‌ای ژنو در دولت یازدهم نیز همین روند از سوی دولت در پیش گرفته شد و دستگاه دیپلماسی اعلام کرد دلیل عدم انتشار جزئیات مذاکرات هسته‌ای، توافق با طرف غربی در این زمینه و تعهد همه طرف‌های مذاکره است، اما نکته قابل تامل آن بود که هر روز جزئیات خاصی از مذاکرات در رسانه‌های حریف غربی منتشر می‌شد و پاسخ دیپلمات‌های ایرانی آن بود که این اخبار چیزی جز گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای نیست و پس از امضای توافق موقت مشخص شد بسیاری از اخبار و گزارش‌های رسانه‌ای غرب، از قضا کاملا دقیق و منطبق با فضای مذاکرات و البته تکمیل‌کننده پازل دیپلماسی طرف مقابل بوده است!
یکی دیگر از این موارد را می‌توان تماس تلفنی اوباما و روحانی دانست. در حالی که از همان ابتدا اختلافی بر سر طرف تماس گیرنده به وجود آمد و بعدها مشخص شد آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند، دستگاه دیپلماسی کشورمان اطلاعات خاصی از محتوای مذاکرات منتشر نکرد و به عذرخواهی اوباما درباره «ترافیک نیویورک» بسنده شد!
اما چندی پیش با انتشار گزارش‌هایی درباره وضعیت یک مامور مفقود شده، ابعاد جدیدی از این تماس نیز فاش شد.
رابرت لوینسون که در سال 2007 ناپدید شد، ابتدا گفته می‌شد مامور بازنشسته اف‌بی‌آی بوده که سفری شخصی به کیش داشته است. اما آسوشیتدپرس فاش کرد وی مامور سیا بوده و برای جاسوسی به ایران سفر کرده بوده است.
در حالی که آمریکایی‌ها خود معترفند نمی‌دانند چه بر سر لوینسون آمده و او کجاست، چند روز قبل منابع آمریکایی اعلام کرده‌اند، سرنوشت این مامور سیا یکی از مسائل مطرح شده در تماس اوباما- روحانی بوده است!
به گفته منابع رسمی آمریکا اوباما در این تماس (که برخی خوش‌‌خیال‌های وطنی آن را تاریخی خواندند!) چندین بار از روحانی می‌خواهد لوینسون را آزاد کند!
افخم روز گذشته در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده است آقای اوباما و روحانی تماس تلفنی درباره لوینسون داشتند آیا اشاره سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به تماس تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا در شهریورماه گذشته است یا تماس تلفنی جدید صورت گرفته گفت: آقای روحانی یک مکالمه تلفنی (با اوباما) داشتند. آمریکایی‌ها در رابطه با تبعه خود مطالبی را مطرح کردند و ما متقابلا در این تماس نگرانی خود از وضعیت ایرانیانی که در آمریکا زندانی هستند و ایرانیانی که به خاطر قوانین آمریکا در کشورهای دیگر زندانی هستند را اعلام کردیم.
سخنگوی وزارت خارجه در حالی از این ایرانیان دربند سخن گفت که اشاره‌ای به جزئیات این موضوع نکرد، در حالی که طرف مقابل در موقعیت‌های مقتضی اخبار را با توجه به منافع خود رسانه‌ای می‌کنند و از افشای آنها ابایی ندارد.
 


نوشته شده در   چهارشنبه 27 آذر 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode