ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 18 شهريور 1392     |     کد : 59223

تظاهرات گسترده جهانی علیه حمله احتمالی آمریکا به سوریه

مردم کشورهای مختلف جهان با برگزاری تظاهرات بی‌سابقه مخالفت خود را با هرگونه ماجراجویی احتمالی آمریکا اعلام کردند و با به آتش کشیدن تصاویر اوباما تأکید کردند که ما خواستار یک جنگ دیگر نیستیم.


اوباما در جلب حمایت اروپا ناکام ماند
تظاهرات گسترده جهانی علیه حمله احتمالی آمریکا به سوریه

مردم کشورهای مختلف جهان با برگزاری تظاهرات بی‌سابقه مخالفت خود را با هرگونه ماجراجویی احتمالی آمریکا اعلام کردند و با به آتش کشیدن تصاویر اوباما تأکید کردند که ما خواستار یک جنگ دیگر نیستیم.
آمریکا در حالی مدعی افزایش حمایت‌های بین‌المللی از طرح تجاوز نظامی به سوریه است که گزارش‌های رسانه‌ها از کشورهای مختلف جهان از مخالفت‌های گسترده مردمی با این ماجراجویی احتمالی حکایت دارد.
اغلب کشورهای جهان روز گذشته صحنه تظاهرات ضد آمریکایی در اعتراض به تهدیدهای فزاینده آمریکا برای حمله به سوریه بود.
مردم آمریکا و در مقابل کاخ سفید با برگزاری تظاهرات اعتراض‌آمیز مخالفت خود را با حمله به سوریه اعلام کردند.
معترضان با حرکت به سوی کنگره از اعضای آن خواستند به درخواست اوباما برای صدور مجوز حمله به سوریه پاسخ منفی بدهد.
معترضان آمریکایی فریاد می‌زدند: «ما جنگ نمی‌خواهیم»، «حمله به سوریه براساس دروغ شکل گرفته است». «دست از سر سوریه بردارید»، «واشنگتن نباید در جنگ سوریه شرکت کند.»
در خیابان‌های نیویورک نیز شمار زیادی از مردم آمریکا حضور داشتند و با برپایی تظاهرات و تجمعات اعتراض‌آمیز فریاد می‌زدند: حمله به سوریه از مردم این کشور حمایت نمی‌کند بلکه آنها را می‌کشد. در لوئیزیانا،‌میشیگان،‌ایندیانا، شیکاگو نیز تظاهرات مشابهی صورت گرفت و برگزار کنندگان این تظاهرات تأکید کردند حمله به سوریه همانند حمله به عراق و لیبی صلحی در بر نخواهد داشت بلکه به تشدید درگیری‌ها و جنگ‌افروزی‌ها منجر خواهد شد.
در کانادا نیز مخالفان جنگ با برپایی تظاهرات اعتراض خود را به حمله احتمالی به سوریه اعلام کردند.
معترضان با تجمع در مقابل کنسولگری آمریکا در تورنتو اعتراض خود را به تلاش‌های واشنگتن برای راضی کردن سایر کشورها برای حمله به سوریه اعلام کردند.
در شهرهای دیگر کانادا نیز تظاهرات صورت گرفت و مخالفان جنگ سوریه اظهار داشتند آمریکا باید از سیاست‌های جنگ‌طلبانه خود دست بردارد. در لبنان نیز معترضان تصاویری از اوباما را با خود حمل می‌کردند که در این تصاویر رئیس جمهور فعلی آمریکا به جرج بوش رئیس جمهور سابق آن تشبیه شده بود.
تظاهرکنندگان تصاویر اوباما را به آتش کشیدند و تأکید کردند در کنار مردم سوریه می‌مانند.
در پاکستان نیز تظاهرات ضد جنگ برگزار شد که به نوشته برخی از خبرگزاری‌ها بزرگترین تظاهرات ضد جنگ در پاکستان بود. در یمن،‌فلسطین،‌فیلیپین، بولیوی، آرژانتین نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد و معترضان مخالفت خود رابا اقدام نظامی علیه سوریه اعلام کردند.
همچنین هزاران تن از شیعیان ترکیه در میدان حالکالی اسلامبول تجمع کرده و شعارهایی علیه آمریکا و اسرائیل سر دادند و اعلام کردند که بازیچه طرح‌های آمریکا و اسرائیل نخواهند شد.
مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، ترکیه فراموش نکن که سوریه برادر توست، ما سرباز آمریکا نمی‌شویم شیعه و سنی برادرند،‌وهابی‌ها خائنند برخی از شعارهایی بودند که تظاهرکنندگان در این تجمع سردادند.
در پایان این تظاهرات بیانیه‌ای قرائت شد که در آن از ملت و دولت سوریه در قبال توطئه‌های استکبار جهانی حمایت شد. در این بیانیه با تشریح جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی از انگلیس به عنوان بانی تکفیری‌های سلفی یاد شده است.
در این بیانیه آمده است برای امنیت اسرائیل با حامیان این رژیم غاصب همکاری نمی‌کنیم، این ملت در مقابل این طرح‌های شوم می‌ایستد چرا که می‌دانند هدف نهایی این طرح‌ها ترکیه است. ما ایمان داریم که با وحدت ملی و اسلامی خود می‌توانیم نقشه‌های امپریالیستی را ویران کنیم.
از سوی دیگر گروه فعالان حقوق بشر آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و کانادایی موسوم به جنبش سپرهای انسانی بین‌المللی تصمیم دارند به سوریه سفرکنند و با تشکیل سپر انسانی در اطراف اهداف احتمالی مانع حمله احتمالی آمریکا شوند.این فعالان در سال 2003 نیز در قالب چنین سپرهای انسانی به بغداد رفته بودند.
هنوز معلوم نیست دمشق به طرفداران این گروه اجازه ورود به سوریه را بدهد اما تاکنون فعالان زیادی از کانادا، فرانسه، انگلیس و آمریکا برای انجام این کار اعلام آمادگی کردند.
در همین رابطه روزنامه نیویورکر نوشت، با توجه به واکنش‌های گسترده داخلی و جهانی و مخالفت‌ها علیه حمله به سوریه به نظر می‌رسد باراک اوباما متحیر شده است چرا که برآوردی از این واکنش‌ها نداشته است.
گفتنی است اوباما اخیراً عنوان کرده است که راه سختی در پیش دارد و همراه کردن متحدان کار مشکلی است.
خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یکی از کارشناسان خود اعلام کرد رأی نیاوردن طرح حمله به سوریه به مثابه یک سیلی محکم به چهره اوباما است.
سفر بی‌حاصل فرستاده اوباما
برای جلب حمایت اروپا از جنگ سوریه
وزیر خارجه آمریکا در سفر به کشورهای اروپایی برای جلب حمایت این کشورها در حمله به سوریه با شکست مواجه شده است.
جان‌کری در سفر چهار روزه خود به کشورهای اروپایی به لیتوانی رفت و در این کشور با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تعدادی از وزیران خارجه و مقامات دفاعی اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.
اشتون در این دیدار تاکید کرد کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله فرانسه قبل از انتشار گزارش بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل در اقدام نظامی شرکت نمی‌کنند.
کری سپس به فرانسه رفت و در این کشور با لوران فابیوس وزیرخارجه فرانسه دیدار کرد.
وزیرخارجه فرانسه به نقل از رئیس‌جمهور این کشور خاطرنشان کرد پاریس ترجیح می‌دهد پیش از هرگونه حمله نظامی به سوریه گزارش بازرسان سازمان ملل متحد درباره تسلیحات شیمیایی سوریه منتشر شود که به اعتقاد تحلیلگران نوعی شکست برای تلاش‌های جان‌کری محسوب می‌شود.
انگلیس نیز که متحد شماره یک آمریکا در حملات نظامی بوده است قاطعانه اعلام کرد که در این جنگ مشارکت نمی‌کند. همین وضع در اجلاس اخیر گروه 20 حاکم بود.
اکثر کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس گروه 20 با حمله آمریکا به سوریه مخالف بودند، مقامات آلمان نیز که جزو متحدان آمریکا محسوب می‌شوند با این تصمیم آمریکا مخالف هستند.
جان‌کری روز گذشته در ادامه سفر خود به انگلیس سفر کرد تا درباره حمله به سوریه با مقامات این کشور رایزنی کند.
این در حالی است که تجمع ضد جنگ با سر دادن شعار و حمل پلاکاردهایی مبنی بر اینکه از سوریه دست بردارید، جنگ‌طلبی را پایان دهید. از وزیرخارجه آمریکا استقبال کردند. تظاهرکنندگان تاکید کردند مردم جهان با جنگ علیه سوریه مخالف هستند و معتقدند که این جنگ منطقه و جهان را درگیر خواهد کرد.
در این حال نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب تاکید کرد، حمله به سوریه کل منطقه را به آتش می‌کشد.
وی قرار است به کشورهای اروپایی سفر کند و با مقامات اروپایی درباره آخرین تحولات سوریه گفت‌وگو کند.
از سوی دیگر، جرج نخله نماینده مجلس سوریه ناکامی رئیس‌جمهور آمریکا در جلب نظر کشورهای گروه20 برای حمله نظامی به سوریه را یک شکست راهبردی دانست.
وی افزود: اوباما در نشست سران کشورهای گروه 20 متوجه شد که اغلب کشورهای این گروه با حمله نظامی به سوریه مخالف هستند و در عین حال خواستار حل‌وفصل بحران سوریه از راه مسالمت‌آمیز هستند و معتقدند که باید منتظر نتیجه تحقیقات کمیته‌های سازمان ملل در زمینه استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه ماند.
روزنامه نیویورکر نوشت، آخرین برآوردها نشان می‌دهد رای نیاوردن طرح اوباما در مجلس نمایندگان آمریکا یک احتمال جدی است و باراک اوباما حتی از حمایت کامل حزب خود در این طرح برخوردار نیست.در همین رابطه کنفرانس تحت عنوان مقابله با حمله آمریکا در قاهره برگزار شد.
شرکت‌کنندگان در این کنفرانس با اشاره به جنگ عراق ادعاهای آمریکا را مبنی بر استفاده عراق از سلاح‌های کشتار جمعی به منظور توجیه جنگ علیه این کشور یادآوری و اعلام کردند، آمریکا تلاش‌های خود را در بهانه‌تراشی برای توجیه جنگ علیه سوریه تکرار می‌کند و ادعاهای این کشور در حمایت و حفاظت از جان مردم سوریه دروغی بیش نیست.
این در حالی است که روزنامه هاآرتص چاپ اسرائیل گزارش داد که 250 فعال لابی آیپک برای رایزنی با نمایندگان سنا و کنگره آمریکا و جلب حمایت از اقدام نظامی علیه سوریه به واشنگتن اعزام می‌شوند.
به نوشته این روزنامه فعالان سیاسی هفته آینده در راهروهای سنا و کنگره آمریکا قرار می‌گیرند تا نمایندگان را به اقدام نظامی علیه آمریکا تشویق کنند.
سایر رویدادها
* یک نشریه آلمانی گزارش داد اطلاعات اولیه گروه بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل در مورد آزمایش نمونه‌های جمع‌آوری شده از سوریه احتمالا تا پایان هفته آینده ارايه خواهد شد.
* هفته‌نامه المنار فاش کرد تیم امنیتی ترکیه برای همکاری مشترک علیه سوریه به تل‌آویو رفت.
* شورای همکاری خلیج فارس خواستار مداخله‌ فوری در سوریه شد.
* پژوهشگر مسائل راهبردی سوریه گفت، دمشق به همسایگانی که در حمله شرکت کنند پاسخ می‌دهد.
*‌ارتش سوریه طی عملیاتی در اطراف شهر معلولا در استان دمشق 153 نیروی جبهه النصره را به هلاکت رساند.
* حضور ناوهای روسی در دریای مدیترانه طی دهه‌های گذشته بی‌سابقه است.


نوشته شده در   دوشنبه 18 شهريور 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode