ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 14 مرداد 1392     |     کد : 57558

رئیس جمهور اعضای کابینه را به مجلس معرفی کرد

پس از حماسه آفرینی ملت ایران در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و با تنفیذ حکم رئیس جمهور از سوی رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام حسن روحانی طبق اصل 121 قانون اساسی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کرد و بطور رسمی ریاست قوه مجریه را برعهده گرفت.


سوگند روحانی در پیشگاه قرآن
رئیس جمهور اعضای کابینه را به مجلس معرفی کرد


پس از حماسه آفرینی ملت ایران در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و با تنفیذ حکم رئیس جمهور از سوی رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام حسن روحانی طبق اصل 121 قانون اساسی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کرد و بطور رسمی ریاست قوه مجریه را برعهده گرفت.
به گزارش خبرنگار کیهان، یکصد و نوزدهمین جلسه علنی مجلس نهم با حضور 249 نفر از وکلای ملت و با دستور کار مراسم تحلیف حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی، برگزار شد.
در مراسم تحلیف هفتمین رئیس جمهور کشور جمعی از مقامات عالیرتبه از جمله آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه،آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبرمعظم انقلاب، حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری رئیس دفتر بازرسی رهبرمعظم انقلاب ، فقها و حقوق‌دانان شورای نگهبان، اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای شورایعالی قضایی، استانداران، نمایندگان بیوت مراجع، نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه سراسر کشور، خانواده شهدای هسته‌ای و برخی دیگر از مقامات کشوری و لشگری حضور داشتند.
مقامات عالی‌رتبه 60 کشور جهان از جمله آصف‌علی زرداری رئیس‌جمهور پاکستان، سرژسرکیسیان رئیس‌جمهور ارمنستان، حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان، امام‌علی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان، میشل سلیمان رئیس‌جمهور لبنان، نورسلطان‌نظربایف رئیس‌جمهور قزاقستان، بردی‌محمدیف رئیس‌جمهور ترکمنستان، خضیر خزعلی کفیل ریاست جمهوری عراق، ریکاردو کاپری‌ساس معاون رئیس‌جمهور کوبا، جان درامانی ماهاما معاون رئیس‌جمهور غنا، وائل الحقی نخست‌وزیر سوریه، اکنستانتین گریشنکو معاون نخست‌وزیر اوکراین، ایلگیزر صابراف رئیس‌مجلس ازبکستان، محمد احمد المرا رئیس مجلس امارات متحده، اوگاتی اسداف رئیس مجلس آذربایجان، کیم‌یونگ نام رئیس مجلس کره شمالی، سرگئی ناریش کین رئیس مجلس دومای روسیه، ژوستن کومبا رئیس مجلس جمهوری کنگو، دیوسدادو کبیو رئیس مجلس ونزوئلا، شیخ‌احمد الصباح معاون نخست‌وزیر کویت، تیمبالان پردانا منتری معاون نخست‌وزیر مالزی، ماهاتیرمحمد معاون نخست‌وزیر سابق مالزی، میت کوانا ماشابانه وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی، سلمان خورشید وزیر امور خارجه هند، آنتونیو پاتروتا وزیر امور خارجه برزیل، احمدداود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، جی‌ال‌پیریس وزیر امور خارجه سریلانکا، یاض مالکی وزیر امور خارجه فلسطین و خاویر سولانا مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مراسم تحیلف حضور داشتند.
سخنان رئیس مجلس
شورای اسلامی
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تحلیف حجت‌الاسلام حسن روحانی هفتمین رئیس‌جمهور ایران طی سخنانی اظهار داشت: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی تنها طریق تحقق مردم سالاری در سطح رهبری یا قوه مقننه یا قوه مجریه محسوب می‌شود. باید از رهبر معظم و معزز انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نهایت سپاسگذاری کنیم که در طول زعامت خویش بر همان سنت امام خمینی (ره) در صیانت از دموکراسی مستمراً بر زمینه‌سازی و حضور هرچه وسیع‌تر ملت در سرنوشت خود تاکید کردند و امروز شاهدیم در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ملت بزرگوار ایران در سطحی بالا بیش از ۷۰ درصد مشارکت کردند و یکی از رجال سیاسی با سابقه در انقلاب را برگزیدند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره انتظار مجلس از دولت یازدهم گفت: اولویت نخست کشور در رفع گرانی و بیکاری، عقلا باید با اتکا به رونق تولید داخل علاج شود.
لاریجانی پیرامون انتظار دیگر مجلس از دولت جدید تصریح کرد: شرایط فعلی جهان اسلام و بیداری اسلامی نیازمند حمایت جدی تحقق جوانه‌های دموکراتیک است و از طرفی آمریکا و برخی کشورهای غربی با افراطی‌گری نسبت به ملت ایران به تاریکی گذشته خود افزوده‌اند و البته مزاحمت‌هایی نیز برای ملت بوجود آورده‌اند که نیازمند تدابیر همه جانبه و همکاری همه قوا در جهت تحقق استقامت ملی است.
سخنان رئیس قوه قضائیه
در ادامه مراسم تحلیف آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه طی سخنانی به اهمیت اقتصاد و معیشت از دیدگاه فرهنگ اسلامی اشاره کرد و گفت: این مسئله از مهمترین امور مورد توجه قانون اساسی بوده است و علاوه بر اصول متعدد که به نحوی با وضع اقتصاد و معیشت مردم ارتباط پیدا می‌کند. اصل چهارم قانون اساسی و همچنین اصول 43 تا 56 قانون مربوط به امور اقتصادی و مالی است.
وی ادامه داد: بسیاری از این قوانین مستقیما به وضع معیشت مردم می‌پردازد. امروز کشور دارای شرایط ویژه‌ای است. تحریم‌های ظالمانه مشکلاتی برای خانواده‌ها ایجاد کرده است.
رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: اگرچه با صلابت مردم و تدبیر مسئولان و کمک خدا از تحریم‌ها عبور خواهیم کرد بطوری که در طول 34 سال گذشته انقلاب نیز اینگونه بوده است. ما این تحریم‌ها را به فرصت تبدیل خواهیم کرد، اما شرایط ویژه، تدابیر ویژه و همت عالی می‌طلبد.
آملی لاریجانی اظهار داشت: آقای دکتر روحانی شخصیتی فهیم، متین، مدبر و برخواسته از حوزه و دانشگاه است.
وی در ادامه خطاب به رئیس جمهور گفت: از شما به عنوان رئیس جمهور می‌خواهم در سوگند شرعی و قانونی که به موجب اصل 121 قانون اساسی به عمل می‌آورید، ملتزم شوید که پاسدار قانون اساسی در کلیت آن و مذهب رسمی کشور و نظام جمهوری اسلامی باشید و خود را وقف خدمت به مردم و ترویج دین و اخلاق اسلامی نمایید. از شما می‌خواهم که پشتیبان گسترش عدالت باشید.
رئیس جمهور در پیشگاه قرآن
سوگند یاد کرد
در جلسه علنی روز گذشته پارلمان حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری دولت یازدهم جمهوی اسلامی ایران بر اساس اصل 121 قانون اساسی در حضور رئیس قوه قضائیه، اعضای شورای نگهبان و نمایندگان مجلس سوگند یاد کرد تا پاسدار امانت سپرده شده به خود باشد. متن سوگند به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
«من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت هایی ‌که بر عهده گرفته‌ام، به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم .»
رئیس جمهور سپس متن سوگندنامه خود را امضا کرد.
روحانی: تحریم، ایران را
تسلیم نمی‌کند
پس از انجام مراسم تحلیف، حجت الاسلام روحانی در سخنانی با اشاره به آغاز ریاست جمهوری‌اش در ایام ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: اینکه مسئولیت دولت جدید از ماه مبارک آغاز می‌شود و آغاز آن همزمان است با 14 مرداد که یادآور پیروزی مردم در نهضت مشروطیت و سرآغاز قانون‌گرایی در تاریخ ملت‌ ایران است، آن را به فال نیک می‌گیرم و از خداوند منان می‌خواهم در این مسیر دشوار، درهای رحمت خویش را به روی مردم بزرگوار ایران بگشاید و تقدیری نیکو و شایسته برای مردم کشور رقم بزند.
رئیس‌جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه مردم ایران در 24 خرداد امسال حماسه‌ای بزرگ آفریدند، گفت: ملت بزرگی که سختی‌های زیادی تحمل کردند امروز با روحی سرشار از امید، نشاط و تعهد به کشور و آینده آن مردم سالاری نظام را بار دیگر به نمایش گذاشتند.
روحانی تاکید کرد: همه آنهایی که به اینجانب رای داده‌اند و همه آنهایی که به دیگران رای داده‌اند و یا حتی پای صندوق‌های رای حاضر نشده‌اند شهروندان ایرانی هستند و از حقوق برابر شهروندی برخوردار هستند.
رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه مردم تغییر، تحول و تعالی را می‌خواهند، گفت: مردم می‌خواهند از فقر و تبعیض به دور و حرمت و کرامت داشته باشند و در فضای آزاد، معنوی و عقلانی زندگی کنند.
روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه زنان در نظام جمهوری اسلامی موفقیت‌های فراوانی داشتند، گفت: در پی گام‌های بلندی که نظام جمهوری اسلامی برای تکریم منزلت زنان در نظام جمهوری برداشته است، دولت تدبیر و امید استیفای هرچه بیشتر حقوق زنان و حضور آنان در زمینه‌های اجتماعی را از اهم وظایف خود می‌داند.
رئیس جمهور با اشاره به مواضع خود در در عرصه سیاست خارجی، تصریح کرد: با قاطعیت تمام و به عنوان منتخب مردم شریف ایران اعلام می‌دارم که جمهوری اسلامی ایران در پی صلح و ثبات منطقه است.
وی افزود: در جهان به‌هم‌پیوسته کنونی هیچ قدرتی نمی‌تواند امنیت خود را از طریق ایجاد وحشت و ناامن کردن دیگران به دست آورد؛ رفاه‌، امنیت و توسعه، کالاهای جهانی و غیرقابل انحصار هستند.
روحانی ادامه داد: دولت در عرصه تعاملات بین‌المللی تلاش خواهد کرد تا با ایجاد اعتماد متقابل بهتر و بیشتر بین ایران و کشورهای منطقه و جهان امنیت ملی و پیرامونی خود را گسترش دهد.
وی افزود: ملتی را که با برخورداری از انسجام ملی و با مشارکت گسترده و در کمال آرامش و امنیت در انتخابات شرکت می‌کند، نمی‌توان با تحریم به تسلیم واداشت و یا به جنگ تهدید کرد بلکه تنها راه تعامل با ایران، گفت وگو از جایگاه برابر، اعتمادسازی متقابل و احترام دوجانبه و کاستن از خصومت‌هاست.
روحانی تصریح کرد: به صراحت می‌گویم اگر پاسخ مناسب می‌خواهید نه با زبان تحریم که با زبان تکریم با ملت ایران سخن بگویید.
معرفی وزرای کابینه
در پایان مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران فهرست اسامی وزیران پیشنهادی به هیئت رئیسه مجلس ارائه شد.
براساس نامه رئیس جمهور، بیژن نامدار زنگنه برای وزارت نفت، عبدالرضا رحمانی فضلی برای وزارت کشور، علی طیب نیا برای وزارت اقتصاد، سید محمود علوی برای وزارت اطلاعات، حسین دهقان برای وزارت دفاع، محمدرضا نعمت زاده برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمدعلی نجفی برای وزارت آموزش و پرورش، محمد جواد ظریف برای وزارت خارجه، حجت الاسلام پورمحمدی برای وزارت دادگستری، علی جنتی برای وزارت ارشاد، محمود واعظی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جعفر میلی منفرد برای وزارت علوم ، حمید چیت‌چیان برای وزارت نیرو، محمود حجتی برای وزارت جهادکشاورزی، علی ربیعی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عباس آخوندی برای وزارت راه و شهرسازی، سید حسن هاشمی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسعود سلطانی‌فر برای وزارت ورزش و جوانان افرادی هستند که برای رای اعتماد به مجلس معرفی شده اند.
گفتنی است، اکبر ترکان مشاور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گو با تسنیم از انتخاب اسحاق جهانگیری به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد.


نوشته شده در   دوشنبه 14 مرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode