ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 15 مرداد 1392     |     کد : 57610

بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی در کمیسیون‌های مجلس

در پی معرفی رسمی وزرای پیشنهادی کابینه دولت یازدهم از سوی رئیس‌جمهور، جلسات مختلف کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس برای بررسی صلاحیت و کارآمدی لیست 18 نفره روحانی آغاز شد.



در پی معرفی رسمی وزرای پیشنهادی کابینه دولت یازدهم از سوی رئیس‌جمهور، جلسات مختلف کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس برای بررسی صلاحیت و کارآمدی لیست 18 نفره روحانی آغاز شد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی اگر چه دو هفته فرصت داشت تا لیست اسامی کابینه یازدهم را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند اما ترجیح داد به جای استفاده از این فرصت و ارائه پنهان اسامی به کمیسیون‌های مرتبط، کابینه‌اش را آشکار و رسماً، همزمان با تحلیف به مجلس معرفی کند.
رئیس مجلس نیز همان روز ضمن تشکر از سرعت عمل رئیس‌جمهور در معرفی اعضای کابینه دولت یازدهم، اعلام کرد از دوشنبه هفته آینده جلسه رای اعتماد به 18 گزینه وزرای پیشنهادی کابینه در مجلس برگزار خواهد شد.
اما از دیروز بلافاصله رایزنی‌ها و جلسات برای بررسی برنامه، سوابق و صلاحیت مردان پیشنهادی رئیس‌جمهور آغاز شد. کلید اولین جلسه را فراکسیون زاگرس‌نشینان زدند و 7 وزیر پیشنهادی با آنان به مذاکره نشستند.
60 نماینده مجلس شورای اسلامی در قالب فراکسیون زاگرس‌نشینان، صبح دیروز با وزرای پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی وزارتخانه‌های نفت، نیرو، کشاورزی، مسکن و شهرسازی، ورزش، کار و اقتصاد دیدار و از نزدیک درباره برنامه‌ها و عملکرد گذشته آنها گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
در این نشست، وزرای پیشنهادی نیز برنامه‌های خود را به صورت جداگانه درباره حوزه کاری خود به نمایندگان ارائه کرده و نظراتشان را درخصوص مسائل روز مرتبط با وزارتخانه‌ها، تشریح کردند.
مجمع عمومی فراکسیون رهروان ولایت نیز تشکیل جلسه داد و در این جلسه بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور در دستور کار قرار گرفت.
در جلسه عصر دیروز فراکسیون رهروان ولایت شش نفر از وزرای پیشنهادی دولت در جلسه حاضر شده و به ارائه برنامه‌های خود پرداختند.
علوی، زنگنه، واعظی، ربیعی، نجفی و آخوندی وزرای پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه‌های اطلاعات، نفت، ارتباطات، کار ، آموزش و پرورش و راه شهرسازی با حضور در جلسه این فراکسیون به ارائه برنامه‌های خود پرداختند.
به گفته اسماعیل جلیلی از اعضای این کمیسیون؛ سایر وزرا در جلسات آینده فراکسیون حاضر و برنامه‌های خود را ارائه خواهند داد.
همچنین جلسه مشترک تعدادی از وزرای پیشنهادی دولت یازدهم با جمعی از نمایندگان در محل کمیسیون تلفیق برگزار شد.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: در این جلسه وزرای پیشنهادی اقتصاد و دارایی،‌نفت،رفاه، راه و نیرو حضور داشتند و وزرای پیشنهادی برنامه‌های خود را برای فعالیت در وزارتخانه‌ها به صورت کلی با نمایندگان حاضر در میان گذاشتند.
محمدرضا پورابراهیمی افزود: جمعی از نمایندگان از کمیسیون‌های مختلف مجلس و عمدتا کمیسیون‌های اقتصادی در این جلسه حضور داشتند و وزرای پیشنهادی ضمن معرفی خود و سوابق اجرایی شان، کلیاتی را به صورت مختصر از برنامه‌های پیشنهادی خود مطرح کردند و مقرر شد در روزهای آینده جلسات به صورت متمرکزتر برای بررسی راهکارهای وزرای پیشنهادی برای رفع مشکلات کشور تشکیل شود.
حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد، دکتر طیب‌نیا، وزیر اقتصاد در جلسه دوشنبه کمیسیون اصل 44 قانون اساسی به تشریح برنامه‌هایش پرداخت و اعضای کمیسیون نیز خواستار تشریح برنامه‌های اقتصادی ایشان در حوزه‌های اشتغال، مبارزه با تورم‌، سیاست‌های پولی و بانکی،‌ هماهنگی سیاست‌ پولی و بانکی با سیاست‌های دستگاه اجرایی، اولویت‌های اقتصادی کشور،‌ اجرای درست اصل 44 قانون اساسی و حمایت از تولید شدند.
نماینده مردم اصفهان همچنین از حضور نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه امروز کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد و افزود: وزرای نفت و دفاع نیز برای تشریح برنامه‌هایشان در جلسات کمیسیون حضور خواهند یافت.
همچنین محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این هفته طی جلساتی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت روحانی را بررسی می‌کند.
اعضای کمیسیون دیروز با وزرای پیشنهادی امور خارجه و دفاع دیدار کرده و قرار است امروز هم با وزرای پیشنهادی کشور و اطلاعات جلسه داشته باشند.
آصفری هدف از تشکیل این جلسه را آشنایی بیشتر اعضای کمیسیون با وزرای پیشنهادی و برنامه‌های آنها و طرح سوالات و دغدغه‌‌های نمایندگان برشمرد.
در همین حال به گفته غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی، امروز علی طیب‌نیا وزیر پیشنهادی اقتصاد، بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت و مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان برای ارائه توضیحاتی درباره سوابق و کارنامه اجرایی خود و همچنین برنامه‌هایشان برای وزارتخانه‌های مذکور در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه حاضر می‌شوند.
همچنین قرار است عصر امروز محمدرضا نعمت‌زاده وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، محمود واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت و حسین دهقان وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نشست کمیسیون صنایع و معادن حضور یابند.
شمس‌الله بهمنی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس از حضور زنگنه گزینه‌ پیشنهادی وزرات نفت، چیت‌چیان گزینه پیشنهادی وزارت نیرو، حجتی گزینه‌ پیشنهادی وزارت کشاورزی و طیب‌نیا گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد در جلسه امروز کمیسیون انرژی خبر داد.
وی افزود: قرار است چهار وزیر پیشنهادی با حضور در کمیسیون انرژی، برنامه‌های خود را برای نمایندگان ارائه کنند.
بهمنی گفت: سه‌شنبه اولین جلسه کمیسیون انرژی با وزرای پیشنهادی است و ممکن است این جلسات تا قبل از جلسه رای اعتماد تکرار شود.
پیش از این مسعود میرکاظمی رئیس‌ کمیسیون انرژی با تاکید بر اینکه زنگنه قبل از حضور در مجلس باید از مدیران نفتی عذرخواهی کند، از عملکرد وزارت نفت دوران زنگنه به شدت انتقاد کرده بود.
در همین حال حجت‌الاسلام حسین سبحانی نیا در ارزیابی از کابینه پیشنهادی روحانی گفت: در مجموع کابینه‌ معرفی شده مثبت است که این برداشت کلی مجلس نیز به شمار می‌آید ولی با این وجود طبیعی است که در فضای مجلس با حدود 290 نماینده مجلس نسبت به کابینه 18 نفره نظرات متفاوتی وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه کمیسیون‌های تخصصی و فراکسیون‌ها در جلسات مختلفی برنامه‌های کاری وزرای پیشنهادی را مورد بررسی قرار می‌دهند گفت: طبیعی است که در این جلسات سوالات و ابهامات موجود نسبت به برخی از وزرای پیشنهادی مطرح شود تا این موارد به صحن علنی کشیده نشود.
نایب رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مورد ابهامات و سوالات مربوط به برخی از وزرای پیشنهادی گفت: در مورد برخی از وزرای پیشنهادی مسائلی مربوط به فتنه و یا ابهاماتی در مورد مسائل مالی آنها مطرح می‌شود که تمامی موارد طبق شنیده‌ها و یا اخباری است که به دست نمایندگان رسیده است.
وی افزود: طبیعتا با حضور وزرای پیشنهادی در جلسات نمایندگان این سوالات و ابهامات روشن می‌شود سوالاتی که در مورد سه یا چهار وزیر پیشنهادی مطرح می‌شود و احتمالا با توضیحات آنها ابهامات نیز رفع خواهد شد.
خط قرمز مجلس برای رای اعتماد
اصولگرایان مجلس نیز سرگرم بررسی کابینه جدید و نحوه ورود به ماجرا هستند. محمدصالح جوکار در این مورد اظهار کرد: شورای مرکزی اصولگرایان مجلس سه‌شنبه در جلسه خود چگونگی ورود به موضوع بررسی رای اعتماد به کابینه یازدهم را مورد رسیدگی قرار می‌دهد.
این عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس توضیح داد: در این جلسه قرار است این موضوع جمع‌بندی شود که آیا برای بررسی رای اعتماد به کابینه با وزرا نشست‌هایی برگزار شود یا شیوه دیگری اتخاذ شود. به گفته وی، خروجی جلسه فردای فراکسیون اصولگرایان تعیین‌کننده چگونگی ورود و نحوه بررسی برنامه‌های کابینه آقای روحانی است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: خط قرمز اصلی در مورد رای اعتماد به وزیران روحانی فتنه 88 است، وزیران پیشنهادی که سابقه ای در فتنه 88 داشته باشند قطعا رای اعتماد مجلس را به دست نخواهند آورد.
حسینعلی حاجی عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به برنامه‌های این فراکسیون برای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت، گفت: فراکسیون اصولگرایان هنوز در مورد وزرای پیشنهادی تصمیم نگرفته است.
وی ادامه داد: فراکسیون اصولگرایان قصد دارد در جلسه‌ای که سه شنبه برگزار می‌شود، در مورد هیئت وزیران تصمیم‌گیری کند. عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه به ارزیابی کابینه پیشنهادی دولت پرداخت و گفت: بنده معتقدم که تعدادی از آن‌ها توانایی لازم را ندارند.
حاجی تصریح‌ کرد: به نظر می‌رسد که باید در مورد برخی از اعضای کابینه بیشتر مطالعه شود. این‌طور به نظر می‌رسد که بعضی از آن‌ها دارای معیارهایی که در فراکسیون مشخص شده است، نباشند.
وی افزود: قرار است در جلسه فراکسیون در مورد کابینه به جمع‌بندی برسیم.
عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه مجلس قصد دارد تا با دولت تعامل داشته باشد، اظهار داشت: در مجموع مجلس قصد دارد که با دولت تعامل داشته باشد، اما این موضوع نافی انجام وظیفه نمایندگان در رأی اعتماد به کابینه نیست.
حاجی در پایان خاطرنشان‌کرد: نمایندگان مجلس دارای وظایف قانونی و مسئولیتی هستند و باید پس از بررسی‌های لازم به افراد کابینه رأی دهند. نمایندگان مجلس باید طوری تصمیم‌گیری کنند که پاسخگوی مسئولیتشان باشند و این موضوع منافاتی با تعامل بین دولت و مجلس ندارد.
قاسم جعفری نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره جلسات کمیسیون آموزش با سه وزیر پیشنهادی آموزشی شامل علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: البته درباره وزرای علوم و آموزش و پرورش سوالات جدی وجود دارد.
جعفری با بیان اینکه نمایندگان با دقت سوابق و عملکرد 2 وزیر یاد شده را مورد بررسی قرار می‌دهند، اظهار داشت: این وزرا باید مواضع خود درباره سند تحول بنیادین، اسلامی کردن دانشگاه‌ها، کرسی‌های آزاد‌اندیشی، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... را مشخص کنند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر این نکته تاکید کرد که این کمیسیون در جریان بررسی اعضای کابینه پیشنهادی آرمان‌گرایی توام با واقع‌گرایی را در دستور کار قرار می‌‌دهد.
استعلام از منابع چهارگانه
در همین حال عطاءالله حکیمی نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به معرفی کابینه پیشنهادی دولت به مجلس، گفت: دولت باید اجازه بدهد مجلس با فراغ بال و آرامش خاطر بیشتر و بدون لابی گری‌های مشکوک و سفرهای رنگین نسبت به احراز صلاحیت وزرای پیشنهادی اقدام کند.
وی با بیان اینکه از صبح دوشنبه حرکات مشکوکی در مجلس آغاز شده است، افزود: در پی این حرکات مشکوک و شائبه‌‌های احتمالی، گروهی از نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تصمیم به تشکیل کمیته‌ای برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از طریق بررسی سلامت اقتصادی، اخلاقی، سیاسی و امنیتی گرفته‌اند و این کمیته در مجلس تشکیل شده است.
حکیمی در پاسخ به این سؤال که کمیته بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی چگونه صلاحیت‌ وزرا را بررسی خواهد کرد، افزود: تصمیم داریم که برای تک تک وزرا، از منابع چهارگانه و دیگر نهادی ذی‌صلاح از قبیل شورای نگهبان استعلام کنیم تا اطلاعات کامل و دقیق درباره وزرا کسب و سپس آنرا در اختیار نمایندگان و مردم قرار دهیم.
حکیمی با بیان اینکه با باهوشی رئیس‌جمهور زمان زیادی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی باقی‌نمانده است، افزود: در صورتی که بعد از استعلام‌ها، صلاحیت هر وزیر احراز شود برای رای اعتماد به او تلاش خواهیم کرد.
نماینده مردم رودبار گفت: این کمیته در راستای شائبه‌های مطرح درباره فعالیت برخی وزرای پیشنهادی در ستاد فتنه 88 و عدم سلامت اقتصادی و فرهنگی برای وزرای پیشنهادی تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس سوگند خورده‌اند که پاسدار قانون اساسی و حقوق مردم باشند، گفت: نماینده مجلس جز با مردم، نظام و مقام معظم رهبری با هیچ فرد یا گروه خاصی عقد اخوت نبسته است.
حکیمی خطاب به کسانی که به گفته وی امروز از فتنه‌گران حمایت می‌کنند گفت که نمایندگان مردم به سوگند خود به قرآن پایبند هستند.
نماینده مردم رودبار در پایان خطاب به نمایندگان گفت: دشمنان نظام انقلاب به دنبال اتهام زنی هستند پس بهتر است هیچ نماینده‌ای این روزها در جلساتی که ممکن است در بیرون از مجلس تشکیل می‌شود، شرکت نکنند.


نوشته شده در   سه شنبه 15 مرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode