ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 20 مرداد 1392     |     کد : 57807

اوباما: در روابط با مسکو تجدیدنظر می‌کنم

رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به اقدام مسکو در اعطای پناهندگی به افشاگر آمریکایی گفت در حال بازنگری در روابط خود با روسیه است.

رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به اقدام مسکو در اعطای پناهندگی به افشاگر آمریکایی گفت در حال بازنگری در روابط خود با روسیه است.

اعطای پناهندگی به «ادوارد اسنودان»، مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا از سوی روسیه که پیش از این با واکنش‌های تند سناتورهای آمریکایی مواجه شده بود پس از چند روز وقفه سرانجام با واکنش «صریح» باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا پاسخ داده شد. اوباما که پیش از این حاضر به گفت‌وگو با خبرنگاران در مورد این اقدام روسیه نشده بود، در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید گفت در حال بازبینی در روابط کشورش با مسکو است.

وی در ادامه «پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه را به «بچه تنبل ته کلاس» تشبیه کرد و گفت: «می‌دانم که مطبوعات دوست دارند روی زبان بدن تمرکز کنند. او (ولادیمیر پوتین) رگه‌هایی از تنبلی را در خود دارد و به یک پسربچه تنبل و بی‌حوصله ردیف آخر کلاس بی‌شباهت نیست، اما واقعیت امر این است که وقتی با هم مذاکره داریم این مذاکره اغلب بسیار سازنده است.»

«اوباما» در ادامه مدعی شد، علت تیرگی روابط کشورش با روسیه فقط به موضوع «اسنودان» باز نمی‌گردد، چرا که واشنگتن در مورد مسائل دیگر مثل «سوریه» نیز با مسکو اختلافات اساسی دارد.

گفتنی است چند روز پیش نیز یکی از نمایندگان کنگره آمریکا پوتین را به «بچه قلدری» تشبیه کرده بود که «همه را اذیت می‌کند.» در این حال خبر می‌رسد وزرای خارجه و دفاع دو کشور در نشست 2+2 شرکت کرده و به رایزنی در مورد اسنودان، امنیت قضایی، کنترل تسلیحات، موضوع سوریه و... پرداخته‌اند.

اوباما در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین وعده داد «اصلاحات لازم را برای ایجاد شفافیت در برنامه‌های نظارتی و تجسسی» ایجاد کند. به گفته رئیس‌جمهور آمریکا «باید تغییراتی در قوانین موجود در جمع‌آوری اطلاعات مکالمه‌های تلفنی» ایجاد شود.

طبق اسناد فوق محرمانه منتشر شده از سوی «اسنودان»، آژانس امنیت ملی آمریکا و اف.بی‌.آی، به طور بی‌سابقه‌ای اقدام به جاسوسی از تک تک شهروندان آمریکایی می‌کرده‌اند. آژانس امنیت ملی آمریکا حتی از سیاستمداران و دیپلمات‌های سایر کشورهای دنیا (حتی نزدیکترین متحدین آمریکا) نیز جاسوسی می‌کند.

انتشار این اخبار آمریکا را با مشکلات جدی چه در داخل و چه در خارج از این کشور مواجه کرده است. برخی کشورهای غربی مثل آلمان حتی در جاسوسی از شهروندان خود، به آمریکایی‌ها کمک می‌کردند! این اطلاعات عموما از طریق روزنامه‌های گاردین و واشنگتن پست منتشر می‌شود.

روزنامه انگلیسی گاردین در تازه‌ترین سند خود، گوشه دیگری از رسوایی‌های جاسوسی آمریکایی‌ها را منتشر کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، این روزنامه سندی منتشر کرده که نشان می‌دهد، آژانس امنیت ملی آمریکا به موجب یک فرایند قانونی از نوعی «دسترسی» موسوم به «دسترسی در پشتی» برخوردار است که به این سازمان اجازه می‌دهد ایمیل‌ها و تماس‌های شهروندان آمریکایی را حتی بدون «حکم قضایی» کنترل کند.

خبرگزاری «رویترز» نیز همزمان با نشست خبری اوباما در کاخ سفید و وعده وی برای ایجاد «شفافیت در جمع‌آوری اطلاعات» از نشست مخفیانه اوباما با شرکت‌های فناوری «اپل» و «ای.تی.اند.تی» پرده برداشت. بر اساس این گزارش اوباما چندی پیش با مدیران اجرایی این شرکت‌ها و چند شرکت فناوری دیگر در نشستی تحت عنوان «تجسس و نظارت دولت آمریکا» دیدار و گفت‌وگو کرده است.

طبق اسناد افشا شده از سوی اسنودان، شرکت‌های رایانه‌ای مثل فیس‌بوک، یوتیوب، چت روم‌ها و... در جاسوسی از مردم با کاخ سفید همکاری می‌کنند.



 


نوشته شده در   يکشنبه 20 مرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode