ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 28 مرداد 1392     |     کد : 58153

نظامیان حاکم مصر مساجد را به آتش کشیدند

ارتش مصر برای دستگیری اخوانی‌های معترض، مسجد «الفتح» را به آتش کشید.


در ادامه سرکوب اعتراض‌های مردمی
نظامیان حاکم مصر مساجد را به آتش کشیدند


ارتش مصر برای دستگیری اخوانی‌های معترض، مسجد «الفتح» را به آتش کشید.
به گزارش خبرگزاری‌ها، روز شنبه نیروهای امنیتی مصر پس از ناکامی در قانع ساختن صدها نفر از متحصنین معترض در مسجد بزرگ «الفتح» قاهره به داخل این مسجد یورش برده و با کمک باتوم وگاز اشک‌آور، اقدام به تخلیه اخوانی‌ها کردند. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد ارتش برای این منظور مسجد الفتح را به آتش کشیده و اجساد قربانیان ناآرامی‌های چهارشنبه تا جمعه گذشته را نیز از این مسجد خارج کرده است. پس از اینکه نیروهای امنیتی مصر طی چند روز گذشته اقدام به تخلیه میدان‌های «رابعه العدویه» و «النهضه» کردند و در این راه حدود 3000 نفر را به قتل رساندند، معترضان اقدام به برگزاری مجدد تحصن در مساجد، پارک‌ها و سایر نقاط شهرها کردند. در این بین معترضان با هدف به محاکمه کشاندن «قاتلان» اجساد صدها نفر از مردم را با خود به مساجد منتقل کرده بودند. به گفته وزارت کشور مصر در عملیات تخلیه مسجد الفتح 385 نفر دستگیر شدند. مقامات دولتی در مصر اعلام کردند از این پس مساجد سرتاسر مصر پس از اقامه نماز باید بسته شوند! از سوی دیگر خبر می‌رسد، صدها هزار نفر از اخوانی‌ها پس از فراخوان رهبرانشان از روز شنبه دور تازه‌ای از اعتراض‌ها علیه «کودتای ارتش» را آغاز کرده‌اند. به گزارش واحد مرکزی خبر، هزاران نفر از اخوانی‌های ساکن اسکندریه در حین تظاهرات اقدام به تشییع جنازه کشته شدگان نیز کردند.
نیروهای امنیتی اما در شهر «اسیوط»، به تظاهرکنندگان حمله کرده اقدام به پراکندن آنها با استفاده از گاز اشک‌آور کردند. شبکه تلویزیونی الجزیره با اعلام این خبر افزود: نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان اقدام به تیراندازی کرده و شماری را به خاک و خون کشیدند. این شبکه خبری قطری که با آغاز ناآرامی‌های مصر در کنار اخوانی‌ها قرار گرفته، در عین حال از برگزاری یک «راهپیمایی ‌باشکوه» در سرتاسر مصر در نخستین روز از «هفته سرنگونی کودتا» خبر داد. اخوان‌المسلمین مصر روز جمعه اعلام کرد، در اعتراض به کشتار مردم از روز شنبه (26 مرداد) به صورت روزانه و به مدت یک هفته تظاهرات گسترده‌ای با عنوان «هفته سرنگونی کودتا» برگزار می‌کند.آن‌طور که الجزیره اعلام می‌کند، مصری‌های طرفدار مرسی علاوه بر اسکندریه و اسیوط در شهرهای قاهره، پورت سعید، شمال سینا، وادی‌الجدید، الجیز و حلوان نیز تظاهرات مشابهی برگزار کردند.
در دو شهر قاهره و الجزیره، اخوانی‌های خشمگین به سمت دادگاه عالی قانون اساسی راهپیمایی کردند. محکومیت کشتار مردم، بازگشت مرسی به قدرت و محاکمه قاتلان مردم از جمله شعارهای معترضان بود که همزمان با حمل تصاویر محمد مرسی فریاد می‌زدند. در جریان دور تازه اعتراض‌ها صدها نفر از معترضان دستگیر شدند.
این اعتراض‌ها در حالی صورت می‌گیرد که دولت، اخوان‌المسلمین را رسماً یک گروه تروریستی خوانده و اعلام کرده در صورت بی‌توجهی به هشدارها آنها را به قتل می‌رساند.
«منا»، خبرگزاری رسمی مصر اما با انتشار بیانیه وزارت کشور مصر اعلام کرد صدها نفر از بازداشت‌شدگان حامی اخوان‌المسلمین تحت بازجویی هستند. طبق این بیانیه رسمی، تنها طی روزهای جمعه گذشته تا روز یکشنبه بیش از 1000 نفر از «عناصر» اخوانی دستگیر شده‌اند و کار بازجویی از 250 نفر از آنها آغاز شده است. به نوشته الجزیره در روز جمعه گذشته ارتش مصر 200 نفر از معترضان را کشت. طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 23 و 24 مرداد نیز دست‌کم 2600 نفر کشته‌ شده‌اند.وزارت بهداشت مصر اعلام می‌کند طی این چند روز حدود 1000 نفر کشته شده‌اند. وزارت کشور مصر می‌گوید عده‌ای از اخوانی‌ها به سلاح جنگی مجهز شده‌اند بنابراین ارتش چاره‌ای جز شلیک به آنها ندارد. به گفته وزارت کشور مصر در جریان «پاکسازی» میادین قاهره و مسجد الفتح نیروهای امنیتی مقادیری سلاح و مهمات کشف و ضبط کرده‌اند. منابع خبری در مصر طی روزهای گذشته اعلام می‌کردند گروه‌های ناشناس که احتمالاً از اعضای القاعده هستند در بحبوحه ناآرامی‌های چند روز گذشته اقدام به مسلح کردن معترضان می‌کردند!
واکنش‌های جهانی
نحوه سرکوب معترضان از سوی ارتش مصر به قدری خشن و غیرانسانی بود که واکنش‌ها در مورد آن همچنان ادامه دارد. به غیر از کشورهایی مثل عربستان، اردن، کویت و امارات و یا رئيس تشکیلات خودگردان فلسطین که از قتل‌عام معترضان اخوانی حمایت کرده‌اند، بسیاری از کشورها، شخصیت‌ها و نهادهای حقوق‌بشری و بین‌المللی به شدت علیه ارتش و دولت موقت مصر موضع‌گیری کردند.
رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه برای چندمین بار «کشتارها» در مصر را محکوم و قاهره را به ارتکاب «ترورهای دولتی» متهم کرد.
اردوغان گفت: «شمار کشتارهای دو روز اخیر مصر به حدود 600 تن رسیده، 53 نفر از برادران مصری ما هنگام نماز صبح کشته شدند... همه کسانی که خواستار آزادی مرسی بودند هدف اقدامات خشونت‌آمیز قرار گرفتند، من حمله به مساجد، کلیساها و عبادتخانه‌ها را به شدت محکوم می‌کنم و در برابر کشتارها در این کشور نیز سکوت نخواهم کرد.»
بلافاصله پس از این اظهارات وزارت خارجه مصر اعلام کرد مانور مشترک نظامی با ترکیه را به دلیل مداخله این کشور در امور داخلی مصر لغو می‌کند. رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا اما با وجود اذعان به اوضاع وخیم حاکم بر مصر از کاخ سفید خواست کمک‌های میلیاردی به ارتش این کشور را همچنان ادامه دهد. «اریک کانتور» ادامه این کمک‌ها را به نفع «منافع آمریکا» عنوان کرد.
شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز اعلام کرده قطع کمک‌های مالی آمریکا به مصر به منافع نظامی آمریکا به شدت لطمه خواهد زد. به گزارش این شبکه خبری آمریکایی، در صورت قطع کمک‌های نظامی آمریکا به مصر، جریان پولی که از این رهگذر روانه جیب پیمانکاران آمریکایی می‌شود متوقف خواهد شد و شرکت‌های نظامی آمریکایی مثل «لاکهید مارتین و لیما» به شدت متضرر خواهند شد. به اعتقاد گردانندگان این شبکه خبری این کمک‌ها ولو به قیمت کشته شدن هزاران انسان در مصر به خاطر اینکه به دو شرکت نظامی آمریکایی لطمه وارد نشود، نباید قطع شود! دبیر کل سازمان همکاری اسلامی نیز رخدادهای مصر را «وحشت‌آور» خواند. «اکمل‌الدین احسان اوغلو» گفت، نمی‌توان خواست‌های مشروع را با گلوله پاسخ گفت و ارتش مصر در حال نقض حقوق‌بشر است.
خبر دیگر اینکه، جمعی از سازمان‌های حقوق‌بشری در مصر و خارج این کشور تلاش‌های گسترده‌ای را برای کشاندن ژنرال «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع و «محمد ابراهیم» وزیر کشور مصر به دادگاه کیفری بین‌المللی آغاز کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه الجزایری«النهار الجدید»، نهادها و سازمان‌های حقوق‌بشری اقداماتی را برای محاکمه آن دسته از مسئولان مصری که در خشونت‌های اخیر این کشور دست داشته‌اند، در دادگاه کیفری بین‌المللی آغاز کردند. این سازمان‌ها در حال جمع‌آوری مدارک از این دو و شماری از چهره‌های نظام کنونی برای محاکم قضایی بین‌المللی هستند.
دبیر کل سازمان ‌ملل نیز بار دیگر ضمن ابراز نگرانی شدید از آنچه در مصر می‌گذرد، گفت جلوگیری از تلفات انسانی باید اولویت اصلی در این کشور باشد.
«بان‌کی‌مون» با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، زیاده‌روی در استفاده از زور در برخورد با اعتراض‌ها قابل‌قبول نیست. وی در عین حال حمله به کلیساها، بیمارستان‌ها و دیگر تأسیسات عمومی را نیز محکوم کرد.
وزیر خارجه اتریش نیز در اعتراض به ناآرامی‌های مصر از اتحادیه اروپا خواست کمک‌های مالی خود به این کشور را قطع کنند. «اشپیندلاگر» گفت کمک 5 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به مصر باید پس از استقرار روند دموکراسی در این کشور اعطا شود.
از سوی دیگر خبر می‌رسد، هزاران نفر از ساکنان پاریس، اسلامبول و لندن در حمایت از مرسی تظاهرات و خشونت‌های ارتش مصر را محکوم کردند.
طی روزهای گذشته در کشورهای اندونزی، آمریکا، مغرب، سومالی، اردن و... اعتراض خیابانی علیه خشونت‌های ارتش مصر برگزار شده است.
سایر رویدادها
* «الیوم السابع» به نقل از منابع نظامی مصری از برقراری تدابیر بی‌سابقه منع آمد و شد در این کشور خبر دادند.
* «السیسی» وزیر دفاع مصر با افسران و فرماندهان ارتش مصر دیدار کرد.
* منابع خبری از رفتن البرادعی، معاون مستعفی رئیس جمهوری موقت مصر به اتریش به دلیل عصبانیت وی از کشتار مردم و سرکوب طرفداران مرسی خبر دادند.
* نشست شورای وزیران دولت موقت مصر دیروز برای بررسی طرح انحلال اخوان‌المسلمین به ریاست ببلاوی برگزار شد.
* نیروی دریایی انگلیس برای خارج کردن گردشگران انگلیسی از مصر آماده‌باش کامل داد.


نوشته شده در   دوشنبه 28 مرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode