ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 14 شهريور 1392     |     کد : 59007

چراغ سبز سنا به اوباما

در پی تصویب پیش‌نویس اعطای مجوز به اوباما برای اقدام نظامی محدود علیه سوریه مسکو هشدار داد حمله به سوریه جهان را به آتش می‌کشد.


آخرین خبرها از ماجراجویی آمریکا و اسرائیل در منطقه
چراغ سبز سنا به اوباما
روسیه : جهان در آتش جنگ می‌سوزد

در پی تصویب پیش‌نویس اعطای مجوز به اوباما برای اقدام نظامی محدود علیه سوریه مسکو هشدار داد حمله به سوریه جهان را به آتش می‌کشد.
آناتولی آنتونف معاون وزیر دفاع روسیه ضمن محکوم کردن ماجراجویی واشنگتن علیه سوریه یادآور شد مجموعه‌ای از ناوهای جنگی زیردریایی‌های حامل موشک‌های دارای کلاهک هسته‌ای در دریای مدیترانه قرار دارند و مدیترانه مثل بشکه‌ای از باروت است و تنها یک جرقه برای منفجر کردن آن کافی است.
آنتونف همچنین تأکید کرد، دریای مدیترانه نزدیک به مرزهای روسیه است و در صورت انفجار آتش‌ آن دامن کشورهای نزدیک مدیترانه و سایر مناطق جهان را خواهد گرفت.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره حمله نظامی یک جانبه غرب علیه سوریه هشدار داد.
وی بر پایبندی روسیه به قراردادهای نظامی با دولت سوریه تأکید کرد و گفت، اگر غرب بدون حمایت شورای امنیت سازمان ملل به سوریه حمله کند مسکو سیستم‌های دفاعی دیگری به سوریه خواهد فروخت.
پوتین اظهار داشت، تصاویر ویدئویی درباره حمله شیمیایی ساختگی و کارگروه‌های مسلح است چرا که اگر اطلاعات و آماری وجود دارد باید مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل قرار گیرد.
وی تأکید کرد، حتی در آمریکا هم متخصصانی هستند که معتقدند شواهد ارائه شده توسط دولت قانع کننده نیست و این احتمال وجود دارد که مخالفان برای تحریک آمریکا به مداخله نظامی مبادرت به این کار کرده باشند. رئیس جمهور روسیه همچنین گفت، نباید به شایعات و اطلاعاتی که از طریق استراق سمع، شنود و مکالمات به دست آمده متکی بود.
اظهارات پوتین در شرایطی صورت می‌گیرد که ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز به جلسه سنا اعلام کرد در صورت حمله آمریکا به سوریه، روسیه کمک‌های نظامی خود به سوریه را افزایش خواهد داد.
وی در جلسه سنا تصریح کرد که نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر آنکه روس‌ها به رژیم سوریه تضمین دادند که اگر آمریکا چیزی را تخریب کند آنها آن را جایگزین خواهند کرد.
گفتنی است کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز سه‌شنبه پس از چند ساعت گفت‌وگو، پیش‌نویس لایحه صدور مجوز اقدام نظامی محدود علیه سوریه را تصویب کرد که این لایحه به مراتب محدودتر از پیش‌نویس ارائه شده از سوی کاخ سفید بود.
این پیش‌نویس استفاده از قوای پیاده در اقدام نظامی علیه سوریه را ممنوع کرده و ضمناً مجوزی که براساس آن پیش‌نویس صادر شده نهایتاً 60 روز اعتبار دارد البته باراک اوباما رئیس جمهور این امکان را دارد که آن را 30 روز دیگر هم تمدید کند.
در جلسه کمیته روابط خارجی سنا جان‌کری وزیر خارجه، چاک هاگل وزیر دفاع و مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش حضور داشتند و بر سر پیش‌نویس جدید به توافق رسیدند.
این پیش‌نویس جایگزین قانونی است که رئیس جمهور آمریکا شنبه گذشته برای جلب موافقت نمایندگان و سناتورها درباره حمله به سوریه به کنگره ارائه داد.
رأی‌گیری کمیسیون روابط خارجی درباره پیش‌نویس جدید از روز گذشته آغاز شده و برای تأیید نهایی به کنگره فرستاده خواهد شد.
اعضای کنگره نیز پس از پایان تعطیلات که روز دوشنبه آینده خواهد بود بررسی این پیش‌نویس را آغاز خواهند کرد.
برخی از اعضای کمیته روابط خارجی آمریکا در این جلسه درباره اینکه حملات آمریکا ممکن است به تقویت القاعده در سوریه منجر شود هشدار دادند. این درحالی است که جان‌کری در سخنان خود وعده داد که حمله به سوریه محدود بوده و گزینه حمله زمینی در این طرح جایی ندارد. از سوی دیگر سه گروه صاحب نفوذ اسرائیلی از قانونگذاران آمریکا خواستند با تصمیم باراک اوباما برای اقدام نظامی علیه سوریه موافقت کند.
کمیته روابط عمومی اسرائیل، آمریکا (آیپک) با انتشار بیانیه‌ای از کنگره آمریکا خواست از تلاش‌های اوباما برای حفظ امنیت این کشور حمایت کند. هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا نیز از برنامه‌ رئیس‌جمهور این کشور برای حمله محدود نظامی به سوریه حمایت کرد.
در همین رابطه یک مقام سابق پنتاگون اظهار داشت، کنگره در طرح حمله به سوریه شریک جرم کاخ سفید است.
وی افزود: شاید شروع جنگ ساده باشد اما پایان دادن به آن بسیار دشوار است.
جنگ فراگیر
منابع نزدیک به بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه اعلام کردند درصورت هرگونه حمله نظامی به سوریه جنگی فراگیر منطقه را فراخواهد گرفت.این منابع تأکید کردند، درصورت حمله به سوریه تمامی خط قرمزها خواهد شکست.
نزدیکان اسد اظهار داشتند محتمل‌ترین سناریوی آمریکا و هم پیمانانش برای سوریه بمباران با هدف ایجاد رعب و وحشت است. به گفته این منابع درصورت حمله غرب به سوریه بشاراسد تصمیمات سختی اتخاذ خواهد کرد که از جمله آن استفاده از سلاح‌های متعارف و غیرمتعارف و استفاده از نیروهای مهاجم و حتی استفاده از پایگاه‌های آموزشی و مراکز ارتباطی و استفاده از خاک اردن است که اردن را در خط آتش قرار خواهد داد.
این منابع تأکید کردند، در حمله نظامی به سوریه، دمشق منافع هر کشوری که علیه سوریه اقدام کرده به خطر خواهد انداخت.
رویارویی با حمله آمریکا
قبایل مشهور الحسکه از آمادگی اعضای قبایل شرق سوریه برای جانفشانی در راه وطن و رویارویی با هرگونه حمله احتمالی علیه کشورشان خبر دادند.
رئیس قبیله اظهار داشت، انگشت فرزندان قبایل همواره برروی ماشه است و آماده جانفشانی در راه وطن و رویارویی با هرگونه حمله احتمالی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه سوریه هستند.رؤسای دیگر قبایل شرق سوریه نیز با صدور بیانیه‌ای از ایستادگی خود در کنار ارتش سوریه به فرماندهی بشاراسد خبر دادند و تأکید کردند از نظام سوریه تا آخرین قطره خون خود دفاع خواهند کرد.
تصرف یک شهر استراتژیک
ارتش سوریه پس از درگیری شدید با تروریست‌های مسلح شهر استراتژیک اریحا در استان ادلب را از آنها بازپس گرفت.
نیروهای ارتش پس از 10 روز درگیری شدید با تروریست‌ها این شهر را به کنترل خود درآوردند.
شهر اریحا به علت قرار گرفتن در جاده بین‌المللی میان حلب و لاذقیه از موقعیت استراتژیک برخوردار است، بیشتر ساکنان این شهر به علت درگیری خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند.
همچنین در درگیری‌های خونین میان نیروهای ارتش سوریه و افراد مسلح در منطقه جوبر در حوالی دمشق 22تن از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند. در استان الرقه نیز تلاش افراد مسلح برای یورش به مقر لشکر 17 ارتش سوریه با هوشیاری نیروهای ارتش ناکام ماند.
سایر رویدادها
* معاون نخست‌وزیر ترکیه تأکید کرد، آنکارا به تنهایی دست به اقدام نظامی علیه سوریه نمی‌زند. آنکارا از حامیان سرسخت حمله به سوریه است.
* رئیس‌جمهور موقت مصر مخالفت کشورش را با هرگونه مداخله نظامی خارجی در سوریه اعلام و تأکید کرد راه‌حل بحران سوریه صرفاً سیاسی است.
* دبیرکل اتحادیه عرب گفت، این اتحادیه هرگز خواستار حل نظامی بحران سوریه نشده است.
* کارشناسان مصری اعلام کردند موشک‌های پرتاب شده به سوی سواحل سوریه را پدافند این کشور ساقط کرده است.
* نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت، رسانه‌های غرب خود سلاح کشتار جمعی هستند.
* رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد درصورت مخالفت کنگره آمریکا با حمله نظامی به سوریه کشورش به تنهایی وارد این جنگ نمی‌شود.
* معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرد کشورش برای مقابله با هرگونه حمله‌ای آماده است و حتی در صورت وقوع جنگ جهانی سوم نیز تسلیم نخواهد شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیصل مقداد گفت سوریه همه تدابیر لازم برای واکنش به هرگونه حمله احتمالی را اندیشیده است و به هیچ وجه در برابر شورشیان و متحدین غربی و عربی آنها تسلیم نخواهد شد. این اظهارات در حالی مطرح می شود که رئیس‌جمهور آمریکا عصر روز گذشته در کنفرانس خبری در سوئد بار دیگر از اطمینان آمریکا نسبت به استفاده سوریه از سلاح شیمیایی خبر داد و مدعی شد در صورت عدم واکنش جامعه بین‌الملل، این احتمال وجود دارد که سوریه بار دیگر از سلاح شیمیایی استفاده کند!



نوشته شده در   پنجشنبه 14 شهريور 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode