ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 24 آذر 1392     |     کد : 64047

دومین میمون فضانورد با موفقیت به زمین بازگشت

دومین میمون فضانورد با نام «فرگام» که توسط کاوشگر ایرانی به فضا پرتاب شده بود، سالم به زمین بازگشت تا جمهوری اسلامی خود را به یک قدمی اعزام انسان به فضا نزدیک کند.


دومین میمون فضانورد با نام «فرگام» که توسط کاوشگر ایرانی به فضا پرتاب شده بود، سالم به زمین بازگشت تا جمهوری اسلامی خود را به یک قدمی اعزام انسان به فضا نزدیک کند.
کاوشگر پژوهش، آخرین محموله زیستی حامل دومین میمون فضایی با نام فرگام، بامداد دیروز توانست ماموریت زیرمداری خود را با موفقیت کامل پشت سر بگذارد تا جمهوری اسلامی ایران یک گام دیگر به اعزام انسان به فضا نزدیک‌تر شود.
کاوشگر پژوهش که حامل یک میمون از نژاد «رزوس» بود پس از طی یک مسیر زیرمداری تا ارتفاع 120 کیلومتر، در مدت زمان حدود 15 دقیقه توانست به زمین بازگردد و موجود زنده را سالم بازیابی نماید.
در طول این ماموریت دانشمندان فضایی کشور توانستد علایم محیطی داخل محموله زیستی از جمله صوت، تصویر، ترکیب‌ گازی و علائم حیاتی موجود زنده نظیر نوار قلب و شاخص‌های تعیین‌کننده وضعیت عمومی در طول پرواز زیرمداری را ثبت و کنترل نموده و در ایستگاه‌های زمینی آنها را لحظه به لحظه رویت نمایند.
این اطلاعات ارزشمند دریافتی به متخصصین کشورمان این فرصت را می‌دهد تا در زمینه‌های گوناگون از جمله زیست فضایی، فیزیولوژی، هوافضا و مهندسی پزشکی، نیازهای تحقیقاتی خود را در حوزه فناوری فضایی تامین کنند.
پرتاب کاوشگر پژوهش و بازیابی آن، گام بلند دیگری در راستای نزدیک شدن جمهوری اسلامی ایران به اعزام انسان به فضا به شمار می‌رود.
از ویژگی‌های جدید این کاوشگر می‌توان به استفاده از پرتابگر با سوخت مایع که به دلیل اعمال سطح شتاب و ارتعاش پایین‌تر بر محموله زیستی نسبت به پرتابگرهای قبلی جهت ماموریت‌های حامل موجود زنده از قابلیت‌های بالاتری برخوردار است اشاره نمود: به کارگیری فناوری ضربه‌گیر فرود برای کاهش ضربه وارده به موجود زنده در زمان نشست، حداقل‌سازی زمان جست‌وجو و نجات محموله و پاسخگویی مطلوب چتر نجات در مرحله پایانی پرواز از دیگر ویژگی‌های کاوشگر پژوهش به شمار می‌رود. گفتنی است که در بهمن ماه سال 1391 دانشمندان ایرانی موفق شدند توسط «کاوشگر پیشگام» اولین میمون را به فضا ارسال و به سلامت بازیابی نمایند. با تکرار این موفقیت و دستاوردهای جدید آن، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در فناوری زیست - فضایی بیش از پیش تثبیت گردید.
جمهوری اسلامی ایران در سال 1387 با پرتاب کاملا مستقل اولین ماهواره تماما ایرانی با نام امید توانست وارد باشگاه فضایی جهان شود.
پیام تبریک روحانی
رئیس‌جمهور در پیامی موفقیت دانشمندان فضایی کشور برای پرتاب دومین میمون فضانورد با نام «فرگام» به فضا و بازیابی سالم آن را تبریک گفت.
متن پیام حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن‌الرحیم
با عنایت الهی و تلاش‌های دانشمندان فضایی کشور در اولین روز از هفته پژوهش، کاوشگر پژوهش حامل دومین میمون فضانورد با نام فرگام برای نخستین بار توسط حامل سوخت مایع با موفقیت به فضا اعزام و در کمال صحت و سلامتی بازیابی گردید.
این موفقیت بزرگ را خدمت مقام معظم رهبری و ملت شریف و سرافراز ایران تبریک عرض می‌نمایم.
توفیق روزافزون دانشمندان و پژوهشگران کشور را از خداوند منان خواستارم.
حسن روحانی
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران
بازتاب‌های خارجی
در پی پرتاب موفق کاوشگر «پژوهش» حامل دومین میمون فضایی به منظور توسعه تحقیقات فضایی ایران، رسانه‌های خارجی در سراسر جهان به بازتاب گسترده این رویداد پرداختند.
رسانه‌هایی همچون خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس، سی‌ان‌ان، رویترز، بی‌بی‌سی، فاکس نیوز، ریانووستی، شینهوا، وال‌استریت ‌ژورنال، دویچه وله، الجزیره و بسیاری دیگر این دستاورد را در جهان منعکس کردند.
خبرگزاریهای چین و روسیه نیز این دستاورد را موفقیت‌آمیز خوانده و آنرا گام مهمی در برنامه فضایی ایران خواندند. خبرگزاری شینهوا در خبری دومین پرتاب یک میمون توسط سازمان فضایی ایران به فضا را موفق گزارش کرد.
همچنین رسانه‌های صهیونیستی با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن این ماموریت که گامی در مسیر برنامه ایران برای ارسال انسان به فضا است، از پیشرفت ایران ابراز نگرانی کردند.
خبرگزاری‌های رویترز و بی‌بی‌سی نیز در گزارشی به انعکاس این ماموریت پرداختند.
خبرگزاری شینهوا در خبری دومین پرتاب یک میمون توسط سازمان فضایی ایران به فضا را موفق گزارش کرد.



نوشته شده در   يکشنبه 24 آذر 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode